Vraag 1 tariefstructuur VREG

Post hier al uw vragen over financiën. Belastingen, leningen etc.
JoG
Senior lid
Installatie Land: België

Re: Vraag 1 tariefstructuur VREG

Bericht door JoG » 10 sep 2019, 21:42

ivob schreef:
10 sep 2019, 18:01
...
Ik vraag me ook af of ik bij de eerstvolgende gelegenheid maar niet beter mijn aandelen in Ecopower verkoop. Die gaan hun businessmodel met zo'n "berekeningen" nooit overeind kunnen houden.
Kan je eens uitleggen waarom het business model van ecopower hieronder zou lijden ? Ecopower moet weliswaar de netkosten doorrekenen en de nieuwe tariefstructuur zal de overhead alleen maar vergroten maar op hun verkoop van electriciteit zou dit toch niet veel effect mogen hebben?

Vroeger hadden ze een vaste Kwh prijs over alle netgebieden heen maar daar zijn ze ook al vanaf gestapt en nu is de KWh prijs al verschillend per netgebied... in de toekomst wordt dit dan een vaste KWh prijs voor het electriciteitsgedeelte en een netkost in fucntie van uw toegangsvermogen.

(en wie weet verkopen ze wel meer pellets omdat mensen misschien sneller gaan kiezen voor pellets dan een WP :))

freddy
Senior lid

Bericht door freddy » 10 sep 2019, 21:55

JoG schreef:
10 sep 2019, 21:20
Aangezien de toenemende elektrificatie (en dus hoger toekomstig verbruik) ... Dit lijkt me ook het meeste in lijn te liggen met de kostenstructuur van het net.
Voor eind 2010 (Ik had toen nog geen pv)kocht ik zoals de meeste mensen stroom aan. Met de komst van mijn pv installatie produceerde ik al mijn stroom zelf(En verdienden ze niks meer aan mij). Begin dit jaar zijn we beginnen rijden met een ev . Nu gaan ze wel weer stroom verkopen aan mij(voor de ev)En weer geld verdienen aan mij. Mijn punt is , met de toenemende elektrifiekatie gaan ze ook meer inkomsten hebben om hun net aan te passen aan de toekomst.
Lid nr 94 alveringem 22*235wp rec 5.5kostal piko zonne boiler oertli

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 11 sep 2019, 11:03

Mijn punt is , met de toenemende elektrifiekatie gaan ze ook meer inkomsten hebben om hun net aan te passen aan de toekomst.
Niet noodzakelijk. De VREG controleert de uitgaven van de netbeheerder. Als er structureel meer kWh verbruikt worden en bij gelijkblijvende netkosten, dan zouden de distributiekosten per kWh in principe moeten dalen.

Als de netbeheerder extra kosten heeft (zoals recent met de vennootschapsbelasting) dan mogen die kosten gewoon doorgerekend worden. Omgekeerd zou ook het geval moeten zijn.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 11 sep 2019, 12:23

ErikDD schreef:
10 sep 2019, 20:13
Wat voor de consument het goedkoopste is.
De vraag is: welke consument ? Die met PV ? Die met WP en EV ? De kleine verbruiker ? Iemand met batterij ? Iemand die de moeite doet om zijn piek te verlagen ? Iemand met een sauna en zwembad ?
Met de digitale meter moet dat toch een koud kunstje zijn? :mrgreen:

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 11 sep 2019, 12:28

ErikDD schreef:
10 sep 2019, 20:37
Voorlopig is er nog geen sprake van fluctuerende tarieven (Time-of-use).
m.a.w. tegen de tijd dat je je aangepast hebt aan de nieuwe methode staan ze klaar om weer met iets anders te beginnen. :roll:

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 11 sep 2019, 12:39

JoG schreef:
10 sep 2019, 21:42
ivob schreef:
10 sep 2019, 18:01
...
Ik vraag me ook af of ik bij de eerstvolgende gelegenheid maar niet beter mijn aandelen in Ecopower verkoop. Die gaan hun businessmodel met zo'n "berekeningen" nooit overeind kunnen houden.
Kan je eens uitleggen waarom het business model van ecopower hieronder zou lijden ? Ecopower moet weliswaar de netkosten doorrekenen en de nieuwe tariefstructuur zal de overhead alleen maar vergroten maar op hun verkoop van electriciteit zou dit toch niet veel effect mogen hebben?

Vroeger hadden ze een vaste Kwh prijs over alle netgebieden heen maar daar zijn ze ook al vanaf gestapt en nu is de KWh prijs al verschillend per netgebied... in de toekomst wordt dit dan een vaste KWh prijs voor het electriciteitsgedeelte en een netkost in fucntie van uw toegangsvermogen.

(en wie weet verkopen ze wel meer pellets omdat mensen misschien sneller gaan kiezen voor pellets dan een WP :))
Omdat je als prosument met een all in factuur alle vaste kosten kan minimaliseren.
Omdat je als consument - inderdaad per netgebied, maar dat is als consument een vast gegeven - een heldere factuur hebt met een eenheidsprijs die je zelf in de hand hebt => hoe minder je verbruikt hoe lager je factuur. Simpeler kan het niet.
Dat - en 100% groene enenergie - maar de afgelopen maanden hebben duidelijk laten zien dat de meerderheid van de Vlamingen daar niet van wakker liggen, integendeel - zijn de enige troeven van Ecopower. Voor de naakte stroomprijs moet je echt niet bij hen zijn.
En in het nieuwe systeem zal de vaste kost de doorslag geven. Helder zal de factuur voor bijna niemand meer zijn.

Wat betreft die pellets geef je zelf al aan in welke richting men al begint te denken. En hun productiecapaciteit op dat gebied is eindig. Is trouwens nog steeds verlieslatend.

Bovendien hebben de laatste jaarresultaten al aangetoond dat men het bij Ecopower goed meent - daar ben ik persoonlijk ook van overtuigd - maar dat ze onvoldoende know how hebben om met de "spitsvondigheden" van de grote jongens om te kunnen gaan. Dat heeft hen al aardig wat centen gekost. Letterlijk.

Dus benieuwd hoe ze daar gaan op inspelen (mijn eerste vraag op de volgende AV ;-) ).
Laatst gewijzigd door ivob op 11 sep 2019, 12:48, 3 keer totaal gewijzigd.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 11 sep 2019, 12:41

JoG schreef:
in de toekomst wordt dit dan een vaste KWh prijs voor het electriciteitsgedeelte en een netkost in fucntie van uw toegangsvermogen.
Sorry, dan heb ik de nieuwe consultatieronde van de VREG volkomen misbegrepen.
Ik dacht dat - in de toekomstige visie van de VREG - het aansluitvermogen niets meer met de kostberekening zou te maken hebben.

JoG
Senior lid

Bericht door JoG » 11 sep 2019, 14:50

ivob schreef:
11 sep 2019, 12:41
JoG schreef:
in de toekomst wordt dit dan een vaste KWh prijs voor het electriciteitsgedeelte en een netkost in fucntie van uw toegangsvermogen.
Sorry, dan heb ik de nieuwe consultatieronde van de VREG volkomen misbegrepen.
Ik dacht dat - in de toekomstige visie van de VREG - het aansluitvermogen niets meer met de kostberekening zou te maken hebben.
Ik denk dat we hetzelfde bedoelen maar ik heb de nomenclatuur van de VREG gebruikt waarbij er een verschil wordt gemaakt tussen toegangsvermogen(TV) en aansluitvermogen(AV). (Zie pag 27 van hun slide).

Het aansluitvermogen is inderdaad niet weerhouden als nieuwe tarief drager. Dat zou te simpel geweest zijn en vooral te gemakkelijk aanpasbaar door de consument.

De vreg heeft twee mogelijke tariefstructuren voorgesteld , beiden gebaseerd op het toegangsvermogen.

Het toegangsvermogen zou automatisch bepaald worden op basis van de jaarpiek van het voorbije jaar (of door de rollende jaarpiek)

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 11 sep 2019, 15:03

Tja, zonder de daadwerkelijke piek te kennen kan ik daar dus geen zinnig woord over zeggen.
Om het extreem te stellen: met een gemiddelde jaarpiek van 5 kW zou ik geen enkel probleem hebben maar met een gerekende kwartierpiek van 1 kW zou ik dat niet zien zitten.
Welke "commentaar" moet ik dan geven?
Of ik zal het ze heel gemakkelijk maken: als ze mij schriftelijke garanties geven dat hun nieuwe rekenmethode - wat deze ook mogen zijn - nooit meer zal kosten dan het huidige prosumententarief mogen ze van mij doen wat ze willen.
Wanneer ze cijfers zouden geven zou ik dan tenlmlinste al zelf kunnen achterhalen.
Ik leef nl. in de praktijk van iedere dag. Niet in één of andere zwevende theorie die in % uitgedrukt wordt van één of andere wereldvreemde instantie die instemming vraagt voor een "vaag" plan waarop je daarna kan afgerekend worden (maar jullie stemden er zelf mee in!).
Ook wat betreft deze materie: één keer kan je me liggen hebben maar daarna nooit meer.

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 11 sep 2019, 16:49

als ze mij schriftelijke garanties geven dat hun nieuwe rekenmethode - wat deze ook mogen zijn - nooit meer zal kosten dan het huidige prosumententarief mogen ze van mij doen wat ze willen.
Dat gaat niet lukken, want als iedereen minder zou betalen, dan klopt de rekening van de DNB niet meer.
Het stoort mij ook dat er geen cijfers gegeven worden. Er wordt wel geschermd met 'flankerende maatregelen' om te grote prijsschokken te voorkomen.
Je zou toch mogen verwachten dat voor een 'standaard' aansluiting het nieuwe tarief min of meer even hoog zou moeten uitkomen, maar daar vind je dus niets van terug.
www.zonstraal.be/vzw

Wallace
lid

Bericht door Wallace » 11 sep 2019, 20:05

Zonder U te willen beledigen Erik maar ik heb nog een zevende vraag.
Zou men niet beter eerst uitklaren hoe het zit met de terugdraaiende teller , ik krijg de stellige zekerheid dat deze nieuwe vregsoap bedoeld is om dat een beetje naar de achtergrond te dringen en dan later kan men zeggen : jamaar die terugdraaiende teller past nu niet meer in het verhaaltje....

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 12 sep 2019, 00:53

Dat is ook een moeilijke vraag en die hangt af van wat het grondwettelijk Hof gaat beslissen.
De VREG wint --> die doet helemaal zijn goesting.
De VREG verliest --> ??? Blijft de volledig terugdraaiende teller en het prosumententarief zoals het nu bestaat (het decreet legt het omvormervermogen op als basis voor het prosumententarief en komt er geen capaciteitstarief ???
Of wordt het prosumententarief bepaald volgens het variabele deel van de distributiekosten (voornamelijk ODV die via de kWh worden verrekend ???).
Dan wordt het mogelijk ongeveer gehalveerd en voor de andere helft komt dan het capaciteitstarief.

Wie het weet mag het zeggen.
www.zonstraal.be/vzw

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 12 sep 2019, 09:16

En neem je dan bij verhuis je EAN nummer en "historische" TV van het afgelopen jaar meer naar je nieuwe woning?
Want je facturatie zal niet meer gebaseerd zijn op een persoonsgebonden verbruik maar op een "gedrag" dat al voorbij is.
Nu wordt je afgerekend op het verbruik van de afgelopen periode en bij een verhuis is er een afsluiting en overgave/overname meter, m.a.w. de nieuwe bewoner/verhuurder begint met een blanco lei.
In het nieuwe voorstel, toch als ik het goed begrepen heb, zou je afrekening gebeuren op basis van het jaargemiddelde TV van het vorige jaar.
Is dat "jaar" dan tussen twee meteropname's? Wat met iemand die het vorige jaar nog geen afrekening gehad heeft? Wat als je verhuisd? Is de afrekening dan gebaseerd op je historische TV van de vorige woning of begint dat terug opnieuw met tussenfacturen gebaseerd op een onbekend gemiddelde?

Wallace
lid

Bericht door Wallace » 12 sep 2019, 12:29

Dat is net mijn punt Erik.
Ze dringen ons dat capaciteitsvehikel op voor het grondwettelijk hof zijn uitspraak doet.
Jij gaat toch ook ni eerst je belastingen betalen en daarna laten berekenen wat je schuldig bent ?

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 12 sep 2019, 13:05

ErikDD schreef:
11 sep 2019, 16:49
als ze mij schriftelijke garanties geven dat hun nieuwe rekenmethode - wat deze ook mogen zijn - nooit meer zal kosten dan het huidige prosumententarief mogen ze van mij doen wat ze willen.
Dat gaat niet lukken, want als iedereen minder zou betalen, dan klopt de rekening van de DNB niet meer.
Wel als ze hun inkomsten zouden gebruiken waarvoor ze dienen: onderhoud en verbetering van hun net en alles wat daar rechtstreeks mee samengaat.
Uiteraard niet als ze hun winsten gebruiken om de historische gaten van misinvestreringen van hun aandeelhouders (voornamelijk gemeenten en hun bindingen met het "Dexia debacle") trachten recht te zetten op een onrechtstreekse - en voor de gemiddelde inwoner dus "onzichtbare" wijze.

Maar je geeft toch al toe waar uiteindelijk heel die constructie op gericht is. ;-)
Laatst gewijzigd door ivob op 12 sep 2019, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie