Vermogen van nieuwe installatie, Brussel

Post hier al uw vragen over financiën. Belastingen, leningen etc.
Plaats reactie
pjm
Installatie Land: België

Vermogen van nieuwe installatie, Brussel

Bericht door pjm » 12 aug 2019, 23:32

Ik woon in Brussel, waar nog volop groenestroomcertificaten worden toegekend en installaties na 3-5 jaar terugbetaald zijn.

Ik wil graag een nieuwe installatie zetten maar vraag mij af welk vermogen die zou moeten hebben. Ons verbruik is ongeveer 4.500 kWh, de meeste offertes gaan uit van een installatie zo dicht mogelijk bij de 5.000 kWh, omdat deze meer groenestroomcertificaten per kWh krijgen. Installaties groter dan 5.000 kWh krijgen er minder.

Ik begrijp dat het dan dom is een installatie van 5.100 kWh te nemen, maar wat met een installatie van bijv. 8.000 kWh? Ik verbruik er 4.500 (in het ideaal geval) en stuur de rest terug naar het net. De installatie is dan misschien na 6 jaar terugbetaald, maar dit lijkt me toch echt financieel interessanter, als je het startkapitaal hebt om de duurdere installatie te financieren uiteraard.

Heeft iemand hier wat meer duidelijkheid voor mij?

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Vermogen van nieuwe installatie, Brussel

Bericht door janus » 13 aug 2019, 06:19

Het lijkt mij een simpel rekensommetje.
Hoelang zijn de certificaten nog gegarandeerd in Brussel?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

pjm

Bericht door pjm » 13 aug 2019, 09:26

Die zijn voor 10 jaar gegarandeerd

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 14 aug 2019, 13:37

Ging de terugdraaiende teller niet afgeschaft worden in Brussel ?

https://www.bruzz.be/milieu/terugdraaie ... 2019-07-15
Vanaf 1 januari 2020 wordt de terugdraaiende teller voor de eigenaars van zonnepanelen in het Brussels gewest afgeschaft. De compensatie voor kleine installaties (onder 5kW) valt enkel weg voor de netkosten, maar niet voor het onderdeel elektriciteit. Concreet betekent dit voor particuliere eigenaars een meerkost van zowat 150 euro per jaar.

Wel heb je nog GSC's met eens schommelde prijs die hoger is dan de minimum certficaat prijs van 65 €

https://www.bruzz.be/economie/gratis-in ... 2019-01-10
Groenestroomcertificaten zijn een vorm van subsidie in het Brussels Gewest. Per hoeveelheid opgewekte zonne-energie krijg je een groenestroomcertificaat, dat je nadien kan verkopen aan energieleveranciers zoals Luminus of Engie Electrabel. Die zijn in Brussel verplicht een minimum aan groenestroomcertificaten te bezitten en moeten dus wel kopen.

Er is een gegarandeerde minimumprijs (65 euro) om je groene stroom te verkopen, maar door een lager aanbod dan de vraag is de prijs ondertussen een pak hoger (gemiddeld 86 euro per certificaat). Op dit moment garandeert Brussel ook dat je 10 jaar lang je groenestroomcertificaten krijgt als je nu voor zonnepanelen kiest, zelfs als de regels in de toekomst veranderen.
Hou hier rekening mee als je uw rekensommetje maakt ;-)
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

Plaats reactie