Simulator digitale meter VREG

Post hier al uw vragen over financiën. Belastingen, leningen etc.
Plaats reactie
bartgo
Senior lid
Installatie Land: België

Bericht door bartgo » 09 nov 2018, 08:52

Prosument zijn is voorlopig nog niet het probleem. Ik bedoel, terugleveren, hoeveel ook, is nog altijd gratis (ook al zou je pieken in hun netwerk creëren). Mijn doel is daarom mijn pv zodanig te optimaliseren dat ik min of meer goeie opbrengst heb in de winter. Zo hoef ik minder netstroom bij aan te kopen en dat is het belangrijkste want die gaan we moeten betalen, al was het maar alleen de distributiekosten.

Meer opbrengst in de winter resulteert in veel te veel opbrengst in de zomer maar dat is vooralsnog geen zorg.

Daarnaast hou ik vast aan mijn zonneboiler van 6,5m2 apertuur op zuid. Die is niet belast en zorgt ervoor dat mijn warmtepomp minder hard moet werken. Ook in de winter.

Ivob, hoe bedoel je, deeltijds prosumenten?

ivob
Master lid

Re: Simulator digitale meter VREG

Bericht door ivob » 09 nov 2018, 10:31

bartgo schreef:
09 nov 2018, 08:52
Mijn doel is daarom mijn pv zodanig te optimaliseren dat ik min of meer goeie opbrengst heb in de winter. Zo hoef ik minder netstroom bij aan te kopen en dat is het belangrijkste want die gaan we moeten betalen, al was het maar alleen de distributiekosten.

Meer opbrengst in de winter resulteert in veel te veel opbrengst in de zomer maar dat is vooralsnog geen zorg.
Nou deeltijds prosumenten was misschien verkeerd uitgedrukt. Slechts deeltijds in hun nieuw verhaal meegaan is een betere uitdrukking.
Voeren ze dan nog een injectievergoeding in wordt het helemaal te mooi in positieve zin. Dan word ik gewoon een maximale injecteerder, een
afnemer als het voordelig is en een minimale afnemer als het ongunstig is.
Mijn doel is dan net het omgekeerde aan jouw doelstelling. Zeker inzake PV geen bijkomende investeringen doen (dan wordt de balans zomer-winter alleen maar groter en injectievergoeding zal waarschijnlijk die investering niet kunnen indekken) maar gewoon mijn elektrisch winterverbruik naar omlaag te halen, zelfs onder dat van het zomerverbruik. Dat vergt nl. voor mij geen bijkomende investeringen en heb ik al een stookseizoen proefondervindelijk uitgetest. Ik plan nog wel bijkomend investeringen in rechtstreekse kosteloze zonnewinsten en isolatie maar daar is de bijkomende energiebesparing dan gewoon een bijproduct van lokale comfortverhoging en aanhoudend aanmodderende bankprestaties in combinatie met einde levensloopbaan. :-)
Voor investeringen in andere technologieën (batterijen,...) pas ik nog even wegens de onduidelijkheid in de regelgeving, de spanningsboog uitstel bevoordeeld (op termijn wellicht lagere prijzen voor een hogere capaciteit) tov onmiddellijk toepassen en de huidige regelgeving nog steeds meer dan winstgevend is (in mijn geval).

bartgo
Senior lid

Bericht door bartgo » 09 nov 2018, 10:46

Wie zegt dat ik er geld heb moeten inpompen, in de ombouw nu :) maar dat is een ander verhaal. Ook de zonneboiler op die manier na 2 jaar een ander zn beter plaatsje kunnen geven op het dak.

Ik heb met oost-west en 10gr helling helaas geen goeie ligging voor batterijen. Ik zou nu hoogstens 500 eur (2500kwh minder netafname per jaar) per jaar kunnen besparen en dat is dan al in de nieuwe regeling waarbij je distributiekosten betaalt.

Verder helaas geen gsc.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 09 nov 2018, 10:51

bartgo schreef:
09 nov 2018, 10:46
Wie zegt dat ik er geld heb moeten inpompen, in de ombouw nu :) maar dat is een ander verhaal. Ook de zonneboiler op die manier na 2 jaar een ander zn beter plaatsje kunnen geven op het dak.
Ik niet, want ik ken je situatie niet.
Ik maak alleen mijn eigen rekening en handel daarnaar. Het staat anderen vrij te doen daar (gedeeltelijk) in te volgen of volledig hun eigen ding te doen.
Inzake PV ben ik gebonden aan een ZZO opstelling en 35° hellingshoek. Andere opstelling is dus praktisch niet mogelijk (toch niet uit economisch en esthetisch oogpunt) en gezien de productie nu al hoger is als de afname (die wel nog naar beneden kan of verschoven kan worden) is een capaciteitsverhoging in PV vooralsnog ook geen optie. Dat laatste zou wel kunnen door recentere panelen te plaatsen maar is in de huidige context noch vanuit economisch noch vanuit productiecapaciteit zinvol.
Een zonneboiler in samenwerking met een PV-installatie heb ik persoonlijk nooit overwogen gezien je voor beiden dezelfde toevoerbron nodig hebt en dus dezelfde voor- en nadelen ondervindt op dezelfde tijdstippen. Dat is dus nu ook nog geen optie (PV productie is nu al hoog genoeg voor SWW).
Maar in een andere situatie zal het waarschijnlijk wel zijn voordelen hebben.

m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts » 09 nov 2018, 18:27

ErikDD schreef:
07 nov 2018, 19:11
Normaal gezien zou een CO2 taks dat allemaal kunnen oplossen en de inkomsten gebruiken als steun voor groene stroom. Stroom uit gas zou dan inderdaad ook duurder worden. Alle redenen om dan voor een leverancier van groene stroom te kiezen. Er is al het Europese ETS systeem om CO2 uitstoot te belasten, maar dat heeft voorlopig nog te weinig resultaat.
Ik denk dat ook, maar in het MO*-artikel "De CO2-taks: onethisch en gevaarlijk ondoeltreffend" worden ook enkele bedenkingen gemaakt... Misschien is rantsoeneren een beter idee?

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 09 nov 2018, 20:17

bruma schreef:
08 nov 2018, 06:44
Diezelfde 1 kWh gas die de elektriciteitscentrale gebruikt om 0,3 kWh elektriciteit te produceren
Moderne gascentrales zitten met hun rendement boven de 60% tenzij je het nog over centrales hebt van in de jaren 70.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
De energie die je nodig hebt om 1 kWh elektriciteit op te wekken is 2,5 kWh (het zogenaamd primaire energieverbruik). Blijkbaar geen factor 3 zoals ik meer eken, maar je snapt het punt wel. Dus gecorrigeerd: met die elektriciteitscentrale verbruikt 1 kWh gas voor 0,4 kWh elektriciteit.
2009: PV installatie
2014: elektrische wagen
2020: off-grid?

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 09 nov 2018, 20:24

waldonk schreef:
08 nov 2018, 07:07
Bj0rn schreef:
08 nov 2018, 00:18
Als men, zoals @ErikDD aanhaalt, voor een CO2 taks kiest, dan is de gasgestookte elektriciteitscentrale zelfs slechter af.
Stel dat per kWh gas 1 c€ accijnzen wordt geheven. Iemand die thuis 1 kWh gas verbrand in zijn CV ketel haalt daar pakweg 0,90 kWh aan warmte uit. En daarvoor betaalt die consumenten 1c€ extra. Valt wel mee, da's 1c€ per 0,90 kWh of omgerekend 1,1 c€/kWh.
Ik vind een taks van 1 c€/kWh alles behalve meevallen.
Ik heb net een contract genomen via een groepsaankoop voor gas aan de prijs van 2,879 c€/kWh.
Dan is een verhoging van 1 c€/kWh gelijk aan een taks van 34.73 %
Gewoon even voor alle duideljkheid: die 1 c€/kWh is maar een rekenvoorbeeld.

Die groepsaankoop geeft de prijs voor de gas zelf weer. Dan is ie nog niet bij jouw thuis geleverd. Dat is dus niet de totale prijs die je gaat betalen per verbruikte kWh gas. De "gasprijs" waarvan ik spreek is die totale prijs, inclusief levering dus.
Doe daarvoor bij die 2,879 c€/kWh nog grofweg zo'n 3 €ct/kWh aan distributienettarieven en andere heffingen en je komt grosso modo op 6 c€/kWh.

Die voorbeeld 1c€/kWh zal niet bij de gasprijs (enge zin van het woord) gerekend worden. Geef het kind een naam: distributienettarief, CO2 heffing, ... punt is dat - in het rekenvoorbeeld - de totale gasprijs (ruime zin van het woord) stijgt met 16% van 6 c€/kWh naar 7 c€/kWh.

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 09 nov 2018, 20:54

ivanacke schreef:
08 nov 2018, 16:46
ivob schreef:
08 nov 2018, 11:21
Mij moet je daar niet meer van overtuigen.
Mijn uitspraak was een algemene vaststelling, geen persoonlijke keuze.
Hier is het volledige huishouden, na de nodige aanhoudende investeringen, al 7 jaar 100% elektrisch en tot op heden best
betaalbaar (lees gratis ;-) ). En bovendien zo "groen" als in de huidige omstandigheden mogelijk (PV, WP, Ecopower als leverancier, LED, A+...).
..

idem voor mij zit reeds sinds 1977 op 100 % elektricsh. ben klant van ecopower sinds dit jaar. vroeger electrabel.
Ik neem aan dat je sinds 1977 niet elektrisch bent qua mobiliteit. We beperken het energieverbruik tot het huishouden. Ik stip het gewoon even aan dat we wel meer energie verbruiken dan we op het eerste zicht (gas/elektriciteit) zouden kunnen denken.

Even verder advocaat van de duivel spelen :twisted:
Als je al sinds 1977 je huishoudelijke energie onder de vorm van elektriciteit verbruikt, dan verbruikte je circa 30 jaar 2-3 keer de hoeveelheid primaire energie die je verbruikt zou hebben als je met gas gestookt zou hebben.
Heb je na de 30 jaar, in 2007 dus, al die energie uit zonnepanelen gehaald, dan ben je qua ecologische voetafdruk een gans stuk beter af. En financieel wellicht ook als je in die periode zonnepanelen gelegd hebt :-)

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 09 nov 2018, 21:07

ivob schreef:
09 nov 2018, 08:44
Bj0rn schreef:
07 nov 2018, 23:48
Het is heel eenvoudig: er is geen redenement. De digitale meter is nadelig voor prosumenten. Punt.
Nou dan zorgen we er, onder invloed van de digimeter en wie deze er door wil duwen, toch gewoon voor dat we maar deeltijds
prosumenten meer worden en buigen we een initieel nadeel om tot een voordeel.
Particuliere PV installaties zijn na de eerste jaren al altijd een kat- en muisspelletje geweest. :D
Yup, de prosumenten die op de hoogte zijn, bereiden zich voor. Zoals je zelf wel weet zijn daar wel wat mensen op en naast dit forum mee bezig.
Net zoals bij vele zaken: een gewaarschuwd man is er twee waard. Die zullen de dans misschien ontspringen. Of op z'n minst niet compleet uit de lucht komen vallen. En zij die niet voorbereid zijn. Sjah, de geschiedenis herhaalt zich.

Net zoals er destijds (circa 2011) heisa was over mensen met zonnepanelen door mensen zonder zonnepanelen.
betalen voor zonnepanelen van buren en bedrijven

beste, n.a.v. het nieuwsbericht over de stijging van de electriciteitstarieven moet ik toch even kwijt dat ik onze verantwoordelijken die het premie systeem voor groene energie ontwikkelden en goedkeurden, iedere dag meer verwens, ik betaal niet graag de premie's die een buur met zonnepanelen opstrijkt, ik betaal ook niet graag belastingen om deze centen te zien vloeien naar een WKK van een bedrijf, waar dit toestel rendabel wordt door belastinggeld, groene energie is in ons landje meestal enkel rendabel omdat er bijgepast wordt door vadertje staat,
dus met wie z'n centen en voeten wordt hier gespeeld, voor mij is hier maar één betaalbare oplossing, kernenergie, vanzelfsprekend met de nieuwe veel veiligere centrales, ze bestaan echt, grts,Patje
Aangemaakt op: 1/04/2011 0:09:00 door: patjepattie

https://www.test-aankoop.be/forum/Topic/545085
En nog eentje uit het archiefvan 2014:

Wie thuis zonnepanelen heeft, zal vanaf volgend jaar een bijkomende vergoeding voor het gebruik van het energienet betalen. Die heffing is afhankelijk van de regio en de grootte van de installatie, maar zou gemiddeld rond de 340 euro per jaar liggen.

Dat meldt de toezichthouder Vreg bij de voorstelling van de nieuwe distributienettarieven.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141219_01438130
De geschiedenis herhaalt zich. Of val ik nu in herhaling? :mrgreen:

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 09 nov 2018, 21:50

CO2-taks
is rantsoeneren een beter idee?
Het ETS had wel die bedoeling, alleen werden/worden er veel te veel gratis C02-rechten uitgedeeld en er zijn teveel rechten op de markt waardoor de prijs te laag is.
Dat de CO2-reductie (heel veel) geld gaat kosten en dat dat de armen meer pijn gaat doen dan de rijken is een evidentie, tenzij er compenserende maatregelen komen, maar dat is weer een heel andere discussie die hier niet thuishoort.
Langs de ene kant CO2 taks invoeren en langs de andere kant die CO2 uitstotende bedrijven gaan subsidiëren, dat gaat ook niet werken natuurlijk.

en nu weer on topic ?
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 09 nov 2018, 21:57

ErikDD schreef:
09 nov 2018, 21:50
CO2-taks
is rantsoeneren een beter idee?
Het ETS had wel die bedoeling, alleen werden/worden er veel te veel gratis C02-rechten uitgedeeld en er zijn teveel rechten op de markt waardoor de prijs te laag is.
Dat de CO2-reductie (heel veel) geld gaat kosten en dat dat de armen meer pijn gaat doen dan de rijken is een evidentie, tenzij er compenserende maatregelen komen, maar dat is weer een heel andere discussie die hier niet thuishoort.
Langs de ene kant CO2 taks invoeren en langs de andere kant die CO2 uitstotende bedrijven gaan subsidiëren, dat gaat ook niet werken natuurlijk.

en nu weer on topic ?
De digitale meter dus. De oplossing voor alles. :lol:

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 10 nov 2018, 17:08

Bj0rn schreef:
09 nov 2018, 20:54
Ik neem aan dat je sinds 1977 niet elektrisch bent qua mobiliteit. We beperken het energieverbruik tot het huishouden. Ik stip het gewoon even aan dat we wel meer energie verbruiken dan we op het eerste zicht (gas/elektriciteit) zouden kunnen denken.
Inzake hoofdgebruik mobiliteit ben ik sinds dit jaar, voor afstanden boven de 20 km of met bagage, aangewezen op wat de overheid ter beschikking stelt. En dat is, voor afstanden tot 30 km of buiten de grote agglomeraties, spijtig genoeg, hoofdzakelijk diesel. Ik kan het ook niet helpen dat de overheid het individu tot actie dwingt maar zelf op dat vlak schandelijk in gebreke blijft.

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 12 nov 2018, 10:39

Bj0rn schreef:
09 nov 2018, 20:17
bruma schreef:
08 nov 2018, 06:44
Diezelfde 1 kWh gas die de elektriciteitscentrale gebruikt om 0,3 kWh elektriciteit te produceren
Moderne gascentrales zitten met hun rendement boven de 60% tenzij je het nog over centrales hebt van in de jaren 70.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
De energie die je nodig hebt om 1 kWh elektriciteit op te wekken is 2,5 kWh (het zogenaamd primaire energieverbruik). Blijkbaar geen factor 3 zoals ik meer eken, maar je snapt het punt wel. Dus gecorrigeerd: met die elektriciteitscentrale verbruikt 1 kWh gas voor 0,4 kWh elektriciteit.
Je vergeet dat de moderne STEG centrales (gecombineerde stoom en gasturbines) tegelijk WKK zijn en dus opgesteld staan bij bedrijven die (rest)warmte van deze centrales afnemen. Hierdoor ligt hun totale rendement veel hoger dan het louter electrisch rendement. Voorbeelden T-Power/Vinova Tessenderlo, Electrabel/BASF Zandvliet , Essent/Ineos Zwijndrecht ... Dergelijke centrales halen een totaal rendement van meer dan 80%
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

Plaats reactie