Jaarrekening

Post hier al uw vragen over financiën. Belastingen, leningen etc.
ivob
Master lid
Installatie Land: België

Re: Jaarrekening

Bericht door ivob » 05 apr 2018, 19:40

Ik deel uw mening niet dat mijn individuele mening/gedrag ook maar enige impact heeft op de besluitvorming van politici.
Wel op mijn eigen leefsituatie.

Uw riedel tot opruiende taal (zie o.a. uw reactie in een ander topic) om anderen tot onzinnige acties te bewegen (terwijl U blijkbaar liever zelf veilig en anoniem achter uw scherm blijft zitten) kennen we inmiddels ook.
Ik geef nu eenmaal, wat mijn persoonlijke situatie betreft, de feiten weer. En ik ga er logischerwijs niet van uit dat ik een alleenstaand geval was en ben. De verkoopcijfers van die periode (en een deel ervoor en erna) bevestigen dat trouwens. Ik ben in een markt gestapt waar iedereen kon instappen die niet ergens blind in een hoekje zat te kankeren op "de anderen" en te jammeren dat hij de arme verwaarloosde doodgewone man zonder kansen was (noemt zich ook wel eens "Jan met de Pet", terwijl dit in de praktijk een bijna niet meer voorkomend fenomeen is).
Uiteraard zijn er ook andere situaties. Deze zijn dan ook reeds uitgebreid aan bod gekomen. Het heeft dus geen zin met deze mee te huilen. Negatief nieuws trekt nu eenmaal vlugger en meer de aandacht dan positieve gevallen. Deze mogen dan ook aangehaald worden. Ook al passen deze niet in uw negatieve spiraal.
Anderen aanzetten te gaan borduren (sic), omdat men zelf verkeerde beslissingen nam of individuele beslissingen niet het verhoopte resultaat hadden, doe ik evenmin noch bleef ik werkloos bij de pakken neerzitten terwijl U niet verder kwam dan anderen op te roepen tot onzinnige daden van protest/geweld.
U mag gerust terug gaan turfsteken (of ergens met turf gaan gooien). Ik zal daar beslist niet bij zijn.
Noch zal ik me laten leiden door provocateurs die anderen voor hun kar willen spannen.
Ik kies nl. mijn eigen weg en moet mijn beoogde doel niet viavia bereiken.
Regels veranderen voortdurend. Dat is soms een nadeel, soms een voordeel. Soms moet men daar gepaste actie tegen ondernemen soms erkennen dat men beter zijn toevlucht neemt tot iets anders. Het is gewoon een deelaspect van het leven.
Iemand die star blijft zitten in regels en de creativiteit ontbeert om daar zelf soepel mee om te gaan, integendeel hoopt op acties van anderen, gaat gewoon de dinosauriërs achterna. Zijn geworpen (of erger de kasseien die hij anderen laat werpen) komen na een tijd gewoon in veelvoud terug zijn eigen richting uit.

Ik geef cijfers weer. U alleen frustraties en al heel zeker geen oplossingen. Zelfs niet voor uzelf. Anders diende U niet zo algemeen, venijnig en op de man af te reageren. Mij niet gelaten hoor. Ik kan daar tegen. Ik kom er dagelijks meerdere zoals U tegen en ben daar immuun voor geworden.

Nog veel succes gewenst met uw eigen negatieve (re)acties.

stef71
lid

Bericht door stef71 » 10 apr 2018, 11:36

janus schreef:
31 mar 2018, 16:46
Ik zie dat niet als een boete, je betaald voor het net wat je gebruikt
Ergens is dat zeer logisch, alleen hebben ze de regels tijdens het spel verandert en dat is niet netjes.
Ook over de hoogte van het bedrag en de manier waarop het wordt bepaalt kun je over discuteren.
Ik zie het toch wel eerder als boete
Inderdaad ik maak gebruik van het net, maar ik lever hen ook mijn extra stroom over dat net, en voor die stroom wordt ik niet gecompenseerd terwijl zij die wel vervolgens aan iemand anders verkopen. Als ik een vergoeding voor die stroom zou krijgen heb je helemaal gelijk dat het logisch is dat je voor het gebruik van het net moet betalen, maar nu wordt er met 2 maten gemeten in hun voordeel

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus » 10 apr 2018, 17:35

Niet iedereen levert meer op het net dan dat hij gebruikt, dat maakt het allemaal ook zo lastig om iedereen content te maken..
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts » 10 apr 2018, 18:31

@s[mention]stef71[/mention] Hoe komt het dat je extra stroom hebt? Heb je overgedimensioneerd? Of is er een grote verbruiker weggevallen (een zoon/dochter het huis uit)? Ik dacht wel dat het mogelijk is om een meter te plaatsen zodat injectie apart wordt gemeten en waarvoor je apart wordt vergoed. Of je beter af bent betwijfel ik echter: die meter zal geld kosten en als je injecteert is die stroomprijs (denk ik) heel goedkoop (in de ochtend of avond zal je die aan een betere prijs kunnen verkopen). Maar het fijne ken ik er niet van (sinds het afschaffen vd gratis kWh hebben we op jaarbasis geen nulverbruik meer).

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 11 apr 2018, 12:26

https://www.ilumen.be/nl/hoe-prosumente ... vermijden/
VREG schreef:Als u een terugdraaiende meter heeft, is er geen aparte meting van wat u op het net injecteert
en wat u van het net afneemt. Het is voor deze groep van zonnepaneleneigenaars dat er een
aanvullend capaciteitstarief is vastgesteld dat bepaald wordt door het vermogen van de omvormer(s).
Als u wil weten wat u werkelijk afneemt en wat u werkelijk verbruikt, moet u
een bidirectionele meter laten plaatsen (een meter die zowel de bruto afname als de bruto injectie meet).
U betaalt de eenmalige kost voor de vervanging van de terugdraaiende meter door een bidirectionele meter (niet -
periodiek tarief van uw distributienetbeheerder). Nadien betaalt u als prosument nog het periodiek distributienettarief voor het gedeelte bruto afname, zonder aanvullend capaciteitstarief. U geniet dan niet meer van een terugdraaiende meter.
Neem contact op met u elektriciteitsleverancier om te bespreken welke vergoeding hij betaalt voor de stroom die u in het net injecteert.

stef71
lid

Bericht door stef71 » 16 apr 2018, 08:22

m2ts schreef:
10 apr 2018, 18:31
@s@stef71 Hoe komt het dat je extra stroom hebt?
Dit was even hypothetisch, ik heb geen extra stroom die ik het net op stuur, maar al zou ik die hebben krijg ik er geen vergoeding voor en dat maakt het in mijn ogen wel oneerlijk om vergoeding voor het net te vragen, helemaal als dat dan op de manier als nu berekend wordt, een iets overgedimensioneerd systeem vanwege bv schaduwvlakken bezorgd je een hoger prosumententarief dan wat je werkelijk het net op stuurt, als zij hypothetisch rekenen mag ik dat toch zeker ook doen!

Bas
Senior lid

Bericht door Bas » 16 apr 2018, 10:26

stef71 schreef:
16 apr 2018, 08:22
m2ts schreef:
10 apr 2018, 18:31
@s@stef71 Hoe komt het dat je extra stroom hebt?
Dit was even hypothetisch, ik heb geen extra stroom die ik het net op stuur, maar al zou ik die hebben krijg ik er geen vergoeding voor en dat maakt het in mijn ogen wel oneerlijk om vergoeding voor het net te vragen, helemaal als dat dan op de manier als nu berekend wordt, een iets overgedimensioneerd systeem vanwege bv schaduwvlakken bezorgd je een hoger prosumententarief dan wat je werkelijk het net op stuurt, als zij hypothetisch rekenen mag ik dat toch zeker ook doen!
als je een overgedimensioneerde installatie hebt, heb je:
- groenestroomcertificaten
- slecht berekend

zoals hier ook gezegd, kun je van het prosumententarief af met een bidirectionele meter en/of batterijsysteem. maar dan ga je meer andere kosten hebben.

stef71
lid

Bericht door stef71 » 16 apr 2018, 11:42

Bas schreef:
16 apr 2018, 10:26
als je een overgedimensioneerde installatie hebt, heb je:
- groenestroomcertificaten
- slecht berekend
Er zijn er natuurlijk ook die inderdaad meer panelen dan nodig voor hun verbruik hebben gelegd vanwege de GSC's, maar in die tijd waren de aanschafkosten ook nog een pak hoger dan nu dus dat zullen er niet heel veel zijn

Slecht berekend hoeft niet, je omvormer wordt bepaald op basis van het piek vermogen, als je last hebt van schaduw van bv dak van de buren, een boom oid dan heb je dat niet de hele dag (zou een beetje dom zijn om panelen te leggen waar geen zon komt), er is dus een moment op de dag dat je piek vermogen dan een heel stuk hoger ligt dan je gemiddelde en dan krijg je dus een zwaardere omvormer om dat te ondervangen.

Wie nu op dit moment panelen gaat leggen zal in beide gevallen nog eens goed nadenken wat ie er mee doet, maar als ik dit allemaal vantevoren had geweten dan had ik er geen gelegd, ik heb last van schaduw van een boom en krijg GSC's ahv bandingsfactor waarbij je dus 1 GSC per xx-jaar krijgt

Bas
Senior lid

Bericht door Bas » 16 apr 2018, 11:57

Je piekmoment ligt altijd hoger dan het gemiddelde, vandaar ook de curve in PvCalc.
Vroeger werden er wel zwaardere omvormers geplaatst aangezien je dan geen aftopping hebt en er toen nog geen sprake was van het prosumententarief. Deze mensen zijn nu wel een beetje meer gekl**t.
GSC krijg je per xx opgebrachte kWh, geen vast aantal per jaar. Al zal dat natuurlijk wel ongeveer gelijk zijn.
Ik ken zeer weinig (geen) situaties waarin de mensen verlies maken door de invoering van het prosumententarief. Klagen kunnen we goed in België, maar als je gaat rekenen, heeft bijna iedereen winst.

stef71
lid

Bericht door stef71 » 16 apr 2018, 14:41

Bas schreef:
16 apr 2018, 11:57
GSC krijg je per xx opgebrachte kWh, geen vast aantal per jaar. Al zal dat natuurlijk wel ongeveer gelijk zijn.
Klopt, maar het zal niet ongeveer gelijk zijn, het is met de bandigsfactor een pak ingewikkelder geworden, bij de oude certificaten is het een vast gegeven hoeveel kWh recht geeft op een certificaat (dan zal het per jaar wel ongeveer gelijk zijn ja) , nu wordt het jaarlijks herzien en heb je het ene jaar 2500, het volgende 5000 nodig voor een certificaat, en op dit moment is het voor velen zo dat je helemaal geen GSC's meer krijgt maar volgend jaar misschien weer wel
Bas schreef:
16 apr 2018, 11:57
Klagen kunnen we goed in België, maar als je gaat rekenen, heeft bijna iedereen winst.
Ook waar, maar als je eerst een grotere winst wordt voorgerekend en vervolgens pakken ze daar een deel van af zodat je minder winst hebt,dan voelt dat toch een beetje als verlies ookal is het dat natuurlijk niet

m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts » 16 apr 2018, 18:18

[mention]stef71[/mention], ik probeer te volgen, maar het lukt me niet helemaal. Ik probeer de zaken op een rijtje te zetten.
  • Het gebruik van het net zie je als een boete. Dat vind ik een verkeerde voorstelling: je gebuikt écht het net (in de zomer vooral naar het net toe en in de winter net omgekeerd) en dat moet nu eenmaal onderhouden worden. Het zou zijn alsof je geen wegenbelasting zou willen betalen, omdat je toch altijd naar huis terugkeert en dus "netto" eigenlijk 0km hebt afgelegd ;-). Over het exacte bedrag kan wel gediscussieerd worden.
  • Je begon een verhaal in de ik-vorm i.v.m. een overschot op jaarbasis. Je vond het niet eerlijk dat je voor deze extra stroom niet wordt gecompenseerd (en die wordt idd wel degelijk gebruikt en aan iemand anders wordt gefactureerd). Uiteindelijk bleek dat je zelf geen overschot hebt en dat we het ik-verhaal als een hypothetisch ik-verhaal moesten lezen. Ivob heeft de info opgezocht rond hoe je (enfin 'iemand in die situatie') tóch kan worden gecompenseerd. Of je financieel voordeel doet is nog maar de vraag.
  • In jouw situatie (ik ga ervan uit dat dit niet hypothetisch is) heb je GSC's, maar wel ahv een bandingsfactor en niet een vast bedrag per 1000 kWh. Als je zonnepanelen hebt gelegd tussen het invoeren van de bandingfactor (2013?) en prosumentenvergoeding (2015?), dan is dat inderdaad niet leuk. Je verwijst naar "had ik dit allemaal vantevoren geweten" en dan ga je verder met "schaduw van een boom" en "GSC's bandingsfactor", maar die zaken wist je toch op voorhand? De prosumentenvergoeding nog niet (dacht ik toch). Achteraf zou je dan wellicht een minder zware omvormer plaatsen, ten koste van het piekvermogen. Hou je grafieken bij van je zonnepanelen? Dat kan interessant zijn voor het geval de omvormer stukgaat, dat je weet met welke omvormer je het (financieel) maximum eruit haalt.
Ik had ook gehoopt dat de regels hetzelfde waren gebleven (alhoewel men kon aanvoelen dat ze niet volhoudbaar waren). Gelukkig ben ik nog steeds voordeliger af mét zonnepanelen, dan zonder $* .

lennie
Senior lid

Bericht door lennie » 18 apr 2018, 17:08

stef71 schreef:
16 apr 2018, 14:41
nu wordt het jaarlijks herzien en heb je het ene jaar 2500, het volgende 5000 nodig voor een certificaat, en op dit moment is het voor velen zo dat je helemaal geen GSC's meer krijgt maar volgend jaar misschien weer wel
Het was vorige week 1 jaar en 4 maanden geleden dat ik mijn gsc meterstand nog eens doorgegeven had aan Infrax omdat het met die actuele belachelijke bandigfactor toch redelijk zinloos is.
Ik heb het dus toch nog eens gedaan om te kijken wat het resultaat was. De meterwijziging was grof geschat 5000 kWh en dat geeft mij recht op welgeteld 0,02 certificaten. De moeite niet meer om nog meterstanden door te geven dus.
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

Bas
Senior lid

Bericht door Bas » 19 apr 2018, 11:59

lennie schreef:
18 apr 2018, 17:08
stef71 schreef:
16 apr 2018, 14:41
nu wordt het jaarlijks herzien en heb je het ene jaar 2500, het volgende 5000 nodig voor een certificaat, en op dit moment is het voor velen zo dat je helemaal geen GSC's meer krijgt maar volgend jaar misschien weer wel
Het was vorige week 1 jaar en 4 maanden geleden dat ik mijn gsc meterstand nog eens doorgegeven had aan Infrax omdat het met die actuele belachelijke bandigfactor toch redelijk zinloos is.
Ik heb het dus toch nog eens gedaan om te kijken wat het resultaat was. De meterwijziging was grof geschat 5000 kWh en dat geeft mij recht op welgeteld 0,02 certificaten. De moeite niet meer om nog meterstanden door te geven dus.
dus je moet 250.000 kWh opwekken voor 1 certificaat?

lennie
Senior lid

Bericht door lennie » 19 apr 2018, 22:08

Ja dat kan dus niet kloppen.
Het zou eigenlijk 1 certificaat van 93€ per 10.256 kWh moeten zijn.
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 20 apr 2018, 12:50

Het klopt wel, er zijn namelijk verschillende bandingfactors, het is volgens installatie datum
Zie ook : http://www.energiesparen.be/ministeriee ... factor-wkk en http://www.energiesparen.be/overzicht-b ... nnepanelen
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°- 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

Plaats reactie