Hoe prosumententarief halveren?

Post hier over interessante websteks
japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Re: Hoe prosumententarief halveren?

Bericht door japio » 14 sep 2017, 21:23

DaRkMaN_FX schreef:
14 sep 2017, 12:37
Met 5 min gemiddelde waarden zijn de piekwaarden er al uitgefilterd.
Ik pol mijn Kostal om de 5 sec ;-)
+1
SolarEdge gecertificeerd dealer

molenveld
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Installatie Land: België

Bericht door molenveld » 15 sep 2017, 12:59

DaRkMaN_FX schreef:
14 sep 2017, 12:37
Met 5 min gemiddelde waarden zijn de piekwaarden er al uitgefilterd.
Ik pol mijn Kostal om de 5 sec ;-)
Dat klopt, de waardes waar ik mee werk zijn gemiddelden per 5 minuten. Dus wanneer de gemiddelde waarde in een interval lager is dan 2000 watt en er een piek is boven 2000 watt, verlies ik nog (iets) meer opbrengst dan de oefening doet vermoeden. Maar het globale verschil tussen een omvormer van 2000 vs 2500 is al zo verrassend klein, het bijkomend verschil door heel kortstondige pieken zal nog een pak klenier zijn.

Voor de doorgetrokken vergelijking met 1500, 1000 Watt of minder zal dit effect wel groter worden. Maar de conclusie dat een "iets" te kleine omvormer minder kost aan opbrengstverlies dan aan extra prosumententarief, blijft wel overeind vermoed ik.

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 20 sep 2017, 20:53

In theorie zou je de DC dagproductie in een batterij kunnen opslagen en dan over 24 gespreid op het net kunnen injecteren/converteren.
Dan zou je met een heel kleine omvormer, zelfs veel kleiner dan de helft, toekomen :
vb : 4 kWp kan ongeveer 24 kWh opwekken op een zonnige zomerdag
zonder opslag : +/- 4 kW omvormer
met opslag : 24 kWh = 24 uur aan 1 kW of 4 x kleinere omvormer nodig dus :idea:
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

waldonk
Master lid

Bericht door waldonk » 21 sep 2017, 05:44

En hoe zit het met de aftopping en wordt de omvomer dan niet geweldig overbelast en veel vlugger versleten of kapot.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 21 sep 2017, 22:59

Die 1 kWh continu gedurende 24 u zou enkel voorkomen bij een zeer zonnige dag en zonder eigen verbruik die dag.
Dus met extra slijtage of overbelasting zal het wel meevallen.
Een continue belasting is misschien zelfs beter dan de op en neergaande pieken bij afwisselend zon+wolken
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

DukeII
junior lid

Bericht door DukeII » 24 sep 2017, 18:48

een cijfer mij bekent , 10 Kw inverter en 12 KWp panelen , richting ZO en helling +/-15% > 12 000 KWh per jaar

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 24 sep 2017, 18:52

DukeII schreef:
24 sep 2017, 18:48
een cijfer mij bekent , 10 Kw inverter en 12 KWp panelen , richting ZO en helling +/-15% > 12 000 KWh per jaar
Wat bedoel je daar mee?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

DukeII
junior lid

Bericht door DukeII » 25 sep 2017, 19:19

het was een jaar van 100% , 1KWp panelen met jaaropbrengst 1000KWh , vergeleken met mijn installatie
blijkbaar mag je de omvormer 20% onderdimensioneren

mss zitten er hier die dat eens kunnen met excel simuleren ? waar ligt de grens ?

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 02 okt 2017, 10:02

Ik ben gisteren bij Futech gaan kijken / polsen
Hun nieuwe "uitvinding" is de IluBat

Deze batterij staat tussen de zonnepanelen & omvomer.
Deze zou de DC stroom opslagen tijdens "piek" periodes. En deze dan later aan de omvormer doorgeven.
Toen ik wat technisch begon door te vragen over de capaciteit van de batterij / slijtage enz.. verwezen ze mij netjes door een technisch persoon.

Deze persoon wist mij dan te zeggen dat dit pas in april 2018 op de markt zou komen en dat ze nu met 100 test-cases bezig zijn.
Het toestel is niet groot, 50 x 50
Dus vraag mij echt af of dit veel nut heeft ? Ze spreken van uw proconsumententarief te kunnen halveren. Maar dan stel ik mij toch vragen bij opbrengstverlies hierover.

Ook geen info over DOD cycles of levesduur & capaciteit zelf van de batterij in kwestie.

Meer info:
https://www.ilumen.be/nl/ilubat/

PS: Wouter Beke (CD&V) kreeg er een prive rondleiding, goede vriendjes ?
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 02 okt 2017, 10:50

Op te volgen dus, maar is het nog de moeite als de prosumenten vergoeding weg gaat vallen?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 02 okt 2017, 11:00

janus schreef:
02 okt 2017, 10:50
Op te volgen dus, maar is het nog de moeite als de prosumenten vergoeding weg gaat vallen?
Op die opmerking die ik ook aanhaalde wouden ze niet reageren :D
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

cuypersk
junior lid

Bericht door cuypersk » 03 okt 2017, 10:31

Bij nieuwe installaties vind ik deze optie nog niet zo slecht. In het verleden zijn vele installaties wat betreft de omvormer overgedimensioneerd geweest. Opzich niet erg maar met de invoer van het prosumententarief kwam dit nadelig uit.
Zeker bij installaties met minder rendement (bvb niet volledig zuiden) werd de omvormer vaak berekend op het max. piekvermogen van de zonnepanelen (vaak veel te hoog dan het werkelijke piekvermogen).
Wat die batterij in hun verhaal kan bijdragen aan het verminderen van het prosumententarief snap ik niet goed. Het batterijverhaal klopt wel als het gedaan is met het terugdraaien van de teller (buffer via het net).
$* 1 STRING 3450WP 15 x ATERSA A230P - SMA SB3300TL HC $*

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 03 okt 2017, 11:43

Met de batterij zou je een kleinere omvormer kunnen plaatsen. Ipv af te toppen, gaat de stroom opgeslagen worden in de batterij en afgegeven als de omvormer niet aan zijn maximum vermogen draait.

enkele bedenkingen:
Vervangen van omvormer = herkeuring. Gaat de batterij goedgekeurd worden in het kader van GSC?
Zou pas beschikbaar zijn in april 2018, prosumententarief stopt mogelijk (waarschijnlijk) in januari 2019. Je zou dus maximaal 8 maanden profijt hebben van de kleinere omvormer. Zou straf zijn als je dan de kostprijs van de batterij eruit zou halen. Voor bestaande installaties komt hier dan nog de kostprijs van de kleinere omvormer + herkeuring bij, tenzij jouw omvormer net in die periode stuk gaat.
geen technische gegevens hoe de sturing werkt, aantal cycli en capaciteit van de batterij.

wat er na het prosumententarief gaat komen, is nog onzeker. ik vind het een grote gok om nu al zo in te zetten op batterijen.

cuypersk
junior lid

Bericht door cuypersk » 03 okt 2017, 13:33

Bas schreef:
03 okt 2017, 11:43
Met de batterij zou je een kleinere omvormer kunnen plaatsen. Ipv af te toppen, gaat de stroom opgeslagen worden in de batterij en afgegeven als de omvormer niet aan zijn maximum vermogen draait.
De kleinere omvormer gaat bij piekmomenten toch nooit het volledige vermogen kunnen leveren ook al is er een batterij voorzien?
M.a.w. dat omvormer nu de opgewekte stroom terugstuurt naar het net of naar de bufferbatterij, het totale vermogen blijft toch hetzelfde.
Of gaat de batterij worden vol geladen buiten de omvormer om?
$* 1 STRING 3450WP 15 x ATERSA A230P - SMA SB3300TL HC $*

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 03 okt 2017, 14:05

cuypersk schreef:
03 okt 2017, 13:33
Bas schreef:
03 okt 2017, 11:43
De kleinere omvormer gaat bij piekmomenten toch nooit het volledige vermogen kunnen leveren ook al is er een batterij voorzien?
M.a.w. dat omvormer nu de opgewekte stroom terugstuurt naar het net of naar de bufferbatterij, het totale vermogen blijft toch hetzelfde.
Of gaat de batterij worden vol geladen buiten de omvormer om?
Zo staat het op de website:
De configuratie van de iLubat wordt bepaald aan de hand van de geplaatste omvormer. De ILubat wordt aangesloten aan de DC-kant van de zonnepaneelinstallatie. Van zodra de zonnepanelen meer energie produceren dan het vermogen van de omvormer zal de batterij starten met opladen.
Wanneer het vermogen van de zonnepanelen terug onder dit van de omvormer gaat (zoals tijdens de avond) zal de batterij zich ontladen.

Trouwens in het geval van GSC:
Je hebt ongeveer 10% verlies met de omzetting van en naar een batterij. Je zal dus nooit dezelfde GSC kunnen behalen...

Hopelijk trappen hier minder mensen in als in de PID-box :mrgreen:

Plaats reactie