JRC - berekening van je maand-, en jaaropbrengst

Post hier over interessante websteks
Plaats reactie

Welke JRC waarde gaan we aanhouden op het forum?

Peiling eindigde op 04 nov 2018, 23:40

JRC 4 => 8%
2
18%
JRC 4 => 11%
0
Geen stemmen
JRC 4 => 14%
1
9%
JRC 5 => 8%
5
45%
JRC 5 => 11%
3
27%
JRC 5 => 14%
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 11

lanius
Senior lid
Installatie Land: België

Re: JRC - berekening van je maand-, en jaaropbrengst

Bericht door lanius » 07 nov 2018, 14:57

Koidream schreef:
07 nov 2018, 10:58
Bollocks schreef:
07 nov 2018, 08:57
... ik gebruik de jrc enkel om te zien of mijn installatie een normale opbrengst vertoont ivgl met andere gelijkaardige installaties.
Hoe meer ik over JRC lees en hoe meer ik ga vergelijken in de tool, hoe meer ik ervan overtuigd ben dat het een interessant hulpmiddel is voor persoonlijk gebruik, maar zeker niet om te vergelijken (tenzij je buur dezelfde installatie met dezelfde parameters heeft liggen).

Ik gebruik het ook om te vergelijken, maar eerder op deze manier:
In de zomer zit ik vaak bij de 30% beste, in herfst en lente eerder bij de 40% beste, in wintermaanden november tot januari meer variabel (door schaduw dak buren) en dat is een stuk minder.

Als ik dan naar het topic ga "opbrengsten per maand" en ik zie dat ik in de zomer plots uit die top 30 val, maar bv naar 50% zou dat voor mij een teken aan de wand zijn dat er iets mis is met 1 (of meerdere) van mijn panelen. Idem voor herfst en lente (dan 40%). In winter zal ik moeten wachten tot lente om iets deftigs te concluderen.

Ook bij PVoutput zit ik in het team "oost-vlaanderen" (amper 14 leden), en uiteraard schijnt de zon niet overal even goed, maar in zomer sta ik vaak bovenaan, in herfst en lente bij de betere helft, in winter onderaan. En zo bekijk is het af en toe om afwijkingen op te sporen.

Het is geen exacte wetenschap, maar het valt snel op in een oogopslag.

Er zijn nog wel wat andere mogelijkheden.
10 x LG 290 Wp Mono X Neon black LG290N1C & SMA Sunny Boy 2500HF Orientatie: 186 ° H=20 °

Plaats reactie