Hoe prosumententarief halveren?

Post hier over interessante websteks
Plaats reactie
cuypersk
junior lid
Installatie Land: België
Contacteer:

Re: Hoe prosumententarief halveren?

Bericht door cuypersk » 03 okt 2017, 14:25

Ja, en het zal dan nog de vraag zijn of een kleinere omvormer in combinatie met hun systeem voordeliger uit gaat komen als het verschil in prosumententarief. Dit is al zeker niet het geval bij bestaande installaties, je hebt dan nog eens de extra kost van een nieuwe omvormer.
Als de prijs wat meevalt kan het wel een mogelijkheid zijn voor nieuwe PV installaties.
Ik denk dat er naar de toekomst toe wat meer moet gekeken worden naar energieopvang (buffer). Helaas is dit momenteel niet rendabel om zo'n ding te plaatsen.
$* 1 STRING 3450WP 15 x ATERSA A230P - SMA SB3300TL HC $*

JoG
lid
Contacteer:

Bericht door JoG » 08 okt 2017, 15:35

DaanW schreef:
30 aug 2017, 08:04
Prosumententarief verminderen kan enkel met een kleinere omvormer.
Als je omvormer "defect" is ;-) kan/mag je die steeds vervangen door een andere met een gelijk of kleiner vermogen. Bij defecte panelen mag je deze ook vervangen en mag het Wp vermogen maximaal met 10% stijgen als er geen andere oplossing is.
Merk op dat die 10% afwijking van het omvormer vermogen van toepassing is in beide richtingen. Als je uw omvormer vervangt mag het vermogen van de nieuwe omvormer maximaal +-10% afwijken tov het vermogen van de originele omvormer (wil je uw GSC certificaten behouden)... op de site van eandis staat dit niet overal zo explicit vermeld maar navraag bij eandis leerde dat de 10% marge in beide richtingen werkt. (zelf wou ik een 3.6KW omvormer vervangen door een 3.0KW en dit mocht niet of ik was mijn GSC steun kwijt ...)

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 08 okt 2017, 16:36

Vreemd. Info voor vervanging van panelen op Eandis site :
https://www.eandis.be/sites/eandis/file ... 10_kva.pdf
Er is enkel sprake van een verhoging van het paneelvermogen met maximaal 10% bij schade door overmacht (storm,...)

Het is wel zo dat je bij een verhuis de omvormer NIET mag vervangen.

Bij defekt later zou dat geen probleem mogen zijn (wel herkeuring nodig)

Mondelinge informatie is per definitie niet betrouwbaar Vraag altijd naar de wettekst of officieel reglement.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

JoG
lid
Contacteer:

Bericht door JoG » 08 okt 2017, 21:42

ErikDD schreef:
08 okt 2017, 16:36
Er is enkel sprake van een verhoging van het paneelvermogen met maximaal 10% bij schade door overmacht (storm,...)
Klopt, maar in een ander document (ook op de site van eandis) staat het anders (ik zal nog eens opzoeken welk document dit was)....vandaar dat ik dan maar de vraag gesteld heb aan eandis en het antwoord was dat de 10% in beide richtingen van toepassing is...

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus » 08 okt 2017, 21:51

Erik spreekt over paneelvermogen en jij over het omvormervermogen!
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

Bas
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Bas » 09 okt 2017, 10:02

JoG schreef:
08 okt 2017, 21:42
ErikDD schreef:
08 okt 2017, 16:36
Klopt, maar in een ander document (ook op de site van eandis) staat het anders (ik zal nog eens opzoeken welk document dit was)....vandaar dat ik dan maar de vraag gesteld heb aan eandis en het antwoord was dat de 10% in beide richtingen van toepassing is...
Wij stelden ons de vraag ook en de info op de website van Infrax (zie onder) is wat dubbelzinnig. Daarom gebeld met hun en ze zeiden dat verlichten altijd mag, zonder verlies GSC.

Infrax

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Contacteer:

Bericht door DaanW » 09 okt 2017, 11:10

Ik begrijp de logica van Eandis niet.
Het paneelvermogen(Wp) bepaalt in de eerste plaats hoeveel kWh er opgewekt kan worden. En hoeveel GSC moeten uitbetaald worden.
Het omvormervermogen bepaalt alleen de maximale injectiepiek die mogelijk is.
Meer Wp vermogen betekent meer opbrengst en is dus een uitbreiding van de installatie waardoor de voorwaarden voor GSC geschonden wordt. Daarom ook de beperking van max +10% als de panelen bij overmacht vervangen moeten worden. Bij defect mag het vermogen niet stijgen!
Bij een omvormer zou minder vermogen niet gelimiteerd mogen worden omdat dit geen nadelige gevolgen heeft voor het elektriciteitsnet. Enkel de inkomsten voor de DNB verlagen door deze ingreep.
Een beperking tot +10% omvermervermogen bij defect is wel logisch.
Is deze -10 % regel ergens vastgelegd in een decreet of andere richtlijnen van de VREG/VEA? Of een eigen interpretatie van Eandis?

Hoe moeten we dit bij Infrax begrijpen? https://www.infrax.be/nl/Groene-stroom/ ... n-omvormer
Je mag een omvormer vervangen door een omvormer van hetzelfde of een lager vermogen. Ook mag je defecte omvormers vervangen. Bij een vervanging van omvormer(s) aanvaarden we een verschil van 10% in het maximaal AC-vermogen in vergelijking met de vorige omvormer(s)
Is dit +0% en - 10% bij een vrijwillige vervanging en +10% en -10% bij een vervanging bij defect?

Of wat te denken van volgend argument?
Overmacht
Als je zonnepanelen moet vervangen na schade door brand, storm, ... is het vaak moeilijk om nog panelen van exact hetzelfde vermogen te vinden. Door de evolutie van de technologie is het vermogen per paneel immers meestal toegenomen.
Dit probleem hebben mensen met defecte panelen toch ook! Hetzelfde type wordt niet meer gemaakt. Dikwijls is het vervangen van alle panelen de enige oplossing.
Zijn er hier mensen met ervaringen uit de praktijk?
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

Bas
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Bas » 09 okt 2017, 11:24

DaanW schreef:
09 okt 2017, 11:10

Hoe moeten we dit bij Infrax begrijpen? https://www.infrax.be/nl/Groene-stroom/ ... n-omvormer
Je mag een omvormer vervangen door een omvormer van hetzelfde of een lager vermogen. Ook mag je defecte omvormers vervangen. Bij een vervanging van omvormer(s) aanvaarden we een verschil van 10% in het maximaal AC-vermogen in vergelijking met de vorige omvormer(s)
Is dit +0% en - 10% bij een vrijwillige vervanging en +10% en -10% bij een vervanging bij defect?
:?
Zoals ik boven zeg:
Wij stelden ons de vraag ook en de info op de website van Infrax (zie onder) is wat dubbelzinnig. Daarom gebeld met hun en ze zeiden dat verlichten altijd mag, zonder verlies GSC.

Niet opnieuw onduidelijk maken aub...

Plaats reactie