Thuis batterij 3 fazen

Nu het belang aan batterij opslagsystemen, met de komst van nieuw tarieven, aan belang toeneemt, een aparte rubriek voor batterijsystemen.
Plaats reactie
Econoweb
junior lid
Installatie Land: België

Thuis batterij 3 fazen

Bericht door Econoweb »

Ik heb 2 PV installaties (een geplaatst in 2009 en een geplaatst in 2019) die met een afzonderlijke omvormer van SMA aan een 3 fazig net zijn gekoppeld in combinatie met de Sunny Homemanager 2.0. Ik heb ook een digitale meter van Fluvius

Nu ben ik op zoek naar een batterij opslag dat samenwerkt met mij SMA systeem, alleen blijkt nu dat SMA geen 3 faze batterij omvormers heeft.

Ik heb ondertussen 2 SMA verkopers gecontacteerd en die vertellen mij beide vertellen dat een eenfazige batterij systeem geen probleem is op een 3 fazig net.

Er van uit gaande dat de eerste PV installatie en het batterij systeem op faze L1 zijn aangesloten en de tweede PV installatie op faze L2 begrijp ik het volgende:

Wanneer de PV installatie op faze 1 geen stroom produceert en de installatie op faze 2 wel stroom produceert terwijl de batterij niet volledig geladen is het teveel van de stroom die via faze 2 op het net word gezet via faze 1 terug word binnengetrokken om de batterij te laden.

Voor de digitale meter zou dit resulteren in een nul verbruik.

Maar klopt dit verhaal?
pluxy
Senior lid

Re: Thuis batterij 3 fazen

Bericht door pluxy »

hé , jij zit in dezelfde situatie als wij.
Dus ben benieuwd naar de reacties.
Heb jij de gegevens van de Home manager al eens gekoppeld aan sunnydesign. Hij berekend extra gegevens, die nuttig kunnen zijn voor de keuze van de batterij.
Econoweb
junior lid

Bericht door Econoweb »

pluxy schreef: 24 jan 2021, 19:45 Heb jij de gegevens van de Home manager al eens gekoppeld aan sunnydesign. Hij berekend extra gegevens, die nuttig kunnen zijn voor de keuze van de batterij.
Bedankt voor de tip
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus »

Wanneer de PV installatie op faze 1 geen stroom produceert en de installatie op faze 2 wel stroom produceert terwijl de batterij niet volledig geladen is het teveel van de stroom die via faze 2 op het net word gezet via faze 1 terug word binnengetrokken om de batterij te laden.

Voor de digitale meter zou dit resulteren in een nul verbruik.

Maar klopt dit verhaal?
Dat klopt.

Maar als je in de avonduren de vaatwasser aanzet die op fase twee zit en je volle batterij zit op fase 1 dan schiet het niet echt op.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Econoweb
junior lid

Bericht door Econoweb »

janus schreef: 24 jan 2021, 20:08 Maar als je in de avonduren de vaatwasser aanzet die op fase twee zit en je volle batterij zit op fase 1 dan schiet het niet echt op.
Ik,had begrepen dat in dat geval de batterij de stoom die op faze 2 of 3 gevraagd word door de batterij op faze 1 op het net zou geïnjecteerd worden (als de stroom beschikbaar is op de batterij)
pluxy
Senior lid

Bericht door pluxy »

Als je 3x bv sma islands moet plaatsen , word het wel heel duur.
Andere merken met 3f compensatie, maar hoe dat juist werkt weet ik ook niet.
=> 3-Phasen-Kompensation mit 1-phasigen Betrieb.
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Ik,had begrepen
Misschien handig om die bron dan te geven.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Econoweb
junior lid

Bericht door Econoweb »

janus schreef: 24 jan 2021, 21:25
Ik,had begrepen
Misschien handig om die bron dan te geven.
De 2 installateurs die mij een offerte hebben gedaan voor een SMA compatibel batterij systeem
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Het is niet onmogelijk maar dan zou er wel een complexere sturing om de batterij/omvormer moeten zitten die signaleert als er op een andere fase stroom wordt afgenomen dat de omvormer dan aan het net moet leveren.
Ik zou dat toch nog eens goed navragen!
.

Plaats reactie

Terug naar “Batterij opslagsystemen”