Thuisbatterij - 60% regel

Nu het belang aan batterij opslagsystemen, met de komst van nieuw tarieven, aan belang toeneemt, een aparte rubriek voor batterijsystemen.
Plaats reactie
ssnyers
Installatie Land: België

Thuisbatterij - 60% regel

Bericht door ssnyers »

Beste experts/leden,

Hoe dien ik de volgende regel te interpreteren die als voorwaarde gesteld wordt voor de premie van de vlaamse overheid (thuisbatterij):

Dat wil zeggen dat de productie-installatie ten allen tijde nooit meer dan 60 % van het maximale vermogen van de omvormer mag injecteren in het net (elektriciteit op het net zetten). De omvormer zet de opgewekte energie om in bruikbare stroom (elektriciteit).

Als ik dat lees: ik heb een vermogen van 3,68 kva omvormer x 60% = 2,208, maar in de zomer produceer ik tussen 12:00 en 19:00 wel meer dan 2,208 KWH.
Als ik dan goed begrijp wordt dat verschil in de batterij gestoken (3,68 – 2,208) dus 1,472 KWH per uur bij een batterij van 5 KWH zit die dus na 3.5 uur vol.
Dus vanaf 16:00 pakt (gokje natuurlijk) werp ik dan pak nog 3 KWH weg (alle zonne-energie geproduceerd boven 2,208 KWH) , aangezien ik ze niet in het net mag steken en mijn batterij vol is.
Is dat ongeveer hoe de 60% regel werkt?

Gr,Stef
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Thuisbatterij - 60% regel

Bericht door janus »

Je haalt vermogen en opbrengst door elkaar.

Verder kun je ook best de zoekfunctie eens gebruiken, de meeste vragen zijn hier al meerdere keren gesteld ;-)
b.v.: viewtopic.php?p=279560#p279560
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
ssnyers

Bericht door ssnyers »

Beste Janus,
Klopt maar op basis van die andere topics die ik gelezen had begrijp ik het niet.
Hoe gebeurt in de praktijk dan de berekening van die 60% en hoe impacteert dat de doorsturing naar het net?
Als ik het goed begrijp is die 60% effectief een maximum dat je op het net kan zetten en dus een gedeelte op een goede zonnige dag ben je eigenlijk 'kwijt"?

Gr,Stef
Fanatix
lid

Bericht door Fanatix »

Je kan dat op diverse sites simuleren.
Als ik mijn installatie op de solaredge designer simuleer, zou ik met de 60% begrenzing 450kwh verliezen aan clipping. Dit is 18 euro op jaarbasis (4cent per kwh)
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Bedenk ook dat die beperkingen alleen gelden als je de subsidie wilt ontvangen.
Zonder subsidie zijn er veel minder/geen voorwaarden.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

ivob
Master lid

Bericht door ivob »

ssnyers schreef: 23 jan 2021, 19:21 Als ik het goed begrijp is die 60% effectief een maximum dat je op het net kan zetten en dus een gedeelte op een goede zonnige dag ben je eigenlijk 'kwijt"?
Er wordt gewoon niets berekend.
Je omvormer wordt gewoon technisch begrensd op max. 60% teruglevering op het en dit berekend op zijn piekvermogen.
Zoals Janus al schrijft, alleen als je een premie hebt geïnd. Het is geven en nemen.

De elektrotechnische installateur van de thuisbatterijen (je mag het niet zelf doen) moet er voor zorgen dat dit technisch in orde gebracht is.
Er wordt een injectielimiet van 60% van het maximale omvormervermogen van de gekoppelde productie-installatie toegepast op het toegangspunt of een slimme sturing van de installatie die minstens hetzelfde resultaat oplevert. Deze limiet wordt ingesteld door deze installateur.
Je batterij-installatie wordt nadien ook AREI gekeurd.
Als je de premie aanvraagt moet je ook de nodige attesten voorleggen als je de omvormer aanmeldt bij de netbeheerder.

Als je een omvormer hebt met een piekvermogen van 5 kVA en PV panelen van 7 kWp mag de omvormer nooit meer dan 3 kVA terugleveren aan het net.
Krijg je in je woning op hetzelfde ogenblik geen 2 kVA verzet ben je het verschil idd kwijt.

Het batterijsysteem (met premie) dient voorzien te worden van een tweerichtingscommunicatie-interface heeft.
Dit betekent dat het systeem in staat is om digitaal inkomend en uitgaand digitaal te communiceren
met de netbeheerder, de energieleverancier of een een aggregator (indien dynamische tarieven van toepassing)
Het batterijsysteem kan dus op basis van externe signalen reageren en zelf terug
communiceren over bv. de laadtoestand van de batterij.

Je gaat, indien je intekent voor een premie, de verbintenis aan je batterij, begrenzer en communicatiemodule voor minstens 10 jaar te verbinden
met het net van je netwerkbeheerder.

Je bent verplicht een digitale meter te plaatsen als je een thuismbatterij met premie aanvraagt.
5600 Wp (20 x ZDNY-280C72 Monocr.) - jaaropbrengst 5172 kWh (4922-5416 kWh)
Dakhelling : 32° - Oriëntatie 305°(-55° ZO)
Omvormer : SMA SB 5000 TL 5 kVA
WP Samsung EHS split voor CV (Jaga DBE LT ventilo) MIP 4.3 kW-NomCapHeat 6 kW en SWW (150 l gelaagd vat) - General L/L WP
Back up (CV + SWW 300 l gelaagd vat) Tulikivi TTU2700/4 energieopslag 73.8 kWh.
Opslagcapaciteit BEV: DC Bruto 67.1 kWh-DC netto 64 kWh - AC 74 kWh.
Laadpaal: Alfen eve SPL.
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Fanatix schreef: 23 jan 2021, 19:44 Je kan dat op diverse sites simuleren.
Als ik mijn installatie op de solaredge designer simuleer, zou ik met de 60% begrenzing 450kwh verliezen aan clipping. Dit is 18 euro op jaarbasis (4cent per kwh)
Als je nog GSSC gerechtigd bent is het wel ietsje meer dan 4 c€ per kWh.
WP Samsung EHS split voor CV (Jaga DBE LT ventilo) MIP 4.3 kW-NomCapHeat 6 kW en SWW (150 l gelaagd vat) - General L/L WP
zonvoorelk
Master lid

Bericht door zonvoorelk »

Ondertussen zijn de voorwaarden veranderd en wordt vanaf 1 april de limiet van 60% berekend op de Wp vermogen van de panelen. Als je dus met een 3.68 kW omvormer 5 kWp panelen hebt liggen is de injectiebeperking 3 kW . Als je dan ervoor wil zorgen dat uw injectielimiet niet bereikt wordt zijn er verschillende opties. O - W orientatie is er 1 van. Batterij oplaadcapaciteit instellen op 1.5 kW/uur en oplaadstarttijd uitstellen tot 10u is een andere mogelijkheid. Zelfconsumptie concentreren op het moment dat de batterij volledig opgeladen is is ook een mogelijkheid. Als je geen GSC krijgt is het trouwens van minder belang omdat het verlies aan injectievergoeding niet in verhouding is met de besparing aan verbruik.
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Je vergeet nog te vermelden dat als het einddoel (semi) off grid is je de orëntatie beter zo zuidelijk mogelijk behoudt (zeker in combinatie met een thuisbatterij of V2X) met een zo steil mogelijke invalshoek van de opstelling.
grindal
lid

Bericht door grindal »

Hoe krijg je die 60% limiet voor elkaar als je géén slimme PV-inverter hebt ? (bestaande inverter)
Je wil gebruik maken van je volle PV-vermogen om bv een wagen op te laden.
Als de wagen niet is aangesloten, mag het vermogen naar de thuisbatterij.
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Het is me niet duidelijk wat je vraag nu eigenlijk is.
Het volle PV vermogen gaat sowieso eerst naar alle verbruikers (incl. aangesloten EV).
Alleen wat je niet verbruikt gaat het net op (als er geen batterij is aangesloten).
grindal
lid

Bericht door grindal »

om te kunnen voldoen aan de premie van thuisbatterij mag je maar 60% van je opgewekte capaciteit injecteren.

A: is die 60% de capaciteit van je omvormer of van het max pv vermogen van je geïnstalleerde panelen?

B: hoe limiteer je die 60% met een "domme" pv-inverter.
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Alle voorwaarden vind je hier terug:
Premie voorwaarden

B) dat is aan je installateur om de benodigde hardware te plaatsen.
.

ivob
Master lid

Bericht door ivob »

grindal schreef: 28 feb 2021, 21:58 om te kunnen voldoen aan de premie van thuisbatterij mag je maar 60% van je opgewekte capaciteit injecteren.

A: is die 60% de capaciteit van je omvormer of van het max pv vermogen van je geïnstalleerde panelen?

B: hoe limiteer je die 60% met een "domme" pv-inverter.
A. Dat is al verschillende keren uitgelegd tot zelfs in dit topic.
Als je de premieprocedure volgt van voor 01/04/2021:
ivob schreef: 23 jan 2021, 21:13 Je omvormer wordt gewoon technisch begrensd op max. 60% teruglevering op het en dit berekend op zijn piekvermogen.
Als je de premieprocedure vanaf 01/04/2021 wenst te volgen:
zonvoorelk schreef: 27 feb 2021, 20:36 Ondertussen zijn de voorwaarden veranderd en wordt vanaf 1 april de limiet van 60% berekend op de Wp vermogen van de panelen.
Wanneer je geen premie aanvraagt is er geen begrensde teruglevering.

B. Dat is het probleem van je installateur. Als je bestaande inverter niet kan terugschakelen zijn er verschillende mogelijkheden. Van een softwarematige aansturing van hardware zodat er nooit meer dan 60% teruggeleverd wordt aan het net, een nieuwe omvormer tot - in het slechtste geval - het totaal (hardwarematigh) uitschakelen van de bestaande omvormer als hij de limiet overschrijdt.
Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn »

Om eerlijk te zijn, de op https://www.vlaanderen.be/premie-voor-d ... te-energie omschreven voorwaarden vanaf 1 april 2021 vind ik zeer summier.
De installateur moet het injectielimiet instellen op maximaal 60%.
Punt. En euhm 60% van wat?
^¨ Nog los van het afgrijselijk incorrecte lidwoord "het" limiet. on topic

Op https://www.energiesparen.be/thuisbatterij staat een antwoord:
De installateur moet het injectielimiet instellen op maximaal 60%. Bij premie-aanvragen vanaf 1 april 2021 mag het systeem nooit meer dan 60% van het piekvermogen (in kWp) van de zonnepanelen in het net injecteren.
^¨ Aaaarrghhh DE limiet. on topic
Toch al iets meer duidelijkheid.

De voorwaarden tot en met 31 maart 2021 zijn iets uitgebreider omschreven:
Het systeem mag nooit meer dan 60% van het omvormervermogen in het net injecteren. Er wordt een injectielimiet van 60% van het maximale omvormervermogen van de gekoppelde productie-installatie toegepast op het toegangspunt of een slimme sturing van de installatie die minstens hetzelfde resultaat oplevert. Deze limiet wordt ingesteld door de installateur.
Beide voorwaarden (zowel tot en met 31 maart 2021 als die vanaf 1 april 2021) zijn nog steeds voor interpretatie vatbaar.
Is "het systeem" de thuisbatterij+omvormer?
Of is "het systeem" het geheel van thuisbatterij+omvormer, de (PV) productieinstallatie (PV panelen + omvormer) en andere verbruikers? M.a.w. de ganse huishoudelijke elektrische installatie aangesloten op dat toegangspunt?
2009: PV installatie
2014: elektrische wagen
2020: off-grid?
Plaats reactie

Terug naar “Batterij opslagsystemen”