Advies batterijsysteem

Nu het belang aan batterij opslagsystemen, met de komst van nieuw tarieven, aan belang toeneemt, een aparte rubriek voor batterijsystemen.
Plaats reactie
Stefanovic
junior lid
Installatie Land: België

Advies batterijsysteem

Bericht door Stefanovic »

Dag allen,

kan ik hier als leek wat advies vragen met waar op te letten bij het kiezen van een Batterijsysteem?

Onze huidige PV-installatie is gebaseerd op Enphase IQ7 micro-omvormers. (niet al te grote installatie van 12x 345wp panelen)

Het opzoeken van een aantal items laat mij tot de conclusie komen dat ik hierdoor best een AC-gekoppelde batterij-oplossing ga kiezen.
Hierbij kom ik dan (na een eerste snelle zoektocht) bij:
- Sonnen batterijsysteem (enige partner in België is Opteco?)
- Enphase Ensemble/Encharge systeem (pas ten vroegste Q3 in België te verkrijgen?)
- SMA Sunny Boy Storage gekoppeld aan een high voltage batterij (LG, BYD, ...?) ==> weet iemand of er in België verdelers zijn van BYD batterijen à la BYD Battery-box HVS/HVM?
- Tesla Powerwall 2 (vermoedelijk ook pas eind dit jaar te verkrijgen)
- Alpha ESS Storion-Smile5

Zoals vermeld ben ik een leek op vlak van elektriciteit en dergelijke, dus weet ik niet goed waar ik op moet letten bij het vergelijken van deze systemen.
Wat ik persoonlijk belangrijk vind zijn in eerste instantie levensduur, modulariteit (met kleinere batterij beginnen om daarna uit te breiden - later dit jaar of volgend jaar komt er een EV bij) en uiteraard moet de prijs een beetje zinvol zijn.
Bedoeling van de batterij is om zoiezo in de niet-wintermaanden de toekomstige EV toch via de capaciteit van de batterij te kunnen bijladen (rekening houdende met een woon-/werkverplaatsing van ongeveer 50km) en verder ook met het aankomende capaciteitstarief de avonden door te komen op batterij (ik las ook dat sommige oplossingen de batterij van het net kunnen bijladen in de wintermaanden tijdens de 'dal'-uren?)

Alle kritiek, tips, aanbevelingen zijn welkom. En ik zeg het nogmaals, ik ben een leek, dus maak mijn post niet te hard af als er onwetendheden of domme uitspraken instaan :)

gr,
S
4140 Wp (12 x QCells Qpeak Duo G6 345Wp)
Dakhelling : 40° - Oriëntatie 180°(Z).
Omvormer : 12 x Enphase IQ7
leopard005
Senior lid

Re: Advies batterijsysteem

Bericht door leopard005 »

Later uitbreiden is geen al te goed idee. Tenzij de nieuwe en al in gebruik zijnde batterijen niet direct parallel geschakeld worden. Alles speelt een rol: De interne weerstand van de batterij, capaciteit, ouderdom. Je kan geen batterijen van 1 jaar oud parallel schakelen met nieuwe. Als je inverters gebruikt met verschillende ingangen wel. Ik weet niet of deze al bestaan. Ikzelf heb al wel batterijen gekoppeld ( diodes) en getest met een tussenschakeling, maar dan heb je weer verliezen. Elektronisch is alles mogelijk. Met batterijen spelen is een hobby van mij. Maar centjes ga je voorlopig niet uitsparen. Enkel, in nood (verleden jaar 2 keer) , heb je nog licht tijdens een stroomonderbreking
Frnkie
Master lid

Bericht door Frnkie »

Mijn advies: nog even wachten met de aankoop van een thuisbatterij
Balleke

Bericht door Balleke »

Hallo,

ik zit met dezelfde vraag.
Ik heb ook een Enphase systeem (zonnepanelen 13 x IQ7).
En ben ook aan het kijken voor een batterij.

Dus alle info is welkom ;-)
Stefanovic
junior lid

Bericht door Stefanovic »

@Balleke Volgende week vrijdag krijgen wij opteco over de vloer en verwacht ik van hen dus een uitleg over de Sonnen oplossing. Verder heb ik nog wat firma's aangeschreven die normaal ook SMA + BYD batterijen plaatsen en verwacht ik ook reactie van Advenso via samensterker.be (hoogstwaarschijnlijk zullen zij een uitleg/voorstel voor Alpha ESS maken). Zodra ik meer uitleg of offertes krijg, komen deze ook op't forum (offertes bij het betreffende forum onderdeel).
4140 Wp (12 x QCells Qpeak Duo G6 345Wp)
Dakhelling : 40° - Oriëntatie 180°(Z).
Omvormer : 12 x Enphase IQ7
Balleke

Bericht door Balleke »

@Stefanovic , ik ben benieuwd voor het aanbod van Advenso. Die hebben mijn zonnepanelen geplaatst. Ik ben er nog tevreden van.
Fanatix
lid

Bericht door Fanatix »

Ik heb een offerte van hun ontvangen.
Was vrij duur
Haxormse
Donateur
Donateur

Bericht door Haxormse »

Ik heb nu een 7 tal offertes gevraagd voor een lg batterij . Misschien intressant offertes te bundelen in een topic want ik vermoed dat er nu vrij veel vraag naar is en dat er sommigen echt van profiteren hun prijzen met 20% en meer te verhogen tov een paar maanden geleden . Sterker nog mijn installateur heeft me een offerte gestuurd die 1000 eu ex btw duurder is dan september.
Installatie :
350wp lg neon 2 /13 x oost /15 x west
Dakhelling : 45 graden
Omvormer : solaredge 5kva
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus »

Hier misschien?
viewforum.php?f=139
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Haxormse
Donateur
Donateur

Bericht door Haxormse »

janus schreef: 23 jan 2021, 21:40 Hier misschien?
viewforum.php?f=139
Thx . Meteen een snelkoppeling aangemaakt :D
Installatie :
350wp lg neon 2 /13 x oost /15 x west
Dakhelling : 45 graden
Omvormer : solaredge 5kva
seagull
lid

Bericht door seagull »

Solarwatt MyReserve lijkt een interessante oplossing, maar die werkt niet met De SolarEdge omvormer die ik heb.
PV1: 21x SunPower X21 350 Wp black west 42°
PV2: 23x SunPower X21 350 Wp black oost 42°
PV3: 9x SunPower X21 350 Wp black zuid 15°
SolarEdge TRI SE10k - Totaal 18.550 Wp
DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX »

leopard005 schreef: 22 jan 2021, 17:56 Later uitbreiden is geen al te goed idee. Tenzij de nieuwe en al in gebruik zijnde batterijen niet direct parallel geschakeld worden. Alles speelt een rol: De interne weerstand van de batterij, capaciteit, ouderdom. Je kan geen batterijen van 1 jaar oud parallel schakelen met nieuwe. Als je inverters gebruikt met verschillende ingangen wel. Ik weet niet of deze al bestaan. Ikzelf heb al wel batterijen gekoppeld ( diodes) en getest met een tussenschakeling, maar dan heb je weer verliezen. Elektronisch is alles mogelijk. Met batterijen spelen is een hobby van mij. Maar centjes ga je voorlopig niet uitsparen. Enkel, in nood (verleden jaar 2 keer) , heb je nog licht tijdens een stroomonderbreking
De enigste batterij omvormer die ik momenteel gevonden heb is de SMA Sunny Boy Storage 3.7 & hoger, deze heeft 3 DC MPP's
Dus kan je 3 verschillende soorten batterijen aan verbinden.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R
leopard005
Senior lid

Bericht door leopard005 »

Dat zal dan wel werken.
DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW »

Wie Duits begrijpt kan hiermee goed op weg geholpen worden.

https://pvspeicher.htw-berlin.de/speich ... tion-2020/
https://pvspeicher.htw-berlin.de/speich ... tion-2019/
https://pvspeicher.htw-berlin.de/stroms ... tion-2018/
Er zijn ook Engelstalige PPP's beschikbaar in .pdf
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/
paneelleek
lid

Bericht door paneelleek »

Ik vind het alleen spijtig dat ze de Huawei Luna2000 batterij niet mee opnemen in de studie.

Bij de installateurs waar ik al mee in contact was geweest was die Luna 2000 telkens aangeboden in de offerte.
Plaats reactie

Terug naar “Batterij opslagsystemen”