Meerwaarde 5kWh t.o.v. 10kWh t.o.v. 15kWh batterij?

Nu het belang aan batterij opslagsystemen, met de komst van nieuw tarieven, aan belang toeneemt, een aparte rubriek voor batterijsystemen.
Plaats reactie
paneelleek
lid
Installatie Land: België

Meerwaarde 5kWh t.o.v. 10kWh t.o.v. 15kWh batterij?

Bericht door paneelleek »

Ik ben via een andere post deze link tegengekomen van een tool van de universiteit van Berlijn.

De waarde die ik gebruik zijn 4000 kWh verbruik per jaar, 7.2kWp aan panelen.

Als ik dan het eigen verbruik vergelijk merk ik dat de meerwaarde van 0 naar 5kWh batterij significant is, van 5 kWh naar 10 kWh ook nog een goede sprong maakt, maar dan de verhoging van eigen verbruik van 10 kWh naar 15 kWh vrij miniem is.

Ik heb dan wat gespeeld met de getallen (meer jaarlijks verbruik en meer kWp panelen) maar die verhouding lijkt min of meer steeds te kloppen.

Is die observatie de juiste?

Met als gevolg dat het springen van 10 kWh naar 15 kWh in de meeste/veel gevallen niet direct de moeite is, zowel van terugverdien tijd als eigenlijk verbruik perspectief.
JoG
Senior lid

Re: Meerwaarde 5kWh t.o.v. 10kWh t.o.v. 15kWh batterij?

Bericht door JoG »

Intuïtief lijken de getallen van de tool wel te kloppen en het lijkt me ook logisch dat de sprong van 0 -> 5Kwh een groter effect zal hebben dan de sprong van 10 -> 15Kwh maar dan nog blijft het de vraag of eender welke batterij configuratie vandaag de dag rendabel is. (rendabel is voor mij ROI < 5 jaar). En aangezien de berekening van de distributiekost volgend jaar alweer anders is met parameters die we nu nog niet kennen zou ik dit jaar alvast geen batterijen aanschaffen en even afwachten tot er meer duidelijkheid is. Tegen dan zijn de batterijen ook alweer wat goedkoper geworden.
paneelleek
lid

Ja, dat is inderdaad een goede gedachtegang.

Ik heb mij ook gerealiseerd dat je een batterij allicht na 10 jaar zult moeten vervangen, dus met de onzekerheden rond alle vernoemde variabelen is er geen garantie dat uw ROI zelfs onder de 10 jaar zou belanden.
Fanatix
lid

Bericht door Fanatix »

ik ben geen grote batterijkenner, maar iedereen zegt altijd dat je na 10j je batterij moet vervangen.
Stel dat je batterij na 10j nog 70% capaciteit heeft, dan kan je deze nog steeds gebruiken en een tweede batterij (of tegen dan nieuwe technologie) aan je setup toevoegen
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Niet iedereen zegt dat.
Uiteraard moet je na 10 jaar je batterij niet vervangen.
Een producent geeft geen garantie voor 10-12 jaar over 6.000-10.000 cycles voor 60-80% behouden capaciteit als hij daar niet redelijk zeker van is.
Na 10 jaar zal, afhankelijk van je gebruik, de accu minder bruikbare capaciteit hebben maar dat betekent ook niet dat je de batterij dan moet vervangen.
Er zijn tenslotte ookprosumenten die er van uitgaan dat hun PV-installatie na een aantal jaren versleten is. Maar die gaat normaal veel langer meer dan de max. garantie. Alleenn de omvormer zal waarschijnlijk een keer vervangen moeten worden.

Na jaren en nieuwe batterij aan een bestaande set up toevoegen is al onwaarschijnlijker.
5600 Wp (20 x ZDNY-280C72 Monocr.) - jaaropbrengst 5172 kWh (4922-5416 kWh)
Dakhelling : 32° - Oriëntatie 305°(-55° ZO)
Omvormer : SMA SB 5000 TL 5 kVA
WP Samsung EHS split voor CV (Jaga DBE LT ventilo) MIP 4.3 kW-NomCapHeat 6 kW en SWW (150 l gelaagd vat) - General L/L WP
Back up (CV + SWW 300 l gelaagd vat) Tulikivi TTU2700/4 energieopslag 73.8 kWh.
Opslagcapaciteit BEV: DC Bruto 67.1 kWh-DC netto 64 kWh - AC 74 kWh.
Laadpaal: Alfen eve SPL.
paneelleek
lid

Ik ben akkoord met @ivob dat je het risico van de batterij te moeten vervangen na 10 jaar niet moet opblazen. Ik geloof zeker dat die batterij normaal gesproken langer zal meegaan.

Maar eerlijk gezegd, op mijn Excel berekening zit er momenteel niet veel marge om op een deftige terugverdientijd te komen. Om aan 10 jaar ROI te komen zit ik al snel met een soort van 'best case' variabelen.

Stel zelfs dat die batterij het 15 jaar overleeft, gezien gebrek aan premie-zekerheid en aan de toekomstige regelgeving, blijft het gewoon moeilijk om iets of wat zekerheid in te bouwen.

En dan een andere gedachtegang, ik heb het gevoel (leekgevoel) dat de thuisbatterij markt in België nog niet echt 'matuur' is. Zowel qua installateur-kennis als beschikbare opties in Belgie. (Om mij in te dekken, niet dat de installateur het niet juist zal doen en dat de beschikbare batterijen niet goed genoeg zijn.)

In ieder geval, tot op vandaag zijn er zeer weinig batterijen geplaatst. En als ik de krant mag geloven, maar rond de 100 batterij premie aanvragen vorig jaar.

Dit in contrast met zonnepanelen markt wat ik dan wel als 'matuur' zou omschrijven.

Mijn conclusie in heel het batterij verhaal, tot mijn spijt, is dat ik enkel panelen ga plaatsen. Dan, met digitale meter, mijn verbruik en opbrengst voor een jaar in het oog houd en tegelijkertijd ook de batterij markt, premie, en andere regelgeving. Pas daarna, waarschijnlijk eind 2022 overstag ga voor een batterij.
DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX »

Vanaf 2022 heeft ook nut om uw pieken te "shaven" met een batterij
Dan kan je deze mindere kosten ook in rekeningen brengen voor een totale ROI
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R
paneelleek
lid

Dat capaciteitstarief zal inderdaad een rol spelen, maar het heeft voor het grootste deel betrekking op enkel de netkosten. Een klein onderdeel (20%) volgens dat VREG filmpje van de totale elektriciteitsfactuur.

Met als gevolg weet ik niet of dat doorslaggevend (genoeg) zal zijn.
Wirehead
lid

Bericht door Wirehead »

idd, dat is ook mijn indruk. De batterij zal pas interessant worden als de energiefactuur terug een energiefactuur wordt, en niet meer een samenraapsel van taksen. Pas na 2022 zullen we hoogstwaarschijnlijk weten of het interessant is.
Haxormse
Donateur
Donateur

Bericht door Haxormse »

Ik heb een offerte gehad van G&D die ook mijn panelen hebben geplaatst . 3 maanden terug was het 5000€ x btw voor storedge , modbus en een 7 chem lg batterij . Nu vragen ze plots al 1000 euro ex btw meer . Dat gaat er hier niet in . Ga dus op zoek moeten naar iemand die me wel een eerlijke prijs kan aanbieden :D
Installatie :
350wp lg neon 2 /13 x oost /15 x west
Dakhelling : 45 graden
Omvormer : solaredge 5kva
bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma »

Ik was daarnet specs aan t opzoeken bij een EU li-accu leverancier en t viel me op dat de prijzen sinds enkele weken 10% hoger zijn
Vermoedelijk omdat er verhandeld wordt in $
Max1976

Bericht door Max1976 »

Weet niet of ik het hier moet plaatsen maar soit....
Is het tijdens de wintermaanden mogelijk om de batterij te gebruiken als opslag van goedkopere energie? Tot 2022 nog aan nachttarief laten opladen en nadien zullen er ongetwijfeld ook nog goedkopere momenten zijn om te laden. Dan zou een grotere opslag wel van nut zijn niet?

Eventueel met slimme apps of toepassingen?

Als een batterij niet kan op en ontladen komt dit de levensduur niet ten goede denk ik.
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Haxormse schreef: 23 jan 2021, 13:06 Ik heb een offerte gehad van G&D die ook mijn panelen hebben geplaatst . 3 maanden terug was het 5000€ x btw voor storedge , modbus en een 7 chem lg batterij . Nu vragen ze plots al 1000 euro ex btw meer . Dat gaat er hier niet in . Ga dus op zoek moeten naar iemand die me wel een eerlijke prijs kan aanbieden :D
Dat is toch 'normaal'.
Er heerst paniek en mensen willen nu uitwijken naar o.a. een batterij (kijk alleen al naar dit forum). Vraag stijgt => prijzen stijgen.
Bovendien is er een uitdovende premie die men nog wil meepakken en dan kijkt men niet meer zo naar de prijzen in het verleden.

Dat is net zoals bij de beurs. Je koopt een aandeel best voor iedereen het wil hebben of je wacht tot de grote vraag voorbij is.
En zeker geen ondoordachte dingen doen als de paniek op de vloer overheerst.
WP Samsung EHS split voor CV (Jaga DBE LT ventilo) MIP 4.3 kW-NomCapHeat 6 kW en SWW (150 l gelaagd vat) - General L/L WP
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Max1976 schreef: 23 jan 2021, 14:53 Is het tijdens de wintermaanden mogelijk om de batterij te gebruiken als opslag van goedkopere energie? Tot 2022 nog aan nachttarief laten opladen en nadien zullen er ongetwijfeld ook nog goedkopere momenten zijn om te laden. Dan zou een grotere opslag wel van nut zijn niet?

Als een batterij niet kan op en ontladen komt dit de levensduur niet ten goede denk ik.
Daar zijn op dt forum al bladzijden vol over geschreven. ;-)
bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma »

Technisch geen probleem
Echter de kost van de batterij, uitgerekend per kWh gebruik, is merkelijk hoger dan wat de DNB je aanrekent aan distributiekost
Max1976 schreef:Weet niet of ik het hier moet plaatsen maar soit....
Is het tijdens de wintermaanden mogelijk om de batterij te gebruiken als opslag van goedkopere energie? Tot 2022 nog aan nachttarief laten opladen en nadien zullen er ongetwijfeld ook nog goedkopere momenten zijn om te laden. Dan zou een grotere opslag wel van nut zijn niet?

Plaats reactie

Terug naar “Batterij opslagsystemen”