Geld verdienen met een batterij ?

Nu het belang aan batterij opslagsystemen, met de komst van nieuw tarieven, aan belang toeneemt, een aparte rubriek voor batterijsystemen.
Plaats reactie
MrXx
lid
Installatie Land: België

Geld verdienen met een batterij ?

Bericht door MrXx »

Hoi mensen,

Nav al de heisa rond DM's en terugdraaiende teller heb ik even zitten brainstormen over hoe ik zelf (in mijn persoonlijke situatie ) dit kan aanpakken.
Ik had gehoopt om nog 15 jaar te kunnen genieten van de vorige regeling en daarna pas te moeten nadenken over een batterij maar helaas...
Ik schets even heel kort en duidelijk mijn situatie :

Analoge meter
2019 oplevering nieuwbouw
E-peil van 5 ( goede blowerdoor, goede isolatie,...)
Warmtepomp voor SWW en vloerverwarming ( volledig elektrisch maw )
7000 wattpiek aan sunpower panelen met 5kva sunny omvormer

Na exact 12 maanden hebben we ongeveer een verbruik van 5000 kwh genoteerd en zo'n 7000 kwh geproduceerd = 2000 kwh overschot.

Nu dacht ik, is het in principe niet mogelijk om een batterij te laten installeren en in principe te verdienen aan je installatie?
Als je je batterij nu laat volladen zodat je zeker genoeg hebt om de winter en de nachten te overbruggen, en je verkoopt de rest van je stroom die over is, zou je dan zelf op termijn geen winst kunnen doen? nog meer dan met de terugdraaiende teller ?

is zo iets mogelijk? of zie ik het batterijgegeven volledig verkeerd ?
zijn er vb nog oplossingen in de nabije toekomst wanneer de vervanging van digitale meter echt zal gebeuren.
ik bereid me liever wat voor ;)

grtss !!
DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Re: Geld verdienen met een batterij ?

Bericht door DaRkMaN_FX »

Uw warmtepomp verbruikt de meeste energie tussen November <-> Maart
Net de periode wanneer de PV het minste opbrengt. Dit staat beetje haaks op elkaar.

Of je winst kan halen met uw overschot van energie in een batterij te stockeren voor gebruik na de zonneuren valt te zien naar uw (t)huis gewoontes.
Wij kunnen niet inschatten welke nacht / avondverbruik elke gebruiker heeft.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

MrXx schreef: 18 jan 2021, 13:11 Nu dacht ik, is het in principe niet mogelijk om een batterij te laten installeren en in principe te verdienen aan je installatie?
Als je je batterij nu laat volladen zodat je zeker genoeg hebt om de winter en de nachten te overbruggen, en je verkoopt de rest van je stroom die over is, zou je dan zelf op termijn geen winst kunnen doen? nog meer dan met de terugdraaiende teller ?
Als je een batterij wil plaatsen om de winter te overbruggen kan je maar al best eerst een bijgebouw (type fabiekshal) beginnen te bouwen. ;-)

Alle gekheid op een stokje (ik hoop toch dat je het niet meende) is een betaalbare batterij hoogstens voldoende om tijdens een periode van het jaar je dagproduktie op te slaan en binnen hetzelfde etmaal terug te verbruiken (of hoogstens een paar dagen).

Wat je oplsaat in je batterij kan je ook niet meer verkopen.

En zoals Darkman het stelt: je zal het individueel moeten berekenen.
Als je de woning verwarmt met een WP is de kans zeer klein dat je met een batterij winst gaat doen voor ze de geest geeft.
In Duitsland, waar men dit al meer toepast, komt men (uiteraard afhankelijk van de verbruiker, zoek maar eens op "Solar-Stomspeicher")
in het beste scenario tot een terugverdientijd van 20 jaar en rekening houdende met normale prijzen tot 40-50 jaar.

Zonder al de details van je installatie en gegevens te kennen en conservatief door de bocht gerekend kom ik tot volgend resultaat:
Huidige situatie met terugdraaiende teller: nulverbruik => 450 € prosumententarief + 5.16 € bijdrage = 455 €.
Situatie met digitale meter:
20% zelfverbruik => 1000 kWh aan nultarief.
Afname => 4000 x 0.26 €: 1040 €.
Injectie => 2000 + 4000 = 6000 x 0.03: 180 €.
Nieuw tarief 860 €.

Je jaarlijkse meerkost is, met de huidige gekende cijfers, is 405 €.
Nu moet je nog gaan berekenen hoeveel je in ieder seizoen met een batterij kan recupereren (zie opmerking Darkman) voordat je dat verschil kan gaan recupereren, laat staan winst maken.
Laatst gewijzigd door ivob op 18 jan 2021, 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
5600 Wp (20 x ZDNY-280C72 Monocr.) - jaaropbrengst 5172 kWh (4922-5416 kWh)
Dakhelling : 32° - Oriëntatie 305°(-55° ZO)
Omvormer : SMA SB 5000 TL 5 kVA
WP Samsung EHS split voor CV (Jaga DBE LT ventilo) MIP 4.3 kW-NomCapHeat 6 kW en SWW (150 l gelaagd vat) - General L/L WP
Back up (CV + SWW 300 l gelaagd vat) Tulikivi TTU2700/4 energieopslag 73.8 kWh.
Opslagcapaciteit BEV: DC Bruto 67.1 kWh-DC netto 64 kWh - AC 74 kWh.
Laadpaal: Alfen eve SPL.
MrXx
lid

Bericht door MrXx »

ivob schreef: 18 jan 2021, 13:27
MrXx schreef: 18 jan 2021, 13:11 Nu dacht ik, is het in principe niet mogelijk om een batterij te laten installeren en in principe te verdienen aan je installatie?
Als je een batterij wil plaatsen om de winter te overbruggen kan je maar al best eerst een bijgebouw (type fabiekshal) beginnen te bouwen. ;-)

Alle gekheid op een stokje (ik hoop toch dat je het niet meende) is een betaalbare batterij hoogstens voldoende om tijdens een periode van het jaar je dagproduktie op te slaan en binnen hetzelfde etmaal terug te verbruiken (of hoogstens een paar dagen).

Wat je oplsaat in je batterij kan je ook niet meer verkopen.

En zoals Darkman het stelt: je zal het individueel moeten berekenen.

Oh wauw... okay ik ben echt niet op de hoogte dan... Ik dacht nu echt serieus dat je tijdens de zomer je batterij kon volladen om die dan tijdens de winter te gebruiken... leek me ook gewoon de meest logische wijze om eerlijk te zijn...
Als de batterijen inderdaad hetzelfde etmaal de opgewekte stroom moeten verbruiken zal ik idd moeten kijken naar mijn dagelijkse opwekking en nachtelijk verbruik.. en kijken of een batterij wel haalbaar is.
alhoewel ik denk dat ik de moeite al niet meer moet doen dan ;)

wow okay dit suckt helemaal ;) . lekker betalen ga ik :)
MrXx
lid

Bericht door MrXx »

Zijn er dan andere mogelijke oplossingen om de kosten te drukken ?
Want in de winter heb ik echt een gek verbruik.
leuke investering van 10.000 euro :p :D :lol: , leve belgica :)

het leek op het eerste zicht alsof een batterij DE oplossing was... maar met deze info ben je daar gelijk ook niks mee...

indien tips of hints graag welkom hoor!
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

MrXx schreef: 18 jan 2021, 13:33 Oh wauw... okay ik ben echt niet op de hoogte dan... Ik dacht nu echt serieus dat je tijdens de zomer je batterij kon volladen om die dan tijdens de winter te gebruiken... leek me ook gewoon de meest logische wijze om eerlijk te zijn...
Logica, eerlijkheid en beschikbare techniek zijn drie verschillende zaken.

De dag dat jouw uitgangspunt bewaarheid wordt (en betaalbaar) zijn een deel van de grootste wereldproblemen in één klap verdwenen.
leve belgica
Je bent dus echt niet op de hoogte.
De problematiek van de afgeschafte saldering is een louter Vlaamse aangelegenheid.
WP Samsung EHS split voor CV (Jaga DBE LT ventilo) MIP 4.3 kW-NomCapHeat 6 kW en SWW (150 l gelaagd vat) - General L/L WP
ErInCiri

Bericht door ErInCiri »

MrXx schreef: 18 jan 2021, 13:33 Oh wauw... okay ik ben echt niet op de hoogte dan... Ik dacht nu echt serieus dat je tijdens de zomer je batterij kon volladen om die dan tijdens de winter te gebruiken... leek me ook gewoon de meest logische wijze om eerlijk te zijn...
Ik kreeg net een offerte: 6,5kWh voor €3200 (al rekening houdend met de premie).
Met een jaarverbruik van 5000kWh en zowat 50% in de winter, ga je toch 2000kWh aan batterijen moeten zetten, wat €€€€€ ... heel veel geld gaat kosten :).
Aan de KULeuven zijn ze bezig met H2 panelen, als je dan genoeg "H2 panelen" legt, zou je met een H2 tank op 700 bar wél het winterverbruik in de zomer kunnen "aanmaken". Ergens in 2021 verwacht ik de resultaten van de 2 jaar durende ruimere test.
MrXx
lid

Bericht door MrXx »

ErInCiri schreef: 19 jan 2021, 20:27
Ik kreeg net een offerte: 6,5kWh voor €3200 (al rekening houdend met de premie).
Met een jaarverbruik van 5000kWh en zowat 50% in de winter, ga je toch 2000kWh aan batterijen moeten zetten, wat €€€€€ ... heel veel geld gaat kosten :).
Aan de KULeuven zijn ze bezig met H2 panelen, als je dan genoeg "H2 panelen" legt, zou je met een H2 tank op 700 bar wél het winterverbruik in de zomer kunnen "aanmaken". Ergens in 2021 verwacht ik de resultaten van de 2 jaar durende ruimere test.

hey bedankt voor de informatie.
is gewoon spijtig hé, wij hebben een investering gedaan van tegen de 20.000 euro en super hard voor gespaard om dan op lange termijn rendement uit te halen en maandelijks heel goedkoop te kunnen leven.
( warmtepomp, warmtepomp warm water zonnepanelen , ... )
En nu vernietigen ze dat dus we zijn wat gefucked om eerlijk te zijn.. hopelijk zullen we het nog maandelijks kunnen afbetalen... nuja soit ik zal niet de enige zijn in deze situatie.

dus merci voor de info maar H2 tanks voor mij uit den boze. geld is op.
Frnkie
Master lid

Bericht door Frnkie »

ErInCiri schreef: 19 jan 2021, 20:27
Waterstof in/op huizen zal hopelijk nog niet voor meteen zijn. Er zijn nu eenmaal VEEL betere oplossingen voor en waterstof kan op andere plaatsen VEEL efficiënter ingezet worden.
https://www.wattisduurzaam.nl/17870/ene ... -ook-niet/
zonvoorelk
Master lid

Bericht door zonvoorelk »

ivob schreef: 18 jan 2021, 13:27
Zonder al de details van je installatie en gegevens te kennen en conservatief door de bocht gerekend kom ik tot volgend resultaat:
Huidige situatie met terugdraaiende teller: nulverbruik => 450 € prosumententarief + 5.16 € bijdrage = 455 €.
Situatie met digitale meter:
20% zelfverbruik => 1000 kWh aan nultarief.
Afname => 4000 x 0.26 €: 1040 €.
Injectie => 2000 + 4000 = 6000 x 0.03: 180 €.
Nieuw tarief 860 €.

Je jaarlijkse meerkost is, met de huidige gekende cijfers, is 405 €.
Nu moet je nog gaan berekenen hoeveel je in ieder seizoen met een batterij kan recupereren (zie opmerking Darkman) voordat je dat verschil kan gaan recupereren, laat staan winst maken.
@ivob Ik zie dat je jezelf ook gewaagd hebt aan hetgeen je mij altijd verwijt. Nl berekeningen maken op basis van veronderstellingen.
Laat me toe mijn berekening met de huidige prijzen van mijn leverancier naast die van jou te leggen. (Ecopower zeker)
Huidige situatie met terugdraaiende teller : nulverbruik = 532.49 € = prosumententarief 2021 Iverlek (zelfde als bij Ivob) 459.2 € + 5.16 € bijdrage energiefonds + 13.64 € bijdrage databeheer + abonnement 54€.

Prijs met nieuw tarief met 20% zelfconsumptie : enkelvoudig tarief 745.93€ een meerprijs van 213.44 €
Met een gemiddeld zelfverbruik van 35% = 602.75 € een meerprijs van 70.26 €
Met een hoog zelfverbruik van 45 % = 507.29 € of een goedkopere prijs van 25.2 €
pluxy
Senior lid

Bericht door pluxy »

@ErInCiri Opslag op 700bar!
wij tanken op 200bar en daar hebben hebben tankstations al last van.
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

zonvoorelk schreef: 18 feb 2021, 21:39
@ivob Ik zie dat je jezelf ook gewaagd hebt aan hetgeen je mij altijd verwijt. Nl berekeningen maken op basis van veronderstellingen.
Laat me toe mijn berekening met de huidige prijzen van mijn leverancier naast die van jou te leggen. (Ecopower zeker)
Huidige situatie met terugdraaiende teller : nulverbruik = 532.49 € = prosumententarief 2021 Iverlek (zelfde als bij Ivob) 459.2 € + 5.16 € bijdrage energiefonds + 13.64 € bijdrage databeheer + abonnement 54€.

Prijs met nieuw tarief met 20% zelfconsumptie : enkelvoudig tarief 745.93€ een meerprijs van 213.44 €
Met een gemiddeld zelfverbruik van 35% = 602.75 € een meerprijs van 70.26 €
Met een hoog zelfverbruik van 45 % = 507.29 € of een goedkopere prijs van 25.2 €
Het gaat om een post van een maand oud.
Wat is nu je punt?
Dat je door je zelfverbruik op te krikken naar 45% je op jaarbasis 25.2 € kan besparen?
In dat geval heb je gewoon aangetoond wat ik altijd al schreef: je gaat weinig geld verdienen aan je batterij.
En ik heb er ook geen probleem mee dat je thuis allerlei maatregelen wil invoeren om 25 € te kunnen besparen.
Ik heb daar immers geen last van.
Ik ga daar niet in mee.
Dat moet iedereen maar voor zichzelf uitmaken.

ps. Met een zelfverbruik van 100% ga je overigens nog meer "besparen".
zonvoorelk
Master lid

Bericht door zonvoorelk »

Ik heb aangetoond dat MrXx niet noodzakelijk 405 € meer gaat betalen met het nieuwe tarief dan met het prosumententarief. Met een andere leverancier te nemen dan de uwe betaalt hij al maar 213 € meer. Door zijn zelfconsumptie op te krikken kan hij zelfs in een situatie terecht komen dat hij minder gaat betalen en dat is zonder batterij.

Het punt is dat je met het prosumententarief vasthangt aan 1 prijs die je niet kan beïnvloeden door uw gedrag aan te passen. Voor jou komt dat goed uit want je wilt je gedrag niet aanpassen. Met het nieuwe tarief kan je wel invloed uitoefenen op de prijs door je gedrag aan te passen en uw zelfconsumptie te verhogen.

Omdat MrXx niet weet wat de mogelijkheden zijn van een batterij geef je een vb in zijn situatie waarbij een batterij niet kan terugverdiend worden.
Ik kan ook een voorbeeld geven waarbij een batterij in zijn situatie binnen de 10 jaar is terugverdiend.
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

En nu is het wachten op Mr. X om te kijken in hoever hij zijn leven wil veranderen of nieuwe investeringen doen om je aangetoonde doelstelling te bereiken.
Zoals eerder reeds schreef, er schuilt een goede verkoper in je.

Als Mr. X zijn analoge meter wil vervangen door een digitale (met de kans nog vier jaar saldering op te geven) en daarboven extra wil investeren in een batterij mag hij dat van mij gerust. Het is zijn rekening. Het is zijn beslissing welke verkoper hij wenst te geloven.
Voor jou komt dat goed uit want je wilt je gedrag niet aanpassen.
Absoluut niet correct.
Kleine nuance: mijn gedrag is jaren geleden al zo aangepast dat er al heel wat moet gebeuren waardoor een extra investering nog rendabel kan worden.
Zoals ik reeds schreef: als je al jaren smost met energie (bv. omdat je door het installeren van panelen dacht je alles te kunnen blijven veroorloven) is er weinig kunst aan om met beperkte ingrepen nog veel te besparen.
Als je al zeer zuinig omgaat met energie levert een extra inspanning bijna niets meer op.
Het voordeel is wel dat je met enig sarcasme tegen al dat geklooi kan aankijken.
Met iedere nieuwe maatregel maak je hoogstens wat minder winst. En met enige goedkope creativiteit win je er nog bij.
Ze doen dus maar.

Dat is iets heel anders dan jij ervan probeert te maken.
Maar doe gerust verder, ieder zijn hobby en tijdverdrijf.
u4eake
junior lid

Bericht door u4eake »

pluxy schreef: 18 feb 2021, 21:53 @ErInCiri Opslag op 700bar!
wij tanken op 200bar en daar hebben hebben tankstations al last van.
Bovendien, waterstof op 700 bar in de tuin? Daar wil ik niet naast wonen. En 100m verder ook niet. In een kunstmest fabriek waar ik ooit werkte is eens een waterstofleiding (stalen buis van 6.5cm wanddikte) ontploft. De stukken hebben ze tot in de omringende dorpen teruggevonden.
Plaats reactie

Terug naar “Batterij opslagsystemen”