Thuisbatterij bouwen

Nu het belang aan batterij opslagsystemen, met de komst van nieuw tarieven, aan belang toeneemt, een aparte rubriek voor batterijsystemen.
Tommie1
Senior lid
Installatie Land: België

Re: Thuisbatterij bouwen

Bericht door Tommie1 »

ivob schreef: 22 jan 2021, 11:01 De bedoeling is toch niet dat de batterij teruglevert aan het net maar dat de batterij oplaadt als je overproductie van PV hebt en teruglevert aan een toestel en niet aan het net?
Ja, tuurlijk.

Dat helpt dus zowel om minder terug te leveren, als om pieken te vermijden.

Waar zie je een contradictie?
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Blijkbaar waren we gelijktijdg een reactie aan het typen.
Ik reageerde eigenlijk op:
En een inverter, via een stopcontact of niet, moet Synergrid gekeurd zijn om te mogen terugleveren. Ivm aanmelden: dat lijkt me een grijze zone. Je kan pas aanmelden bij keuring en via een stopcontact is geen keuring mogelijk.
Ik zou het in de eerste plaats ook gebruiken als UPS back up bij stroomuitval.
Op de middellange termijn (2024) gok ik liever op V2H mogelijkheden via de EV.
Ik moet dan alleen proberen de analoge meter tot die tijd in huis te houden (en analoog heb je ook geen last van het capacitietsitarief).
Dus hoogsten een jaar of 2 schipperen als de digitale meter vroeger komt.
5600 Wp (20 x ZDNY-280C72 Monocr.) - jaaropbrengst 5172 kWh (4922-5416 kWh)
Dakhelling : 32° - Oriëntatie 305°(-55° ZO)
Omvormer : SMA SB 5000 TL 5 kVA
WP Samsung EHS split voor CV (Jaga DBE LT ventilo) MIP 4.3 kW-NomCapHeat 6 kW en SWW (150 l gelaagd vat) - General L/L WP
Back up (CV + SWW 300 l gelaagd vat) Tulikivi TTU2700/4 energieopslag 73.8 kWh.
Opslagcapaciteit BEV: DC Bruto 67.1 kWh-DC netto 64 kWh - AC 74 kWh.
Laadpaal: Alfen eve SPL.
Broekske
lid

Bericht door Broekske »

Techre schreef: 22 jan 2021, 10:40 Keuring of geen keuring, je zelfbouw opstelling is niet CE gecertificeerd, dus je brandverzekering gaat niet tussenkomen bij problemen. Dat kan je eventueel oplossen door zelf een CE certificaat op te stellen, maar ik denk dat elke brandverzekeringsadvocaat daar brandhout van maakt.

En een inverter, via een stopcontact of niet, moet Synergrid gekeurd zijn om te mogen terugleveren. Ivm aanmelden: dat lijkt me een grijze zone. Je kan pas aanmelden bij keuring en via een stopcontact is geen keuring mogelijk.
Er hangt wel een stikker met CE keuring op deze cellen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

China Export? ;-)
WP Samsung EHS split voor CV (Jaga DBE LT ventilo) MIP 4.3 kW-NomCapHeat 6 kW en SWW (150 l gelaagd vat) - General L/L WP
leopard005
Senior lid

Bericht door leopard005 »

Ik heb een paar cellen van dit merk aangekocht. Deze geven wel echt de capaciteit die aangegeven staat. Dit heb ik getest met een paar meettoestellen
( voor de critici) met niet geijkte meettoestellen :-) Ontladen, terug laden enz...
De levensduur kan ik nog niet zeggen. Ze zijn nog maar 1,5 jaar oud.
Techre
lid

Bericht door Techre »

Broekske, je volledige product moet de gecertificeerd zijn. Als ik een elektrische motor bouw met een batterij van 24v en een motor van 12v en mijn huis brand af ga je nergens staan met de 2 CE certificaten van de batterijen en de motor.
Trianon
lid
Installatie Land: Ander

Bericht door Trianon »

Techre schreef: 22 jan 2021, 18:35 Broekske, je volledige product moet de gecertificeerd zijn. Als ik een elektrische motor bouw met een batterij van 24v en een motor van 12v en mijn huis brand af ga je nergens staan met de 2 CE certificaten van de batterijen en de motor.
Juist en daarbij, volgens mijn weten is er geen CE markering op batterijen ?
Broekske
lid

Bericht door Broekske »

Techre schreef: 22 jan 2021, 18:35 Broekske, je volledige product moet de gecertificeerd zijn. Als ik een elektrische motor bouw met een batterij van 24v en een motor van 12v en mijn huis brand af ga je nergens staan met de 2 CE certificaten van de batterijen en de motor.
Als je het zo stelt heb ik wel een heleboel zaken in huis die dan niet gedekt zouden zijn bij brand of waterschade. Gaande van een zelfgemaakte labovoeding (nog van op de hogeschool) tot alle elektriciteit en sanitair. :?
Techre
lid

Bericht door Techre »

CE is heel ruim. Maar met certificering limiteer je ook gebruik, en sta je juist gebruik toe.

Bv jouw elektriciteit en sanitair zal hoogst waarschijnlijk wel CE zijn omdat je alle installatievoorschriften volgt. Je kan heel diep gaan graven in de normen om tot de vaststelling te komen dat, inderdaad, je hebt de installatievoorschriften gevolgd, of je kan de handleiding volgen (wat iets makkelijker zal gaan).

Maw: bouw je je labo voeding op zo'n manier dat je nog 100"% aan de normen en voorschriften van de componenten houdt is het wel CE, maar je gaat elk certificaat goed moeten nazien. Naargelang het complexer wordt blijkt het moeilijker om cut clear aan CE te voldoen, zeker als er nog programmeren aan te komen komt. Vandaar dat producten voor eindgebruikers meestal - hopelijk - nog eens door een extern bureau gekeurd worden. In alle eerlijkheid: jouw labo voeding is ondanks zijn eenvoud niet CE conform, maar omdat het redelijk eenvoudig is kan jij de normen opzoeken en op eer een CE certificaat aanmaken. Dat kan.

Maar batterijen die CE gekeurd zijn (en zijn ze dan? check het certificaat!) in een opstelling smijten met een CE gekeurde omvormer is meer dan waarschijnlijk niet CE conform, omdat de behuizing en extre beveiliging mee gekeurd moeten worden met het gehele product. Je kan wel zelf een cert schrijven maar dan moet je wel op een correct manier verwijzen naar de correcte normeringen. En het kost bakken geld om alle normen te kopen...
janus
Site Admin
Site Admin
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus »

Het gaat hier nier over een bedrijf maar over je eigen woning, het enigste wat van tel is, is je contract van de verzekering.
Ik betwijfel ten zeerste of daar instaat dat alles een CE goedkeuring moet hebben.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Techre
lid

Bericht door Techre »

Dat klopt wat je zegt. En die labo voeding zal wss geen probleem geven bij brand.

Maar je brandverzekering kan, en zal, heel moeilijk doen bij een elektrische brand als je installatie afgekeurd of niet gekeurd is.
svae
junior lid

Bericht door svae »

Broekske schreef: 21 jan 2021, 18:21 Vraagje over de Victron Multiplus: Heb jij daar al ervaring mee? Zou "officieel" niet met alle lithium batterijen werken maar vermoed wel dat dit in te stellen valt? Ook zou deze wel als ESS kunnen werken maar er zou geen "import limmit" of zo kunnen ingesteld worden om zo tegen 2022 onder het minimum van het capaciteitstarief te komen(2,5kw piek)?
Praktijkervaring heb ik er niet mee, wel al veel over gelezen op allerhande forums en in de documentatie. LiFePo4 batterijen werken met de multiplus.
Die import limit is er afaik nog niet, maar heb de indruk dat Victron kort op de bal speelt bij nieuwe regelgeving of tarifering, het zou mij niet verbazen mocht die feature er in een volgende softwarerelease bijkomen, de hardware kan dit zeker aan.

Al een wat ouder filmpje, maar hier heb ik heel veel info uit gehaald:

Ik denk dat ik voor de opstelling ga kiezen op pagina 8 van https://www.ysebaert.be/assets/PDF/Comm ... PlusII.pdf

Met volgende aanpassingen, ik zou 3 x de Multiplus nemen, en niet 2 x de Multiplus en 1 x Multiplus GX. De GX controller zou ik apart kopen, lijkt me handiger. Uiteraard ook met LiFePo4 batterijen ipv de batterijen in dat document.

Ik had liever 3x de Multiplus II 5000 gehad, maar dan krijg je de installatie niet gekeurd denk ik, ik dacht ergens gelezen te hebben dat de batterij-inverter in een 3-fase opstelling maximum 10kw het net mag opsturen. Een optie zou misschien zijn om de Multiplus 5000 softwarematig te limiteren tot 3.300 Wat, maar ik weet niet of de keurder/netbeheerder daarmee akkoord zal gaan (mocht iemand weten of dit een oplossing is, of er andere oplossingen zijn, shoot!)

De Multiplus II 3000 levert maar 2.400 watt per fase, en dat is net te weinig vind ik, als ik in de zomer 's nachts de warmtepomp van het zwembat wil laten draaien zit ik daar over, en kan ik stroom gaan aankopen.

Qua BMS ben ik er nog niet helemaal uit, mocht je daar nog tips voor hebben, laat maar komen.
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Broekske schreef: 22 jan 2021, 20:55 Als je het zo stelt heb ik wel een heleboel zaken in huis die dan niet gedekt zouden zijn bij brand of waterschade. Gaande van een zelfgemaakte labovoeding (nog van op de hogeschool) tot alle elektriciteit en sanitair. :?
De elektrische installatie die je zelf aanlegt is trouwens ook onderworpen aan de AREI keuring.
En dat keuringsattest volstaat meestal voor de brandverzekering als er een woningbrand is geweest. Het gecertificeerd keuringsorgaan heeft immers jouw installatie dan comform verklaard.
En bij brand dient er nog een oorzakelijk verband te worden aangetoond tussen de geleden schade en de aanleiding tot de schade.
janus
Site Admin
Site Admin
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus »

Met die toevoeging dat enkel het 230V gedeelte gekeurd dient te worden en alleen als het tot de vaste installatie behoord.

Een voeding met een stopcontact wordt nooit gekeurd.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Techre
lid

Bericht door Techre »

Orion bms is redelijk goed dacht ik.

Kan je die multiplus ook off-grid gebruiken? Krijg je dat gekeurd?
Plaats reactie

Terug naar “Batterij opslagsystemen”