waldonk schreef: ↑14 jan 2021, 06:55
toxictooms schreef: ↑13 jan 2021, 18:12
Die quasar kost 4000 dollar. Ik kwam dit tegen op internet en zag er mij een ideale oplossing uit ipv een batterij.
Vorig jaar in januari een EV gekocht en kreeg van Renault wegens het wegvallen van de Vlaamse premie, de helft van de kost van de laadpaal door hen betaald.
Mijn laadpaal kan 7,3 kW laden en heeft plaatsen inbegrepen €1500 gekost.
Ik heb het vermogen lager laten zetten naar 4kW zodat ik rond het middaguur met veel zon kan laden met de stroom van de zonnepanelen zonder
iets van het net te halen.
Waldonk, dat kan iedere laadpaal. Zelfs een granny die je meestal gewoon bij de EV krijgt bijgeleverd.
Een V2H/X, zoals de Quasar, doet ook het omgekeerde.
Als er geen of onvoldoende produktie is kan het voertuig dat aan je woning gekoppeld is dan elektriciteit aan je woning leveren zonder iets van het net af te nemen.
Normaal gezien zijn er ook meer auto's die 's nachts bij de woning geparkeerd staan dan overdag.
Vanaf het ogenblik dat er dynamische tarieven zijn zou je de EV ook zeer goedkoop van het net kunnen bijladen (PV is dan zelfs niet meer noodzakelijk) en het terugleveren aan de woning wanneer de stroom het duurst is.
Jouw laadpaal (en alle CCS voertuigen/laadpalen) werken maar in één richting.
In bepaalde gevallen (je hebt toch al een EV, je kan de EV inzetten zonder gebondden te zijn aan vaste uren,....) kan je de EV dan niet alleen gebruiken voor mobiliteit maar ook voor thuisopslag. Voor een relatieve kleine meerkost van de V2H functie bespaar je de extra installatie van een thuisbatterij.
De opslagcapaciteit in een EV is ook nog altijd veel goedkoper dan de stationaire opslagcapaciteit.
Als de huidge regelgeving voor bedrijfsauto's behouden blijft (verplicht elektrisch vanaf 2026, dus over nauwelijks 5 jaar) komen er plots 10.000'den gezinnen bij welke zonder bijkoomende investering van die mogelijkheid zouden kunnen genieten.