Batterijomvormer sturing dmv modbus

Nu het belang aan batterij opslagsystemen, met de komst van nieuw tarieven, aan belang toeneemt, een aparte rubriek voor batterijsystemen.
frv
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Berichten: 108
Lid geworden op: 10 aug 2015, 21:07
Installatie Land: België

Re: Batterijomvormer sturing dmv modbus

Bericht door frv »

Christiaan schreef: 11 sep 2020, 16:50 Ok, je zou kunnen gelijk hebben. Maar ik zou het voor alle zekerheid toch eens expliciet navragen. Men kan "gridassist" ook interpreteren als het continu switchen van batterijbedrijf naar netbedrijf en vice versa afhankelijk van de laadtoestand van de batterij.

Als de DC/AC converter ( batterij richting net ) synchroniseert kan men ook niet beletten dat die injecteert in het net.
Als ik het het interne schema bekijk hangt die omvormer aan het net ... Alles wat je aan het net hangt dat "kan" terugsturen moet toch verplicht synchronisatie doen ? Zoniet krijg je toch nooit een keuring ? Overigens kan die DC/AC omvormer zijn vermogen aanpassen (lijkt me logisch voor functies als gridassist en baseline ...). Sommige zonnepaneel omvormers doen dat toch ook ? (bv de fronius)

https://www.ysebaert.be/assets/PDF/Tech ... -%20NL.pdf

volgens de documentatie op pagina 7 zijn er 2 versies van gridassist. De versie die jij voor ogen hebt : schakelen tussen net/batterij. (gridassist 1) en de versie die ik voor ogen heb (permanent verbonden met net, gridassist 2)
In beide gevallen echter blijft de multiplus gesynchroniseerd.

Pagina 7

3. Essentieel kenmerk van de drie systeemalternatieven: GridAssist
Met behulp van GridAssist kan ervoor worden gezorgd dat de omvormer/lader minder stroom levert dan
de maximale hoeveelheid stroom die de belasting vereist. Met GridAssist werkt de omvormer/lader
synchroon met het elektriciteitsnet
en wanneer de vereiste hoeveelheid AC-stroom hoger wordt dan de
capaciteit van de omvormer/lader, wordt aanvullende stroom van het elektriciteitsnet onttrokken.
Hiermee wordt voorkomen dat het systeem door overbelasting uitvalt.

GridAssist-1
Eén oplossing is om de omvormer/lader synchroon met het elektriciteitsnet te laten werken zonder dat
deze hierop is aangesloten. De omvormer/lader wordt in de volgende gevallen op het elektriciteitsnet
aangesloten (door het terugleveringsbeveiligingsrelais in de omvormer/lader te sluiten):
- Overbelasting van het systeem. Er wordt aanvullende stroom uit het elektriciteitsnet gebruik
totdat de belasting is afgenomen tot een niveau dat de omvormer/lader aankan.
- Een overschot aan stroom opgewekt door FV-cellen of windenergie wordt teruggeleverd aan het
elektriciteitsnet (als dit volgens de lokale voorschriften is toegestaan).
8
GridAssist-2
Het alternatief is om de Hub permanent op het elektriciteitsnet aangesloten te houden. De
omvormer/lader past zijn stroomuitvoer aan de belasting aan, zodat de hoeveelheid stroom die van het
elektriciteitsnet wordt onttrokken gemiddeld nul is, behalve natuurlijk bij overbelasting of een overschot
aan stroom, waarbij stroom aan het elektriciteitsnet moet worden teruggeleverd. Waarschuwing: dit
vereist een stabiele netspanning!

Lijkt me dat optie 1 niet bevorderlijk is voor de reactiesnelheid (detecteren overbelasting, sluiten relais) en optie 2 dus sneller is.
Gebruikersavatar
Christiaan
Master lid
Berichten: 1586
Lid geworden op: 18 feb 2016, 10:20
Installatie Land: België

Re: Batterijomvormer sturing dmv modbus

Bericht door Christiaan »

Ok , dan heb je gelijk en werkt de DC/AC converter zowat als een PV omvormer. :-) Ik dacht ten onrechte dat ze dommer waren. :lol:

Die toestellen moeten inderdaad gekeurd worden als ze injecteren, maar vooral omdat ze zichzelf moeten afschakelen als het net uitvalt. Concreet moet de Multiplus dus onmiddellijk op pure batterijwerking overgaan bij netuitval ( en dat doen ze dus binnen de 20 ms ). Als het net terug actief wordt zal het wat langer duren vooraleer de netspanning doorgeschakeld wordt, omdat die synchronisatie met het net een paar seconden kan duren.

Als het net uitvalt gaat de DC/AC omvormer dan gaan "weglopen" van de gesynchroniseerde 50 Hz naar zijn eigen vrijloop frequentie. Het zou kunnen dat de PV omvormers die aan de gebruikerszijde aangesloten zijn ook een aantal seconden uitvallen om zich met die vrijloop 50 Hz frequentie te synchroniseren. Ik zou dat alles in de praktijk wel graag eens zien werken ( en uitmeten ). :D
frv
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Berichten: 108
Lid geworden op: 10 aug 2015, 21:07
Installatie Land: België

Re: Batterijomvormer sturing dmv modbus

Bericht door frv »

Christiaan schreef: 11 sep 2020, 17:45 Ok , dan heb je gelijk en werkt de DC/AC converter zowat als een PV omvormer. :-) Ik dacht ten onrechte dat ze dommer waren. :lol:

Die toestellen moeten inderdaad gekeurd worden als ze injecteren, maar vooral omdat ze zichzelf moeten afschakelen als het net uitvalt. Concreet moet de Multiplus dus onmiddellijk op pure batterijwerking overgaan bij netuitval ( en dat doen ze dus binnen de 20 ms ). Als het net terug actief wordt zal het wat langer duren vooraleer de netspanning doorgeschakeld wordt, omdat die synchronisatie met het net een paar seconden kan duren.

Als het net uitvalt gaat de DC/AC omvormer dan gaan "weglopen" van de gesynchroniseerde 50 Hz naar zijn eigen vrijloop frequentie. Het zou kunnen dat de PV omvormers die aan de gebruikerszijde aangesloten zijn ook een aantal seconden uitvallen om zich met die vrijloop 50 Hz frequentie te synchroniseren. Ik zou dat alles in de praktijk wel graag eens zien werken ( en uitmeten ). :D
Jij had ergens ook gelijk. In die ene gridassist werkt het zoals jij zegt ... losgekoppeld en koppelen indien net nodig (en trager dan perm gekoppeld). Dus we hadden beiden gelijk.

Dat krijg je met dergelijke flexibele techniek ...
Gebruikersavatar
Christiaan
Master lid
Berichten: 1586
Lid geworden op: 18 feb 2016, 10:20
Installatie Land: België

Re: Batterijomvormer sturing dmv modbus

Bericht door Christiaan »

frv schreef: 11 sep 2020, 17:56 ...
Dus we hadden beiden gelijk.
....
Ik kan dus zonder nieuwe frustratie de nacht in. :D
frv
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Berichten: 108
Lid geworden op: 10 aug 2015, 21:07
Installatie Land: België

Re: Batterijomvormer sturing dmv modbus

Bericht door frv »

Bedenk me net dat dit eigenlijk maar een kleine wijziging nodig heeft voor volledig offgrid.

Installateursprijzen
16k 3fase 3xquattro ipv mpII plus 14.4 kwh batterij
3k generator
1k install werk
== 20K

Min 3k subsidie

== 17k

10j aan net blijven hangen wegens subsidie. Na 10jaar offgrid. (Sowieso moeten de meesten van ons die nog gsc hebben x aantal jaar aan het net blijven hangen voor de gsc en zolang TT er is is afkoppelen niet interessant. Eenmaal gsc en tt afgelopen ... )

Als je de genset later aanschaft zit je op 14k en en 3k binnen 10 jaar.

== 17K

Rendabel ? Vermoedelijk niet maar toch al een stuk dichter bij rendabel.

Kost op 20 jaar is 850 / jaar ... een effen 1000 mits onderhoud en wat wisselstukken plus stookolie voor je generator. Valt toch goed mee ?

Volgende periode van 20j offgrid is dan 3 x 2000 (6000) voor nieuwe set batterijen (kan je parallel bij de oude houden die wel al minder gaan zijn maar nog niet versleten denk in zo)
== 6k

= 300 per jaar = 150 (onderhoud/stookolie/etc) erbij = 450 per jaar voor elektriciteit´

(Weliswaar zonder rekenking te houden met de pv installatie ... die heb ik al en mits gsc / besparing verbruik/ TT is die rendabel op zichzelf)

Eigenlijk grotendeels dezelfde cijfers die @Bj0rn in een offgrid topic al aanhaalde.
Gebruikersavatar
bruma
Master lid
Berichten: 3082
Lid geworden op: 20 mei 2013, 14:09
Installatie Land: Maak keuze

Re: Batterijomvormer sturing dmv modbus

Bericht door bruma »

Snap niet goed hoe je hieraan komt ?

Zolang het net beschikbaar is heb je toch het maximale aansluitvermogen (indien < 32 A) ter beschikking + het vermogen van je batterijomvormer ? (zowel met je binneninstallatie parallel op de victron als in serie via ac1 uit of ac2 uit)
Indien je een thuisaccusysteem hebt met een max vermogen van 1500Watt, dan haal je stroom van t net als je verbruik boven de 1500W uitstijgt.
Eenmaal boven het verbruik van 1500+2500= 4000W dan verhogen de capaciteitskosten ongeacht de energieinhoud (kWh) van je accu.
Heb je 32 of 40A netafname + je max van je thuisaccusysteem dan betaal je capaciteitstarief op 32A of 40A.


Indien je t net hebt, je wallbox, je thuisaccusysteem. Dan gaat dit laatste het op en afschakelen (1A stappen) niet compenseren.
Wat betekent dat je van maart tot en met september, indien je enkel gaat laden met PV stroom, toch een gemiddelde van een 230W afname gaat betalen over alle laaduren ongeacht of je PV overschot hebt.
Let wel, in de veronderstelling dat je tijdens werkdagen slechts beperkt aantal uur nog stroom kunt laden en je het max aan stroom nodig hebt om terug vol te laden overdag in t weekend (een normaal werkschema van een normale werkmens die vroeg kan starten met werken).
Een ideaal gericht dak kan als je start met laden op de topdagen ongeveer 1kWh/kWp PV stroom laden van 16u tot eind ondergang.
Indien je geen netafname wil op zonnige dagen met je baseline op -230 staan en schakelt je wallbox tussen -230 en 0 maar verlies, lees injecteer, je stroom die je voor de EV misschien broodnodig hebt.

De testen die wij deden met de victron: die reageerde als een AC thuisaccusysteem nl. met een baseline 0, wat de bedoeling was.
Indien de DM, ons meettoestel, aangaf (voor de victron waren het zijn stroomklemmen) dat er afname zou optreden bijspringen met accustroom ten bedragen dat nodig is om op 0 te komen. Indien er geïnjecteerd zou worden afnemen indien de SOC het toeliet om de accu op te laden ten bedragen van het te injecteren vermogen voor zover dit binnen het bereik van de victron zat.
De victron was met 1 verbinding netgekoppeld.
Het overschakelen tussen huisnet ondersteuning en acculading verliep traag. Het ondersteunen verliep in merkbare stappen en liep altijd achter op de gebeurtenis. Van daar dat we voor 0 afname de baselineop -230 moesten zetten indien we geen afname wensten, en dat was de bedoeling gezien de SOC zelden beneden de 70% kwam en op volgende dag na een kleine 2u terug op 100% stond (einde meting voor ons).
We hebben wel sterk wisselende verbruik gesimuleerd bij heldere hemel door de wallbox aan te sturen (kan met 1 druk op de knop schakelen tussen 6A en 32A) waardoor het stappen systeem van de victron nog meer tot uiting kwam. Bij heel beperkt nachtverbruik hebben we een paar keer geen afname gehad met de baseline op -60. Hetgeen je in de zomer toch wil bereiken gezien je SOC tegen 11u alweer op 100% staat.
frv
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Berichten: 108
Lid geworden op: 10 aug 2015, 21:07
Installatie Land: België

Re: Batterijomvormer sturing dmv modbus

Bericht door frv »

bruma schreef: 11 sep 2020, 21:59
Snap niet goed hoe je hieraan komt ?

Zolang het net beschikbaar is heb je toch het maximale aansluitvermogen (indien < 32 A) ter beschikking + het vermogen van je batterijomvormer ? (zowel met je binneninstallatie parallel op de victron als in serie via ac1 uit of ac2 uit)
Indien je een thuisaccusysteem hebt met een max vermogen van 1500Watt, dan haal je stroom van t net als je verbruik boven de 1500W uitstijgt.
Eenmaal boven het verbruik van 1500+2500= 4000W dan verhogen de capaciteitskosten ongeacht de energieinhoud (kWh) van je accu.
Heb je 32 of 40A netafname + je max van je thuisaccusysteem dan betaal je capaciteitstarief op 32A of 40A.


Indien je t net hebt, je wallbox, je thuisaccusysteem. Dan gaat dit laatste het op en afschakelen (1A stappen) niet compenseren.
Wat betekent dat je van maart tot en met september, indien je enkel gaat laden met PV stroom, toch een gemiddelde van een 230W afname gaat betalen over alle laaduren ongeacht of je PV overschot hebt.
Let wel, in de veronderstelling dat je tijdens werkdagen slechts beperkt aantal uur nog stroom kunt laden en je het max aan stroom nodig hebt om terug vol te laden overdag in t weekend (een normaal werkschema van een normale werkmens die vroeg kan starten met werken).
Een ideaal gericht dak kan als je start met laden op de topdagen ongeveer 1kWh/kWp PV stroom laden van 16u tot eind ondergang.
Indien je geen netafname wil op zonnige dagen met je baseline op -230 staan en schakelt je wallbox tussen -230 en 0 maar verlies, lees injecteer, je stroom die je voor de EV misschien broodnodig hebt.

De testen die wij deden met de victron: die reageerde als een AC thuisaccusysteem nl. met een baseline 0, wat de bedoeling was.
Indien de DM, ons meettoestel, aangaf (voor de victron waren het zijn stroomklemmen) dat er afname zou optreden bijspringen met accustroom ten bedragen dat nodig is om op 0 te komen. Indien er geïnjecteerd zou worden afnemen indien de SOC het toeliet om de accu op te laden ten bedragen van het te injecteren vermogen voor zover dit binnen het bereik van de victron zat.
De victron was met 1 verbinding netgekoppeld.
Het overschakelen tussen huisnet ondersteuning en acculading verliep traag. Het ondersteunen verliep in merkbare stappen en liep altijd achter op de gebeurtenis. Van daar dat we voor 0 afname de baselineop -230 moesten zetten indien we geen afname wensten, en dat was de bedoeling gezien de SOC zelden beneden de 70% kwam en op volgende dag na een kleine 2u terug op 100% stond (einde meting voor ons).
We hebben wel sterk wisselende verbruik gesimuleerd bij heldere hemel door de wallbox aan te sturen (kan met 1 druk op de knop schakelen tussen 6A en 32A) waardoor het stappen systeem van de victron nog meer tot uiting kwam. Bij heel beperkt nachtverbruik hebben we een paar keer geen afname gehad met de baseline op -60. Hetgeen je in de zomer toch wil bereiken gezien je SOC tegen 11u alweer op 100% staat.
Hoe was de victron aangesloten ?

Huisinstall parallel of in serie ?
Indien parallel welk type meettoestel verbonden met victron ? (Stroomklem of modbus meter?)

Hadden jullie in ess de sampling frequentie aangepast (aes, search mode) ? (Is setting om idle load ver ruik van de vicron te verminderen... zou in principe met standaard config niet van toepassing zijn gezien enkel actief bij zeer laag basis verbruik)
Gebruikersavatar
bruma
Master lid
Berichten: 3082
Lid geworden op: 20 mei 2013, 14:09
Installatie Land: Maak keuze

Re: Batterijomvormer sturing dmv modbus

Bericht door bruma »

Hoe was de victron aangesloten ?

Huisinstall parallel of in serie ?
Parallel
Indien parallel welk type meettoestel verbonden met victron ? (Stroomklem of modbus meter?)
Stroomklem
Hadden jullie in ess de sampling frequentie aangepast (aes, search mode) ? (Is setting om idle load ver ruik van de vicron te verminderen... zou in principe met standaard config niet van toepassing zijn gezien enkel actief bij zeer laag basis verbruik)
Nee niet aangepast, standaard waarde

Laatst gewijzigd door bruma op 11 sep 2020, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Christiaan
Master lid
Berichten: 1586
Lid geworden op: 18 feb 2016, 10:20
Installatie Land: België

Re: Batterijomvormer sturing dmv modbus

Bericht door Christiaan »

bruma schreef: 11 sep 2020, 21:59 ....
Het overschakelen tussen huisnet ondersteuning en acculading verliep traag. Het ondersteunen verliep in merkbare stappen en liep altijd achter op de gebeurtenis....
Wat voor type batterij heb je ( hebben jullie ) voor die test gebruikt ?
frv
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Berichten: 108
Lid geworden op: 10 aug 2015, 21:07
Installatie Land: België

Re: Batterijomvormer sturing dmv modbus

Bericht door frv »

bruma schreef: 11 sep 2020, 22:35
Hoe was de victron aangesloten ?

Huisinstall parallel of in serie ?
Parallel
Indien parallel welk type meettoestel verbonden met victron ? (Stroomklem of modbus meter?)
Stroomklem
Hadden jullie in ess de sampling frequentie aangepast (aes, search mode) ? (Is setting om idle load ver ruik van de vicron te verminderen... zou in principe met standaard config niet van toepassing zijn gezien enkel actief bij zeer laag basis verbruik)
Nee niet aangepast, standaard waarde
Was het gedrag dat je had vergelijkbaar met dit ?

https://community.victronenergy.com/que ... ponse.html

Zoja volgens info in dat topic bekend probleem zijn en wordt aan gewerkt terwijl een andere poster zegt dat victron er toch niet aan werkt. In elk geval is het niet echt bedoeld gedrag ...
Gebruikersavatar
Christiaan
Master lid
Berichten: 1586
Lid geworden op: 18 feb 2016, 10:20
Installatie Land: België

Re: Batterijomvormer sturing dmv modbus

Bericht door Christiaan »

frv schreef: 11 sep 2020, 22:41
bruma schreef: 11 sep 2020, 22:35
Hoe was de victron aangesloten ?

Huisinstall parallel of in serie ?
Parallel
Indien parallel welk type meettoestel verbonden met victron ? (Stroomklem of modbus meter?)
Stroomklem
Hadden jullie in ess de sampling frequentie aangepast (aes, search mode) ? (Is setting om idle load ver ruik van de vicron te verminderen... zou in principe met standaard config niet van toepassing zijn gezien enkel actief bij zeer laag basis verbruik)
Nee niet aangepast, standaard waarde
Was het gedrag dat je had vergelijkbaar met dit ?

https://community.victronenergy.com/que ... ponse.html

Zoja volgens info in dat topic bekend probleem zijn en wordt aan gewerkt terwijl een andere poster zegt dat victron er toch niet aan werkt. In elk geval is het niet echt bedoeld gedrag ...
Is het schema dat daar getoond hetzelfde wat jullie bedoelen met '"parallel" ? Dit is volgens mij het gevolg van al dan niet gewilde netfluctuaties waarbij de Multiplus zich terug in faze met het net moet synchroniseren. Dat duurt inderdaad seconden. Zonnepaneel omvormers doen het trouwens ook niet sneller of beter. Als je dit wil vermijden zal je zelf als een ingenieur aan de slag moeten gaan om een nieuw synchronisatie systeem uit te dokteren, of je moet de configuratie aanpassen en de PV omvormer aan de output hangen. Victron beschrijft toch ook ergens dat ESS een stabiel net vereist of heb ik het ( terug ) mis.
frv
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Berichten: 108
Lid geworden op: 10 aug 2015, 21:07
Installatie Land: België

Re: Batterijomvormer sturing dmv modbus

Bericht door frv »

Christiaan schreef: 11 sep 2020, 23:07
frv schreef: 11 sep 2020, 22:41
bruma schreef: 11 sep 2020, 22:35
Parallel

Stroomklem

Nee niet aangepast, standaard waarde
Was het gedrag dat je had vergelijkbaar met dit ?

https://community.victronenergy.com/que ... ponse.html

Zoja volgens info in dat topic bekend probleem zijn en wordt aan gewerkt terwijl een andere poster zegt dat victron er toch niet aan werkt. In elk geval is het niet echt bedoeld gedrag ...
Is het schema dat daar getoond hetzelfde wat jullie bedoelen met '"parallel" ? Dit is volgens mij het gevolg van al dan niet gewilde netfluctuaties waarbij de Multiplus zich terug in faze met het net moet synchroniseren. Dat duurt inderdaad seconden. Zonnepaneel omvormers doen het trouwens ook niet sneller of beter. Als je dit wil vermijden zal je zelf als een ingenieur aan de slag moeten gaan om een nieuw synchronisatie systeem uit te dokteren, of je moet de configuratie aanpassen en de PV omvormer aan de output hangen. Victron beschrijft toch ook ergens dat ESS een stabiel net vereist of heb ik het ( terug ) mis.
Ja dat is parallel. serieel zou zijn dat alle verbruikers achter ac net en ac ups zitten (stroomafwaarts van de multiplus)

Die synchronisatie doet de mp toch continue (zolang koppeling mpII en net actief is) Dus als het net fluctueert zal de mp gewoon mee fluctueren (net oneindig sterker dan mp). Netgekoppelde toestellen kunnen toch niet afwijken zonder vuurwerk ?

Ps een ac omvormer achter de mp (serieel) microgrid functie (dus ac out ups) zou ik niet doen : je zit met beperkingen (1.0 regel vermogen mp / vermogen pv omvormer ...) als net wegvalt en het is bewolkt... plots wolken weg en omvormer maximaal moet die stroom ergens naartoe ... je ziet dus al snel de beperking he en voor zeer beperkt voordeel nl extra vermogen tijdens stroompanne.
Laatst gewijzigd door frv op 11 sep 2020, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bruma
Master lid
Berichten: 3082
Lid geworden op: 20 mei 2013, 14:09
Installatie Land: Maak keuze

Re: Batterijomvormer sturing dmv modbus

Bericht door bruma »

Inderdaad
Bij ons ook meer fluctuatie en tragere reactie met CT's.
Jacoba heeft gespeeld met het wijzigen van het setpoint (wat jij wil doen) en komt toch tot vreemde vaststelling. Lijkt me zoals ik dacht dat het systeem met een soort sample frequentie werkt.
Wij hadden ook een DM maar enkel om de tellerstanden afname en injectie te kunnen volgen (zwart op wit)
En zoals iemand zegt het fluctueert nogal wat rond het setpoint, dus nog een mogelijke indicatie dat het met een sample rate zou kunnen werken.
De CT meting kan dan nog analoog zijn de verwerking vermoedelijk niet. En er is inderdaad nogal wat rekenwerk nodig.

Tenzij het rekenwerk de kadans oplegt van de sturing, processor die niet mee kan. Maar dat zou dan betekenen dat dit ontwerp niet gemaakt is voor deze toepassing. Wat eigenlijk mijn vermoeden is, dat ze nog steeds met het boord/walvoedings systeem aan t werken zijn. Een systeem dat die snelle interactie niet nodig heeft.
Ouwe wijn in nieuwe zakken principe.


Laatst gewijzigd door bruma op 11 sep 2020, 23:27, 2 keer totaal gewijzigd.
frv
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Berichten: 108
Lid geworden op: 10 aug 2015, 21:07
Installatie Land: België

Re: Batterijomvormer sturing dmv modbus

Bericht door frv »

bruma schreef: 11 sep 2020, 23:27 Inderdaad
Bij ons ook meer fluctuatie en tragere reactie met CT's.
Jacoba heeft gespeeld met het wijzigen van het setpoint (wat jij wil doen) en komt toch tot vreemde vaststelling. Lijkt me zoals ik dacht dat het systeem met een soort sample frequentie werkt.
Wij hadden ook een DM maar enkel om de tellerstanden afname en injectie te kunnen volgen (zwart op wit)
En zoals iemand zegt het fluctueert nogal wat, dus nog een mogelijke indicatie dat het met een sample rate zou kunnen werken.
De CT meting kan dan nog analoog zijn de verwerking vermoedelijk niet. En er is inderdaad nogal wat rekenwerk nodig.
Maar dus zelfde gedrag als in de link op victron community ?

Iemand had daar met analoge meetklem haast instant reactie van de mp. In elk geval stukken beter dan wat jij haalt. Dus het lijkt me een "bug" te zijn. Toch volgens wat ik daar lees

Bovendien opletten met dm : is sample size daar niet 10sec rms ?

Ps : en toch blijf ik het gevoel hebben dat die aes en search mode er iets mee te maken hebben. Als die actief zijn (bv heel lage load) kan het enkele secnden duren voor hij een grote load opmerkt. Maar dat zou je dan enkel hebben van noload naar loaded en niet omgekeerd (bij hoge load is die functie niet actief)

Ps2 : ref dat rekenwerk. Lijkt me sterk. In een toestel van 1.2k past heus wel een deftige cpu. Overigens zijn er 2 versies van de mp. Zie technische docs. Zie posts iets terug. Merk wel dat ik daar foutje in gemaakt heb...
Gebruikersavatar
Christiaan
Master lid
Berichten: 1586
Lid geworden op: 18 feb 2016, 10:20
Installatie Land: België

Re: Batterijomvormer sturing dmv modbus

Bericht door Christiaan »

frv schreef: 11 sep 2020, 23:11
Christiaan schreef: 11 sep 2020, 23:07
frv schreef: 11 sep 2020, 22:41

Was het gedrag dat je had vergelijkbaar met dit ?

https://community.victronenergy.com/que ... ponse.html

Zoja volgens info in dat topic bekend probleem zijn en wordt aan gewerkt terwijl een andere poster zegt dat victron er toch niet aan werkt. In elk geval is het niet echt bedoeld gedrag ...
Is het schema dat daar getoond hetzelfde wat jullie bedoelen met '"parallel" ? Dit is volgens mij het gevolg van al dan niet gewilde netfluctuaties waarbij de Multiplus zich terug in faze met het net moet synchroniseren. Dat duurt inderdaad seconden. Zonnepaneel omvormers doen het trouwens ook niet sneller of beter. Als je dit wil vermijden zal je zelf als een ingenieur aan de slag moeten gaan om een nieuw synchronisatie systeem uit te dokteren, of je moet de configuratie aanpassen en de PV omvormer aan de output hangen. Victron beschrijft toch ook ergens dat ESS een stabiel net vereist of heb ik het ( terug ) mis.
Ja dat is parallel. serieel zou zijn dat alle verbruikers achter ac net en ac ups zitten (stroomafwaarts van de multiplus)

Die synchronisatie doet de mp toch continue? Dus als het net fluctueert zal de mp gewoon mee fluctueren (net oneindig sterker dan mp). Netgekoppelde toestellen kunnen toch niet afwijken zonder vuurwerk ?
Dat doet die inderdaad continu maar dat heeft tijd nodig. Als de DC/AC omvormer ( zowel in de Multiplus als in een PV omvormer ) merkt dat zijn eigen 50 Hz frequentie begint af te wijken of dat er een fazeverschuiving optreedt gaat die in eerste instantie zijn eigen vermogen naar beneden halen en éénmaal terug in faze , zal die terug zijn spanning trachten op te drijven tot méér dan de netspanning ( zoniet kan er nooit injectie plaats vinden ). Gans die synchronisatie gebeurt traag, schoorvoetend, zoniet krijg je inderdaad vuurwerk. Alles werkt maar op vol regime als de toppen en de dalen van de sinusvormige wisselspanning van zowel het net als omvormer mekaar netjes overlappen. Hoe stabieler de netfrequentie en spanning is, des te minder zal er her-synchroniseert hoeven te worden. Met dat "parallel" systeem bestaat er nog het gevaar dat multiplus en PV omvormer mekaar beïnvloeden, en omdat het niet over dezelfde hardware gaat die perfect op dezelfde manier reageert kan dit nog eens voor problemen zorgen. Dit soort problemen zal je minder ondervinden als bvb. twee PV omvormers van hetzelfde merk parallel aan het net geschakeld zijn.

Ps een ac omvormer achter de mp (serieel) microgrid functie (dus ac out ups) zou ik niet doen : je zit met beperkingen (1.0 regel vermogen mp / vermogen pv omvormer ...) als net wegvalt en het is bewolkt... plots wolken weg en omvormer maximaal moet die stroom ergens naartoe ... je ziet dus al snel de beperking he
Ik snap niet voor 100 % wat je bedoelt. Wat wel een voorwaarde is, is dat de Multiplus voldoende vermogen moet kunnen doorlaten, en dat in beide richtingen ( van en naar het net ) , en dus moet je er eventueel in parallel zetten als je grote stroomsterktes wilt afnemen. Als het net uitvalt en de PV omvormers geven plotseling vol vermogen is er geen probleem. Als de mulitplus(sen) die stroom niet naar de batterij kan ( kunnen ) sturen roepen ze gewoon "halt" . De stroom van de PV omvormer gaat nergens meer naartoe ( tenzij naar de gebruikers ) en de panelen zelf maken nog wel een spanning aan, maar hun stroom blijft ook hangen alsof ze afgekoppeld zouden zijn. De multiplus werkt dan zonder netspanning op zijn eigen 50 Hz "vrijloop" frequentie en de PV omvormers gaan zich met die vrijloop frequentie synchroniseren.
Plaats reactie

Terug naar “Batterij opslagsystemen”