Batterijomvormer sturing dmv modbus

Nu het belang aan batterij opslagsystemen, met de komst van nieuw tarieven, aan belang toeneemt, een aparte rubriek voor batterijsystemen.
JefdeWit
Master lid
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: Batterijomvormer sturing dmv modbus

Bericht door JefdeWit »

frv schreef: 10 sep 2020, 09:24 Overigens zit ik in dezelfde situatie als @JefdeWit . 2de oude omvormers die vroeg of laat de geest gaan geven en als ze toch vervangen moeten worden wil ik voorbereid zijn op de toekomst.
Op deze website https://im.solar/nl/
kan je al een idee krijgen van de verschillende verkoopsprijzen van (Fronius GEN24) hybride omvormers en compatibele (waaronder BYD) batterijpacks.
JefdeWit
Master lid
Contacteer:

Bericht door JefdeWit »

bartgo schreef: 10 sep 2020, 09:41 Installateur zoeken die wil plaatsen zonder hoge winsten op de doos te nemen?

De vraag is ook: zijn beide types gecertifieerd door synergrid om back-up te leveren en een micro grid te vormen? Ze kunnen het alvast wel.
Een installateur koopt goedkoper in dan ik dat (online) kan.
Als ik de prijzen vergelijk met gewoon een Fronius 24GEN + BYD batterij te kopen (zonder installatie) is er voor mij nauwelijks verschil met wat een installateur aanrekent. Bij installatie door een BE installateur betaal ik ook maar 6% BTW ipv 21 of 19% online.

En als ik met een installateur werk is het zijn probleem (want hij meldt de installatie ook aan en verzorgt de keuring) of alles wettelijk in orde is.
Die garanties zijn mij de kleine meerprijs dan wel waard.
frv
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Installatie Land: België

Bericht door frv »

bartgo schreef: 10 sep 2020, 09:41 Ja Jef ik kan je daarin geen ongelijk geven. Installateur zoeken die wil plaatsen zonder hoge winsten op de doos te nemen?

Ik heb interesse in deze Fronius wellicht puur door zijn flexibiliteit qua flows in stroom. Ik kom uit de sma stal maar kreeg de tip van iemand op het forum.

Je moet maar eens enkele van de Webinars volgen.

Als de victron multiplus II dezelfde pieken en flows aankan dan interesseert me die ook.

Ik heb nu een sma 10kva tripower sinds enkele jaren, garantie loopt nog een jaar denk ik. Toch zou ik hem net als jullie willen vervangen door een hybride.

Openheid via api of json ofzo is essentieel. Is victron echt enkel via modbus?

De vraag is ook: zijn beide types gecertifieerd door synergrid om back-up te leveren en een micro grid te vormen? Ze kunnen het alvast wel.
Synergrid keuring is voor de victron geloof ik in orde.

https://www.ysebaert.be/nl/hybrid+energ ... ltiplus-ii

Microgrid kan de multiplus ook aan. Alleen zit je bij gebruik van microgrid met het probleem dat je omvormer moet kunnen terugschakelen als je panelen aan de kant van het microgrid zitten. (batterijen vol + geen netconnectie en meer opbrengst dan verbruik -> Beperken omvormer. Naar ik las kan de multiplus dat ...) Je kan ze ook VOOR de multiplus zetten en dan heb je dat issue niet (bij stroomuitval valt de omvormer gewoon uit). Na de multiplus zorgt de multiplus voor het "net" en blijft de omvormer actief.
Victron geeft wel aan dat een opstelling met MPPT omvormer aan de DC kant de voorkeur heeft
Zie slide 19 van deze powerpoint
https://www.victronenergy.com/live/_med ... ning2.pptx

Meer info :
https://www.victronenergy.com/live/ac_coupling:start

Bij fronius overigens zelfde beperking
https://www.fronius.com/nl-nl/netherlan ... -oplossing

Wat API betreft :

https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... cts_EN.pdf

Volgens ik in dit document lees is lokale realtime toegang modbus TCP (bestaan zat oplossingen voor in python ...)
Via JSON API moet je via hun internet portal ... (vertraging ...)
JefdeWit
Master lid
Contacteer:

Bericht door JefdeWit »

De Fronius blijkt in de praktijk ook geen echte UPS functie te hebben.
Duurt, na uitvallen grid, ongeveer 60 seconden voor hij overschakelt op bruikbare power BU batterij.
Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan »

bartgo schreef: 10 sep 2020, 09:41 ....
De synergrid lijst vind je hier :

http://www.synergrid.be/download.cfm?fi ... _2019.xlsx
bartgo
Master lid

Bericht door bartgo »

Bedankt voor de Synergrid lijst! Hieruit blijkt inderdaad dat de Multiplus II wel een backup functie mag hebben. Da's niet zo bij de Fronius. Ik ga dus zeker de Victron-oplossing verder bestuderen ahv de links, dank je wel. Bedoeling is om een AC-omvormer ook nog steeds aan AC-zijde te houden (de SMA Tripower), maar die dus via software beperken en zorgen dat ie niks naar het net injecteert. Ik zou er een reeks panelen aanhangen die op het tuinhuis komen.

De Victron of de Fronius gaat dan de functie van de Tripower overnemen + batterijen.

Backup functie: bij Fronius inderdaad geen UPS maar tussentijd van 60 seconden. Weet iemand hoe dat bij Victron zit? Om een instant overname van stroom te hebben moet je denk ik nog veeeeel zwaarder investeren.

Fronius heeft ook goeie punten gescoord in overall efficiency (dus minder eigenverbruik van het toestel zelf) bij het Berlijnse onderzoekscentrum (de Berlijnse EnergyVille?):
https://pvspeicher.htw-berlin.de/wp-con ... n-2020.pdf
Christiaan
Master lid

bartgo schreef: 10 sep 2020, 13:59 ....
Backup functie: bij Fronius inderdaad geen UPS maar tussentijd van 60 seconden. Weet iemand hoe dat bij Victron zit? Om een instant overname van stroom te hebben moet je denk ik nog veeeeel zwaarder investeren.

...
Ik heb hiervoor al geschreven dat de omschakeltijd van net naar DC/AC converter en vice versa 20 ms bedraagt, dus dat wordt amper door een verbruikstoestel gemerkt. Ik denk dat met die 60 seconden iets anders bedoeld zal worden. Je kan toch met moderne apparaten niet aannemen dat je woning een minuut lang zonder stroom komt te vallen.

In de synergrid lijst staan de toestellen vermeld waarvan aangenomen is dat ze niet meer injecteren als het net zou uitvallen ( dus ook niet wegens de zonnepanelen stroom ). Als zo'n toestel niet in de lijst staat eist de netbeheerder dat er nog een gehomologeerde ENS tussen net en toestel wordt geplaatst ( bvb. Ziehl UFR1001E )
bartgo
Master lid

Bericht door bartgo »

Ik vrees dat de 60 seconden wel degelijk omschakeltijd zijn van het maffiaGRID naar je eigen Microgrid of omgekeerd. Je kunt dan tijdelijk wel een echte UPS gebruiken zoals ik nu al doe, voor elektronica. Op zich niet zo erg dan, als je tijdens die minuut je modem router NAS en je Access Points de lucht in kunt houden. Dan merk je er zelfs niks van. Ja, de TV gaat dan even uitvallen en de Sonos speakers ook, maar voor de rest zal het wel meevallen.

De ventilatie, de koelkast, diepvries en zowat al de rest kan wel een minuutje zonder. Al zou het toffer zijn als het anders kan.
Bij ons zijn het vooral waterpompen. Maar ook die kunnen 1 minuut zonder. Als je onder de douche staat kan het wel effe lastig zijn.
JefdeWit
Master lid
Contacteer:

Bericht door JefdeWit »

Christiaan schreef: 10 sep 2020, 14:15
Ik heb hiervoor al geschreven dat de omschakeltijd van net naar DC/AC converter en vice versa 20 ms bedraagt, dus dat wordt amper door een verbruikstoestel gemerkt. Ik denk dat met die 60 seconden iets anders bedoeld zal worden. Je kan toch met moderne apparaten niet aannemen dat je woning een minuut lang zonder stroom komt te vallen.
Ik heb reeds verschillende offertes waarbij idd de UPS functie, ook in België, gegarandeerd wordt onder de 1 seconde (wat voor mij een absolute voorwaarde is).
Twee installateurs hebben me nu al bevestigd dat dit voor de Fronius rond de minuut draait. Valt om die reden dus voor mij af.
Zeker omdat andere merken ook allemaal in dezelfde prijsklasse vallen.
frv
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door frv »

JefdeWit schreef: 10 sep 2020, 14:40
Christiaan schreef: 10 sep 2020, 14:15
Ik heb reeds verschillende offertes waarbij idd de UPS functie, ook in België, gegarandeerd wordt onder de 1 seconde (wat voor mij een absolute voorwaarde is).
Twee installateurs hebben me nu al bevestigd dat dit voor de Fronius rond de minuut draait. Valt om die reden dus voor mij af.
Zeker omdat andere merken ook allemaal in dezelfde prijsklasse vallen.
Alles wat ik totnutoe gevonden heb over de multiplus wijst in die richting.

Toestellen op de AC OUT 2 (ups out) zouden geen enkele hinder mogen ondervinden van een net onderbreking.

Nu netonderbreking is relatief zeldzaam dus hoewel een belangrijk pluspunt zit de echte winst elders ...

Wil je puur UPS dan volstaat het een MPII parallel aan je huidige installatie te koppelen en de UPS verbruikers op de AC2 uit te stoppen.
De rest laat je zoals het is (panelen omvormer etc)
Is de meest eenvoudige configuratie. De verbruikers krijgen stroom van het net en in geval van onderbreking van de batterij.
(Terug van batterij naar net zou iets langer kunnen duren omdat er synchronisatie nodig is ... maar zolang die er niet is blijft de batterij voeden)
Verder kan je de MPII nog instellen om de batterij te gebruiken om piekafname te beperken
Geen wijzigingen nodig aan de rest van je installatie (bestaande PV inverter etc)

Verbruik van een MPII zou rond de 18w liggen indien je geen gebruik maakt van de "eco" functies in ESS
Christiaan
Master lid

frv schreef: 10 sep 2020, 16:07 .....
Toestellen op de AC OUT 2 (ups out) zouden geen enkele hinder mogen ondervinden van een net onderbreking.

....
Vergis u niet van output ....

Two AC Outputs
The main output has no break functionality. The MultiPlus-II takes over the supply to the connected loads in the event of
a grid failure or when shore/generator power is disconnected. This happens so fast (less than 20 milliseconds) that
computers and other electronic equipment will continue to operate without disruption
.
The second output is live only when AC is available on the input of the MultiPlus-II. Loads that should not discharge the
battery, like a water heater for example, can be connected to this output.

Zie https://www.victronenergy.com/upload/do ... ger-EN.pdf
frv
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door frv »

Christiaan schreef: 10 sep 2020, 17:26
frv schreef: 10 sep 2020, 16:07 .....

....

Vergis u niet van output ....

Two AC Outputs
The main output has no break functionality. The MultiPlus-II takes over the supply to the connected loads in the event of
a grid failure or when shore/generator power is disconnected. This happens so fast (less than 20 milliseconds) that
computers and other electronic equipment will continue to operate without disruption
.
The second output is live only when AC is available on the input of the MultiPlus-II. Loads that should not discharge the
battery, like a water heater for example, can be connected to this output.

Zie https://www.victronenergy.com/upload/do ... ger-EN.pdf
Oopsie ac out 1 dan :-)
Christiaan
Master lid

Bemerk dat de Multiplus per definitie een UPS is. Die zal dus per definitie ook steeds de batterij trachten vol te laden via de zonnepaneel omvormer of via het net. Als je dit min of meer als een off-grid systeem wilt gebruiken en de in de batterij opgespaarde zonnepaneel energie wilt gebruiken, ga je die Multiplus zo moeten kunnen configureren dat hij het net afschakelt en stroom uit de batterijen haalt voor de aangesloten toestellen zolang de batterij nog voldoende geladen is. Eens dat de SoC van de batterij te laag wordt moet de Multiplus terug stroom van het net halen ( deels om de batterij terug vol te laden ). Bij deze configuratie is het dus belangrijk dat de zonnepaneel omvormer op de uitgang ( aan de kant van de gebruikers ) wordt gekoppeld. Zoniet gaat de zonnepaneel omvormer al zijn stroom in het net injecteren wanneer de Multiplus zich zou afschakelen, en daar heb je dus niets aan. Bij dergelijke configuratie zal de Multiplus zichzelf meerdere keren per dag afschakelen en aanschakelen, en des te meer naarmate de batterij kleiner is ( wat uiteraard geen probleem is met die 20 ms schakeltijd).
bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma »

@frv
Ik wet het te laat want je moest toen beslissen, mijn beroepsmatige bezigheid en het ontbreken van een klavier liet me niet toe sneller van weerwoord te voorzien
frv schreef: 02 sep 2020, 21:35 @bruma
bruma schreef: 31 aug 2020, 12:28 hoeveel lopen ze achter: afhankelijk van het verschil in kW (wat met snel passerende wolken met een grote PV installatie kan) ergens tussen de 30-60sec.
Dit is dan wel een periode dat er afname is volgens de weggevallen productie.
Op zich is dat voor mijn use case niet zo heel erg. Capaciteitspiek wordt door DM gemeten op kwartierniveau. Zolang je binnen de minuut reageert kun je toch pieken opvangen met de battery ? Ok als je effe te veel reageert (bv bij een grote afname die slechts 30 seconden duurde zal je batterij aan het leveren zijn terwijl er geen piek meer is ... op zich niet erg. Gaat terug het net in)
bruma schreef: 31 aug 2020, 12:28 Bij enkel een gestuurde wallbox stuurt men de stroom per 1A, dus telkens 230W op of af, ingesteld op baseline 0A zal die de ene keer afname registreren en de andere keer injectie. dus 0 is niet 0. Stel je de baseline in op -235W dan heb je altijd injectie, in t beste geval 5W in t slechtste geval 230W
Een snel reagerende thuisaccu zou dit kunnen oplossen rond de baseline 0.
De privé EV is al geruime tijd in omloop, ik heb gekozen voor een stuurbare wallbox dus dit is al parate kennis
Maar waarom wil je EXACT op 0 uitkomen ? Is daar een specifieke reden voor ?
even beide vragen beantwoorden: indien je niet op een baseline 0 kunt sturen dan heb je alternerend injectie vs afname en dit ten minste voor de stroomregelingsresolutie. Bij een EV is dit 235W (1A). Dit betekent dat voor de ganse tijd dat de EV aan het laden is een gemiddelde afname van 235W enidem injectie. In de zomer is die injectie niet erg, je hebt toch stroom (energie) teveel. Echter indien je toch energie teveel hebt dan is die betalende afname louter verlies. Er zijn nog situaties van financieel verlies
bruma schreef: 31 aug 2020, 12:28 Het sturen van verbruikers: ja alles is al geinstalleerd met modules van diverse fabrikanten, maar nog niet geautomatiseerd op ogenblikkelijk verbruik. Wel al testen gedaan, maar zolang er een TT is niet strikt noodzakelijk
Klopt en zolang die TT er is en ik certificaten heb van mijn zonnepanelen is het niet interessant om al veel investeringen te doen. Al helemaal niet zolang er geen duidelijkheid is rond het capaciteitstarief. Maar zoiets doe je niet op 1 dag en het kan geen kwaad er al over na te denken. In mijn geval renoveren we de elektriciteit en moet ik vandaag dus beslissingen nemen zodat ik later mezelf niet vast zet.
bruma schreef: 31 aug 2020, 12:28 V2G geen interesse, een V2H wel gezien er een WP verwarming is en technisch kan een thuisaccuinverter op de HS accu van de wagen worden aangesloten. Nog geen plannen wel al gezien dat er VAN-life gebruikers dit met succes hebben uitgevoerd (stand alone gebruik)
Met V2G bedoel je vehicle to grid ? Het zal egoistisch klinken van mij maar waarom zou ik met een dure EV en dure infrastructuur de netbeheerders helpen terwijl die amper iets doen voor ons ? V2G of andere "door de netbeheerder" gestuurde zaken zijn voor mij een NOGO zolang daar geen voordeel voor de gebruiker aan gekoppeld is en dat is er voor zover ik kan lezen nog niet. De slimme meter werd verkocht aan de bevolking met allerhande beloftes van slimme functies maar zoals typisch in dit land gaat hetgeen de netbeheerder helpt direct werken en hetgeen de consument moet helpen zal wel vertraagd zijn.
V2G is niet meteen voor particulieren wegens een (nog) veel te klein aantal EV's in de straat en een veel te kleine EV accu
Eigenlijk wordt er gesproken van V2x met elk zijn toepassing
voor een particulier is dit V2H, je gebruikt energie vanuit een accu om aan de noden van het H(ome) te voldoen, dit is redelijk beperkt ten opzichte van de huidige nieuwste EV's
voor een particulier kan, mits een vergoeding van een energieleverancier (testen in DE en AT), V2B interessant zijn, met B(uilding) wordt dan bedoeld Home en Business. maar zoals gezegd met een vergoeding en een app waarin je je verplaatsingen noteert.
bruma schreef: 31 aug 2020, 12:28 Ik bedoel inderdaad capaciteitslimiet van 2k5
Een PLC vond ik overkill, ook al ligt er hier een oudere stof te vergaren, ik capteer en stuur met een rpi zero W, actueel met een DM cycle time 6sec, DM Fluvius is de cycle time 1sec
Ik zit in de IT en het kan beroepsmisvorming zijn maar je zou verbaasd zijn hoe gevoelig computersystemen zijn. Een RPI al helemaal. De zero heb ik nog niet gebruik maar de gewone versie was vooral met de SD kaarten / stroomuitval problematisch. Voor iets kritisch als mijn huis vertrouw ik een PI onvoldoende.
Niks dat langer onaangeroerd blijft draaien dan een Linux/Unix systeem
en SD kaarten zijn al lang niet meer nodig (tenzij voor de boot op sommige SBC's), ECC (niet rpi) of een SSD is voor 24/7 ideaal
Beroepsmatig ken ik héél veel systemen die computer gestuurd worden, indien deze falen dan staat Belgie stil
En in dit kader maak u alvast maar zorgen over uw (toekomstige) DM want die heeft inherent een embedded systeem
bruma schreef: 31 aug 2020, 12:28 De victron stuurt automatisch, meet met klemmen, ik vermoed dat dit niet rapper zal gaan als je parameters wijzigt via modbus
dynamischer dan een off-grid inverter kan toch niet die zorgt ogeblikkenlijk voor de nodige stroom

Ik dacht enkel voor de toestellen aangesloten OP de inverter (en dus niet als de inverter parallel aan je huisinstallatie hangt ?)
Overigens wil ik de victron sturen met modbus om niet afhankelijk te zijn van hun controller software.
Er zullen naast Victron ook wel merken zijn die inverters verkopen die met modbus werken. Je moet ze alleen vinden.
Ik wil me niet vastklikken aan 1 merk of type toestel. Mogelijks overdreven ... maar na het debacle met die zonnepaneelfirma en de miserie met de fabrikant van de omvormers die ook ermee gestopt is wil ik me niet meer vastpinnen op een fabrikant.

Bovendien stuurt de plc nog andere zaken op basis van stroomverbruik dus meten moet ik sowieso. Elektrische boiler bv ... grote verbruikers in/uit. Dat maakt het al wat complexer en dan is het nog maar de vraag of hetgeen je in de toekomst wil doen ondersteund wordt door Victron.

Door modbus te gebruiken met een eigen sturing (zelf programmeren) blijven alle opties open.

PLC -> <interface> -> diverse toestellen (Batterij , laadpaal, verwarming, etc)

Die interface kan vanalles zijn bv modbus, rs485, aan/uit contact, 0-10v analoog, 4-20ma analoog. Met dit alles kan je in principe alles aansturen dat op de markt is en voorzien is op externe sturing (wat de meeste toestellen / fabrikanten wel hebben of aanbieden als optie). En op deze manier kan je kopen wat je wil (victron, sma, etc) ... Vendor lockon is niet te onderschatten en kost je als consument geld. Niet voor niets willen ze je zoveel mogelijk binden aan het ecosysteem. Wie al meerdere producten van Apple heeft bv zal niet snel een niet-apple product kopen simpelwel omdat ze niet goed samenwerken.
Ik begrijp u, echter open voor wie? Voor uzelfd, uw ega of uw kids indien jij al of niet tijdelijk niet beschikbaar bent?
Ingewikkelde sturing, indien je naar openWB kijkt, en die kunnen webgebaseerd gelijktijdig 8 wallboxen loadbalanced aansturen, terzelfdertijd diverse verbruikers, en dan nog de nodige historische logging met grafieken voorzien op een SBC ...
maar elk zijn meug over home automation, er is voldoende keus.
Een grafische oplossing met node-red levert meer mogelijkheden voor een technicus maar waar ook een niet technicus de flow kan begrijpen. En dit laatste systeem plugt iets makkelijker in op producten van diverse pluimage zonder dat je het zelf moet uitzoeken of programmeren. (hier plak ik korter termijns energie voorspelling van een PV in)
bruma schreef: 31 aug 2020, 12:28 dat de 'kast' in 2 gesplits wordt is niet strikt noodzakelijk, de beperking zit hem enkel in de acculader die eigenlijk ook de DC bussbar van stroom voorziet voor die off-grid inverter. Ik wil niet overinvesteren en die lader beperken (prijs), de splitsing is eerder ingegeven indien er meerdere personen deel uitmaken van het gezin. Zodat er altijd gewerkt kan worden op het net.
Er is wel een opsplitsing off-grid inverter en net gekoppelde toestellen. Voordeel is dat wat je op off-grid zet de DNB niks meer over te zeggen heeft, dus je thuisaccu die erop staat moet je niet melden en de inverter die je gebruikt moet niet in hun lijst voorkomen. Best is wel dat jet het volgens de normen doet en mogelijks ook een keuring aanvraagt om dat te bevestigen (brandpolis).
De binneninstallatie opdelen in een on grid en offgrid gedeelte voel ik weinig voor (extra bekabeling, kosten, complex ...)
Ik denk dat ik te voortvarend in mijn eigen denkstructuur gewerkt heb, ik herhaal in een andere post hoe ik hiertoe gekomen ben, rekening houden dat iemand buiten mij en zonder mij dhet nodige comfort moet hebben indien een systeem (tijdelijk) uitligt
bruma schreef: 31 aug 2020, 12:28 En in feite hoef je geen split systeem te maken je kan de volledige huisinstallatie op een off-grid inverter installeren (dus ook de 24/7) en enkel nog uw stuurbare acculader aan t net hangen samen met de PV's en de EV wallbox (baseline 0 gestuurd).
Het idee om op te splitsen was eerder omdat er een off-grid inverter is met meerdere DC ingangen waarbij een kleine accu ter beschikking is wanneer de EV niet thuis is (opvangen pieken) en de EV accu gebruik zou kunnen worden om het koken en nachtverbruik af te dekken.
Tot de inverter in panne valt -> Zit je zonder stroom. Vereiste van mijn kant uit is dus bij defect moet er nog stroom zijn (defect inverter panelen, inverter batterij, laadpaal, etc). Zelfs als de PLC defect is -> Blijft er gewoon stroom in huis (behalve op wat gestuurde stopcontacten)
parallele inverters (master slaves) oov het vermogen zie andere post
bruma schreef: 31 aug 2020, 12:28 waarom zou laden/ontladen niet gezond zijn voor een accu? In een EV doe je dit zelfs continue afhankelijk van de stand van je rechtervoet
Indien je de nieuwste generatie van accu's gebruikt (LTO) dan maakt dat niks meer uit (10C ontladen, 5C laden en 20.000cycles levensduur bij 90% gebruik), de inverter/acculader is dan de limiterende factor qua vermogens.
Een batterij heb je om te gebruiken denk ik zo dan. Nieuwste batterijen zijn idd stukken beter qua laden/ontladen
we worden op korte periodes (tov live cycle producten) geconfronteerd met diverse wijzigingen en het einde is nog niet in zicht, oplossingen (accu's) zijn nog te duur.
Momenteel breken we onze kop (tot wanneer de TT voor ons afgeschaft wordt) over het capaciteitstarief. Indien de prijs ervan meevalt dan zou het kunnen dat alle kopzorgen voor niks waren.
Indien we willen inpikken op de 2500W (of welke andere baseline ook misschien afhankelijk van de maand/seizoen) dan moeten we iets (accu) hebben die het piekverbruik kan opvangen, maar niet meer dan dat. Dus een piepkleine accu die ten opzichte van zijn opgeslagen energie wel heel veel vermogen moet kunnen leveren (zoals bv een LTO, o.a. te koop in Polen momenteel enkel in celvorm).
Indien we willen inpikken op zoveel mogelijk verbruik van zelf opgewekte energie dan wijzigt de stelling, maar mogelijks wordt dit een ander tijdstip van aanschaf (we hebben nog een poos om te beslissen én is huisprofiel gebonden)
frv
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door frv »

bruma schreef: 11 sep 2020, 09:25 @frv
Ik wet het te laat want je moest toen beslissen, mijn beroepsmatige bezigheid en het ontbreken van een klavier liet me niet toe sneller van weerwoord te voorzien
Geen probleem hoor. Heb heus nog wel wat tijd :)
bruma schreef: 11 sep 2020, 09:25 even beide vragen beantwoorden: indien je niet op een baseline 0 kunt sturen dan heb je alternerend injectie vs afname en dit ten minste voor de stroomregelingsresolutie. Bij een EV is dit 235W (1A). Dit betekent dat voor de ganse tijd dat de EV aan het laden is een gemiddelde afname van 235W enidem injectie. In de zomer is die injectie niet erg, je hebt toch stroom (energie) teveel. Echter indien je toch energie teveel hebt dan is die betalende afname louter verlies. Er zijn nog situaties van financieel verlies
Volgens @Christiaan kan de victron multiplus haast ongeblikkelijk schakelen. In de documentatie vond ik zelfs referenties terug naar installaties in landen waar het injecteren niet toegelaten is en de meter van de netbeheerder gewoon de boel onderbreekt als er toch x seconden geinjecteerd wordt.
bruma schreef: 11 sep 2020, 09:25 Niks dat langer onaangeroerd blijft draaien dan een Linux/Unix systeem
en SD kaarten zijn al lang niet meer nodig (tenzij voor de boot op sommige SBC's), ECC (niet rpi) of een SSD is voor 24/7 ideaal
Beroepsmatig ken ik héél veel systemen die computer gestuurd worden, indien deze falen dan staat Belgie stil
En in dit kader maak u alvast maar zorgen over uw (toekomstige) DM want die heeft inherent een embedded systeem
In een vorig leven Solaris administrator ... Die dingen kunnen idd heel stabiel zijn. Maar een raspberry pi (zeker in de begindagen) is gewoon te onstabiel (toch in mijn ervaring) om ook maar iets serieus mee te doen. Kan zijn dat het met de recentere modellen beter is maar die SBC's heb ik na de PI2 niet meer mee gespeeld wegens teveel problemen. Embedded systemen zijn over het algemeen redelijk stabiel. Microcontrollers met deftige firmware heb je zelden problemen mee. Kwaliteitscontrole bij dit soort systemen is natuurlijk van een heel andere grootte orde dan het gemiddelde opensource projectje. Een software fout in een DM kan enorme gevolgen hebben ($$$$$$$$)
bruma schreef: 11 sep 2020, 09:25 Ik begrijp u, echter open voor wie? Voor uzelfd, uw ega of uw kids indien jij al of niet tijdelijk niet beschikbaar bent?
Ingewikkelde sturing, indien je naar openWB kijkt, en die kunnen webgebaseerd gelijktijdig 8 wallboxen loadbalanced aansturen, terzelfdertijd diverse verbruikers, en dan nog de nodige historische logging met grafieken voorzien op een SBC ...
maar elk zijn meug over home automation, er is voldoende keus.
Een grafische oplossing met node-red levert meer mogelijkheden voor een technicus maar waar ook een niet technicus de flow kan begrijpen. En dit laatste systeem plugt iets makkelijker in op producten van diverse pluimage zonder dat je het zelf moet uitzoeken of programmeren. (hier plak ik korter termijns energie voorspelling van een PV in)
Goh dat valt mee hoor. Er zijn zat mensen die PLC's kunnen programmeren (moet je wil in de industrie gaan zoeken).
Loxone bv is niet meer dan een PLC met een eigen software schil rond en in een groen kleurtje ...
Zie mijn ega ook niet direct een openWB configureren ...
Qua complexiteit valt dat allemaal goed mee. De plc reageert op inputs en stuurt outputs (mits wat condities.)
Ik zie mensen aan de slag gaan met node red, domoticz, home assistant etc op allerlei types apparatuur (SBC, docker, etc)
Ik hou het simpel. 1 PLC controller (1 reserve op de kast met programma voorgeladen).
In geval ik er niet ben en de plc is stuk kan gelijk welke elektricien gewoon de reserve aansluiten in de plaats van het origineel.

Probleem met investeren naar de toekomst toe is altijd dat je de toekomst niet kent.
Volgens mij zijn er wel enkele zaken die al zeker zijn :

Afschaffen TT
Capaciteitstarief wat verder uitgebreid zal worden (er is geld nodig om in het net te investeren en dat moet van ergens komen)

Maw uiteindelijk zal iedereen op termijn in een scenario komen dat :

Injectie in de zomer amper iets waard is. (Als men je er al iets voor zal geven dan zal het de marktprijs zijn en bij overaanbod is dat niks)
Afname in de winter aan de volle pot betaald zal worden.

Kan je je zonnestroom direct verbruiken heb je minder nood aan grote batterij (bv thuiswerk)... ben je met 2 uit werken dan zal je toch moeten investeren in een batterij om de overdag gemaakte stroom op latere tijdstippen te gebruiken. En dat laatste is net de situatie waar het merendeel van de mensen inzit ... Overdag gaan werken dus stroom heb je 's avonds nodig.

Ik vrees dat het voor de gemiddelde consument haast onbegonnen werk gaat worden om hun factuur te controleren. Bij ecopower is het nu nog eenvoudig (kwh = xx euro, verbruik * prijs/kwh = factuur) maar of ze dat zo gaan kunnen houden ? Al helemaal als men tariefplannen gaat lanceren met variabele tarieven volgens uur van verbruik.

De enige reden dat die evolutie traag gaat : Men wil voorkomen dat mensen offgrid gaan.
Stapsgewijs tarieven aanpassen tot men zit waar men wil zitten (cf kikker die langzaam gekookt wordt)
Plaats reactie

Terug naar “Batterij opslagsystemen”