Hybride omvormer nu al zinvol ?

Nu het belang aan batterij opslagsystemen, met de komst van nieuw tarieven, aan belang toeneemt, een aparte rubriek voor batterijsystemen.
Plaats reactie
JefdeWit
Master lid
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: Hybride omvormer nu al zinvol ?

Bericht door JefdeWit »

Je kan denken en schrijven wat je wil maar de 60% injectiebeperking is wel degelijk één van de onderdelen van de premie zoals hij er nu bijligt.
Je gaat zelfs de verplichting aan, als je de premie wil innen, om je accusysteem minimum 10 jaar aan het net gekoppeld te houden.
En je bent verplicht,als je de premie wil innen, een digitale meter te plaatsen en een tweerichtingscommunicatie interface te laten plaatsen.

Staat allemaal klaar en duidelijk in de opgelegde voorwaarden om van de premie van een thuisaccu te kunnen genieten.

Een PV-installatie gekoppeld aan een accu zal een deel van de produktie (bv bij zomerpieken) dat niet onmiddellijk gebruikt wordt sowieso in de accu injecteren en niet op het net.
Een PV-installatie niet gekoppeld aan een thuisaccu zal, bij een gelijk gebruikersprofiel, veel meer injecteren in het net en dus een grotere piek op het net genereren want zij mogen (voorlopig) 100% van de produktie in het net injecteren zonder enige kost.

Ik vind het dus niet 'normaal' dat iemand die bijkomend investeert in een thuisaccu meer beperkingen krijgt opgelegd dan iemand die geen bijkomende investeringen doet. Dat remt de investeringen in thuisaccu's alleen maar af. Het resultaat is er dan ook naar. Op een paar uitzonderingen na geen hond die er zich aan heeft laten vangen. Of zou het zijn dat Vlamingen plots 'afkerig' zijn geworden van overheidssubsidies? :D
De (teleurstellende) cijfers zijn nu eenmaal wat ze zijn. Geen 'visie' die de voorliggende cijfers kan wijzigen.
Laatst gewijzigd door JefdeWit op 24 aug 2020, 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
LvA
Master lid
Installatie Land: België

Bericht door LvA »

JefdeWit schreef: 24 aug 2020, 09:59 Je kan denken en schrijven wat je wil maar de 60% injectiebeperking is wel degelijk één van de onderdelen van de premie zoals hij er nu bijligt.
Je gaat zelfs de verplichting aan, als je de premie wil innen, om je accusysteem minimum 10 jaar aan het net gekoppeld te houden.
En je bent verplicht,als je de premie wil innen, een digitale meter te plaatsen.
Maar zonder premie en met een gekeurde installatie voor de Vlaamse regelgeving, ben je ook verplicht tot 60% injectiebeperking om een batterij op het net aan te sluiten.

De subsidieregeling verandert daar niets aan.
JefdeWit
Master lid
Contacteer:

Bericht door JefdeWit »

Bron?
En benieuwd hoe je dat gaat doen met een analoge meter.

Er zijn hier al prosumenten met een thuisaccu. Kunnen zij dat vanuit de praktijk bevestigen?
Fluvius heeft mij het tegendeel bevestigd.
Kan natuurlijk ook zijn dat Fluvius het verkeerd voorheeft. Maar dan wil ik wel de bron zien.
JefdeWit
Master lid
Contacteer:

Bericht door JefdeWit »

edit op voorgaand bericht:
Het is trouwens zo dat je thuisaccu alleen bijkomend gekeurd moet worden als je PV-installatie werd gekeurd met een gewone omvormer.
Als je een PV-installatie plaatst met een hybride omvormer en deze installatie wordt goedgekeurd (zonder injectiebeperking) mag je daarna een thuisaccu aan deze hybride omvormer koppelen en dient de installatie zelfs niet herkeurd te worden.
Het is dus eigenlijk de op het net aangesloten omvormer die gekeurd moet worden en niet je thuisaccu.
lennie
Master lid

Bericht door lennie »

Nu ben ik nog niets wijzer.

Ik weet dat er sprake van geweest is om deze limiet op te nemen in de regelgeving, ik weet ook dat er ook discussie en onduidelijkheid geweest is rond het maximale vermogen van de batterijomvormer icm de productieomvormer maar weet niet welke regelgeving uiteindelijk weerhouden is. En ik kan dat ook niet meteen terugvinden. Of ik zoek verkeerd.

Is er nu wel of niet een injectielimiet van 60% op een thuisbatterij ZONDER subsidie? Of kortweg waar vinden we de wettelijke vereisten voor thuisbatterijen?
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°
LvA
Master lid

Bericht door LvA »

Wat voor zever is dat nu?

Een hybride omvormer wordt gekeurd en moet ingesteld staan voor België/Vlaanderen, dus ook met de 60% injectiebeperking (zelfs zonder aangesloten batterij).
JefdeWit schreef: 24 aug 2020, 10:45 ...
Het is trouwens zo dat je thuisaccu alleen bijkomend gekeurd moet worden als je PV-installatie werd gekeurd met een gewone omvormer.
Als je een PV-installatie plaatst met een hybride omvormer en deze installatie wordt goedgekeurd (zonder injectiebeperking) mag je daarna een thuisaccu aan deze hybride omvormer koppelen en dient de installatie zelfs niet herkeurd te worden.
...

Het is dus eigenlijk de op het net aangesloten omvormer die gekeurd moet worden en het is nooit de thuisbatterij want die is aangesloten op de omvormer.

Daarom is die omvormer van Kostal heel interessant omdat die geleverd wordt als omvormer en later pas de functie BMS wordt bijgezet. Dus ook later pas komt de injectiebeperkng tot 60% bij activatie van de BMS die dan automatisch ook op België komt te staan als de omvormer op België staat.
Laatst gewijzigd door LvA op 24 aug 2020, 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
JefdeWit
Master lid
Contacteer:

Bericht door JefdeWit »

lennie schreef: 24 aug 2020, 11:09 Nu ben ik nog niets wijzer.

Ik weet dat er sprake van geweest is om deze limiet op te nemen in de regelgeving, ik weet ook dat er ook discussie en onduidelijkheid geweest is rond het maximale vermogen van de batterijomvormer icm de productieomvormer maar weet niet welke regelgeving uiteindelijk weerhouden is. En ik kan dat ook niet meteen terugvinden. Of ik zoek verkeerd.

Is er nu wel of niet een injectielimiet van 60% op een thuisbatterij ZONDER subsidie? Of kortweg waar vinden we de wettelijke vereisten voor thuisbatterijen?
Zoals ik schreef heb ik een paar maanden geleden de bevestiging gekregen dat dit alleen MET subsidie was.
Gezien het advies inmiddels een paar maanden oud is heb ik de vraag opnieuw gesteld. Als ik een antwoord heb laat ik het onmiddellijk weten.
Het maakt me echt niet uit of ik gelijk heb of niet. Ik wil alleen de feiten kennen waarme ik rekening moet houden.
De info met betrekking tot de keuring van de hybride omvormer kom trouwens ook rechtstreeks van Fluvius.

Als er geen bijkomende beperkingen zijn opgelegd (bij de premieaanvraag zijn er deze vanuit de Vlaamse overheid) is wat betreft de keuring het AREI reglement (dat recent werd herzien) van toepassing.
LvA
Master lid

Bericht door LvA »

JefdeWit schreef: 24 aug 2020, 11:19 ...
Als er geen bijkomende beperkingen zijn opgelegd (bij de premieaanvraag zijn er deze vanuit de Vlaamse overheid) is wat betreft de keuring het AREI reglement (dat recent werd herzien) van toepassing.
en je vergeet dat de Synergrid voorwaarden moeten vervuld zijn voor de toestellen en hun instellingen.
Laatst gewijzigd door LvA op 24 aug 2020, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
JefdeWit
Master lid
Contacteer:

Bericht door JefdeWit »

Ik hoor het wel wat Fluvius er van denkt.
En als je volkomen gelijk hebt nog een bijkomend argument om nog meer in te zetten op zoveel mogelijk off grid. :D
Dan kunnen ze helemaal de boom in met hun beperkende voorschriften waar ik als gebruiker niets meer aan heb.
LvA
Master lid

Bericht door LvA »

Daarom moet jij dan voor off-grid gaan.
JefdeWit
Master lid
Contacteer:

Bericht door JefdeWit »

Eerst afwachten wat Fluvius daarover denkt en schrijft.
lennie
Master lid

Bericht door lennie »

Dit zijn volgens de site van Fluvius de voorwaarden:
Zijn er voorwaarden voor de aansluiting?
Opslagsystemen/batterijen tot en met 10 kW kunnen pas op het distributienet worden aangesloten als ze:

Door een erkend controleorganisme conform het AREI zijn verklaard
Voldoen aan de technische bepalingen van Synergrid (meer informatie daarover via www.synergrid.be)
Monofasig maximaal 5 kVA AC-omvormervermogen bezitten
Meerfasig maximaal 10 kVA AC-omvormervermogen hebben (met een maximale spreiding over de verschillende fasen en een maximale onbalans van 5 kVA per fase)
Ben ik gaan zoeken naar de voorwaarden van Synergrid (http://www.synergrid.be/index.cfm?PageID=16832# en http://www.synergrid.be/download.cfm?fi ... kst_NL.pdf):
7.11 Energieopslagsystemen
7.11.2 Vermogensbeheersysteem
7.11.2.1 Eisen voor een kleine productie-installatie
De EnFluRi-sensor moet op zo’n manier worden geïnstalleerd dat het vermogen dat in het
distributienet wordt geïnjecteerd wordt beperkt tot het gesommeerd maximaal vermogen van de
andere productievoorzieningen. Indien in de elektriciteitsproductie-installatie geen andere
productiemethoden aanwezig zijn, is dit maximaal injectievermogen dan ook gelijk aan nul.
Ik interpreteer dit als: je mag niet meer injecteren dan het maximaal vermogen van je pv omvormer(s). Dus geen sprake van 60% limiet.
Ook hun document "samenvatting van de benodigde uitrusting" onder code C10/11 op http://www.synergrid.be/index.cfm?PageID=16832# lijkt dat schematisch te bevestigen.

Ter aanvulling:
7.13 Communicatie – afstandmonitoring en -controle
Deze paragraaf is van toepassing op:
• Alle elektriciteitsproductie-modules met maximaal vermogen ≥ 1 MW
• De elektriciteitsproductie-installaties met maximaal vermogen > 250 kVA indien door de DNB
vereist, met inachtname van regionale regelgevingsvoorschriften.
2-richtingscommunicatie is dus ook geen eis voor kleine productieinstallaties zoals ik het begrijp.

Met andere woorden de eisen indien je wil aanspraak maken op de subsidieregeling liggen een stuk hoger dan zonder subsidie.
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°
JefdeWit
Master lid
Contacteer:

Bericht door JefdeWit »

Inderdaad Lennie.
Ter aanvulling: ik heb zojuist bevestiging gekregen van een erkend keuringsbedrijf dat ze alleen al dit jaar 5 thuisbatterij-installaties hebben gekeurd waarvan drie zonder premie en dat diegene zonder premie NIET aan de 60% injectiebeperking onderworpen waren.
Ze vroegen ook waar ik deze info, waarvan ze zelf nog nooit gehoord hadden, gehaald had. Daar heb ik maar niet op geantwoord. :oops:

2-way communicatie moet dan inderdaad ook niet en je bent ook niet verplicht je thuisaccu minstens 10 jaar aan het grid gekoppeld te houden.

Een melding moet altijd maar een keuring moet alleen als je een nieuwe omvormer op het net aansluit met afwijkende mogelijkheden van de eerder gekeurde (bv. een hybride omvormer die de originele eenwegsomvormer vervangt). Dat laatste had Fluvius me trouwens al bevestigd.

Het zal waarschijnlijk een EU-richtlijn zijn die in Vlaanderen nog niet van toepassing is. [ironic mode]
JefdeWit
Master lid
Contacteer:

Bericht door JefdeWit »

Ter zake:

- Het AREI bepaalt alleen hoe een elektrische installatie moet worden aangesloten. Ze zijn zelfs niet bevoegd om injectielimieten voor een thuisaccu op te leggen.
- Synergrid bepaalt wel wie en wat er op het elektriciteit mag gekoppeld worden. Synergid heeft vorig jaar zijn nieuwe C10/11 regels gelanceerd en hier staat niets vermeld over de injectielimieten van een thuisbatterij.
- Een erkend keuringsorganisme keurt al gedurende een jaar thuisbatterijen goed zonder injectielimiet.

Tot je me een officiële bron kan tonen dat het tegendeel beweert blijf ik dus bij mijn eerdere standpunt dat alleen de premieregeling deze limieten oplegt en dat je bijgevolg zonder gebruik te maken van die premie een thuisaccu kan plaatsen zonder technische beperkingen (met uitzondering van de algemene bepalingen van het AREI waaraan iedere uitbreiding moet voldoen en de aanmeldingsplicht zoals opgelegd door de DNB).

Ik beoordeel voorlopig, tot er een onbetwistbare bron geleverd wordt, deze quotes:
LvA schreef: De subsidieregeling vraagt/herhaalt enkel dat je moet in orde zijn met de technische reglementering in Vlaanderen. Dus er bestaan geen "beperkende regels" zoals JefdeWit hier schrijft. De 60% injectielimitering is geldig voor iedere private aansluiting van hernieuwbare energie via een batterij.
LvA schreef: 24 aug 2020, 10:05 Maar zonder premie en met een gekeurde installatie voor de Vlaamse regelgeving, ben je ook verplicht tot 60% injectiebeperking om een batterij op het net aan te sluiten.
De subsidieregeling verandert daar niets aan.
als onwaar.
JefdeWit
Master lid
Contacteer:

Bericht door JefdeWit »

edit op vorig bericht: inmiddels ook al van twee installateurs de bevestiging gekregen dat er zonder premie geen beperkingen zijn, zeker niet naar injectie toe. Er is geen verschil inzake injectie voor een PV-installatie met en zonder thuisaccu (nl. de aftopping door het opgelegde piekvermogen van de omvormer). Er is alleen een beperking (meerdere beperkingen) als je de premie wenst aan te vragen.
Plaats reactie

Terug naar “Batterij opslagsystemen”