injectielimiet van 60%

Nu het belang aan batterij opslagsystemen, met de komst van nieuw tarieven, aan belang toeneemt, een aparte rubriek voor batterijsystemen.
Plaats reactie
kevintje
junior lid
Installatie Land: België

injectielimiet van 60%

Bericht door kevintje »

Dag allemaal,

Ik ben de aanschaf van een thuisbatterij aan het overwegen.
Mijn oog is gevallen op de LG Chem lithium-ion batterij RESU10 kWh
Prijs voor de batterij komt op een 5200 euro btw incl
Uiteraard nog extra kosten voor plaatsing, keuring en plaatsen digitale teller (zag wel dat je de kost van de teller bij mag tellen voor je premie.)

Waar ik echter nog niet over uitgeraakt ben is de injectielimiet van 60% .
Die slaat op de omvormer neem ik aan? Mijn omvormer is van SMA en heeft een limiet van 3kw
Dus ik neem aan dat ik dan maar 60% daarvan terug op het net mag sturen?

Kan ik ervan uitgaan dat ik die limiet niet haal met de gekozen batterij als opslag?
Heb ook een 3 airco's die op warme dagen overdag draaien maar die verbruiken dan samen maar +/- 5kw op een dag

Groeten,
Kevin
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: injectielimiet van 60%

Bericht door janus »

Heb ook een 3 airco's die op warme dagen overdag draaien maar die verbruiken dan samen maar +/- 5kw op een dag
5kW x 24h = 120kWh maar iets zegt mij dat je dat niet bedoelt ;-)

Misschien ook even vertellen waarom je een batterij wilt aanschaffen?
Is je omvormer "batterij voorbereidt"?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
kevintje
junior lid

Bericht door kevintje »

janus schreef: 19 aug 2020, 14:14 5kW x 24h = 120kWh maar iets zegt mij dat je dat niet bedoelt ;-)
Idd, is 5kWh

Zover ik kan zien is mijn omvormer geschikt.
Kan er ook een 2weg communicatie kabel op aansluiten (wat ook een verplichting is zien ik)

Reden waarom ik een batterij zou willen plaatsen is omdat ik graag van het procumententarief af wil.
Als ik nu wat berekeningen doe kom ik net wel, net niet voordelig uit.

Als ik echter minder van het net zou terugnemen (daarom de batterij) zou ik gemiddeld 120 euro/jaar goedkoper uitkomen.
lennie
Master lid

Bericht door lennie »

De batterij is maar het halve verhaal. SMA heeft -volgens mij- nog geen battery ready of zogenaamde hybride omvormers. Je hebt dus nog een extra omvormer nodig om die batterij te laden.

Ik heb hiervoor een 8-tal maanden geleden ook al eens een offerte opgevraagd en die kwam op iets meer dan 8000€ inclusief 6% btw voor: batterijomvormer Sunny Boy Storage 5.0, batterij LG Chem RESU10, SMA Home manager 2.0 en plaatsingskosten.

Daarmee heb je dan nog geen systeem dat voor noodstroom kan zorgen. Daarvoor komt er nog een omschakelkast bij, maar daar kan ik de prijs niet zo meteen van terugvinden.

Ik kijk de kat nog even uit de boom wat batterij systemen betreft.
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°
kevintje
junior lid

Bericht door kevintje »

lennie schreef: 19 aug 2020, 14:39 SMA heeft -volgens mij- nog geen battery ready of zogenaamde hybride omvormers. Je hebt dus nog een extra omvormer nodig om die batterij te laden.
Heb idd net wat meer opgezocht en helaas klopt het wat je zegt.
Da's een tegenvaller :-)
Als we die ook nog gaan moeten aanpassen is het terugverdien model niet meer realistisch voorlopig.
Dan blijven we beter nog met de terugdraaiende teller
lennie
Master lid

Bericht door lennie »

Dit is inderdaad ook mijn insteek zo lang het kan en de omschakeling naar een batterijsysteem niet rendabeler is.
En voor de rest voornamelijk inzetten op spreiden van het verbruik gedurende de periode met het meeste opbrengst en nog verder toekomstgericht de verbruikspieken laag proberen te houden.

Als mijn omvormer na de (in mijn geval 10-jarige) garantieperiode zou sneuvelen overweeg ik de plaatsing van een hybride omvormer genre de nu nog niet beschikbare Fronius Primo Gen24. Maar dat is nog toekomstmuziek en misschien dat tegen dan de inzichten nog wel eens veranderen.
DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW »

Ik vraag mij af wat ze bedoelen met die 60% injectielimiet?
- Is dit 60% van het omvormervermogen? Dus maar injecteren aan max. 1,8 kW in uw geval?
In de zomer is de zonneopbrengst meestal een veelvoud van je dagverbruik. En als de batterij eenmaal vol zit moet de omvormer dus zijn vermogen dimmen.
- of bedoelen ze dat je max 60% van je jaaropbrengst mag injecteren? Want dat mag met een batterijsysteem geen prolbeem zijn.

Omdat batterijen op dit moment voor mij nog niet interessant zijn, heb ik mij ook nog niet verder verdiept in de regelgeving.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/
lennie
Master lid

Bericht door lennie »

DaanW schreef: 19 aug 2020, 16:06 Ik vraag mij af wat ze bedoelen met die 60% injectielimiet?
Het systeem mag ten allen tijde nooit meer dan 60% van het omvormervermogen in het net injecteren. Er wordt een injectielimiet van 60% van het maximale omvormervermogen van de gekoppelde productie-installatie toegepast op het toegangspunt of een slimme sturing van de installatie die minstens hetzelfde resultaat oplevert. Deze limiet wordt ingesteld door de installateur.

Zie: https://omgeving.vlaanderen.be/premie-v ... isbatterij
Wirehead
lid

Bericht door Wirehead »

lennie schreef: 19 aug 2020, 16:24
DaanW schreef: 19 aug 2020, 16:06 Ik vraag mij af wat ze bedoelen met die 60% injectielimiet?
Het systeem mag ten allen tijde nooit meer dan 60% van het omvormervermogen in het net injecteren. Er wordt een injectielimiet van 60% van het maximale omvormervermogen van de gekoppelde productie-installatie toegepast op het toegangspunt of een slimme sturing van de installatie die minstens hetzelfde resultaat oplevert. Deze limiet wordt ingesteld door de installateur.

Zie: https://omgeving.vlaanderen.be/premie-v ... isbatterij
Dat is toch alleen als je wenst gebruik te maken van de premie? :)
lennie
Master lid

Bericht door lennie »

Ja, gelijk ik het interpreteer wel. Ik kan nergens in de voorschriften van vreg, Fluvius of synergrid terugvinden dat deze limiet altijd van toepassing zou zijn. Maar er zijn er hier die daar anders over denken.
Wirehead
lid

Bericht door Wirehead »

Inderdaad. Als ik een batterij zou plaatsen, dan zou ik puur opteren voor eentje zonder premie. Genoeg om nachtverbruik te coveren. Mijn PV geeft max 3kW terug in het net bij nulverbruik overdag. Dus realistisch gezien, 2.5kWh, exact de onderlimiet van het cap tarief. Daarom zou ik het dus niet beperken.
JefdeWit
Master lid
Contacteer:

Bericht door JefdeWit »

lennie schreef: 01 sep 2020, 07:29 Ja, gelijk ik het interpreteer wel. Ik kan nergens in de voorschriften van vreg, Fluvius of synergrid terugvinden dat deze limiet altijd van toepassing zou zijn. Maar er zijn er hier die daar anders over denken.
Je moet dat niet ander interpreteren.
Ik dacht dat ik daar, vanuit meerdere bronnen, al heel duidelijk over gecommuniceerd had?
Als men er anders over denkt moet men ook die bronnen ondubbelzinnig aanvoeren. Die zijn er, bij mijn weten, nog altijd niet.
Ik ken ook geen enkele geïnstalleerde thuisaccu, die overigens allemaal officieel gekeurd zijn en aangemeld, die 60% injectiebeperking toepast op de omvormer. Geen enkele keuringsinstantie noch Fluvius heeft daar negatief op geantwoord.
En de injectiebeperking (van toepassing bij aanvraag premie) is inderdaad berekend op het theoretisch piekvermogen van de omvormer van de PV-installatie en altijd van toepassing, dus niet op het werkelijke jaarproduktie.
lennie
Master lid

Bericht door lennie »

Jef, volgens mij heb jij niet gelezen wat ik geschreven heb.

Ik heb -naar mijn mening- alle officiële bronnen doorzocht, maar niets gevonden omtrent een injectielimiet op opslagsystemen zonder subsidie.

Maar ik, leek zijnde, blijf voorzichtig want zou wel iets over het hoofd gezien kunnen hebben.

Vandaar "zoals ik interpreteer".
JefdeWit
Master lid
Contacteer:

Bericht door JefdeWit »

Een interpretatie betekent, volgens mij, dat je er niet zeker van bent.
Nu, je mag er zeker van zijn. ;-)
Duidelijker en korter kan het niet meer.

Naar TS toe een beetje eigenaardig dat je niet van alle details op de hoogte bent?
Als je een batterij met premie wil installeren is één van de voorwaarden dat de installatie gebeurt door een erkend installateur.
Die maakt normaal gezien een all in offerte en kan onmiddellijk zien of je huidige omvormer geschikt is.
JefdeWit
Master lid
Contacteer:

Bericht door JefdeWit »

lennie schreef: 19 aug 2020, 14:39 Daarmee heb je dan nog geen systeem dat voor noodstroom kan zorgen. Daarvoor komt er nog een omschakelkast bij, maar daar kan ik de prijs niet zo meteen van terugvinden.
120 tot 190 € (geplaatst maar excl. BTW).
Plaats reactie

Terug naar “Batterij opslagsystemen”