Batterijen laten terugleveren snachts

Nu het belang aan batterij opslagsystemen, met de komst van nieuw tarieven, aan belang toeneemt, een aparte rubriek voor batterijsystemen.
DaRkMaN_FX
Master lid
Installatie Land: België
Contacteer:

Re: Batterijen laten terugleveren snachts

Bericht door DaRkMaN_FX »

eddy.d schreef: 22 nov 2019, 09:01 Eenmaal je installatie gekeurd mag je die toch niet meer veranderen ?
Of moet je niet aangeven hoeveel panelen er aan de omvormer hangen ?
Als je GSC krijgt op uw installatie, mag je geen wijzigingen doen aan uw installatie.
Je moet eigenlijk bij elke wijziging een AREI keuring laten doen.

Ten slot moet je omvormer die extra panelen ook technisch aankunnen en door het op & afschakelen van panelen zou ik ook toch voorzichtig zijn voor vlambogen. En in de zomer liggen je panelen lekker te bakken waardoor er op die kabel een hoog DC voltage komt te staan.
Uitbreiding met recht op groenestroomcertificaten

Indien u zonnepanelen bijplaatst dienen deze volledig gescheiden te zijn van de bestaande installatie(s). Verder heeft u een nieuwe meter nodig die de extra productie apart registreert. Tenslotte dient u ook steeds één of meerdere nieuwe omvormers te plaatsen. Laat zeker ook een nieuwe AREI-keuring uitvoeren en bezorg het verslag aan uw netbeheerder.

Uitbreiding zonder recht op groenestroomcertificaten

Hier is er geen verplichting om voor het bijkomend vermogen één of meerdere aparte omvormer(s) te plaatsten. Voor de uitbreiding dient er een nieuwe AREI-keuring te worden uitgevoerd. Het verslag dient u aan uw netbeheerder te bezorgen.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R
Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan »

eddy.d schreef: 21 nov 2019, 21:00 Het hoeft niet noodzakelijk zo veel te kosten
Ik dacht in eerste instantie aan een beperkt zelfbouw pakket
Moet wel want de thuisbatterijen die te koop zijn doen dit kennelijk niet
En daarna zou ik de opbrengst gewoon terug investeren in uitbreiding
Van het ogenblik dat men dan de wetten aanpast dat het niet meer kan stopt het dan ook

Bovendien kan ik tijdens de winter veel meer panelen aan de omvormer hangen vermits de panelen dan niet zo veel opbrengen
Het zou dus enkel moeten werken van april tot september
Maar ik denk niet dat het legaal is om strings toe te voegen of af te koppelen naargelang het seizoen
Waarom zou je die in de zomer afkoppelen ? Als de 5 kW omvormer de zonnepaneelstroom niet op het net kan of wil injecteren gaan de zonnepanelen die ook niet kwijt geraken, m.a.w. de stroom per zonnepaneel gaat dalen als je meer zonnepanelen parallel aanschakelt. Uiteraard mag de spanning voor de omvormer niet te hoog oplopen en dus moet je de extra panelen eventueel parallel schakelen aan de bestaande. Reageer gerust als ik verkeerd ben.

Met de Tesla Powerwall kan je waarschijnlijk bereiken wat je voor ogen hebt. De prijs voor 13,5 kWh is echt niet meer zo spectaculair hoog ( rond de 7000 Euro dacht ik ). Eventjes Googlen met "tesla powerwall wiring diagram"
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Ik volg dit draadje al enige tijd met stijgende verbazing.
Hoe aandachtiger ik het lees hoe minder ik er van begrijp.

1. Er is onder de huidige regelgeving toch geen beperking tot terugleveren aan het net? Alle overproductie mag dus zonder beperking in het net gepompt worden en nadien gratis terug afgenomen Waarom zou je dat dan via een dubbele omvorming en batterijen doen (DC => AC => Dc => AC) wat steeds gepaard zal gaan met de nodige warmteverliezen?

2. Met jouw configuratie (PV + batterijen + injectie) loop je, zoals eerder aangehaald, niet alleen het risico om bij stopzetten van een terugdraaiende teller meer verlies dan winst te boeken maar juist het tegenovergestelde te bereiken dat je nu wenst. De distributienetbeheerders zijn nu al aan het lobbyen bij de regelgevers (wat overigens al gelukt is als je een premie aanvraagt voor een thuisbatterij) om te bekomen dat bij plaatsing van een thuisbatterij de injectie ten alle tijde niet meer mag bedragen dan 60% van zijn max. capaciteit. In de zomer heb je dan een majeur probleem.

3. Vergeet ook niet dat je (zelfbouw) thuisbatterijen die aangesloten zijn op het openbaar net (en dat wil jij net doen) moeten laten keuren en moet aanmelden.

3. Volgens mij heeft Tesla nog geen erkend certificaat om de Powerwall 2 in Vlaanderen te plaatsen. De info berust dan ook op buitenlandse situaties.
De prijs is trouwens voor het batterijpacket zonder enige installatiekost, sturing en keuring. Reken al in maar op een gemiddelde van 1000 euro per kWh (hoger onder de 7 kWh opslag, lager boven de 10 kWh opslag) . Om de levensduur van een thuisaccu te verlengen reken je best ook niet met het max. opgegeven opslagvermogen van 100% maar met het bruikbare DoD vermogen dat best tussen de 80-90% ligt. Technisch kan je systemen aanprijzen die 98% halen. Maar daar zal alleen de marketing wel bij varen want de levensduur van de batterijen zullen dan nauwelijks de garantieperiode overstijgen.
5600 Wp (20 x ZDNY-280C72 Monocr.) - jaaropbrengst 5172 kWh (4922-5416 kWh)
Dakhelling : 32° - Oriëntatie 305°(-55° ZO)
Omvormer : SMA SB 5000 TL 5 kVA
WP Samsung EHS split voor CV (Jaga DBE LT ventilo) MIP 4.3 kW-NomCapHeat 6 kW en SWW (150 l gelaagd vat) - General L/L WP
Back up (CV + SWW 300 l gelaagd vat) Tulikivi TTU2700/4 energieopslag 73.8 kWh.
Opslagcapaciteit BEV: DC Bruto 67.1 kWh-DC netto 64 kWh - AC 74 kWh.
Laadpaal: Alfen eve SPL.
eddy.d
lid

Bericht door eddy.d »

ivob schreef: 22 nov 2019, 17:55 Ik volg dit draadje al enige tijd met stijgende verbazing.
Hoe aandachtiger ik het lees hoe minder ik er van begrijp.

1. Er is onder de huidige regelgeving toch geen beperking tot terugleveren aan het net? Alle overproductie mag dus zonder beperking in het net gepompt worden en nadien gratis terug afgenomen Waarom zou je dat dan via een dubbele omvorming en batterijen doen (DC => AC => Dc => AC) wat steeds gepaard zal gaan met de nodige warmteverliezen?

2. Met jouw configuratie (PV + batterijen + injectie) loop je, zoals eerder aangehaald, niet alleen het risico om bij stopzetten van een terugdraaiende teller meer verlies dan winst te boeken maar juist het tegenovergestelde te bereiken dat je nu wenst. De distributienetbeheerders zijn nu al aan het lobbyen bij de regelgevers (wat overigens al gelukt is als je een premie aanvraagt voor een thuisbatterij) om te bekomen dat bij plaatsing van een thuisbatterij de injectie ten alle tijde niet meer mag bedragen dan 60% van zijn max. capaciteit. In de zomer heb je dan een majeur probleem.

3. Vergeet ook niet dat je (zelfbouw) thuisbatterijen die aangesloten zijn op het openbaar net (en dat wil jij net doen) moeten laten keuren en moet aanmelden.

3. Volgens mij heeft Tesla nog geen erkend certificaat om de Powerwall 2 in Vlaanderen te plaatsen. De info berust dan ook op buitenlandse situaties.
De prijs is trouwens voor het batterijpacket zonder enige installatiekost, sturing en keuring. Reken al in maar op een gemiddelde van 1000 euro per kWh (hoger onder de 7 kWh opslag, lager boven de 10 kWh opslag) . Om de levensduur van een thuisaccu te verlengen reken je best ook niet met het max. opgegeven opslagvermogen van 100% maar met het bruikbare DoD vermogen dat best tussen de 80-90% ligt. Technisch kan je systemen aanprijzen die 98% halen. Maar daar zal alleen de marketing wel bij varen want de levensduur van de batterijen zullen dan nauwelijks de garantieperiode overstijgen.
1.Met een mono aansluiting mag de omvormer niet zwaarder zijn dan 5 kw
Dat geeft dus beperking aan het terugleveren
2 De zonnepanelen die ik over heb zouden dan batterijen opladen en snachts aan dezelfde omvormer terugleveren
3 De prijs is niet alleen te hoog van de bestaande systemen maar ze ontladen zich ook niet naar het net
Daardoor ging ik op zoek gaan naar de best bruikbare batterijen maar ik denk niet dat mijn zelfbouwproject door de keuring zou geraken
Christiaan
Master lid

eddy.d schreef: 22 nov 2019, 21:28
Daardoor ging ik op zoek gaan naar de best bruikbare batterijen maar ik denk niet dat mijn zelfbouwproject door de keuring zou geraken
Als ge in staat zijt om iets zelf te bouwen, dan moet je iets bouwen dat zich parallel aan de panelen of tussen de panelen en de omvormer bevindt. Dat heeft op zich niets met de batterijen of hun type te maken. Wat zich aan de kant van de panelen bevindt is niet meer de zaak van een "keuring" ( behalve AREI keuring misschien ), en dan kan je à volonté via de omvormer je batterijen doen injecteren alsof het zonnepanelen waren.
leopard005
Senior lid

Bericht door leopard005 »

Als je s'nachts alles wil terug geven aan het net, doorlopen je batterijen meer cyclussen en zijn dus sneller versleten. De omvormer verliezen, reken maar op 5% minimum. Om een batterij vol te laten steek je er meer dan 100% energie in. Ik heb zelf ook zo een installatie in elkaar geknutseld. Als je het zelf in elkaar steekt, zet je de overschot direct op het net Batterijen vol, elek rechtstreeks op het net. De minste verliezen en je batterijen slijten niet
bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma »

Onderwerp van deze draad is (of zou zijn) een installatie die serieus aftopt, lees serieus.
Wat dus afgetopt zal worden zal vermoedelijk van een grotere orde verlies zijn dan wat je aanhaalt indien het niet gebruikt zou worden (insteek van de draad)
En de vraag is niet of het financieel haalbaar is maar of het technisch haalbaar is. Indien daarop nee geantwoord moet worden dan hoef je ook geen budgettaire analyse te maken.
leopard005 schreef:Als je s'nachts alles wil terug geven aan het net, doorlopen je batterijen meer cyclussen en zijn dus sneller versleten. De omvormer verliezen, reken maar op 5% minimum. Om een batterij vol te laten steek je er meer dan 100% energie in. Ik heb zelf ook zo een installatie in elkaar geknutseld. Als je het zelf in elkaar steekt, zet je de overschot direct op het net Batterijen vol, elek rechtstreeks op het net. De minste verliezen en je batterijen slijten niet
Christiaan
Master lid

bruma schreef: 23 nov 2019, 13:34 ...
En de vraag is niet of het financieel haalbaar is maar of het technisch haalbaar is. Indien daarop nee geantwoord moet worden dan hoef je ook geen budgettaire analyse te maken.
...
Ik dacht dat het de bedoeling was om zoveel mogelijk stroom te injecteren en dat met een overdimensionering aan zonnepanelen t.o.v. het omvormer vermogen om zijn 5000 kW per jaar verbruik te compenseren.

Technisch is alles haalbaar , maar of er hiervoor reeds hardware bestaat is een andere zaak. Ik heb nog niets in die aard gevonden, alleszins niets dat op een hoge spanning werkt zoals een omvormer dit van zonnepanelen verwacht. In mijn vorige post vermelde ik de parallelschakeling aan de zonnepanelen, en dat is technisch nog veel moeilijker dan een soort "black box" tussen de zonnepanelen en de omvormer aanbrengen waar batterijen op aangesloten kunnen worden. Dus, inderdaad, het antwoord is neen ( tenzij jezelf ingenieur bent en dat zelf kunt ontwikkelen ).
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

1.Met een mono aansluiting mag de omvormer niet zwaarder zijn dan 5 kw
Dat geeft dus beperking aan het terugleveren
Toevallig heb ik een monofase aansluiting en een omvormer van 5 kVA.
Alles wat ik niet onmiddellijk verbruik wordt 100% teruggeleverd aan het net.
Ik begrijp dus niet waar je dit vandaan haalt.
2 De zonnepanelen die ik over heb zouden dan batterijen opladen en snachts aan dezelfde omvormer terugleveren
Terugleveren aan uw omvormer? En wat moet uw omvormer daar dan mee?
En welke opslagcapaciteit moeten die batterijen dan hebben. Ik neem aan dat je op een omvormer van 5 kVA minimaal 5 kWp panelen gaat plaatsen. Die leveren op een zonnige dag gemakkelijk 30 kWh op. Trek daar een (groot) dagverbruik van 10 kWh af en je hebt al 20 kWh opslagvbermogen nodig (en jij wel je installatie nog eens gaan uitbreiden?). Wat ga je 's nachts doen met die 20 kWh?
Dat moet je niet denken, dat is een zekerheid. Je mag niet zomaar om het even welk batterijpakket aan het net koppelen. Dat moet een gecertificeerde installatie zijn. Zelfs de Powerwal2 van Tesla is nog niet gecertificeerd. Hoe zou jij die procedure dan doorstaan met een zelfbouwinstallatie?

Sinds 1 januari 2017 ben je als netgebruiker verplicht om de plaatsing van een opslagsysteem met een capaciteit vanaf 3kWh te melden aan je distributienetbeheerder.

Opslagsystemen/batterijen tot en met 10 kW kunnen pas op het distributienet worden aangesloten als ze:
Door een erkend controleorganisme conform het AREI zijn verklaard
Voldoen aan de technische bepalingen van Synergrid (meer informatie daarover via www.synergrid.be)
Monofasig maximaal 5 kVA AC-omvormervermogen bezitten
Meerfasig maximaal 10 kVA AC-omvormervermogen hebben (met een maximale spreiding over de verschillende fasen en een maximale onbalans van 5 kVA per fase)
Als je de batterijen koppelt aan een lokale opslagproductie (wat hier dus de bedoeling is) ben je eveneens verplicht de lokale produktie aan te melden.
Laatst gewijzigd door ivob op 23 nov 2019, 15:57, 4 keer totaal gewijzigd.
WP Samsung EHS split voor CV (Jaga DBE LT ventilo) MIP 4.3 kW-NomCapHeat 6 kW en SWW (150 l gelaagd vat) - General L/L WP
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Christiaan schreef: 22 nov 2019, 21:55 en dan kan je à volonté via de omvormer je batterijen doen injecteren alsof het zonnepanelen waren.
Dat is, zolang je on grid bent, volomen onwettelijk.
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

bruma schreef: 23 nov 2019, 13:34 Onderwerp van deze draad is (of zou zijn) een installatie die serieus aftopt, lees serieus.
Wat dus afgetopt zal worden zal vermoedelijk van een grotere orde verlies zijn dan wat je aanhaalt indien het niet gebruikt zou worden (insteek van de draad)
Het is de omvormer die aftopt.
Meer PV panelen noch een batterij gaan daar toch iets aan veranderen?
En, gezien de monofase aansluiting, mag hij zijn omvormer sowieso niet verzwaren.

Als hij meer panelen wil leggen om zijn verbruik in te dekken heeft hij veel goedkopere opties dan deze wilde plannen:
1. Verminder je elektrisch verbruik.
3. Betaal gewoon de extra stroom die je afneemt.
2. Vraag een driefase aan en plaats een zwaardere omvormer.

Al deze opties zullen goedkoper uitkomen en zijn veiliger dan dit geknutsel.

Heeft hij nu GSC of niet? (zoniet stopt de discussie al want dan kost iedere wijzigen - door verlies aan GSC - hem meer dan het kan opbrengen.
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

eddy.d schreef: 19 nov 2019, 21:45 Ik heb een mono aansluiting , dus beperkt tot 5 KW
Maar ik verbruik meer dan 5000 kw /jaar
Dus met meer panelen die tijdens de zomer batterijen opladen overdag en snachts terugleveren kan ik toch meer dan 5000 kw op het net zetten
Dat kan je ook zonder batterijen. Ik begrijp dus nog altijd niet wat je extra wil bereiken door batterijen te plaatsen in een uitgebreid systeem.

Wat ik tot hiertoe mee begrepen te hebben is:
- Je hebt een monofase installatie met een max. omvormer (5.0 kVA) en je produktie dekt niet je verbruik.
- Je wenst de kostprijs voor de elektriciteit boven de eigen productie te minimaliseren door je installatie aan te passen (m.a.w. je uitgangspunt heeft een louter economisch gegeven).

Wat niet duidelijk is:
- Hoeveel panelen je nu hebt en wat die op jaarbasis opleveren (een omvormer van 5.0 kVA levert niet noodzakelijk 5.000 kWh per jaar op dus ik begrijp niet helemaal waarom je dit verband legt).
- Ook niet of je GSC hebt en zo ja voor welk bedrag.
- Hoe groot is het verschil nu tussen productie en verbruik.
- Hoeveel panelen wens je bij te plaatsen.
- Hoe groot is het batterijpakket dat je in het systeem wenst in te schakelen.
- Hoe dikwijls topt je omvormer de productie nu af en voor hoeveel KWh op jaarbasis (alles wat hij niet aftopt kan hij nl. zonder enige meerkost injecteren in het net en kan je later zonder enige meerkost terug afnemen).
- Hoe lang kan je in het beste geval nog genieten van de terugdraaiende teller (m.a.w. de datum van keuring van je eerste installatie).

Heb je een berekening van:
- Hoeveel kost het nu om via afname van het net de tekorten van de productiecapaciteit van je installatie aan te vullen.
- Hoeveel is het effectieve "verlies" nu van je omvormer door aftopping?
- Hoeveel panelen wens je bij te leggen om je tekort via eigen productie te maximaliseren, hoeveel gaat je uitgebreide installatie dan opwekken, hoe groot moet de opslag van je batterijen zijn om die dagelijkse productie op te slaan? Wat kost dit?
- Hoe ga je de aftopping van de bestaande omvormer (waar het vermogen niet van wijzigt, dit in tegenstelling tot de capaciteit van je uitgebreide installatie) voorkomen eens er bijkomende panelen zijn gelegd?

Als je dat allemaal lukt (en het is dus met succes nagerekend):
1. Hoeveel moet je dan investeren.
2. Hoeveel kost de extra afname van elektriciteit je nu.
3. Hoeveel jaar heb je nog een terugdraaiende teller.

Als je de investering (1) verdeelt over het aantal jaar dat je nog een terugdraaiende teller hebt (3) is de kostprijs dan lager dan je huidige jaarafrekening? (2)?
-
eddy.d
lid

Bericht door eddy.d »

Voor alle duidelijkheid
De installatie is nog in opbouw
Dus van GSC is helemaal geen sprake
Het gaat in totaal om 80 solyndra panelen van de 110 die ik op een veiling gekocht heb
Voor die andere 30 heb ik geen plaats en zijn dus reserve
Ze worden geplaatst in de vorm van een pergola boven mijn kippenhok
Ze liggen dus 2 m boven de grond en de kippen lopen er onder
Het zijn 165 wattpiek panelen
Bij test deze zomer leverden die nog 100 tot 110 watt in vol zonlicht vlak geplaatst zonder witte ondergrond

In de zomermaanden heb ik dus 8 kw productie op de middaguren
Ik heb dus maximaal een 3 a 4 uur 3 kw te veel voor mijn omvormer
Daarover was ik aan het nadenken wat ik ermee kon doen

Ik was van plan om de productie van 30 panelen tussen mei en september in batterijen op te slaan en snachts terug te leveren
Maar door wetgeving en kostprijs lijkt het mij gewoon het best dat ik 30 panelen afkoppel vanaf mei en terug aansluit in september
Het is kennelijk gewoon niet rendabel
Dus ga ik proberen alles af te krijgen en gekeurd te krijgen tegen mei met 80 panelen
Indien iemand een idee heeft wat ik wel kan doen met de 3 kw/piek die ik tijdens de zomermaanden niet gebruik maar wel liggen heb hoor ik het graag
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Gezien het toch maar om een kippenhok gaat, kan je die panelen dan niet gewoon O-W verdelen?
Dan sturen ze nooit hun volle vermogen naar de omvormer.

Nu weet ik nog altijd niet hoe je die 3kW (wat blijkbaar dan nog een veronderstelling is en geen praktische vaststelling) in batterijen gaat krijgen
zonder omvormer?

Veronderstel dat op het middaguur je panelen 8 kW produceren en deze panelen sturen dat naar een 5.0 kVA omvormer. Wat denk je dan dat er gebeurt?
Ik was van plan om de productie van 30 panelen tussen mei en september in batterijen op te slaan en snachts terug te leveren
Je wil dus 50 panelen koppelen aan de omvormer van 5 kVA om binnen de limieten te blijven. Zo ver ben ik mee. Maar je zit daarmee al aan de limiet van het max. toegelaten omvormervermogen voor jouw installatie.
Het opgewekt vermogen van 30 panelen wil je dus opslaan in batterijen? Met welke netgekoppelde omvormer? (Het is immers je bedoeling deze productie terug te leveren aan het net).
De installatie is nog in opbouw
Voor alle zekerheid, je hebt toch een terugdraaiende teller?
Maar door wetgeving en kostprijs lijkt het mij gewoon het best dat ik 30 panelen afkoppel vanaf mei en terug aansluit in september
En welke installatie ga je dan precies laten keuren en hoeveel piekvermogen ga je bij de netbeheerder aanmelden: 5 kWp, 8 kWp, 8,25 kWp of 13,2 kWp?
Laatst gewijzigd door ivob op 23 nov 2019, 22:20, 3 keer totaal gewijzigd.
Christiaan
Master lid

eddy.d schreef: 23 nov 2019, 20:59 ....
Dat snap ik toch niet goed. Ge weet toch dat in de winter als de zon schijnt je evenveel kW vermogen kunt krijgen als in de zomer afhankelijk van de helling van de panelen. Je moet echt eens uitrekenen of je met die 30 extra panelen geen overspanning voor de omvormer kunt veroorzaken. In de winter hebben de panelen het koud en daardoor genereren ze zelfs meer vermogen dan in de zomer.
Het is kennelijk gewoon niet rendabel
Dus ga ik proberen alles af te krijgen en gekeurd te krijgen tegen mei met 80 panelen
Indien iemand een idee heeft wat ik wel kan doen met de 3 kw/piek die ik tijdens de zomermaanden niet gebruik maar wel liggen heb hoor ik het graag
Die 3 kW ga je helaas verliezen .... Met die overige 30 panelen zou je batterijen kunnen opladen, de gelijkspanning ervan kunnen omvormen naar 230 Volt en daarmee een APART 230 Volt circuit kunnen installeren dat NIET met je klassiek binnenhuisnetwerk is verbonden. Wat je daarmee dan kunt aanvangen laat ik aan u over. Je zou trouwens een aantal van die 80 panelen kunnen wegnemen zodat je nooit boven de 5 kW komt en die tezamen met die 30 overige inzetten.
Plaats reactie

Terug naar “Batterij opslagsystemen”