eddy.d schreef: ↑19 nov 2019, 21:45
Ik heb een mono aansluiting , dus beperkt tot 5 KW
Maar ik verbruik meer dan 5000 kw /jaar
Dus met meer panelen die tijdens de zomer batterijen opladen overdag en snachts terugleveren kan ik toch meer dan 5000 kw op het net zetten
Dat kan je ook zonder batterijen. Ik begrijp dus nog altijd niet wat je extra wil bereiken door batterijen te plaatsen in een uitgebreid systeem.
Wat ik tot hiertoe mee begrepen te hebben is:
- Je hebt een monofase installatie met een max. omvormer (5.0 kVA) en je produktie dekt niet je verbruik.
- Je wenst de kostprijs voor de elektriciteit boven de eigen productie te minimaliseren door je installatie aan te passen (m.a.w. je uitgangspunt heeft een louter economisch gegeven).
Wat niet duidelijk is:
- Hoeveel panelen je nu hebt en wat die op jaarbasis opleveren (een omvormer van 5.0 kVA levert niet noodzakelijk 5.000 kWh per jaar op dus ik begrijp niet helemaal waarom je dit verband legt).
- Ook niet of je GSC hebt en zo ja voor welk bedrag.
- Hoe groot is het verschil nu tussen productie en verbruik.
- Hoeveel panelen wens je bij te plaatsen.
- Hoe groot is het batterijpakket dat je in het systeem wenst in te schakelen.
- Hoe dikwijls topt je omvormer de productie nu af en voor hoeveel KWh op jaarbasis (alles wat hij niet aftopt kan hij nl. zonder enige meerkost injecteren in het net en kan je later zonder enige meerkost terug afnemen).
- Hoe lang kan je in het beste geval nog genieten van de terugdraaiende teller (m.a.w. de datum van keuring van je eerste installatie).
Heb je een berekening van:
- Hoeveel kost het nu om via afname van het net de tekorten van de productiecapaciteit van je installatie aan te vullen.
- Hoeveel is het effectieve "verlies" nu van je omvormer door aftopping?
- Hoeveel panelen wens je bij te leggen om je tekort via eigen productie te maximaliseren, hoeveel gaat je uitgebreide installatie dan opwekken, hoe groot moet de opslag van je batterijen zijn om die dagelijkse productie op te slaan? Wat kost dit?
- Hoe ga je de aftopping van de bestaande omvormer (waar het vermogen niet van wijzigt, dit in tegenstelling tot de capaciteit van je uitgebreide installatie) voorkomen eens er bijkomende panelen zijn gelegd?
Als je dat allemaal lukt (en het is dus met succes nagerekend):
1. Hoeveel moet je dan investeren.
2. Hoeveel kost de extra afname van elektriciteit je nu.
3. Hoeveel jaar heb je nog een terugdraaiende teller.
Als je de investering (1) verdeelt over het aantal jaar dat je nog een terugdraaiende teller hebt (3) is de kostprijs dan lager dan je huidige jaarafrekening? (2)?
-