prosumententarief/analoge meter --> batterij/slimme meter?

Nu het belang aan batterij opslagsystemen, met de komst van nieuw tarieven, aan belang toeneemt, een aparte rubriek voor batterijsystemen.
Plaats reactie
bschroye
junior lid
Installatie Land: België

prosumententarief/analoge meter --> batterij/slimme meter?

Bericht door bschroye »

Allen,

Wij bezitten momenteel een zonnepaneelinstallatie die jaarlijks 7450 kWh oplevert (30 panelen van 250 Wp en 6 kW omvormer). We hebben momenteel een enkelvoudige analoge meter en betalen jaarlijks 463,23€ prosumententarief. We hebben een totaalverbruik van 9750 kWh, dus nog 2300 kWh jaarlijks van het net te halen en te betalen. Ons verbruik ligt hoger als normaal wegens de partner die thuis als zelfstandige werkzaam is.

Ik zou graag willen weten of het in onze situatie interessant zou zijn om van onze huidige situatie (= prosumententarief + analoge meter) over te schakelen naar een slimme digitale meter + batterij (bv. Tesla Powerwall 2, 13.5 kWh). Aangezien mijn partner thuis werkt, hebben we een hoger dan modaal direct eigen electriciteitsverbruik. Ook komen er vanaf Augustus 2020 blijkbaar Vlaamse premies voor batterijsystemen (als ik goed geïnformeerd ben). 1/3 van de aankoopprijs van de batterij kan in onze situatie ook gedragen worden door het bedrijf van mijn partner.

Ik vermoed dat ik best start met een jaar mijn netto dagverbruik/dagopwekking te noteren om te kijken na hoeveel dagen de batterij vol is en er electriciteit naar het net zal vloeien? Volstaat het om hiervoor de optelsom te maken van netto dagverbruik/opwekking?

Bv. Voor een Tesla Powerwall 2 is de capaciteit 13,5 kWh:
Dag 1 (10 kWh opwekking), Dag 2 (5 kWh verbruik), Dag 3 (5 kWh opwekking), Dag 4 (3,5 kWh opwekking)
= 10 - 5 + 5 + 3,5 = 13,5 kWh
= batterij vol na 4 dagen en de rest gaat dan naar het net?

Circuleert er op dit forum een rekenblad dat ik zou kunnen gebruiken om ook alle andere parameters in rekening te brengen? Of kan iemand me helpen om ook de rest in rekening te brengen?

Ik zou een geïnformeerde beslissing willen nemen, vandaar dat ik hier terecht ben gekomen. Alvast bedankt voor de reacties en hulp.

B.
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: prosumententarief/analoge meter --> batterij/slimme meter?

Bericht door janus »

Welkom, je wilt dus niet off grid?
Want je post wel in dat onderdeel.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
bschroye
junior lid
Installatie Land: België

Bericht door bschroye »

Het zou om een gedeeltelijke off-grid installatie gaan (volledig off-grid is denk ik niet rendabel).

Excuses moest dit in de verkeerde groep staan. Het is mijn eerste post hier...
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus »

Ik verplaats het even ;-)

Er is vandaag juist een zeer intressante post geweest over dit onderwerp.
viewtopic.php?p=266117#p266120

Maar rekenbladen bestaan er (nog) niet het vergt voorlopig nog enorm veel rekenwerk.

Denk eigenlijk dat je het niet kan berekenen zonder bijkomende loging van je verbruik.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Plaats reactie

Terug naar “Batterij opslagsystemen”