Vlaamse regering keurt premie voor thuisbatterijen goed

Nu het belang aan batterij opslagsystemen, met de komst van nieuw tarieven, aan belang toeneemt, een aparte rubriek voor batterijsystemen.
Segco
lid
Installatie Land: België

Re: Vlaamse regering keurt premie voor thuisbatterijen goed

Bericht door Segco » 19 mei 2019, 17:01

De batterij kan het distributienet ontlasten als er een piekproductie is. Maar ze kan net zo goed stroom aan het net leveren als de energievraag groot is.”
Ze spreekt ook al van echte smart grid toepassingen.

Betekend dit dan ook de inkoop en verkoop van stroom?

Ik ben al benieuwd naar de verdere "deskundige "uitleg van dit verhaal.

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 20 mei 2019, 00:18

Op twitter melding van Lydia Peeters kabinet dat lithium ion batterijen wel degelijk binnen de subsidie valt.

leopard005
Donateur
Donateur

Bericht door leopard005 » 20 mei 2019, 05:41

bartgo schreef:
20 mei 2019, 00:18
Op twitter melding van Lydia Peeters kabinet dat lithium ion batterijen wel degelijk binnen de subsidie valt.
Waarschijnlijk weten ze daar nog niet uit welke materialen deze batterijen gemaakt zijn.

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 20 mei 2019, 09:16

Ik waag mij er nog niet aan.
Ik zit met een 3 fase elektriciteitskast.

Dus ik zou al 2 batterijen moeten installeren + 2 omvormers extra voor mijn normale verbruik te bufferen.
Of ik moet heel mijn kast herschikken en verbruikers herplaatsen wat weer onbelans kan betekenen indien PV vollop draait.

Voor mij is het weer een verkiezingsstunt om goed gelovige mensen zand in de ogen te strooien.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

bartgo
Master lid

Vlaamse regering keurt premie voor thuisbatterijen goed

Bericht door bartgo » 20 mei 2019, 09:33

Plus een duwtje in de rug om die digitale meters sneller te implementeren.

Plus: een zekerheid dat de batterijen ook aangegeven zijn.

Bovendien onnodig zolang 15 jaar terugdraaiende teller er is. Even rekenen of uitgespaarde prosumententaks bij overschakeling naar batterijen en dan zelf kosten dragen voor alle afname (plus de batterij afschrijving op 10 jaar), interessanter zou zijn maar denk dat dat bijna onmogelijk is.

Plus verplicht langs bij een installateur die ook weet dat er subsidies zijn. Ik denk dat je de subsidie al kan binnenrijven door gewoon in een beschaafd land in een webshop je batterij te kopen ipv in belgie.

En ja binnen 5 jaar staan de belastingsmogelijkheden open: lithium ion is vervuilend en we moeten dus de vervuiler laten betalen.

We hebben hier ook 3-fase. Bestaat er geen Sma omvormer die dat aankan zonder wat jij voorstelt, darkman?

Mercier
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Mercier » 20 mei 2019, 10:33

Stunten met ondoordachte wetten met zware gevolgen voor iedereen.

Ik volg volledig bartgo. De bedoeling van deze stunt heeft niets met decentraliseren of ontlasten van het net te maken.

Of zou de Tesla lobby hier haar werk gedaan hebben ?
Wie zal het zeggen !

En dan te bedenken dat hier in dit land de kennis en techniek overvloedig aanwezig is om écht degelijke opslag te realiseren.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 20 mei 2019, 10:51

Waarom?
Nu kan je op een 3f net 1, 2 opvormers of een 3f omvormer zetten voor PV en registreert een teller de som van de fasen (de ene injectie de andere afname).
Waarom zou dat niet kunnen met omvormers voor accu's (het compenseren van mogelijke afname - geen injectie).
En de omvormers voor accu's, ongeacht het aantal en hoofdzakelijk voor parallel werking, maken gebruik van 1 centrale accu.
Waar je wel aan moet denken is de max stroom per accu en de max stroom per omvormer en samen met de accu spanning heb je het max ogenblikkelijke vermogen per accustring.
DaRkMaN_FX schreef:Ik waag mij er nog niet aan.
Ik zit met een 3 fase elektriciteitskast.

Dus ik zou al 2 batterijen moeten installeren + 2 omvormers extra voor mijn normale verbruik te bufferen.
Of ik moet heel mijn kast herschikken en verbruikers herplaatsen wat weer onbelans kan betekenen indien PV vollop draait.

Voor mij is het weer een verkiezingsstunt om goed gelovige mensen zand in de ogen te strooien.

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 20 mei 2019, 11:43

Als het dan toch zo belangrijk is voor de netstabiliteit !!! Laat de netbeheerders dan in hun probleemwijken grote batterijsystemen plaatsen.
Zij hebben kennis van zaken, zij kunnen de meest performante systemen beheren en onderhouden. Waarschijnlijk ook aan een lagere kostprijs dan gewone gezinnen met individuele systemen.
Om die investeringen te dekken, kan men burgers vragen te participeren/investeren in dit soort projecten, in ruil voor een forse korting op de nettarieven, of een lager prosumenten tarief.
Zo kan iedereen zijn steentje bijdragen of je nu zonnepanelen hebt of niet, dat maakt niet uit.
Tegelijk kunnen ook alle bewoners in een straat of wijk maximaal profiteren van de voordelen van de batterijopslag.

Maar zoals met alles, is batterijopslag ook een 'commmerce' en wil men ons over de streep halen om toch ook maar zo'n duur ding in de garage of kelder te hangen.
En zal men er ook weer miljoenen € subsidies aan verkwisten, die de gewone man in de straat moet betalen via zijn nu al veel te hoge stroom factuur :evil:
En over pakweg 5 à 10 jaar moeten die batterijen ook weer vervangen worden...terwijl de wetgever ondertussen de spelregels nog eens 5 keer veranderde.
Vlaanderen... We zijn nie goe bezig :? :-(
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 20 mei 2019, 13:17

DaanW schreef:
20 mei 2019, 11:43
Als het dan toch zo belangrijk is voor de netstabiliteit !!! Laat de netbeheerders dan in hun probleemwijken grote batterijsystemen plaatsen.
Zij hebben kennis van zaken, zij kunnen de meest performante systemen beheren en onderhouden. Waarschijnlijk ook aan een lagere kostprijs dan gewone gezinnen met individuele systemen.
Om die investeringen te dekken, kan men burgers vragen te participeren/investeren in dit soort projecten, in ruil voor een forse korting op de nettarieven, of een lager prosumenten tarief.
Zo kan iedereen zijn steentje bijdragen of je nu zonnepanelen hebt of niet, dat maakt niet uit.
Tegelijk kunnen ook alle bewoners in een straat of wijk maximaal profiteren van de voordelen van de batterijopslag.
:tu:
Maar dit gaat er nooit komen.

Waarom ik 3 x omvormer zou moeten installeren.
1. Ik heb geen SolarEdge die direct DC naar DC kan sturen in een batterij
2. Ik heb een grote 3-fase verbruiker (warmtepomp)
3. Ik denk dat er ook veel verlies is van DC (pv) => AC (omvormer) => DC (batterij) => AC (verbruiker)

En bij SolarEdge is het ook enkel de HD Wave monofasige omvormers die rechtstreeks DC naar DC kan sturen.
Vanaf dat je naar een 3-fasige SolarEdge omvormer gaat, moet je er ook een AC / DC batterij omvormer per fase tussen plaatsen.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

mabo
Senior lid

Bericht door mabo » 27 mei 2019, 15:03

TAX ALERT - TAX ALERT :r:

Opgelet nieuwe taxen in de maak, op batterijen en elektrische voertuigen.
Eerst goed subsidiëren zodat de bedrijven er goed aan verdienen, en dan de burger weeral eens extra belasten.

Die subsidies zijn enkel voor de installateurs bedoeld, net zoals de subsidies op zonnepanelen waren.
Zodra de subsidies verdwijnen gaat de prijs naar beneden, met het bedrag van de subsidie.

Als ik indertijd mijn zonnepanelen aangekocht heb, maakte de leverancier er totaal geen probleem van
om op de bestelbon te zetten dat de prijs evenveel naar beneden ging als het verschil in groenestroomcertifikaten,
als ze niet op tijd zouden leveren.
Ze waren 2 maanden te laat, zodat ik in een lagere kategorie van certifikaten kwam, en hebben zonder problemen
het verschil van 25 jaar certifikaten in mindering gebracht op de faktuur.
Reken uit wat een winstmarge er toen op de zonnepanelen zat, allemaal betaald met subsidies,

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 27 mei 2019, 15:33

mabo schreef:
27 mei 2019, 15:03
TAX ALERT - TAX ALERT :r:

Opgelet nieuwe taxen in de maak, op batterijen en elektrische voertuigen.
Eerst goed subsidiëren zodat de bedrijven er goed aan verdienen, en dan de burger weeral eens extra belasten.

Die subsidies zijn enkel voor de installateurs bedoeld, net zoals de subsidies op zonnepanelen waren.
Zodra de subsidies verdwijnen gaat de prijs naar beneden, met het bedrag van de subsidie.

Als ik indertijd mijn zonnepanelen aangekocht heb, maakte de leverancier er totaal geen probleem van
om op de bestelbon te zetten dat de prijs evenveel naar beneden ging als het verschil in groenestroomcertifikaten,
als ze niet op tijd zouden leveren.
Ze waren 2 maanden te laat, zodat ik in een lagere kategorie van certifikaten kwam, en hebben zonder problemen
het verschil van 25 jaar certifikaten in mindering gebracht op de faktuur.
Reken uit wat een winstmarge er toen op de zonnepanelen zat, allemaal betaald met subsidies,
FAKE NEWS ALERT :r: :roll:

mabo
Senior lid

Bericht door mabo » 27 mei 2019, 20:45

We zullen zien binnen een paar jaar, als de regering weer eens extra centen nodig heeft.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 27 mei 2019, 21:11

mabo schreef:
27 mei 2019, 20:45
We zullen zien binnen een paar jaar, als de regering weer eens extra centen nodig heeft.
We doelen meer op je uitspraak dat de subsidie rechtstreeks naar de installateur ging.
Je vergeet dat het materiaal vanaf fabriek gewoon veel duurder was.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 27 mei 2019, 21:33

@janus
Rechtstreeks misschien niet maar wordt wel meegerekend in de prijs.
Toen Ikea met zonnenpanelen begonnen is waren de prijzen voor Vlaanderen goedkoper dan die voor Wallonië en exact de prijs van de Waalse premie 🤔
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°helling - 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 28 mei 2019, 09:09

Prijzen voor batterijen zijn ook gewoon online te vinden. Als een installateur zijn prijs verhoogt met de premie (€250/kWh), prijst hij zichzelf uit de markt... + als ze een batterij belasten en je er geen voordeel meer uit haalt, schakel je ze toch gewoon uit? + ook al zijn er meer kosten aan PV gekomen doorheen de jaren, er zijn er ZEER weinig die er geen voordeel mee gedaan hebben.

Plaats reactie