Voorbereiden op de Belgische digitale teller

Nu het belang aan batterij opslagsystemen, met de komst van nieuw tarieven, aan belang toeneemt, een aparte rubriek voor batterijsystemen.
Plaats reactie
johanmeert
lid
Installatie Land: België

Voorbereiden op de Belgische digitale teller

Bericht door johanmeert » 19 feb 2019, 23:07

Zoals ik het zie in de nabije toekomst:
- digitale teller met belofte dat we onze terugdraaiende teller gecompenseerd krijgen om het door onze strot te krijgen
- de compensatie komt er niet, afrekening per 15 minuten (zoals nu in industrie) m.a.w. een aalmoes voor wat je produceert, volle pot voor wat je afneemt
- daarna facturering aan de spotprijs, m.a.w. de stroom die je via de panelen aan het net levert hebben een negatieve opbrengst (dus betalen voor aan het net te leveren).

Resultaat: ofwel je panelen ontkoppelen ofwel batterijen zetten. Beiden zorgen uiteraard voor een groot financieel gat, maar dat laten we even terzijde.
Ik ben al lang aan het kijken naar een mooie en eenvoudige retrofit oplossing voor bestaande pv systemen. Er bestaat echter weinig tot niets voor 3-fasige systemen, en al zeker niets eenvoudig. De Tesla powerwall 3 wil er ook maar niet aankomen (die zou 3-fasig zijn).

Ik heb zelf 3-fasige inverter met 8.3kWpiek panelen én een elektrische auto en zit dus aan een jaarlijks verbruik van 10-15MWh (oa door de 45.000km elektrisch rijden per jaar).

Ben nu aan het kijken naar de nieuwe Solax X3-Fit-10.0E Hybrid retrofit Inverter 10.0kw. Samen met een goede 24kWh aan batterijen (Triple power battery). Deze dus: https://www.solaxpower.com/wp-content/u ... asheet.pdf
De E versies hebben zelf EPS output als het net uitvalt.

Iemand ervaring mee ?

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Voorbereiden op de Belgische digitale teller

Bericht door janus » 20 feb 2019, 07:49

Sorry maar ik snap niet waarom je je wilt voorbereiden op iets waarvan nog lang niet zeker is hoe het er definitief uit gaat zien?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 20 feb 2019, 16:42

Wat is er mis met voorbereiden (op papier)? Indien het nodig zou zijn voer je uit indien nog niet stuur je bij totdat het zover is.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 20 feb 2019, 17:47

Dat kan je wel doen natuurlijk maar verwacht niet dat je hier al leden vindt met ervaring (die dat dus al geïnstalleerd hebben)
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

johanmeert
lid

Bericht door johanmeert » 20 feb 2019, 18:21

Ik heb zelf al een 3-fasige batterij installatie geplaatst op het bedrijf. Daar hebben we 3 sunny islands gezet in master-slave-slave (3x 6kW). Maar het vergt een vrij ingewikkelde externe kast en de scenario's die ze ondersteunen zijn heel pover. Batterijondersteuning is ook al niet denderend.

bob83
Donateur
Donateur

Bericht door bob83 » 20 feb 2019, 20:38

Op de markt en van EU bedrijf Sonnen hybrid.
Link naar de specsheet; https://sonnenbatterie.de/sites/default ... .1_row.pdf

Enig manco is dat de ingebouwde inverter 6.4 kWp is
44x Solarwatt 280WP
1x Solaredge 7sek

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 20 feb 2019, 20:45

Nu even tijd om opnieuw te lezen, was daar straks eerder naar het bericht van Janus aan t kijken.

Waarom een batterij inverter 3 fasig?
Je kan toch perfect op 1f werken of zie ik het verkeerd?

Een slimme meter registreert de som van de verbruiken van de 3f en niet elke f afzonderlijk.
Ik weet wel niet het kVa vermogen van je huidige inverter want je mag niet boven de 10 gaan én een batterij van meer dan 3kWh moet je melden aan je DNB.
Anderzijds moet je ook eens kijken of een kostal hybride niet aan je noden kan voldoen ik denk dat die BE gekeurd zijn.

johanmeert
lid

Bericht door johanmeert » 21 feb 2019, 07:20

Met 1 fasige batterij is het vermogen heel beperkt (max. 5kW). De auto zelf laadt met type 2 op met max. 16.5kW (24A op 3x400VAC). De huisaansluiting zelf is 3x400VAC 40A.
Heb nu een inverter 7kW, 3-fasig. Niet eenvoudig vervangbaar door een andere inverter want is een Solaredge (dus panelen met power optimizers wegens partiële schaduw op sommige panelen).

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 21 feb 2019, 09:14

Nu heb ik betere info, bedankt
Gezien je nu al een omvormer hebt van 7kW mag je max een batterij omvormer met 3kW bij plaatsen, indien toegelaten.
Het max geplaatste is beperkt tot 10kW.

Met een batterij-PV omvormer zou je je 24kWh batterij perfect kunnen opladen en de rest injecteren. Indien ik tov mijn installatie interpoleren op de beste dag(en) kom je aan 55kWh/dag. Normalere dagen tussen de 25 en 30.
Deze opzet zou de ideale goedkoopste zijn mits je het opladen van de wagen kan beperken via de wallbox. Ook al zou je dan maar met 5kW kunnen opladen na 4u is je batterij toch zo goed als leeg <15%, nodig voor lange levensduur).

Er zijn wallbox op de markt die dit voorzien en zelfs continue kunnen bijsturen op beschikbare stroom in huis of overtal van zonnestroom (injecteerbare).

Gezien je dagelijks meer nodig hebt, ik vermoed rond de 35kWh zal je toch stroom moeten inkopen dus moet je het laden niet beperken tot enkel 5kW.

Behoud van huidige omvormer beperkt de mogelijkheid van een batterij omvormer tot 3kW gezien er al 7kW geïnstalleerd is (DNB discussie dat dit niet mag op een 3f daar gelaten).
En met 3kW zal je nog veel injecteren op mooie zonnige momenten.

Een andere mogelijkheid is dat je een off-grid maakt op batterij, keuze off-grid omvormer (zonder PV) zijn er genoeg denk ik, wat dan ontbreekt is een netgekoppelde lader om de injecteerbare stroom in de batterij te stoppen.
Moeilijke uitleg om te zeggen dat je eigenlijk een uit een EV de lader en de accu haalt die via een mennekes stekker (geen EV stekkers) op uw huisinstallatie aansluit en kan opladen. Op de accu voorzie je een HVdc naar 3fac off-grid.

Je kan 20kWh laden uit de off-grid accu en heb je meer nodig dan kan, op goedkoper tarief of meteen, de lader op t net bijspringen (aan een lagere stroom zie onder)

Ik vermoed dat je 3*40A de reden heeft de EV, wat met het capaciteitstarief een dure aangelegenheid zal worden. Dan is de laatste optie ideaal, maar iets duurder qua installatie.
En je kan een deel van de binneninstallatie hier ook aan koppelen en op andere ogenblikken (EV heeft geen stroom nodig) de batterij stroom verbruiken.
Een industriële mennekes aansluiting, heb je voor de toestellen geen keuring nodig en die kosten amper 10€ (3f+N+A)

johanmeert
lid

Bericht door johanmeert » 21 feb 2019, 19:25

Heel bizarre wetgeving die optelsom tot 10kW.
Ben je daar wel zeker van of zijn dit foute interpretaties van netbeheerders ?
Er is geen enkel scenario waar je tegelijk de pv-inverter en de batterij inverter hun max. vermogen laat injecteren in het net ... (tenzij op vraag van de netbeheerder om ze te helpen met een tekort aan stroom...)

Eenvoudig voorbeeld: een Tesla powerwall plaatsen mag dus niet als je meer dan 6kW inverter hebt omdat de powerwall een ingebouwde inverter heeft die het totaal boven 10kW duwt.
Nog een voorbeeld op de site van Engie: https://www.engie-electrabel.be/nl/blog ... -batterij/ Er wordt daar niks verteld over enige beperking bij het plaatsen van een batterij ...

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 21 feb 2019, 21:37

In een VREG draft tekst was er sprake van een max van 5kW (5kVA) voor de 2 types samen op een 1f.
Bij de 3f stond er bij dat de som tot 10kVA niet van toepassing was.

O ja, ik volg enkele Tesla powerwall 2 mensen in de UK en laden van het net zit er niet in.
Eentje heeft er zelfs 6 staan, enkel Tesla bepaalt blijkbaar hoe die gebruikt worden en ze worden daar enkel met PV stroom geladen.

johanmeert
lid

Bericht door johanmeert » 21 feb 2019, 22:47

Ok dus niet erg duidelijk die limiet van 10kW. Als er iemand een wettekst-link vind, please post.
Een batterij inverter wordt uiteraard altijd gecombineerd met een 3-fasige meter die het vermogen meet van/naar net zodat hij die perfect op nul kan regelen.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 21 feb 2019, 23:09

Wel zo dat je je DNB op de hoogte moet brengen (keuringsverslag?) indien meer dan 3kWh aan batterij capaciteit op je intern net is aangesloten.

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 22 feb 2019, 10:12

Zie topic
viewtopic.php?f=136&t=21592

De begrenzing is 10kVa voor de productie en opslageenheid samen (pv omvormers en batterij omvormers). Wie dus een eenfasige aansluiting heeft kan dus tot 5kVa PV omvormer plaatsen en tot 5 kVa Batterij omvormer.

Zijn er voorwaarden voor de aansluiting?
Opslagsystemen/batterijen tot en met 10 kW kunnen pas op het distributienet worden aangesloten als ze:

Door een erkend controleorganisme conform het AREI zijn verklaard
Voldoen aan de technische bepalingen van Synergrid (meer informatie daarover via www.synergrid.be)
Monofasig maximaal 5 kVA AC-omvormervermogen bezitten
Meerfasig maximaal 10 kVA AC-omvormervermogen hebben (met een maximale spreiding over de verschillende fasen en een maximale onbalans van 5 kVA per fase)

https://www.fluvius.be/nl/thema/meters- ... -aanmelden

Sinds 1 januari 2017 is elke netgebruiker verplicht om de plaatsing van een opslagsysteem met een capaciteit vanaf 3 kWh te melden aan je distributienetbeheerder. Op die manier kunnen we niet alleen de spanningskwaliteit van ons net beschermen, maar ook de veiligheid garanderen voor jou en technici die aan het werk zijn in jouw straat.
Het volgende waar ze taksen op kunnen gaan heffen :evil:

Daarom is de iLubat wss maar een batterij van 1,45 kWh
https://www.ilumen.be/wp-content/upload ... 1_2_NL.pdf
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 22 feb 2019, 10:34

Maar als je de batterij omvormer enkel aan het net hangt met een stekker als backup om eventueel bij te laden dan lijkt er toch geen probleem?

Plaats reactie