Simulatie impact batterijsysteem

Nu het belang aan batterij opslagsystemen, met de komst van nieuw tarieven, aan belang toeneemt, een aparte rubriek voor batterijsystemen.
Plaats reactie
Tommie1
Senior lid
Installatie Land: België

Re: Simulatie impact batterijsysteem

Bericht door Tommie1 »

Voor mij is het simpel....
Een batterij van ca 4 kWh gaat dik 5000€ kosten, en mogelijk 10 jaar mee gaan.
De besparing is hooguit 300€ (volgens de verkoper..., dus ik reken eerder met 200€).

Volgens mijn bierviltjes berekening wil ik dan aan die batterij hoogstens 1500€ uit geven. En dan blijft het een investering die mager is. Voor hetzelfde geld aandelen van Sofina kopen is interessanter.
Trouwens, als ik binnen 10 jaar mijn batterij kwijt wil gaat me dat waarschijnlijk nog eens geld kosten. Die aandelen Sofina (of andere..) zijn dan met wat geluk 2-3 keer zo veel waard.

Ik heb die verkoper gezegd dat hij me mag terug bellen als hij de batterij voor 1500€ kan installeren....
waysofbeing
junior lid

Bericht door waysofbeing »

VBP8501 schreef: 29 jan 2021, 23:15 Dat script wou ik met jullie delen:
https://gitlab.com/mathias.vanden.auwee ... ryanalyser
Hoi Mathias, ik vond je script erg handig. Ik heb het redelijk wat uitgebreid. Ik heb het ten eerste wat herschreven. Ik wou documenteren en uitleggen wat er belangrijk is in de simulatie. Ik wou ook verder gaan dan kijken naar enkel delivered en returned. Door ook data van SolarEdge op te vragen, kan ik de echte productie en consumptie berekenen. Verder heb ik nog een aantal meer realistische beperkingen toegevoegd, zoals de voorgestelde 60% injectielimiet van de Vlaamse premie, en (ont)laadvermogenlimiet van de batterij.

Ik heb een pull request gestuurd op Gitlab. Ik raad je aan om een LICENSE file erbij te zetten, bijv. open source share alike. Directe link naar mijn fork: https://gitlab.com/pjjjv/dsmrbatteryanalyser.

Even over mijn persoonlijke situatie: Ik heb alleen maar data van maart tot nu toe, maar ik denk dat ik nu een veel beter beeld heb van de geschikte grootte van een batterij en de besparing ervan.
bartgo
Master lid

Bericht door bartgo »

waysofbeing schreef:
VBP8501 schreef: 29 jan 2021, 23:15 Dat script wou ik met jullie delen:
https://gitlab.com/mathias.vanden.auwee ... ryanalyser
Hoi Mathias, ik vond je script erg handig. Ik heb het redelijk wat uitgebreid. Ik heb het ten eerste wat herschreven. Ik wou documenteren en uitleggen wat er belangrijk is in de simulatie. Ik wou ook verder gaan dan kijken naar enkel delivered en returned. Door ook data van SolarEdge op te vragen, kan ik de echte productie en consumptie berekenen. Verder heb ik nog een aantal meer realistische beperkingen toegevoegd, zoals de voorgestelde 60% injectielimiet van de Vlaamse premie, en (ont)laadvermogenlimiet van de batterij.

Ik heb een pull request gestuurd op Gitlab. Ik raad je aan om een LICENSE file erbij te zetten, bijv. open source share alike. Directe link naar mijn fork: https://gitlab.com/pjjjv/dsmrbatteryanalyser.

Even over mijn persoonlijke situatie: Ik heb alleen maar data van maart tot nu toe, maar ik denk dat ik nu een veel beter beeld heb van de geschikte grootte van een batterij en de besparing ervan.
Interessant wat jullie gemaakt hebben beiden. Ik gebruik zelf dsmr reader sinds maart 2021 en heb nog geen batterijen.

Kun je evt ook modbus data uit sma erin krijgen? Ik lees dat nu uit via mijn home assistant container. In die Container draait ook dsmr trouwens. Maar verder te weinig kennis om dit nu te installeren.

Houdt de analyser ook rekening met peak shaving boven 2.5? Dan moet je netafname per 15 Minuten berekenen en x4 doen. Dat moet dan zo weinig mogelijk boven 2.5 uitkomen.

Dan is er de 60 procent limiet : die zou wellicht afgeschaft worden.

En tenslotte zou ik ook een manier vinden om achteraf te bekijken hoeveel ik nodig had gehad om pakweg 2 dagen zonder het net verder te kunnen.

Je mag me altijd contacteren om dit nog beter te maken! Ik heb zelf weinig code kennis maar zou dit wel graag gaan gebruiken.
Krikke
lid

Bericht door Krikke »

Interessante toevoegingen hierboven!
waysofbeing schreef: 03 apr 2021, 22:58 Door ook data van SolarEdge op te vragen, kan ik de echte productie en consumptie berekenen.
Ik zie dat je de data nu opvraagt via de SolarEdge API. Ik geloof dat dit om de 15 minuten data geeft? Ik log momenteel met een RPi Zero elke minuut mijn afname, injectie en productie. De productie lees ik in real-time uit rechtstreeks van de inverter via Modbus TCP (dus over de ethernet connectie), door gebruik te maken van deze tool:
https://github.com/tjko/sunspec-monitor
Frnkie
Master lid

Bericht door Frnkie »

Tommie1 schreef: 06 mar 2021, 22:22
Trouwens, als ik binnen 10 jaar mijn batterij kwijt wil gaat me dat waarschijnlijk nog eens geld kosten.
Nee, installateurs zijn verplicht om de teruglevering te verzorgen voor alle batterijen die zij op de markt brengen (via Bebat of iets gelijkaardigs). Deze kost komt dus niet bij de consument te liggen.
Als er al een kost is, want velen verwachten dat de fabrikanten later maar al te graag hun eigen batterijen terug willen (al dan niet tegen een vergoeding) omwille van de kostbare materialen die erin zitten.
Mercier
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Mercier »

Dat geldt voor loodbatterijen, niet voor Lithium. Recyclage van loodbatterijen staat op punt en de recycleerbaarheid ervan gaat tot 90%.
De leverancier betaalt voor Lithium batterijen enkel een administratieve bijdrage en daar is recyclage NIET inbegrepen.
Vermoedelijk omdat ze maar weinig zicht hebben tot zover, hoeveel van de 'waardevolle' materialen eruit recyclebaar zijn.
Er zijn overigens maar een paar bedrijven die deze types nu al kunnen recycleren, voor een miniem percentage overigens. Umicore is er een van.
De milieubelasting van deze batterijen en de problemen met een gigantische afvalberg die er aan komt, is een ver van mijn bed show vandaag de dag.
Onze kinderen zullen het moeten oplossen, vrees ik.
Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan »

Mercier schreef: 07 apr 2021, 09:18 Dat geldt voor loodbatterijen, niet voor Lithium. Recyclage van loodbatterijen staat op punt en de recycleerbaarheid ervan gaat tot 90%.
De leverancier betaalt voor Lithium batterijen enkel een administratieve bijdrage en daar is recyclage NIET inbegrepen.
Vermoedelijk omdat ze maar weinig zicht hebben tot zover, hoeveel van de 'waardevolle' materialen eruit recyclebaar zijn.
Er zijn overigens maar een paar bedrijven die deze types nu al kunnen recycleren, voor een miniem percentage overigens. Umicore is er een van.
De milieubelasting van deze batterijen en de problemen met een gigantische afvalberg die er aan komt, is een ver van mijn bed show vandaag de dag.
Die batterijen worden niet noodzakelijk meteen "gerecycleerd" , maar "refurbished" . Van Bebat mag je dat inderdaad niet verwachten, dat doet de producent van de batterijen. Het is dus de taak van de leverancier om die batterijen aan de producent terug te bezorgen en niet aan Bebat.

De grote Li-ion batterijen zijn trouwens perfect recycleerbaar, die bevatten zelfs minder "zeldzame" metalen dan de herlaadbare Nikkel-metaal-hydride ( NiMH ) AA en AAA celletjes die je in de afstandsbedieningen stopt. Als je voor de betere Li-ion batterij kiest, namelijk de Lithium-ijzer-fosfaat ( LiFePO4 ) is het enige zeldzame metaal dat in die li-ion batterijen steekt het Lithium zelf ( plus nog wat niet-metalen ) en dan nog in kleine hoeveelheid. Het hoofdbestanddeel van alle Li-ion batterijen is koolstof. Het hangt dus van uzelf af of je kiest voor die LiFePO4 types of voor de Li-ion types die nikkel / cobalt / mangaan bevatten ....
Frnkie
Master lid

Bericht door Frnkie »

Mercier schreef: 07 apr 2021, 09:18 Dat geldt voor loodbatterijen, niet voor Lithium. Recyclage van loodbatterijen staat op punt en de recycleerbaarheid ervan gaat tot 90%.
Degene die de batterij importeert en verkoopt is verwerkingsverantwoordelijke. In de meeste gevallen dus de installateur of groothandel. De recyclage bijdrage moet inderdaad pas betaald worden op het moment dat deze verwerkt moet worden, maar dat is dus de verantwoordelijkheid van de installateur/groothandel. Deze mag een particulier hier niets extra voor aanrekenen.
Batterij recyclage is zeker geen ver van mijn bed show. Er worden continu verbeteringen ontwikkeld. Lees bijvoorbeeld hier: https://www.pv-magazine.com/2019/03/25/ ... o-over-80/
Hierin staat trouwens dat het recyclingpercentage van Lithium-Ion op dat moment ongeveer 50% bedroeg. Dat vind ik toch al meer als 'miniem'. Het ophaalpercentage is momenteel wel miniem, maar dat is vooral door de smartphone/laptop/... batterijen.
Recyclage van EV/thuisbatterijen wordt/is big business.
Het is dus de taak van de leverancier om die batterijen aan de producent terug te bezorgen en niet aan Bebat.
Tuurlijk kan de leverancier die wel aan Bebat bezorgen, dat is net waar zij voor bestaan. Misschien aanvaarden producenten in de toekomst hun eigen batterijen ook, misschien zelfs tegen vergoeding, maar Bebat regelt op dit moment alles, van aanmelding invoer tot ophaling tot recyclage. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat zij zelf recycleren, maar ze regelen het wel.

"Een producent of invoerder van thuisbatterij moet voldoen aan de aanvaardingsplicht en is dus verantwoordelijk voor wat er met die batterij (en eventuele modules) gebeurt na hun eerste leven. Wie als installateur batterijen aankoopt (fysiek of online) bij een buitenlands bedrijf en deze in België als eerste op de markt brengt wordt ook onderworpen aan deze aanvaardingsplicht en als invoerder aanzien. Aanvaardingsplicht houdt in dat u verantwoordelijk blijft voor de rapportering(jaarlijkse aangifte van verkoop)/sensibilisering, terugname en inzameling en verwerking van de afval batterij.U kan zich hiervoor aansluiten bij een beheerorganisme (zoals BEBAT) of dient een individueel afvalpreventie-en beheerplan in te dienen bij OVAM voor Vlaanderen waarin u uitgebreid de eigen organisatie van rapportering, inzameling en verwerking voorlegt ter goedkeuring. In het eerste geval vervult BEBAT dan je aanvaardingsplicht. "
jeroen beeckx
Master lid
Donateur
Donateur

Bericht door jeroen beeckx »

Frnkie schreef: 07 apr 2021, 10:01
Degene die de batterij importeert en verkoopt is verwerkingsverantwoordelijke. In de meeste gevallen dus de installateur of groothandel. De recyclage bijdrage moet inderdaad pas betaald worden op het moment dat deze verwerkt moet worden, maar dat is dus de verantwoordelijkheid van de installateur/groothandel. Deze mag een particulier hier niets extra voor aanrekenen.
Batterij recyclage is zeker geen ver van mijn bed show. Er worden continu verbeteringen ontwikkeld. Lees bijvoorbeeld hier: https://www.pv-magazine.com/2019/03/25/ ... o-over-80/
Hierin staat trouwens dat het recyclingpercentage van Lithium-Ion op dat moment ongeveer 50% bedroeg. Dat vind ik toch al meer als 'miniem'. Het ophaalpercentage is momenteel wel miniem, maar dat is vooral door de smartphone/laptop/... batterijen.
Het is dus de taak van de leverancier om die batterijen aan de producent terug te bezorgen en niet aan Bebat.
Tuurlijk kan de leverancier die wel aan Bebat bezorgen, dat is net waar zij voor bestaan. Misschien aanvaarden producenten in de toekomst hun eigen batterijen ook, misschien zelfs tegen vergoeding, maar Bebat regelt op dit moment alles, van aanmelding invoer tot ophaling tot recyclage. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat zij zelf recycleren, maar ze regelen het wel.

"Een producent of invoerder van thuisbatterij moet voldoen aan de aanvaardingsplicht en is dus verantwoordelijk voor wat er met die batterij (en eventuele modules) gebeurt na hun eerste leven. Wie als installateur batterijen aankoopt (fysiek of online) bij een buitenlands bedrijf en deze in België als eerste op de markt brengt wordt ook onderworpen aan deze aanvaardingsplicht en als invoerder aanzien. Aanvaardingsplicht houdt in dat u verantwoordelijk blijft voor de rapportering(jaarlijkse aangifte van verkoop)/sensibilisering, terugname en inzameling en verwerking van de afval batterij.U kan zich hiervoor aansluiten bij een beheerorganisme (zoals BEBAT) of dient een individueel afvalpreventie-en beheerplan in te dienen bij OVAM voor Vlaanderen waarin u uitgebreid de eigen organisatie van rapportering, inzameling en verwerking voorlegt ter goedkeuring. In het eerste geval vervult BEBAT dan je aanvaardingsplicht. "
Wij moeten 3,5EUR/kg betalen aan Bebat. Dus een LG van 10kWh kost 350EUR Bebat en wordt uiteraard aan de klant doorgerekend...

Tenzij ik het helemaal mis heb...:-)

Mvg
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net
Mercier
Senior lid

Bericht door Mercier »

Dat is wat ik op de site van Bebat vind.

https://cms.bebat.be/sites/default/file ... _NL_HR.pdf

Iets of wat batterij weegt meer dan 20 kg.
In deze lijst zie ik 0.057 per stuk.
Bij de nota's onderaan in donker groen dat dit enkel een administratieve bijdrage is

Administratieve bijdrage per stuk (batterij of pack) die niet alle kosten dekt voor het beheer van de afgedankte bat
Niet inbegrepen: Inzameling, ophaling, sortering, verwerking en recyclage
Wel inbegrepen: Preventie, sensibilisering en communicatie
Rapportering aan de 3 regionale overheden
Voor inzameling, ophaling, sortering, verwerking en recyclage van deze afgedankte batterijen en -accu's kan
een aparte overeenkomst afgesloten worden met Bebat.

Hierbij vraag ik me dus af hoeveel de recyclage van een herlaadbare Lithium batterij kost en wie dat moet betalen ?
Heeft er hier al iemand een batterij gekocht waar dit gegeven op de factuur vermeld staat ?
Wat doe je als leverancier op het ogenblik dat een klant, waar je enkele jaren tevoren een batterij aan hebt geleverd, die bij jou afzet als die stuk is ?
En ook al zou je weten hoeveel de recyclagekost vandaag is, wat zal die dan zijn bij pakweg 5 of 10 jaar ?

Waar haalt u die 3.5 EURO per K ?
Laatst gewijzigd door Mercier op 07 apr 2021, 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Frnkie
Master lid

Bericht door Frnkie »

jeroen beeckx schreef: 07 apr 2021, 14:59
Frnkie schreef: 07 apr 2021, 10:01

Wij moeten 3,5EUR/kg betalen aan Bebat. Dus een LG van 10kWh kost 350EUR Bebat en wordt uiteraard aan de klant doorgerekend...

Tenzij ik het helemaal mis heb...:-)

Mvg
Dat mag natuurlijk, maar dan moet je dat bij de verkoop doen. Als invoerder ben jij verantwoordelijk voor de verwerking van de producten die jij op de markt gebracht hebt en mag je de eindgebruiker niets meer aanrekenen op het moment van recyclage (Europese wetgeving).

@Mercier als je zelf installateur bent, neem je best contact op met Bebat voor meer uitleg
Mercier
Senior lid

Bericht door Mercier »

Ik ben er niet zo zeker van dat ik als particulier niet zal moeten betalen als ik van mijn batterij (LI) af wil.
We moeten voor alle afval betalen, waarom zou dat dan voor dit niet zo zijn ?
De kleine batterijen hebben bij de Bebat bijdrage recyclage inbegrepen, zo ook voor alle loodbatterijen.

Stelt zich dan niemand de vraag waarom voor Li van meer dan 20 kg er een uitzondering gemaakt wordt? Zo ook voor een reeks ander types waarvoor recyclage niet zo evident is.
Dat verhaal van die ene fabriek in Finland is al enkele jaren oud maar blijkbaar zou het nu toch op capaciteit draaien.
Kent iemand er nog gelijkaardig ?
Frnkie
Master lid

Bericht door Frnkie »

Als je moet betalen, word je afgezet, want niet wettelijk volgens de mensen van Bebat. Voor het waarom denk ik toch dat je best ook zelf Bebat contacteert. Anders zijn we gewoon aan het gokken.
Plaats reactie

Terug naar “Batterij opslagsystemen”