LG resu of BYD of zoutwater

Nu het belang aan batterij opslagsystemen, met de komst van nieuw tarieven, aan belang toeneemt, een aparte rubriek voor batterijsystemen.
Plaats reactie
pluxy
Senior lid
Installatie Land: België

LG resu of BYD of zoutwater

Bericht door pluxy »

Na lang lezen en lezen en lezen.
Zit ik met een vraag over de betrouwbaarheid van de Lion en lfp.
Daar LG nu een recall doet van de RESU10 doet mij twijfelen over de Lion versie en doet mij nu eerder neigen naar de lfp versie.
Van BYD heb ik nog geen slechte ervaring kunnen terugvinden. Van alpha ESS dan weer wel.
En kan je trouwens deze 2 technologieen vergelijken op de moment.
Maar anderzijds kan je een chinees product vertrouwen tov een langbestaand zoals LG, die toch een goede naam hebben?
Persoonlijk vind ik de modules die op de grond staan interessanter dan hangmodellen die toch ook al wel wat wegen. En ze moeten in de kelder geraken.
Verder vind ik niet zo veel over de zoutwater modellen, (al zijn deze ondanks de veel grotere plaatsinname de voorkeur).
Maar ik kan er natuurlijk compleet naast zitten.
Iemand anders heeft hier misschien een andere mening over en hoor deze dan ook graag.
Heb aan de firma die al een offerte hebben gemaakt al gevraagd van de 2 systemen. zoutwater en lg en konden ook niet alle antwoorden geven en wisten zelfs niets van de recall. Hij moest op mijn vragen nog wat opzoekwerk verrichten en gaf ook toe nog niet lang bezig te zijn met het artikel. Vind ik dan wel weer eerlijk. Al kwam hij wel geinteresseerd over.
eddy.d
lid

Re: LG resu of BYD of zoutwater

Bericht door eddy.d »

Ik heb ook al een paar keer info opgezocht over de zoutwaterbatterij
Maar kennelijk is er niet veel interesse om die te verkopen
Of is er nog onvoldoende ervaring
In elk geval is die ofwel gigantisch duur of niet te krijgen
Als je dan artikelen leest over de batterij is het wel de ideale thuisbatterij
Veilig en enorm lange levensduur en de nadelen zijn enkel voor het transport
De hoge prijs kan ook wel liggen aan de beperkte productie
Zout water is toch zo duur niet ?
pluxy
Senior lid

Bericht door pluxy »

@eddy.d
Ik heb ondertussen weet van rond de 5 verdelers. Van één weet ik dat ze duurder zijn dan een lg resu. Deze gaat nu prijs maken, maar vroeg wat extra tijd. Andere heb ik vorig week gemaild,niet gereageerd, nog een andere , maar die had geen tijd.
Levertijd is een issue, maar navraag leert mij dat de productie op de moment serieus word verhoogd. Bestelling voor en na een bepaalde periode komen op tijd of veel later.
Ik weet een shop die ze op 3dagen kan leveren, maar ik kan ze natuurlijk niet kopen en dan hier een installateur vragen om ze te plaatsen. Garantie gaat die niet leveren dan. Anders was de zaak al beklonken.
Als je bv vraagt voor een greenrock , vinden ze een normale vraag. vraag je voor enkel de batterijen met in mijn geval SMA, dan word het even stilletjes en de vraag waarom. Het staat in mijn huis , dus ik bepaal wat erin komt. Slik nog eens.
In Duitsland zou ze populair zijn.
Dat ze groter zijn dan een lg resu stoort mij niet. Pelletketel/silo/buffervat is ook groot.
De veiligheid aspect vind ik WEL belangrijk. Want je wil toch een veilige omgeving.
pluxy
Senior lid

Bericht door pluxy »

@eddy.d
Ik heb ondertussen weet van rond de 5 verdelers. Van één weet ik dat ze duurder zijn dan een lg resu. Deze gaat nu prijs maken, maar vroeg wat extra tijd. Andere heb ik vorig week gemaild,niet gereageerd, nog een andere , maar die had geen tijd.
Levertijd is een issue, maar navraag leert mij dat de productie op de moment serieus word verhoogd. Bestelling voor en na een bepaalde periode komen op tijd of veel later.
Ik weet een shop die ze op 3dagen kan leveren, maar ik kan ze natuurlijk niet kopen en dan hier een installateur vragen om ze te plaatsen. Garantie gaat die niet leveren dan. Anders was de zaak al beklonken.
Als je bv vraagt voor een greenrock , vinden ze een normale vraag. vraag je voor enkel de batterijen met in mijn geval SMA, dan word het even stilletjes en de vraag waarom. Het staat in mijn huis , dus ik bepaal wat erin komt. Slik nog eens.
In Duitsland zou ze populair zijn.
Dat ze groter zijn dan een lg resu stoort mij niet. Pelletketel/silo/buffervat is ook groot.
De veiligheid aspect vind ik WEL belangrijk. Want je wil toch een veilige omgeving.
De Oostenrijkers maken prima dingen voor energie. Heb er dan een voorkeur voor. Er staan hier verschillende Oostenrijkse energiemakers .
eddy.d
lid

Bericht door eddy.d »

Dat is exact wat ik bedoel
Er zijn er wel die ze verkopen maar ze pushen toch in de richting van een meer verkochte batterij
Ik ga nog wat afwachten tot ze meer ingeburgerd is en de productie opgeschaald is
En vooral maar dat geld voor al de batterijen zal er wel een aanpassing komen die de pieken in het verbruik zullen opvangen
De pieken wegwerken zal belangrijker worden dan het verbruik van de opgeslagen energie als het aankomt op de terugverdientijd
zonvoorelk
Master lid

Bericht door zonvoorelk »

Een zoutbatterij kan geen pieken opvangen want het is traagwerkend.
DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX »

Greenrock vereist geen ADR transport, dus zou goedkoper moeten zijn dan.
Deze batterij kan je ook diep ontladen (100% DoD)

Enkel raden ze aan niet meer dan 2,5 kWh laad/ ontlaadstroom te nemen.
GREENROCK_Stacks_Technische-Daten_V03_nl.pdf
blu_partner_2019_1_nl_V03_kl-CONSUMENTEN.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R
pluxy
Senior lid

Bericht door pluxy »

"Enkel raden ze aan niet meer dan 2,5 kWh laad/ ontlaadstroom te nemen."

Per laadblok dan toch hoopt ik.
Dus al je bv 10kwh pakket is het 4x2,5kwh?
turboke27
lid

Bericht door turboke27 »

pluxy schreef:"Enkel raden ze aan niet meer dan 2,5 kWh laad/ ontlaadstroom te nemen."

Per laadblok dan toch hoopt ik.
Dus al je bv 10kwh pakket is het 4x2,5kwh?
Ik neem aan dat hij bedoelt dat ontlaadstroom (vermogen dus eigenlijk, stroom zou in Ampere zijn uiteraard) beperkt moet blijven tot 2.5kW
Zodat een batterij van 10kWh onder maximale belasting op 4 uur volledig leeg is.

Eenheden zijn hier op het forum wel vaker verward.

Verstuurd vanaf mijn SM-A405FN met Tapatalk

pluxy
Senior lid

Bericht door pluxy »

vandaag de melding gehad dat je uit een zoutwater maar 20% vermogen haalt. LG 50%
Plaats reactie

Terug naar “Batterij opslagsystemen”