injectielimiet van 60%

Nu het belang aan batterij opslagsystemen, met de komst van nieuw tarieven, aan belang toeneemt, een aparte rubriek voor batterijsystemen.
Plaats reactie
lennie
Master lid
Installatie Land: België

Re: injectielimiet van 60%

Bericht door lennie »

JefdeWit schreef: 01 sep 2020, 16:03 120 tot 190 € (geplaatst maar excl. BTW).
Dat is goedkoop. Ik heb ondertussen de aanbieding die ik kreeg teruggevonden en daar spreekt men van 750€ ex btw.
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°
Wirehead
junior lid

Bericht door Wirehead »

Een van de eenvoudigste oplossingen voor batterijopslag is de Sunny Storage - in een bestaand SMA systeem - dacht ik, die kan, als ik het goed voorheb, ook "off-grid" mits die transfer switch inderdaad.
JefdeWit
Master lid
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door JefdeWit »

lennie schreef: 01 sep 2020, 16:11 Dat is goedkoop. Ik heb ondertussen de aanbieding die ik kreeg teruggevonden en daar spreekt men van 750€ ex btw.
Tja, ik heb al verschillende prijzen zien voorbijkomen.
En tot 50% verschil voor exact hetzelfde (zelfde merk, zelfde type).
De ene installteur maakt wat meer winst op zijn werkuren, de andere op materiaal.
Uiteindelijk is het de prijs van de totale offerte die telt.
kevintje
junior lid

Bericht door kevintje »

JefdeWit schreef: 01 sep 2020, 15:53
Naar TS toe een beetje eigenaardig dat je niet van alle details op de hoogte bent?
Als je een batterij met premie wil installeren is één van de voorwaarden dat de installatie gebeurt door een erkend installateur.
Die maakt normaal gezien een all in offerte en kan onmiddellijk zien of je huidige omvormer geschikt is.
Wat is daar eigenaardig aan?
Ik was alles nog aan het uitzoeken dus niet abnormaal dat ik niet alle details ken niet?
JefdeWit
Master lid
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door JefdeWit »

kevintje schreef: 19 aug 2020, 14:31 Reden waarom ik een batterij zou willen plaatsen is omdat ik graag van het procumententarief af wil.
Als ik nu wat berekeningen doe kom ik net wel, net niet voordelig uit.

Als ik echter minder van het net zou terugnemen (daarom de batterij) zou ik gemiddeld 120 euro/jaar goedkoper uitkomen.
Heb je er tijdens je berekeningen ook rekening mee gehouden dat als je blijft kiezen voor het prosumententarief (en het prosumententarief blijft tot 15 jaar na keuring behouden) je niet onderworpen bent aan het capaciteitstarief?

Als je eindresultaat maar uitkomt op 120 €/jaar (in het voordeel van een thuisaccu tov netopslag) op basis van 'wat berekeningen' moeten er maar enkele parameters verkeerd zijn ingeschat (alle parameters zijn immers niet gekend noch vastgelegd) of anders worden vastgelegd om tot een ander resultaat te komen.

Als je uitgaat van jouw scenario voor zelfplaatsing kom je dan uit op een TVT van 43 jaar.
Als je uitgaat van een volledige plaatsing (realistisch scenario) kom je uit op een TVT van 75 jaar.
Beide resultaten gaan ver boven de levensduur van een thuisbatterij.

Uiteraard kan je andere incentives hebben voor het plaatsen van een thuisbatterij.
Maar jouw stimulans blijkt vooral ingegeven te zijn om en netafhankelijk te blijven en daar zo weinig mogelijk voor te betalen.
Daar is niets mis mee maar onder de huidige regelgeving en met een doorsnee verbruik gaat dat met een thuisaccu van 10 kWh nooit lukken.
Dan blijft netopslag altijd goedkoper.
En om af te geraken van het prosumententarief moet je ook niet overstappen naar een thuisaccu. Dan kies je voor een paar tientallen € voor de vervroegde plaatsing van een digitale meter en stap je vervolgens vrijwillig over naar tariefoptie 2.
Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan »

Ik vond toevallig dit "Phocos" merk. Ik geef hier de link naar Conrad.be omdat daar ook meteen de prijs te zien is. Het interessante aan dit toestel is dat het hoge PV spanningen accepteert waardoor je in theorie geen herbekabeling van de zonnepanelen moet doorvoeren. Je kan tot negen dergelijke toestellen in parallel aansluiten. Het "rare" is ook dat netinjectie standaard uitgeschakeld is, en die moet je met een PIN code activeren. Of het toestel Synergrid gekeurd is heb ik niet nagechecked, maar een DNS ertussen plaatsen kost nu ook de wereld niet. Of men apart de batterijen aan ieder parallel geschakeld toestel moet aanschakelen is na te vragen.

Conrad link : https://www.conrad.be/p/phocos-psw-h-5k ... rm=2251642
Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan »

.... lees ENS i.p.v. DNS :oops:
Plaats reactie