Thuisbatterij

Nu het belang aan batterij opslagsystemen, met de komst van nieuw tarieven, aan belang toeneemt, een aparte rubriek voor batterijsystemen.
Plaats reactie
Bas
Master lid
Installatie Land: België

Re: Thuisbatterij

Bericht door Bas »

Het probleem voor thuisbatterijen is de terugdraaiende teller. Die 'opslag' van energie kost mij momenteel €320/4000 kWh = 8 cent. Dus met het batterijsysteem dat jij voorstelt, maak ik 2 cent verlies per opgeslagen kWh. En dan heb ik nog een te grote omvormer voor mijn verbruik en tellen we geen laad/stilstand verliezen mee.
Met het toekomstige elektriciteitstarief wordt dit wellicht anders, maar wie weet hoe dat er exact uit gaat zien? :vraag:

Bas
Master lid

Bericht door Bas »

Bas schreef:
16 mar 2020, 20:33
Het probleem voor thuisbatterijen is de terugdraaiende teller. Die 'opslag' van energie kost mij momenteel €320/4000 kWh = 8 cent. Dus met het batterijsysteem dat jij voorstelt, maak ik 2 cent verlies per opgeslagen kWh. En dan heb ik nog een te grote omvormer voor mijn verbruik en tellen we geen laad/stilstand verliezen mee.
Met het toekomstige elektriciteitstarief wordt dit wellicht anders, maar wie weet hoe dat er exact uit gaat zien? :vraag:
Eigenlijk een slechte vergelijking besef ik net. Geen idee hoe correct te vergelijken op basis van kost/kWh/cyclus, er komen dan nog wat andere factoren en veronderstellingen in het spel...

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma »

Ik stelde niks voor
Tenzij je een berekeningswijze ook als voorstel rekent.
De berekening gaat van het standpunt uit van waar moet ik hoeveel aan geven en wat zijn de risico's.
Op t net betaal je per kWh om dit te gebruiken (huidig, voorspeld en toekomst) met indexatie in t achterhoofd.
Met een accusysteem geef je geld uit vooraf maar de levensduur van t systeem is eindig of sterk afnemend. En je kan de kost uitrekenen tegen parameters van t net.
Evident dat zolang er bepaalde maatregelen zijn dit al of niet gunstig is of zal worden of net niet.

Bij het voorbeeld (zonder intrest of indexatie) van 0,10€/kWh voor een accusysteem is bij een terugdraaien de teller enkel de producenten vergoeding van toepassing. Schaft men het terugdraaien gedeelte distributie af dan moet je vergelijken met de huidige distributievergoeding (welke in de meeste gevallen hoger ligt).
Maar indien men het 'capaciteitsvergoeding' zal invoeren en de distributietarieven per kWh zal halveren dan liggen die vermoedelijk lager dan die 10ct
Is er totaal geen terugdraaien de teller meer dan heb je opnieuw een andere situatie, niet bereken aar gezien de opbrengst van injectie niet gekend is.

Echter in alle gevallen moet je rekening houden met het ogenblikkelijk verbruik.

Wil je de duurtijd van de 'terugverdientijd' berekenen dan zal je moeten kijken hoeveel cycli er in welke periode kunnen optreden én dan kan een (meerdere) flexibel tarief over een 24u wel plots interessant worden

F16
lid

Bericht door F16 »

Als de keuze op batterijen valt (en men de off-grid keuze maakt), dan zal men vnl. ook met alle verbruikspieken + grote verbruikers (al of niet -deels- gesommeerd) rekening moeten houden.

Deze oefening is voor ieder anders ... en iemand die quasi permanent thuis is zal beter z’n verbruik(‘s-pieken) kunnen spreiden dan iemand die uit werken gaat.

Programma’s (verbruik/productie/opslag) kunnen wel iets optimaliseren (en/of leren) echter kunnen deze niets (de interactie van de mens) voorspellen...

Zelf zal ik nog een poosje genieten van de ‘voor-mij-beste-batterij’ , nl. het net.
En het huidig kostenplaatje hiervoor neem ik er graag bij (met huidige prijzenpolitiek althans)

leopard005
Senior lid

Bericht door leopard005 »

Ik test nu al bijna 1,5 jaar, en pas ben nog steeds bezig met aanpassingen :D Ander bms systeem, laadspanningen, uitschakelspanning, overschakelmomenten naar het gewone lichtnet. Maar...winst haal je er zeker niet uit. Te veel factoren zoals: electronica moet ook gevoed worden, zelfs bij niet gebruik. Mijn Lifepo4 batterijen geven zeer weinig verlies bij niet gebruik, dus te verwaarlozen.Omvormer verliezen van batterij naar 230V. Mijn batterijen zijn 24 V om toch spanningsverliezen in de bedrading op te vangen, en veel verlichting is op 12V. Dus een verlies van 24 naar 12V.Je staat ervan versteld hoeveel energie je verbruikt. Ik heb het onderschat, maar experimenteer toch verder... :D
IMG_20200321_133311.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus »

:tu: je hebt er duidelijk je hobby van gemaakt. ;-)
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

F16
lid

Bericht door F16 »

Mooi project!

leopard005
Senior lid

IMG_20200326_072734.jpg
2020-03-26 11_40_27-LOGO!Soft Comfort.png
Onderste foto = schema met logo 8 van Siemens.
Bij te diep ontladen van de batterij gaat alles terug over op netspanning, behalve als er geen netspanning is. Dan gaan de batterijen max. 90% ontladen. Bij 90% ontlading = alles ui. Foto midden is een voeding 25 volt, 80 ampere. Met deze voeding zou je de batterijen terug kunnen opladen, maar deze is nog nooit gebruikt. Enkel aangezet voor de foto.
Onderste foto = bms systeem ter bescherming tegen te veel ontladen, balanceren evenwicht cellen.

IMG_20200326_072659.jpg
En mijn cellen zijn in evenwicht :D
BMS.jpg

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus »

:eek: :shock: :tu:
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

F16
lid

Bericht door F16 »

Echt knap!
En beschik je ook over een generator?

leopard005
Senior lid

Yep,

Deze werkt al, maar... heb nog een probleem met de choke. Indien de generator start zal deze (bijna) altijd koud starten. Daarvoor moet ik nog iets op de generator monteren in de luchtinlaat. Dit zal moeten werken op motortemperatuur. Bij warme motor, temp nog in te stellen gaat de choke niet inkomen. Bij een gefaalde startprocedure herstart de motor max 3 keer. Een draaiende motor wordt gecontroleerd door de laadspanning van de alternator die de batterijen opladen en als tweede controle de dynamo van de startbatterij. Als één van beide spanning geeft kan de motor niet herstarten. Anders kraakt alles :mrgreen:
Generator.jpg

Bas
Master lid

Bericht door Bas »

Waauw! Sterk werk! :tu:

Plaats reactie