Thuisbatterij

Nu het belang aan batterij opslagsystemen, met de komst van nieuw tarieven, aan belang toeneemt, een aparte rubriek voor batterijsystemen.
Plaats reactie
davehayabusa
junior lid
Installatie Land: België

Thuisbatterij

Bericht door davehayabusa »

dus, na al wat zaken proberen zelf te onderzoeken zie ik het bos door de bomen niet meer.
Als ik verkeerd ben, please wijs me de weg :-)

Ik heb via Futech een offerte laten opmaken om zonnepanelen te laten leggen.
14x zonnepaneel: Q CELLS Q.ANTUM Solar Module 315Wp
(OFFERTE ZONNEPANELEN FUTECH HOME ECO INVEST
Aantal panelen : 14
Vermogen per paneel (Wp) : 315
Vermogen zonnepanelen (Wp) : 4 410
Indicatieve Opbrengstfactor (Wh/Wp) : 910
Opbrengst zonnepanelen (kWh) : 4 013
Marktprijs elektriciteit per kWh (€) : 0,290
Nettobesparing per kWh (€)* : 0,250
Indexatie energie markt : 4%)

Omvormer: SMA 2,5 KV
Schaduwoplossing: Tigo Optimizer (60€/paneel, excl in de offerte)
extra zonnepaneel rendement: Pidbox + monitor: Smappee.
-> prijs: 6.759€

en nu komt het:
maar met de optie om nu de iLubat (thuisbatterij) erbij te nemen aan +-36% van de prijs, namelijk: 1590€ ipv 2500€.
Maar ik lees op dit fora geen al te positieve reacties (en ik lees ze vooral toen de prijs nog 2500€ was), dus misschien is dit met de korting nu wel een goede zaak?

Of

Kan ik beter investeren in:
LG Chem RESU 3.3 - 48V lithium-ion storage battery aan 2.350€
(https://www.europe-solarstore.com/lg-ch ... ttery.html)
of dergelijk (graag jullie betere opties dan ook) maar dan ook waarschijnlijk met een grotere omvormer type: SMA 3,0 KV

Maar wie installeert (erkend installateur, ja maar wie bv in regio hageland, limburg, antwerpen?) dan deze thuis om er een premie te kunnen voor aanvragen (als deze er al voor is)?

Zoals je merkt heb ik verschillende vragen :-)

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Re: Thuisbatterij

Bericht door DaRkMaN_FX »

Heb je shaduw problemen ?

Indien ja, dan zou ik eerder kiezen voor een SolarEdge + LG RESU batterij
Of als alternatief een Huawei omvormer

Ilubat is maar een tijdelijke oplossing om het proconsumententarief naar beneden te halen.
Dit zal met de Digitale Meter niet veel nut hebben. Je kan beter uw energie in een batterij steken dan.

PS: Hou rekening mee als je de premie voor de batterij wil je op eigen kosten de Digitale Meter zult moeten plaatsen /betalen.
Dan ga je ook in de nieuwe tariefstructuur vallen. Daar je moet betalen met kWh afname op netkosten en geen proconsumententarief meer.
Dus ook geen recht meer op terugdraaiende teller.
Dit is enkel als je de premie voor batterij aanvraagt!
In de nodige topics kan je hier info omtrent vinden.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob »

DaRkMaN_FX schreef:
17 dec 2019, 12:21
PS: Hou rekening mee als je de premie voor de batterij wil je op eigen kosten de Digitale Meter zult moeten plaatsen /betalen.
Niet correct. Het deel dat je uit eigen zak moet betalen voor plaatsing van de DM hangt af van de meerprijs van de DM bovenop de terugbetaling door de overheid (bij plaatsen thuisbatterijen). Voor de meeste normale installaties dekt de premie de plaatsingskosten van de DM.

TS houdt er best wel rekening mee dat hij:
- Een PV-installatie wenst te plaatsen van 4410 kWp
- Een batterij wenst te plaatsen met een relatief zeer beperkte opslagcapaciteit.
- En - toch indien hij dit wil doen met een premie - hij van zijn opgewekte vermogen maar 1500 kWh meer mag injecteren in het net.

ivob
Master lid

Bericht door ivob »

DaRkMaN_FX schreef:
17 dec 2019, 12:21
Dan ga je ook in de nieuwe tariefstructuur vallen. Daar je moet betalen met kWh afname op netkosten en geen proconsumententarief meer.
Dus ook geen recht meer op terugdraaiende teller.
Het eerste deel is juist maar je tweede zin kan - bij niet geïnformeerde prosumenten - voor verwarring zorgen.
De terugdraaiende teller is - tot op heden - nog steeds niet afgevoerd. Ook niet als je een digitale meter hebt.
Je hebt nog steeds recht op de terugdraaiende teller.
Zonder thuisbatterij of met een thuisbatterij zonder premie kan de prosument nog steeds kiezen voor prosumententarief en volledig terugdraaiende teller.
Met thuisbatterij met premie heb je geen prosumententarief meer, betaal je nettarieven volgens de werkelijke afname maar geniet je nog steeds van een terugsraaiende teller voor het deel elektriciteit.
https://www.lne.be/premie-voor-de-aanko ... isbatterij

Gezien TS maar een kleine batterijpremie kan genieten (gezien zijn beperkt opslagvermogen), een relatief beperkt prosumententarief zal moeten betalen (omvormer met klein max. kVA) moet hij toch eens goed narekenen of de kosten van zo'n installatie wel opwegen tegen de nadelen en de opgelegde voorwaarden voor een batterij met premie.

Bas
Master lid

Bericht door Bas »

Mijn mening over batterijsystemen op dit moment:
- Geen enkel batterijsysteem is financieel rendabel in Vlaanderen.
- Zonder premie is in veel gevallen meer rendabel dan met. En sowieso veel simpeler. Bij premie maakt de verplichte injectielimiet van 60% van het omvormervermogen het ingewikkeld en minder rendabel. Zeker als je zo een kleine omvormer en batterij hebt.
- De prijs van Lithium-Ion batterijsystemen (zoals LG) ligt onder de €1000 per kWh opslagcapaciteit. De Ilubat is geen Li-Ion en zit hier met €1599 voor 1,45 kWh boven. Uit de datasheet is het niet op te maken of dit bruikbare capaciteit is of niet...

Offertes PV kun je laten beoordelen in dit topic: viewforum.php?f=37
Laatst gewijzigd door Bas op 18 dec 2019, 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.

davehayabusa
junior lid

Thanks Bas,

Dus de iLubat is een no-go op deze moment,
Maar aangezien deze diende om de omvormer/prosumententaks te verminderen, zal deze omvormer te licht zijn, en ik dan dien over te schakelen naar een SMA 3,0 ipv 2,5?

Correct?

Bas
Master lid

Bericht door Bas »

davehayabusa schreef:
18 dec 2019, 12:21
Thanks Bas,

Dus de iLubat is een no-go op deze moment,
Maar aangezien deze diende om de omvormer/prosumententaks te verminderen, zal deze omvormer te licht zijn, en ik dan dien over te schakelen naar een SMA 3,0 ipv 2,5?

Correct?
Beide omvormers zijn mogelijk, SMA laat een overdimensionering van 200% toe. Op de 2.5 mag je dus tot 5000 wp aan PV leggen. De 2.5 zal wel meer 'aftoppen' op zonnige momenten dan de 3.0.
https://www.sma-benelux.com/kenniscentr ... latie.html

ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Met dat systeem krijg je in het beste geval 750 € batterijsubsidie (afhankelijk van de kostprijs van de installatie, bij de Ilubat haal je dit al helemaal niet).
Maar met een 3.0 omvormer mag je ook maar 1800 kW injecteren in het net terwijl je installatie in de zomer gemakkelijk voor een langere periode tot 3 kw gaat produceren. TS moet dus ook zijn onmiddellijk verbruik kennen op een zonnige dag. De opslagcapaciteit van de batterij is zo klein dat ze na een paar uur al gevuld is. Als zijn onmiddellijk verbruik niet hoog genoeg is gaat hij injecteren (en waarschijnlijk 40% van de productie verliezen).
En hij moet ook goed berekenen hoeveel hij dan gaat besparen om een jaarlijkse 300 € prosumentenbelasting te ontlopen. Bovendien moet hij ook dagelijks (bovenop eigen dagproductie) de inhoud van zijn batterij terug verbruiken (of hij heeft de volgende dagen geen opslagcapaciteit meer).

davehayabusa
junior lid

dag Ivob,

Dus beter geen batterij te nemen voor mijn opstelling, en gewoon de prosumententax betalen

Bas
Master lid

Bericht door Bas »

Lijkt mij ook het simpelste, en financieel de betere keuze. Je kan na een (of meerdere) jaren nog altijd een batterij aankopen. De prijzen blijven dalen + je hebt dan meer zicht op jouw direct verbruik door de data van de digitale meter. Op basis hiervan kan er een betere berekening gemaakt worden of een batterijsysteem al dan niet rendabel is voor jou.

davehayabusa
junior lid

thanks mannen,
das al een hele belangrijke voor me,

ik ga in ieder geval nog enkele installateurs laten komen om offertes te kunnen vergelijken.

ivob
Master lid

Bericht door ivob »

davehayabusa schreef:
18 dec 2019, 14:36
dag Ivob,

Dus beter geen batterij te nemen voor mijn opstelling, en gewoon de prosumententax betalen
Daar kan ik niet op antwoorden want ik kan jouw rekening niet maken.
Op basis van de gegevens die je hier geeft zou ik het persoonlijk niet doen. En al helemaal niet met een iLubat systeem.

(Voor mezelf heb ik al uitgemaakt - op basis van mijn verbruiksparameters - dat het een 14 kWh batterij wordt, doch hoogstwaarschijnlijk zonder premie. Plaatsing medio 2020).

pluxy
lid

Bericht door pluxy »

Normaal ga ik komende week naar Intersolution in Gent.
Zijn er specifieke vragen ivm de thuisbatterij die interessant kunnen zijn? Voor jullie en voor mij?

Plaats reactie