Batterijen laten terugleveren snachts

Nu het belang aan batterij opslagsystemen, met de komst van nieuw tarieven, aan belang toeneemt, een aparte rubriek voor batterijsystemen.
Plaats reactie
Christiaan
Master lid
Installatie Land: België

Re: Batterijen laten terugleveren snachts

Bericht door Christiaan » 27 nov 2019, 14:35

ivob schreef:
27 nov 2019, 14:20
Christiaan schreef:
27 nov 2019, 14:11
Het is blijkbaar zijn bedoeling om de opgespaarde stroom in de batterij 's nachts en tijdens de zomer ook nog eens in het net te injecteren
Dat is de kern van het verhaal, hoe?

- Alles wat de omvormer niet aftopt kan je rechstreeks injecteren in het net en in de winter herbruiken. Zonder enige kost.
Er is een beperking op omvormer, niet op het aantal kWp van de panelen.
- Alles wat de omvormer aftopt hoe krijg je dit (on grid want off grid zoals jij voorstelt kan je niet injecteren in het net) in de batterijen?
Daar zit het hem juist , al wat van de zonnepanelen naar de batterijen gaat wordt niet afgetopt, dus er kan 5 kVA naar het net gaan en tezelfdertijd 10 kVA naar de batterijen gaan. 's Nachts is het dan de bedoeling dat de batterijen hun lading aan 5 kVA via de omvormer in het net injecteren. Er worden dus meer uren per dag aan 5 kVA in het net injecteert dan dat er uren zonneschijn zijn. Dat is de bedoeling maar mag dus niet omdat batterijen niet mogen injecteren. Je kan het uiteraard wel eens "proberen" :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Christiaan op 27 nov 2019, 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 27 nov 2019, 14:36

Ik dacht dat de TS zijn batterij overdag wou opladen met alles boven de 5 kW productie (minder aftopping), om deze energie dan 's nachts vrij te geven en de teller te laten terugdraaien zodat hij in de winter de teller meer vooruit kan laten draaien zonder te moeten betalen? Vandaar de analogie met de ilubat

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 27 nov 2019, 14:40

Ik neem aan (is echter maar een gok) dat Ts een gedeelte van de gelijkstroom van de panelen in een batterij wil pompen.
Dat is echter niet zo heel eenvoudig uit te voeren.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 27 nov 2019, 14:47

Christiaan schreef:
27 nov 2019, 14:35
Daar zit het hem juist , al wat van de zonnepanelen naar de batterijen gaat wordt niet afgetopt
Dus, als ik jouw verhaal goed kan volgen:

Je hebt nu een 5 kVA omvormer met AC koppeling. Als de PV installatie tussen 11:00 en 13:00 uur meer dan 5 kW produceert en je neemt 1 kW af gaat hij pas aftoppen op 6 kW of op 5 kW (m.a.w. topt de omvormer altijd op 5 kW af of alleen als hij 5 kW moet terugleveren aan het net?)

Je neemt diezelfde 5 KVA omvormer met AC koppeling, vervangt de omvormer door een hybride 5.0 omvormer (of plaatst er een batterijomvormer bij) en hangt er een 14 kWh batterij aan. Dan kan diezelfde hybride 5.0 omvormer op de middag met gemak 7 kW in de batterij injecteren zonder af te toppen tot de batterij vol is?

Als ik het goed bedrijp topt een omvormer dus niet altijd aan zijn toegelaten max. af (in dit geval 5.0 kW) maar topt hij alleen af als hij 5.0 kW gaat injecteren?

Ilumen beweert trouwens dat ze wel terug kunnen injecteren in het net via de batterij van de Ilubat: "'s Avonds wordt deze opgeslagen piek dan afgegeven aan het net via uw bestaande omvormer".
Laatst gewijzigd door ivob op 27 nov 2019, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 27 nov 2019, 14:48

janus schreef:
27 nov 2019, 14:40
Ik neem aan (is echter maar een gok) dat Ts een gedeelte van de gelijkstroom van de panelen in een batterij wil pompen.
Dat is net de kern van mijn vraag: hoe doe je dat technisch en tegen welke kostprijs.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 27 nov 2019, 14:50

Bas schreef:
27 nov 2019, 14:36
Ik dacht dat de TS zijn batterij overdag wou opladen met alles boven de 5 kW productie (minder aftopping), om deze energie dan 's nachts vrij te geven en de teller te laten terugdraaien zodat hij in de winter de teller meer vooruit kan laten draaien zonder te moeten betalen? Vandaar de analogie met de ilubat
Ja zo ver ben ik al lang mee. Mijn vraag is, bij herhaling, hoe?

Ik was er niet van op de hoogte dat een 5.0 kVA omvormer niet gaat aftoppen als hij meer energie binnenkrijgt en aan een batterij hangt.

M.a.w. als je een thuisbatterij plaatst plaats je beter een zo groot mogelijk batterijpack gezien je omvormer, bij genoeg productievermogen van de panelen, dan meer energie in de batterij kan pompen dan rechtstreeks in het net (bv. 7 kW in de batterijen ipv 5 kW in het net).

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 27 nov 2019, 14:55

ivob schreef:
27 nov 2019, 14:50
Bas schreef:
27 nov 2019, 14:36
Ja zo ver ben ik al lang mee. Mijn vraag is, bij herhaling, hoe?

Ik was er niet van op de hoogte dat een 5.0 kVA omvormer niet gaat aftoppen als hij meer energie binnenkrijgt en aan een batterij hangt.
De Ilubat zit tussen de PV en de omvormer, dus als deze bijvoorbeeld 1 kW aan het laden is, bereikt er minder stroom de omvormer en ben je zogezegd dus meer aan het produceren (laden Ilubat 1 kW + omvormer 5 kW). Zo begrijp ik het toch uit hun communicatie, maar ik kan fout zijn.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 27 nov 2019, 15:11

ivob schreef:
27 nov 2019, 14:48
janus schreef:
27 nov 2019, 14:40
Dat is net de kern van mijn vraag: hoe doe je dat technisch en tegen welke kostprijs.
Dat kan technisch niet zonder electronica die het laden van de batterijen onder controle heeft. Dat kan de iLubat dus wel ! Wat is de prijs van zo'n toestel ? Die gebruiken 2 AGM loodzuur batterijen (12V) en in de handleiding staat 1,45 kWh vermeld voor de beide batterijen tezamen ( 24 Volt ). Dat is gene vette :D

@Bas
Je redenering (laden Ilubat 1 kW + omvormer 5 kW) klopt.

@ivob

Ge moet dat aftoppen van de omvormer altijd bekijken aan de kant van het 230 Volt netwerk, dus zowel aan de kant van het thuisnetwerk als aan de kant van het openbaar netwerk. Wat een hybride omvormer doet is me niet zo bekend, maar ik neem ten eerste aan dat die niet aftopt richting batterij.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 27 nov 2019, 15:26

Christiaan schreef:
27 nov 2019, 15:11
Dat kan de iLubat dus wel !
Maar door zijn beperkt opslagvermogen heeft die toch weinig praktisch nut voor de opstelling van TS?
Hij kan er per uur maar 1.4 kW mee winnen en zijn installatie zou, als zijn cijfers kloppen, al vlug aan 3 kW per uur zitten.
Dus na een half uur is het al gedaan en begint het aftoppen opnieuw? (want zijn batterij zit vol en kan zijn inhoud niet kwijt aan het net voor de eigen productie stopt).
Het ding zou ook een 2.499 € kosten incl. 6% BTW (een jaar geleden).

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 27 nov 2019, 17:44

ivob schreef:
27 nov 2019, 15:26
Christiaan schreef:
27 nov 2019, 15:11
Dat kan de iLubat dus wel !
Maar door zijn beperkt opslagvermogen heeft die toch weinig praktisch nut voor de opstelling van TS?
Hij kan er per uur maar 1.4 kW mee winnen en zijn installatie zou, als zijn cijfers kloppen, al vlug aan 3 kW per uur zitten.
Dus na een half uur is het al gedaan en begint het aftoppen opnieuw? (want zijn batterij zit vol en kan zijn inhoud niet kwijt aan het net voor de eigen productie stopt).
Het ding zou ook een 2.499 € kosten incl. 6% BTW (een jaar geleden).
Klopt helemaal. Dat ding is eigenlijk zijn geld niet waard.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 27 nov 2019, 17:58

Even alles op een rij:
Een normale installatie toot niet af.
Een uitgekiende installatie heeft meer panelen en top op koude zonnige dag wat af

Hij wil het max aan panelen op een 5kWp omvormer hangen en daardoor denkt hij dat de omvormer altijd zal aftoppen.
Eerst zal hij een berekening moeten maken van wat het max panelen is en dan via pvcalc moeten kijken over hoeveel energie we spreken.
Deze installatie zal veel vlugger zijn Wpinjectie bereiken dan een andere installatie (winst in productie > 100%kWh/kWp op jaarbasis)

Het aftopdeel wil hij recupereren op een of andere wijze (batterij) om dit 's avonds en 's nacht op te gebruiken (normale denkwijze) of zelfs te injecteren (illegaal).

Wat kan hij doen:
Eerst misschien eens het aftopdeel bepalen zodat hij weet heeft over hoeveel energie we spreken.
Dan eens de berekening dien met een O-W opstelling die zijn aftopping naar beneden haalt

En dan kijken hoeveel batterij hij hiervoor nodig heeft (betaalbaarheid)
En indien we zover geraken eens kijken of er een omvormer op de markt is die en kan injecteren én een accu kan laden én gekeurd is in BE.

leopard005
Senior lid

Bericht door leopard005 » 27 nov 2019, 18:18

Christiaan schreef:
27 nov 2019, 14:11
Het is blijkbaar zijn bedoeling om de opgespaarde stroom in de batterij 's nachts en tijdens de zomer ook nog eens in het net te injecteren en hierdoor zijn jaarlijks verbruik naar beneden te halen zolang hij over een terugdraaiende teller beschikt. Nu , je kan niet alles krijgen in het leven , en injecteren vanuit een batterij is sowieso niet toegestaan.
Klopt Christiaan, maar ik heb het uitgetest, en dit werkt prima. met een relais schakel je de panelen om naar de batterijen. Heb dit gedaan om uit te testen welk vermogen er in mijn batterijen zit. Of er nu een zonnecel aan de omvormer hangt of een batterij, maakt niets uit. Mijn panelen staan parallel, dus was éénvoudig te doen.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 27 nov 2019, 18:42

bruma schreef:
27 nov 2019, 17:58
Een normale installatie toot niet af.
Inderdaad.
Maar het uitgangspunt van TS is dan ook alles behalve normaal en uitgekiend (dat denk ik er toch van).
Het aftopdeel wil hij recupereren op een of andere wijze (batterij) om dit 's avonds en 's nacht op te gebruiken (normale denkwijze)
Vandaar ook mijn herhaalde vraag wat zijn (etmaal) behoeften zijn. Het is ook niet normaal dat je een overgedimensioneerde installatie plaatst zodat je al dat vermogen 's nachts nodig hebt. Een normaalhuishouden heeft dat (opgespaarde) vermogen niet nodig. En als je al de door de dag geproduceerde
overprodcutie 's nachts niet uit je batterij kan halen heb je de volgende dagen geen opslagcapaciteit meer over.
En als ik hem goed begrijp was dat eigenlijk ook helemaal niet zijn bedoeling. Hij wou zijn overproductie van de zomer via batterijen en het net terugwinnen in de winter.
En indien we zover geraken eens kijken of er een omvormer op de markt is die en kan injecteren én een accu kan laden én gekeurd is in BE.
De hamvraag van dit topic dus. En dan berekenen of deze investering opweegt tegen het gewoon betalen van het aantal kWh dat hij te kort komt bij zijn huidige productie (vraag waar ook nog steeds geen antwoord op is => hoeveel is zijn jaarverbruik, hoeveel is zijn jaarproductie, hoeveel betaalt hij per jaar bij door gewoon an het net af te nemen).
Stel dat hij 2000 kWh te kort komt. Dat is dus een kostprijs van 560 €/jaar. Dat is zijn uitgangspunt dan om een investering te berekenen (want zijn uitgangspunt is van louter economische aard).
of zelfs te injecteren (illegaal).
Of het legaal is maakt blijkbaar in dit topic niet uit. Dat switcht van injecterende batterijen over aanmaak van waterstof over de constructie van een pergola van + 40 m². ;-)

janus
Site Admin
Site Admin
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 27 nov 2019, 20:37

Klopt Christiaan, maar ik heb het uitgetest, en dit werkt prima. met een relais schakel je de panelen om naar de batterijen. Heb dit gedaan om uit te testen welk vermogen er in mijn batterijen zit. Of er nu een zonnecel aan de omvormer hangt of een batterij, maakt niets uit. Mijn panelen staan parallel, dus was éénvoudig te doen.
Maar het laden van de batterijen met de panelen is wel een stuk ingewikkelder.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 27 nov 2019, 20:57

janus schreef:
27 nov 2019, 20:37
Maar het laden van de batterijen met de panelen is wel een stuk ingewikkelder.
Inderdaad, daar moet een DC/DC converter tussen zitten met langs de ene kant een MPPT en aan de andere kant met laad/ontlaad electronica .....

Plaats reactie