Diesel is beter voor milieu dan elektrisch?

Alles over de elektrische wagen
Plaats reactie
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Diesel is beter voor milieu dan elektrisch?

Bericht door janus » 21 apr 2019, 21:23

.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Re: Diesel is beter voor milieu dan elektrisch?

Bericht door japio » 21 apr 2019, 23:45

Bij een levensduur van 10 jaar voor de accu en een gemiddelde afstand van 15.000 kilometer per jaar, betekent dat al 73 tot 98 gram CO2 per kilometer.

Levensduur is hier een aanname die ver van de realiteit af staat.
SolarEdge gecertificeerd dealer

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 21 apr 2019, 23:50

Jaja altijd eenzijdige berekeningen waarbij de volledige lijn incl. de productie van een EV onder vuur ligt maar over boring, ontginning, transport, rafinaderij, affakkeling, distributie en wat de echte CO2 waarde is van de IVE brandstof geen woord in de vergelijking. EV's zijn er en worden gekocht, methaan ... daar heb je toch een groot vergrootglas bij nodig. CNG moet je weer bovenstaande rekenen én de compressie naar 700bar.

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 22 apr 2019, 13:05

Goed onderzoek werkt niet toe naar een eindconclusie.

Een Tesla model 3 heeft een levensduur van 15 jaar/ +500.000km en is niet het meest optimale vervoermiddel voor het rondje om de kerk.
Verversen van synthetische motorolie a 4 liter per 25k km is niet meer nodig. Geen katalysator, geen ontzwaveling, minder remslijtage, minder fijnstof, minder geluid etc.
Spijtige link Janus :lol:

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 22 apr 2019, 18:45

Vandaar mijn vraagteken erbij ;-)
Nu denk ik wel dat de waarheid ergens in het midden ligt, ook aan de andere kant "vergeet" men weleens wat cijfertjes.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

toska
Donateur
Donateur
Installatie Land: België
Contacteer:

Bericht door toska » 22 apr 2019, 19:48

Nu vraag ik me af wat het verschil is tussen diesel en benzine? van horen zeggen mag je met auto,s die met diesel rijden toch antwerpen niet meer binnen of zie ik dit verkeerd?

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 22 apr 2019, 21:48

Van horen zeggen is meestal verkeerde info.
Het gaat alleen om de uitstoot, je kan je wagen hier controleren
https://lez.antwerpen.be/?Taal=NL
.

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 22 apr 2019, 23:20

janus schreef:
22 apr 2019, 18:45
Vandaar mijn vraagteken erbij ;-)
Nu denk ik wel dat de waarheid ergens in het midden ligt, ook aan de andere kant "vergeet" men weleens wat cijfertjes.
Het gaat niet om het vergeten, maar om het sturen op een negatieve uitkomst.
De keten van fossiele brandstoffen is bijna niet verder te verduurzamen.
Met PV op mijn dak en keuze voor een 100% duurzame energieleverancier mag ik rekenen met een paar gram per km.

https://www.co2emissiefactoren.nl/wp-co ... n-2018.pdf

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 23 apr 2019, 08:02

Met PV op mijn dak en keuze voor een 100% duurzame energieleverancier mag ik rekenen met een paar gram per km.
Sorry maar dat vind ik ook sturen, je kan ons niet garanderen dat jouw stroom 100% voor de wagen
.

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 23 apr 2019, 09:43

Dat de balans in het voordeel van de dieselwagen helt, heeft twee redenen. Ten eerste is er energie nodig voor de productie van batterijen, inclusief de ontginning van essentiële grondstoffen, zoals lithium en kobalt. Zo komt bij de productie van de batterij voor een Tesla Model 3 zo’n 11 tot 15 ton CO2 vrij, berekenden de onderzoekers. Als de Tesla tien jaar lang jaarlijks 15.000 kilometer rijdt, is hij al goed voor 73 tot 98 gram CO2 per kilometer. En daar komt nog eens bij dat elektrische wagens in Duitsland gemiddeld meer dan een derde van hun elektriciteit uit bruin- en steenkool halen – veruit de grootste CO2-uitstoters onder de stroomproducenten.

Die twee zaken samen maken dat een Tesla Model 3 over een tienjarige levenscyclus per kilometer 11 tot 28 procent meer uitstoot dan een vergelijkbare Mercedes dieselwagen. De onderzoekers maken daarbij wel enkele veronderstellingen en baseren zich op officiële uitstootgegevens van de oude Europese NEDC-testprocedure, die ondertussen is vervangen door een test die meer de reële uitstoot moet meten.

Maat voor niets

Joeri Van Mierlo, professor elektromobiliteit aan de VUB, deed eerder al een vergelijkbare doorrekening van de levenscyclus van elektrische wagens. ‘Als de energie uit steenkool komt, is er inderdaad amper winst voor het klimaat’, zegt hij. ‘Maar in ons land (dat veel stroom haalt uit CO2-arme kernenergie, red.) is de uitstoot van een elektrische wagen gemiddeld drie à vier keer lager dan die van een auto met een verbrandingsmotor. Als er alleen maar hernieuwbare energie zou worden gebruikt, spreken we zelfs over een factor tien.’

Uit de Duitse vergelijking besluiten dat een elektrische wagen minder goed is voor het klimaat dan een dieselwagen gaat niet op. Maar ze toont wel dat een ommezwaai naar elektrische mobiliteit niet per se tot een forse reductie van CO2 zal leiden. Ook het Internationaal Energieagentschap waarschuwde vorig jaar al dat de elektrificatie van het wagenpark een maat voor niets is als de stroomproductie blijft teren op fossiele brandstoffen.

Luchtvervuiling

De onderzoekers erkennen dat er wel degelijk redenen zijn om wagens elektrisch te laten rijden. Zeker in steden zal de luchtvervuiling verbeteren, doordat ze minder fijn stof en stikstofoxiden uitstoten.

Maar voor het klimaat zetten elektrische wagens weinig zoden aan de dijk, besluiten de onderzoekers. Aan het huidige tempo zal er in Duitsland nog minstens tot 2023 geen extra hernieuwbare energie voorhanden zijn om te gebruiken voor elektrische wagens. En zelfs in Noorwegen, waar stroomproductie door het gebruik van waterkracht bijna emissievrij is, stoten elektrische wagens CO2 uit door de energie die nodig is voor de productie van batterijen. Terwijl Europa ze wel als klimaatneutraal beschouwt en ze autobouwers helpen om de gemiddelde CO2-uitstoot van hun vloot te verminderen. Die mag tegen 2030 niet meer hoger zijn dan 59 gram per kilometer.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20190417 ... 8083627998

Luc6580
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Luc6580 » 23 apr 2019, 11:22

Wanneer de batterijen geproduceerd worden met groene energie ligt de uitstoot per km veeel lager.
Ook niet iedere elektrische auto heeft nood aan een 100kWh batterij.
Wanneer men een 50kWh batterij gebruikt en evenveel km rijdt, daalt de uitstoot door productie van de batterij met de helft; als deze dan nog geproduceerd wordt met groene energie...

Men kan met cijfers bewijzen wat men wil bewijzen.

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 23 apr 2019, 12:35

janus schreef:
23 apr 2019, 08:02
Sorry maar dat vind ik ook sturen, je kan ons niet garanderen dat jouw stroom 100% voor de wagen

Zeker wel, de 600kWh die ik deze maand als overschot op het net zet is mijn eigen verdienste.
300kWh daarvan is voor het opladen van de auto's (12- 16A ) en 300kWh is saldering van ons verbruik in de winter.

Zoals Luc ook terecht opmerkt kunnen de accu's goeddeels CO2 neutraal worden geproduceerd en is het bovendien volslagen onzinnig om een accu van 60kWh over 150.000km af te schrijven.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 23 apr 2019, 16:02

Als jij in de avond/nacht je wagen oplaad is er toch geen garantie dat dat schone stroom is?
.

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 23 apr 2019, 18:17

janus schreef:
23 apr 2019, 16:02
Als jij in de avond/nacht je wagen oplaad is er toch geen garantie dat dat schone stroom is?
Tot november is dit voor mij niet aan de orde en van november tot half maart zorgt vandebron voor stroom van duurzame herkomst.
Veel 'onderzoekers' lopen maar hopeloos achter de praktijk aan.

https://www.allego.nl/nl-nl/nieuws/2018 ... -auto's-af

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 23 apr 2019, 18:49

Maar nu ben je jouw persoonlijke situatie aan het promoten of dat de standaard is voor elektrische rijders, dat is ook de boel verdraaien in mijn ogen.
Ik vind het mooi dat jij het zo voor elkaar hebt hoor maar dat is voor vermoedelijk de meeste elektrische rijders geheel anders.
.

Plaats reactie