De EV in de nabije toekomst

Alles over de elektrische wagen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 4139
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: Ander
Locatie: Towards the sunset

De EV in de nabije toekomst

Bericht door ivob » 11 mar 2019, 23:44

Met die ID "Buzz" mogen ze mij over een jaar of vijf gerust opzadelen. :D
https://www.youtube.com/watch?v=TQut6ks3nSY

of toch maar bij de volgende e-Niro blijven?
https://www.youtube.com/watch?v=QU2hYbZ_VM0

Gebruikersavatar
Joske_
lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 feb 2017, 09:01
Installatie Land: België

Re: De EV in de nabije toekomst

Bericht door Joske_ » 12 mar 2019, 12:26

Dit jaar nog komt Peugeot met de e208 met een bereik van 350km (wlpt). Deze configuratie 100kW motor met 50kWh batterij zal in meerdere modellen van de PSA-groep zijn toepassing vinden.
Grote troef voor mij persoonlijk, dat ge aan de buitenkant niet ziet of het een e208, een benzine of diesel versie. Zien er op een paar details na allemaal t zelfde uit.

Gebruikersavatar
11221
Senior lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 16 jun 2015, 12:23
Installatie Land: België

Re: De EV in de nabije toekomst

Bericht door 11221 » 12 mar 2019, 13:36

Joske_ schreef:
12 mar 2019, 12:26
Dit jaar nog komt Peugeot met de e208 met een bereik van 350km (wlpt). Deze configuratie 100kW motor met 50kWh batterij zal in meerdere modellen van de PSA-groep zijn toepassing vinden.
Grote troef voor mij persoonlijk, dat ge aan de buitenkant niet ziet of het een e208, een benzine of diesel versie. Zien er op een paar details na allemaal t zelfde uit.
Denk net dat de meeste EV rijders juist willen dat het gezien wordt dat ze elektrisch rijden!
Het is net een statement dat ze maken, en de zichtbaarheid ervan, kan volgens mij alleen maar het draagvlak vergroten en de uitrol versnellen.

Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 4139
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: Ander
Locatie: Towards the sunset

Re: De EV in de nabije toekomst

Bericht door ivob » 12 mar 2019, 14:27

Hangt er toch vanaf.
De e-Niro verschilt uiterlijk ook niet veel van een anders aangedreven Niro.
Hoeveel mensen zouden weten, als ze er een zien rijden, dat een Kona een EV is?
Zou uiterlijk net zo goed een ICE kunnen zijn. Maar je moet al een autokenner zijn om te weten dat er in België
geen ICE Kona rondrijdt.
Van beiden kan de productie de vraag niet volgen.
De Jaguar E-pace en de I-pace, zoek als buitenstaander, op zicht, eens de verschillen?
De Audi e-tron: heeft, naar hedendaagse normen en prijszetting, een belabberde actieradius en hoog verbruik. Net omdat hij als EV
bijna niet afwijkt van het standaar Audi SUV model. Er staat zelfs nog een mega radiatorgrille op. Technische onzin in een EV, gewoon
om de doorsnee Audi koper niet af te schrikken met een gedurfd hedendaags EV model.

Tesla had, uiterlijk, even goed een ICE model kunnen zijn. Het is ook maar omdat Tesla gewoon niets anders dan EV's maakt
dat de massa weet dat het om een Ev gaat.

De enige die er als EV wat uitspringt is een BMW i3. Laat ik dat nu net zowel aan de buiten- als binnenkant niet te doen zijn.
(niet dat dat een punt van overweging is want niets is zo persoonlijk en niet ter discussie dan smaken).
De leaf daarentegen is pas echt een verkoopsucces geworden toen ze het koetswerk meer naar de hedendaagse algemene smaak gemoduleerd
hebben.

Ik heb dus toch mijn twijfels of een gedurfd ontwerp meer mensen over de streep zal trekken dan inspelen op de behoudsgezindheid van de doosnee
autorijder.
In het hogere segment kan het iets anders zijn. Daar koopt men een auto nog meer als statement dan als gebruiksvoorwerp. En heeft men er de centen voor over.

Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 4139
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: Ander
Locatie: Towards the sunset

Re: De EV in de nabije toekomst

Bericht door ivob » 12 mar 2019, 15:18

ivob schreef:
12 mar 2019, 14:27
Maar je moet al een autokenner zijn om te weten dat er in België geen ICE Kona rondrijdt.
Wat een onzin. :oops: :oops: :oops:
Edit: Er is geen PHEV versie van maar wel een ICE versie.
Voor de EV versie hebben ze het zelfs niet aangedurfd (net als bij de e-Niro) om de radiatorgrille volledig weg te laten.
Gewoon vervangen door een kleinere "dichtgetimmerde" grille. Gewoon om op een ICE te doen lijken want technisch is het voor niets nodig.
(met dank aan de psychologische bijstand :tu: ).

Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 4139
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: Ander
Locatie: Towards the sunset

Re: De EV in de nabije toekomst

Bericht door ivob » 18 mar 2019, 14:25


Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 4139
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: Ander
Locatie: Towards the sunset

Re: De EV in de nabije toekomst

Bericht door ivob » 18 mar 2019, 15:02

Nog een leuke (toekomst)visie die wat zaken combineert en tegelijkertijd kan bijdragen tot het oplossen van problemen:
https://www.youtube.com/watch?v=IscDtkqL0lk
https://ev-database.nl/auto/1152/Sono-Sion
https://sonomotors.com/en/sion/

Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 4139
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: Ander
Locatie: Towards the sunset

Re: De EV in de nabije toekomst

Bericht door ivob » 18 mar 2019, 19:56


Gebruikersavatar
11221
Senior lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 16 jun 2015, 12:23
Installatie Land: België

Re: De EV in de nabije toekomst

Bericht door 11221 » 19 mar 2019, 09:30

VW heeft een elektrisch platform ontwikkeld (MEB platform), en stelt het zelfs open voor derden.

https://www.dvo.be/artikel/64339-volksw ... eranciers/

Op deze manier kan het opboksen tegen de groten zoals Bosch en continental en zo.

eGO in Aken brengt ook al een auto uit op dat platform.

Automarkt is heeeeel snel aan t veranderen. Tijd van grote auto fabrieken die 1 merk doen is gedaan.

Het wordt een platform oorlog tussen de grote automotive suppliers. En een paar designers die er een carros bovenop zetten. Heel veel nieuwe merken in opkomst. Mensen gaan kopen op basis van design en interieur, minder om wegligging / rijgedrag. Dat wordt bepaald door t platform.

Waar dat de oems vroeger het voor t zeggen hadden, omdat de motor tech daarvandaan kwam, komt het nu bij de component leveranciers liggen. Samenwerking tussen componenten is vele malen complexer dan bij traditionele auto. (motor, Battery, controller, regeneratie, infotainment,...)

Dit zie je zelfs bij Tesla, die hebben een platform strategie, maar hun afzetmarkt is veel te klein. Vw heeft heel de groep, Bosch en co hebben meer Merken, maar de kleintjes (bmw, merc, jlr) die gaan het nog moeilijk krijgen. Bmw en Mercedes moeten al samenwerken voor ADAS (zelf rijdende auto's), verwacht ook zoiets voor EV platform...

https://www.autonomousvehicleinternatio ... uture.html

Tesla gaat nog zweten de komende jaren.

Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 4139
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: Ander
Locatie: Towards the sunset

Re: De EV in de nabije toekomst

Bericht door ivob » 19 mar 2019, 09:59

Dat is al een tijdje bezig hoor. Ook in ICE land. Kijk maar naar de PSA groep. Zelfs een "oerduitser" als Opel behoort tot een Franse groep en was voorheen eigenlijk al een tijdje een Amerikaan (een van de redenen dat de Chevrolet Bolt, hier genaamd Opel Ampera, hier moeilijk in de rekken geraakt).
Mercedes heeft zelfs een tijd lang Renault motoren gebruikt. Volvo is een Chinees consortium maar hun EV wordt dan weer in België geassembleerd met onderdelen van over de hele wereld. Enz.

De hele auto-industrie staat voor een enorme uitdaging en gaat "zweten". Sommigen zullen de trein missen, anderen van de opportuniteit gebruik maken.
De GSM en fotografie industrie zijn hen o.a. daarin al voorgegaan.

Plaats reactie