Top 3 EV 2019 (praktisch)

Alles over de elektrische wagen
Gebruikersavatar
bruma
Master lid
Berichten: 2615
Lid geworden op: 20 mei 2013, 14:09
Installatie Land: Maak keuze

Re: Top 3 EV 2019 (praktisch)

Bericht door bruma » 05 mar 2019, 23:23

Zal waarschijnlijk wel kloppen echter het verschil in prijs tussen 1f en 3f wallbox (EVSE) is soms maar 120€ en er zitten meer veiligheden ingebouwd
japio schreef:De kans dat je ooit 3 fasen gaat laden is aanzienlijk kleiner dan enkel fase 32ampere.

Gebruikersavatar
freddy
Senior lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 20 mei 2013, 09:28
Installatie Land: België

Re: Top 3 EV 2019 (praktisch)

Bericht door freddy » 06 mar 2019, 05:35

bruma schreef:
05 mar 2019, 23:23
Zal waarschijnlijk wel kloppen echter het verschil in prijs tussen 1f en 3f wallbox (EVSE) is soms maar 120€ en er zitten meer veiligheden ingebouwd
Is ook de reden dat er een 3 fazen lader is besteld.
Lid nr 94 alveringem 22*235wp rec 5.5kostal piko zonne boiler oertli

Gebruikersavatar
freddy
Senior lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 20 mei 2013, 09:28
Installatie Land: België

Re: Top 3 EV 2019 (praktisch)

Bericht door freddy » 06 mar 2019, 05:47

japio schreef:
05 mar 2019, 22:41
De kans dat je ooit 3 fasen gaat laden is aanzienlijk kleiner dan enkel fase 32ampere.
Ik heb nu een 3×20a +n aansluiting
Met het verzwaren van mijn aansluiting zal ik nog een tijdje wachten tot er zekerheid is ivm capyaciteit vergoeding.
Lid nr 94 alveringem 22*235wp rec 5.5kostal piko zonne boiler oertli

Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 4108
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: Ander
Locatie: Towards the sunset

Re: Top 3 EV 2019 (praktisch)

Bericht door ivob » 06 mar 2019, 08:41

freddy schreef:
05 mar 2019, 21:42
Ze rijd trouwens met een kona 64kw urban. Heeft geen head up display maar mis dat ook niet. Geen acc maar gewone cc. Wel zetel verwarming die ze graag gebruikt. Ze is er zeer tevreden mee. Ik vind hem soms een beetje te krachtig. Zelfs als je op eco rijd mag je niet te hard op het "gas" pedaal drukken of hij begint te spinnen. Maar verder een toffe wagen. Ik had ook nog nooit een wagen gereden die automatisch zijn groot lichten (pfaars)dimt als er een tegen ligger af komt(en ze na die terug aan legt).(hij dimt ze ook als je trager gaat dan 45km/uur).( om ze dan weer aan te steken als je terug sneller gaat).
HU op Sky is geen optie staat er gewoon standaard op.
Voordeel van Sky is dat die LED koplampen had. Iedere stroombesparing op een Ev is meegenomen. :D
Op de e-Niro is trouwens helemaal geen HU voorzien en de LEd koplampen en parkeersensoren vooraan zitten dan weer alleen in het luxe pack.
Daarom dat we daar voor het luxepack als optie gekozen hebben (afzonderlijke opties zijn er ook niet).
De e-Niro heeft dan weer bestuurderszetel met geheugen. Iets wat dan weer niet te krijgen is op de Kona.
Een geheugen op de bestuurderszetel (we hebben beiden een totaal andere instelling van bestuurderszetel) vinden we nuttiger vinden dan een HU dat eerder een (leuk) gadget is dan echt functioneel. Het is ook geen zuivere HU functie maar een opklapbaar schermpje tussen stuur en voorruit.
Madame vond parkeersensoren vooraan dat weer een must. :mrgreen: En de adpatieve CC vond ik, na er mee gereden te hebben op de Niro, wel een nuttig gadget. Zeker als hij gekoppeld is aan de frontradar zodat je met cruisecontrol automatisch afstand kan houden en tot stilstand kan komen nadat een voorligger stopt.
De Kona Sky is, alles bij elkaar genomen, beter uitgerust dan de e-Niro More. Maar de e-Niro More + luxepak staat dan weer op hetzelfde niveau als de Sky en is, incl. luxepack, zelfs 1219 € goedkoper dan de Kona Sky (Ceramic blue) of zelfs 1674 € als je de Kona in een andere metaalkleur kiest.

Automatische grootlichten is geen nieuw gegeven hoor. Dat staat al standaard op onze vijf jaar oude Zafira en is tegenwoordig redelijk standaard op alle auto's.
Dat spinnen komt door de banden. Zijn harde eco banden en dus niet echt "rijders" banden.

De capaciteitsvergoeding is ook de reden dat wij hier "maar" 40A mono aansluiting hebben. Dus niet veel keuze voor type wallbox. Zal sowieso een monofase moeten worden. Nu ja, dat is het probleem van de mannen van Eneco.

Allee, als de theorie van de EV ooit in de praktijk wordt omgezet. :roll:

Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 4108
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: Ander
Locatie: Towards the sunset

Re: Top 3 EV 2019 (praktisch)

Bericht door ivob » 06 mar 2019, 17:22

Afspraak gemaakt met Eneco voor het komen plaatsen van een monfoase wallbox.
Bestelling geplaatst voor de e-Niro More met luxe pack.
Wordt ten vroegste over elf maanden geleverd.
In afwachting, na effectieve plaatsing wallbox, zal als tussenstap de Kona EV Sky afgeleverd worden.
Zal de voor- en nadelen tussen de twee dus ruimschoots in de praktijk kunnen testen.
Weer een stap genomen tussen theorie en praktijk. :D

Gebruikersavatar
freddy
Senior lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 20 mei 2013, 09:28
Installatie Land: België

Re: Top 3 EV 2019 (praktisch)

Bericht door freddy » 06 mar 2019, 21:53

:tu:
ivob schreef:
06 mar 2019, 17:22
Afspraak gemaakt met Eneco voor het komen plaatsen van een monfoase wallbox.
Bestelling geplaatst voor de e-Niro More met luxe pack.
Wordt ten vroegste over elf maanden geleverd.
In afwachting, na effectieve plaatsing wallbox, zal als tussenstap de Kona EV Sky afgeleverd worden.
Zal de voor- en nadelen tussen de twee dus ruimschoots in de praktijk kunnen testen.
Weer een stap genomen tussen theorie en praktijk. :D
Lid nr 94 alveringem 22*235wp rec 5.5kostal piko zonne boiler oertli

Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 4108
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: Ander
Locatie: Towards the sunset

Re: Top 3 EV 2019 (praktisch)

Bericht door ivob » 14 mar 2019, 14:06

Edit: was vandaag op dat vlak een productieve dag.
Deze voormiddag telefoon gekregen van Eneco wanneer ze een technicus mogen langs sturen om de plaatsing van de wallbox te bespreken.
Volgende week vrijdag is het zo ver. Zal de tips van Bruma indachtig zijn. :tu:

Zojuist bellen ze dat er drie nieuwe Kona's EV Sky zijn afgeleverd: ceramic blue met wit dak/Acid yellow/Tangerine comet.
Maar voor de eerste gekozen. Voor een EV vind ik een wit dak ook een voordeel ivm opwarming interieur in de zomer.

Gebruikersavatar
jeroen beeckx
Master lid
Berichten: 791
Lid geworden op: 19 mei 2013, 14:09
Installatie Land: Maak keuze

Re: Top 3 EV 2019 (praktisch)

Bericht door jeroen beeckx » 17 mar 2019, 15:28

japio schreef:
03 mar 2019, 09:02
Zwerius schreef:
03 mar 2019, 08:54
Traag laden is in principe ook beter voor de levensduur van de accu. Bovendien nemen de verliezen tijdens het laden toe bij snel laden. Dus als je niet snel hoeft te laden, doe het dan ook liever niet.

Ook is het verlies niet hoger (sowieso is er bij DC snelladen een conversie minder)
hoe leg je dat uit?:-)
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net

japio
Master lid
Berichten: 2238
Lid geworden op: 23 mar 2014, 10:14
Installatie Land: Nederland
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: Top 3 EV 2019 (praktisch)

Bericht door japio » 17 mar 2019, 21:45

Niet :lol:

Een hoge temperatuur is direct funest voor de cellen en een hogere laadstroom maar in beperkte mate.
Betreft verliezen, als ik mijn Ampera (100kW) of de Kangoo (40kW) op hoge snelheid leegrijd dan zie ik in de monitoring daar maar een beperkte opwarming van terug. Verlies is warmte en als die warmte uitblijft dan is er weinig verlies.
SolarEdge gecertificeerd dealer

Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 4108
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: Ander
Locatie: Towards the sunset

Re: Top 3 EV 2019 (praktisch)

Bericht door ivob » 19 mar 2019, 00:03

Een verstaanbare uitleg over de voordelen van een Zappi wallbox (in samenwerking met PV):
https://www.youtube.com/watch?v=0EtegQfZQRw
https://www.youtube.com/watch?v=O7lV_empJDY
https://www.youtube.com/watch?v=__eRbPNel6s

Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 4108
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: Ander
Locatie: Towards the sunset

Re: Top 3 EV 2019 (praktisch)

Bericht door ivob » 22 mar 2019, 14:09

Vandaag zijn ze op locatie de opmetingen voor de wallbox komen doen.
Het wordt een 32A Alfen Eve laadpaal met dynamisch loadbalancen met mogelijkheid tot samenwerking met slimme meter.

Gebruikersavatar
bruma
Master lid
Berichten: 2615
Lid geworden op: 20 mei 2013, 14:09
Installatie Land: Maak keuze

Re: Top 3 EV 2019 (praktisch)

Bericht door bruma » 22 mar 2019, 14:26


Gebruikersavatar
bartgo
Master lid
Berichten: 557
Lid geworden op: 28 dec 2013, 12:00
Installatie Land: België

Re: Top 3 EV 2019 (praktisch)

Bericht door bartgo » 22 mar 2019, 17:14

En biderectionele mogelijkheden op termijn Ivo?

Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 4108
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: Ander
Locatie: Towards the sunset

Re: Top 3 EV 2019 (praktisch)

Bericht door ivob » 22 mar 2019, 18:24

Dat is dan een fluitje van een cent. ;-)
Grootste "werk" is het plaatsen van een bijkomende zekeringkast naast de meter, nieuwe 3x6mm² bekabeling tot aan de locatie van de laadpaal (wordt buiten centraal onder carport geplaatst en UTP kabel tussen laadpaal en modem (die in de garage hangt).
Eenmaal dat er ligt is het (later) switchen van de huidige laadpaal naar een bidirectionele kinderspel. Nu was mijn prioriteit een laadpaal met instelbare A, actief load balancing (P1), GPRS en UTP internetverbinding (voor een online beheerssysteem) en kWh meter voor het laden.

Gebruikersavatar
bartgo
Master lid
Berichten: 557
Lid geworden op: 28 dec 2013, 12:00
Installatie Land: België

Top 3 EV 2019 (praktisch)

Bericht door bartgo » 23 mar 2019, 07:54

Dus de load balancing (opladen bij zon of eerder als het net het toelaat zonder verzwaring aansluiting?) is voorzien in dit model en daarvoor communiceert de lader met de p1 poort van de digitale teller? Heb je dan geen tweede utp nodig misschien? Ik zou zelf verder bouwen op een Sma home manager die EEBUS compatible is. Dat lijkt zowat een standaard in energiemanagement te worden, ook al bij sommige autoladers.

Ter info: over de communicatieprotocollen (ben het zelf aan het leren): https://abelenco.nl/kennisbank/elektris ... giebeheer/

Plaats reactie