Top 3 EV 2019 (praktisch)

Alles over de elektrische wagen
Gebruikersavatar
freddy
Senior lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 20 mei 2013, 09:28
Installatie Land: België

Re: Top 3 EV 2019 (praktisch)

Bericht door freddy » 02 mar 2019, 21:48

Ze rijd er trouwens mee zoals een ice . Vandaar waarschijnlijk het hoge verbruik. Alhoewel de vele snelweg km er ook mee te maken zullen hebben.
Lid nr 94 alveringem 22*235wp rec 5.5kostal piko zonne boiler oertli

Gebruikersavatar
bruma
Master lid
Berichten: 2613
Lid geworden op: 20 mei 2013, 14:09
Installatie Land: Maak keuze

Re: Top 3 EV 2019 (praktisch)

Bericht door bruma » 02 mar 2019, 22:40

Of je moet je een andere charger aanschaffen, eentje die 2 fasen gebruikt en dan kan je tot 8kW laden (verhoogt een klein beetje de spanning door zijn werking
https://www.snelautoladen.nl/product/8k ... er-type-2/

Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 4108
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: Ander
Locatie: Towards the sunset

Re: Top 3 EV 2019 (praktisch)

Bericht door ivob » 02 mar 2019, 23:34

Monofase 40a met wallbox. Kunnen thuis dus laden aan de snelst toegelaten laadsnelheid die de EV toelaat.
De Kona en e-Niro kunnen ook snelladen tot 100 kW. In de praktijk 75 kW tot 74% batterijcapaciteit. Dan topt ie af naar ong. 50 kW. Maar zo'n laadpalen zijn in België bijna niet beschikbaar. Het merendeel van de laadpalen heeft 11 of 22 kW.

Gebruikersavatar
freddy
Senior lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 20 mei 2013, 09:28
Installatie Land: België

Re: Top 3 EV 2019 (praktisch)

Bericht door freddy » 03 mar 2019, 06:26

@bruma : aangezien ik de lader en de auto niet zelf betaal,heb ik daar weinig over te zeggen.
Lid nr 94 alveringem 22*235wp rec 5.5kostal piko zonne boiler oertli

Gebruikersavatar
freddy
Senior lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 20 mei 2013, 09:28
Installatie Land: België

Re: Top 3 EV 2019 (praktisch)

Bericht door freddy » 03 mar 2019, 06:29

Zelfs nog geen last gehad van "range anxtiey ". ?%
Lid nr 94 alveringem 22*235wp rec 5.5kostal piko zonne boiler oertli

Gebruikersavatar
freddy
Senior lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 20 mei 2013, 09:28
Installatie Land: België

Re: Top 3 EV 2019 (praktisch)

Bericht door freddy » 03 mar 2019, 06:46

Verder vind ik het een raar gedacht dat een ev altijd 100%"moet "opgeladen zijn.
* je ice is toch ook niet altijd100% vol getankt.
*batterij is zwaar genoeg om niet elke dag te laden.(mocht je dat niet kunnen om de een of andere reden)
Lid nr 94 alveringem 22*235wp rec 5.5kostal piko zonne boiler oertli

japio
Master lid
Berichten: 2232
Lid geworden op: 23 mar 2014, 10:14
Installatie Land: Nederland
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: Top 3 EV 2019 (praktisch)

Bericht door japio » 03 mar 2019, 07:19

freddy schreef:
03 mar 2019, 06:46
Verder vind ik het een raar gedacht dat een ev altijd 100%"moet "opgeladen zijn.
* je ice is toch ook niet altijd100% vol getankt.
*batterij is zwaar genoeg om niet elke dag te laden.(mocht je dat niet kunnen om de een of andere reden)
Met 60kWh is de noodzaak minder groot, de achterliggende gedachten zijn;
- thuis opladen is doorgaans goedkoper dan elders laden
-de beschikbaarheid van laders is niet vanzelfsprekend
-snelladers zijn leuk, maar je staat stil op een plaats waar je niet hoeft te zijn.
-opladen kost veel meer tijd dan tanken
-
SolarEdge gecertificeerd dealer

Gebruikersavatar
Zwerius
lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 04 jun 2013, 08:43
Installatie Land: Maak keuze
Locatie: Ootmarsum, NL
Contacteer:

Re: Top 3 EV 2019 (praktisch)

Bericht door Zwerius » 03 mar 2019, 08:54

Traag laden is in principe ook beter voor de levensduur van de accu. Bovendien nemen de verliezen tijdens het laden toe bij snel laden. Dus als je niet snel hoeft te laden, doe het dan ook liever niet.
m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman
Ootmarsum, NL
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html

japio
Master lid
Berichten: 2232
Lid geworden op: 23 mar 2014, 10:14
Installatie Land: Nederland
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: Top 3 EV 2019 (praktisch)

Bericht door japio » 03 mar 2019, 09:02

Zwerius schreef:
03 mar 2019, 08:54
Traag laden is in principe ook beter voor de levensduur van de accu. Bovendien nemen de verliezen tijdens het laden toe bij snel laden. Dus als je niet snel hoeft te laden, doe het dan ook liever niet.
De praktijk heeft het tegendeel bewezen, de koeling moet wel toereikend zijn.
Ook is het verlies niet hoger (sowieso is er bij DC snelladen een conversie minder)
SolarEdge gecertificeerd dealer

Gebruikersavatar
bruma
Master lid
Berichten: 2613
Lid geworden op: 20 mei 2013, 14:09
Installatie Land: Maak keuze

Re: Top 3 EV 2019 (praktisch)

Bericht door bruma » 03 mar 2019, 09:09

Even inpikken
Dat het thuis goedkoper is is afhankelijk van uw laadpassen(sen) en de ondersteuning ervan op de gekozen paal (aanbieder).
Bv ionity is 8€/sessie, maingau is 7,e€ en 4,5€ per sessie respect. AC of DC. Ionity heeft momenteel 1 paal operationeel en eentje in aanbouw (350kW).
Wat het laden onder gunstigeomstandigheden aan een 100kW paal betreft heb ik de genoemde wagens nog niet hoger zien laden dan 74kW, een korte piek daar gelaten.
Er zit een kantelpunt bij 57% en eentje bij 75% (kona 3% lager) bij 100+ lader. Tussen beide
Verloopt het laden aan 55kW. Daarna gaat het snel bergafwaarts 45, 36, 25, ... Telkens na enkele %
Bij een 50kW lader haal je 48kW op zijn best en gaat het snel bergafwaarts na 80%
Met de ingebouwde lader blijft het 7,2kW tot rond de 93% vooraleer het afneemt, dat laatste % is niet zo repetitief als de andere.

Het is inderdaad niet de bedoeling om elke keer 100% te laden, eenmaal de laadstroom afneemt verhogen de verliezen.
Idealiter stop je de stekker in na elke rit en je langdurig er verblijft.

Gebruikersavatar
freddy
Senior lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 20 mei 2013, 09:28
Installatie Land: België

Re: Top 3 EV 2019 (praktisch)

Bericht door freddy » 03 mar 2019, 09:14

Ons voordeel is dat we een eigen garage hebben waar de ev (bijna) elke nacht (behalve als ik 4 keer /jaar in de Ardennen zit)kan opladen. Die 4 keer /jaar ga ik de granny charger meenemen als reserve. Een groter probleem zie ik voor mensen in de stad die geen eigen garage of oprit hebben.
Lid nr 94 alveringem 22*235wp rec 5.5kostal piko zonne boiler oertli

Gebruikersavatar
freddy
Senior lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 20 mei 2013, 09:28
Installatie Land: België

Re: Top 3 EV 2019 (praktisch)

Bericht door freddy » 03 mar 2019, 09:25

@bruma: Die maingau pas werkt die ook in België? En zo Ja wat is het verschil tussen maingau en maingau+? Hoe werkt de betaling?
Lid nr 94 alveringem 22*235wp rec 5.5kostal piko zonne boiler oertli

Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 4108
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: Ander
Locatie: Towards the sunset

Re: Top 3 EV 2019 (praktisch)

Bericht door ivob » 03 mar 2019, 11:03

Zwerius schreef:
03 mar 2019, 08:54
Traag laden is in principe ook beter voor de levensduur van de accu. Bovendien nemen de verliezen tijdens het laden toe bij snel laden. Dus als je niet snel hoeft te laden, doe het dan ook liever niet.
Dat is al redelijk achterhaald.
Kona en e-Niro hebben actieve koeling en verwarming van de batterij. En een auto winterstand die desnoods de batterij automatisch gaat
voorverwarmen. Bovendien hebben ze een bruikbaar vermogen van 64 kWh en een max. vermogen van ongeveer 70 kWh. Ook als je snel vollaad zal je de batterij dus nooit echt "vol" laden. Er is een ingebouwde buffer.
En "snelladen" in België stelt nog niet echt veel voor. Doorgaans 22 kW. Daar lachen ze in het buitenland eens mee. Daar zijn ze al bezig met hun snelladers voor te bereiden op de volgende fase => gekoeld laadsnoer.
Nogmaals, ze geven niet voor niets zoveel garantie op hun batterij.
En door de capaciteit van de batterij en de beperking van de ingebouwde charger (7,2 kW) is het in de praktijk ook al bijna onmogelijk om dagelijks je batterij volledig vol te laden (vanuit leeg). Is ook niet nodig. Indien je de mogelijkheid heb kan je hem beter door de dag op de parking van het werk aan de laadpaal hangen. Is de batterij steeds voldoende geladen.
Snellaadpalen langs de autosnelweg (Total is daar nu al mee bezig aan zijn tankstations) zijn ook maar een sporadisch hulpmiddel voor die paar keer per jaar dat je een echt lange rit gepland hebt. En zelfs bij een ICE is het aangeraden na 300 Km onafgebroken rijden eens een half uurtje tot een uurtje rust te nemen. ;-)
Wij hebben ook een eigen inpandige garage maar daar komt een blik op vier wielen, wat zijn aandrijving ook mag wezen, nooit in. :D
Hij krijgt wel een eigen carport met wallbox. Spijtig dat die volledig op het noorden staat. Anders kon de dakbedekking gewoon uit PV panelen bestaan.

Gebruikersavatar
freddy
Senior lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 20 mei 2013, 09:28
Installatie Land: België

Re: Top 3 EV 2019 (praktisch)

Bericht door freddy » 03 mar 2019, 11:29

Hij krijgt wel een eigen carport met wallbox. Spijtig dat die volledig op het noorden staat. Anders kon de dakbedekking gewoon uit PV panelen bestaan.
[/quote]

Ik denk dat je met nog een beperking zit.
Je mag maximaal 5kw terug sturen op 1 faze.
En dacht dat jij een 1 faze aansluiting had.
*heb effe terug gescrold idd mono faze.*
Laatst gewijzigd door freddy op 03 mar 2019, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Lid nr 94 alveringem 22*235wp rec 5.5kostal piko zonne boiler oertli

Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 4108
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: Ander
Locatie: Towards the sunset

Re: Top 3 EV 2019 (praktisch)

Bericht door ivob » 03 mar 2019, 11:30

Inderdaad. Vraag me wel af wat is dan de praktische zin (oververhitting van een gewone kabel niet in acht genomen) van een wallbox?
(niet dat ik er onderuit kan want installatie is toch verplicht en inbegrepen).
Je moet dan al geen schrik hebben dat op een nacht je batterij te volg gaat geraken. :D
(grapje, want je kan het afsluiten van het laadniveau en de uren van laden gewoon instellen in het voertuig)
Dacht dat dit afhankelijk was of je een 16A of 32A aansluiting nam.
Nu ja, in de praktijk maakt het toch niet veel uit. Als je dagelijks 4 kWh verrijdt is dat thuis dan ook na een dik uur bijgeladen.
Voor de max overproductie van je PV kwijt te geraken (15-25 kWh per etmaal) heb je dan 3-6 uur nodig. Lukt nog wel.
Moet je wel het laden op de werkvloer al skippen of je geraakt in de zomer je stroom na het invoeren van de digitale meter niet meer tijdig kwijt.
Laatst gewijzigd door ivob op 03 mar 2019, 11:44, 3 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie