Top 3 EV 2019 (praktisch)

Alles over de elektrische wagen
ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Re: Top 3 EV 2019 (praktisch)

Bericht door ivob » 28 feb 2019, 11:24

bruma schreef:
27 feb 2019, 19:19
Even een aantal reviews bekijken op YouTube.
Zucht, kom je bijna altijd de alomtegenwoordige Bjørn Nyland tegen :D
Een soort chaotische ADHD'er. :eek:
Mijn vrouw wordt er horendol van en heeft al afgehaakt. :D

bartgo
Master lid
Installatie Land: België

Bericht door bartgo » 28 feb 2019, 13:00

Heb je de video van Autoweek gezien over de Niro en de Kona? Naar aanleiding van dit topic even gekeken en dan is mijn conclusie glashelder: Niro. Maar helaas niet interessant om met privemiddelen te financieren zoals ik zou moeten doen. Ik ken de tester persoonlijk uit een werkverleden samen en kan je garanderen dat de test eerlijk en oprecht verliep.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 28 feb 2019, 13:40

De drie beschikbare auto's ontlopen elkaar nauwelijks (blijkbaar bewust) in aankoopprijs.
Als particuliere aankoop dus geen punt van onderscheid*.
Net de "test" uitgekeken tussen de Kona EV en de Tesla X. Hieruit blijkt de bijna onwaarschijnlijke efficiëntie (in energiemanagement) van
de Kona. Ondanks de dubbele laadsnelheid van de Tesla en een grotere barretijcapaciteit legden ze het traject op nagenoeg dezelfde tijd af.
* Bij een particuliere aankoop zou ik ook nog een paar jaar wachten. Actieradius bij de verwachte modellen is niet spectaculair hoger (eerder
lager) maar de prijs zakt wel nog gevoelig (de Volvo Polestart 2 aan 40.000 € in 2021 of een Peugeot 208/Opel Corsa of Citroën DS aan 30-35K?).
Prijs buiten beschouwing gelaten kan je met de Kona (Niro?) inzake efficiëntie niet veel verkeerd doen op dit ogenblik. Zeker als derden de verhoogde investeringskost en het risico volledig voor hun rekening wensen te nemen. When opportunity knocks..... ;-)

De (nl) Autoweek test is één van de eersten die ik gezien heb. Kan me, tot nu toe, aansluiten bij alle weergegeven info. De test was wel te kort om me te overtuigen van de grotere of gelijkwaardige efficiëntie (actieradius) van de Niro tov de Kona.
Ze ontlopen elkaar zeer weinig. Maakt het des te moeilijker.
Die test was ook één van de redenen om mijn (voorlopige) top om te draaien. Eigen testrit zal alsnog de doorslag moeten geven.
Wat me wel nog niet duidelijk is betreft de duurtijd van de thuis laadtijd ("20 uur aan de laadkast") Bedoelen ze hier een wallbox mee of een gewoon stopcontact? Ik vermoed de wallbox. Aan een monofase stopcontact zou het 32 uur moeten duren. Maar 20 uur aan een (monofase) wallbox lijkt me nog overdreven. Op de praat van de dealers kan ik niet afgaan. Heb al gemerkt dat die er maar wat op los lu**en zonder veel kennis van zaken. Wat voerigens ook een terechte opmerking was in één van de video's van Björn Nyland.

Update: het zal wel een 9-10 uur via een 32A wallbox zijn als je ziet welke "stunts" Björn Nyland met wat "gefoefel" voor elkaar krijgt:
https://www.youtube.com/watch?v=923iqCTtFFU

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 28 feb 2019, 16:26

Update Kona/Niro:
Voordeel voor Niro:
- betere interieurafwerking
- veel grotere (bruikbare) kofferruimte (ong. beste van EV's, evenaart zelfs deze van de I-Pace.
- groter comfort en beenruimte in passagiersruimte (niet van toepassing op onze situaatie).
Nadeel voor Niro:
- minder efficiënt dan de Kona (deze laatste verslaat zelfs sommige Tesla's)
- koetswerk van Niro (wat een voordeel geeft inzake koffer en interieur) werkt in zijn nadeel inzake efficiëntie. Hoe hoger de gemiddelde
snelheid hoe groter dit nadeel wordt.
Niro: 90 km/uur in de zomer: 500 km actieradius - 120 km/uur: 300 km actieradius - gemengd parcour in winter (sneeuw -3°C): 375 Km.
Voordeel voor Kona: +5% bij 90 km/uur tot +10% bij 120 km/uur.
- In het interieur van de Niro zijn de rolgeluiden van de auto en windgeruis bij hogere snelheden beter hoorbaar. Maar dit blijkt vooral met
de bandenkeuze te maken te hebben (isolatie issue?).

Zwerius
lid
Installatie Land: Maak keuze
Contacteer:

Bericht door Zwerius » 28 feb 2019, 16:38

Naast de youtube filmpjes van Bjørn Nyland, is er ook waardevolle info te vinden op het youtube kanaal van "fully charged"
m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman
Ootmarsum, NL
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 28 feb 2019, 17:43

Bedankt voor de info.
Waren er gisteren al doorgedraaid.
Denk ik dat ik nu wel voldoende achtergrondinfo heb om na de testritten van za (Leaf/Niro) een beslissing te nemen.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 01 mar 2019, 12:14

EV range.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 02 mar 2019, 16:12

Je laat ons wel lang wachten op je testervaringen

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 02 mar 2019, 18:22

Euh? Ben net terug van de praktijktesten.
Die onderschrijven volledige de opgezochte en de in dit topic reeds meegedeelde resultaten.
Het enige dat ik daar nog aan kan toevoegen is dat de e-Niro bij het optrekken een tikkeltje meer "lawaai" schijnt te maken dan de Kona.
Maar dat is (bijna?) volledig toe te schrijven aan de banden en het soort wegdek. Geen punt van uitsluiting dus.
De level 2 rijervaring was wel een mooie belevenis. Werkt perfect. (Was niet aanwezig op het Kona testvoertuig maar ik ga er vanuit dat dit niet gaat verschillen tussen Kona Sky en e-Niro More. Doet er niet toe want is tegenwoordig ook te krijgen op de betere ICE voertuigen).
Levertijd* Kona EV: 3 maanden.
Levertijd* e-Niro: 11 maanden.
* stand van zaken dd 02/03/2019.
Beslissing werd reeds eerder aangepast in mijn onderschrift. ?%
(onder voorbehoud van goedkeuring offerte dd 05/03/2019)
Eindoordeel:
1. KIA e-Niro More/luxe pack/Alu silver.
Afbeelding
2. Hyundai Kona EV Sky/Ceramic blue-white top.
Afbeelding

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 02 mar 2019, 18:52

Wat is level 2 rijervaring? Je bedoelt het autonoom rijden?

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 02 mar 2019, 19:30

Semi autonoom rijden. De wetgeving in België laat autonoom rijden nog niet toe.
De auto's zijn er evenwel hardwarematig (radar, camera's gekoppeld aan adaptive cruise control) al mee uitgerust.
Maar met softwarematige beperkingen (gezien de wetgeving).
Wat kunnen ze al wel:
Cruise control instellen op x Km. Afstandshouder instellen op x meter. Lane assist op auto stand.
Het voertuig houdt dan autonoom de ingestelde snelheid aan. Op autosnelweg en binnenwegen boven 30 km/uur houdt hij de ingestelde afstand tot zijn voorganger aan. Houdt de voorganger halt (aan bv. een rood licht) vertraagt het voertuig en komt autonoom tot stilstand op de vooraf ingestelde afstand tot voorligger. Vertrekt het voertuig voor je moet je wel een tik op het "gaspedaal" geven. Dan vervolgt hij verder autonoom zijn weg op de vooraf ingestelde afstand tot voorligger of de ingestelde snelheid (als de weg vrij is).
Voertuig volgt autonoom zijn weg op wegen met markeringen. Dit in het midden tussen de markeringen (rijstrook).
Bij bochten (zelfs S-bochten, uitgeprobeerd) draait het stuur autonoom en houdt het voertuig het midden van zijn rijstrook.
Bij onverwachte hindernissen vooraan (bv. voetganger) voert het een noodstop uit. Bij onverwachte hindernissen langs achter geeft hij wel een alarm maar moet je zelf daarop reageren.
Softwarebeperking: als je langer dan een minuut je stuur loslaat geeft hij eerst een signaal. Reageer je niet (door het stuur vast te nemen) schakelt hij L2 uit. De Leaf reageert hier intelligenter op (maar ik vermoed dat dit door de constructeur, indien gewenst, softwarematig kan aangepast worden) door bij niet reactie het voertuig autonoom af te remmen en tot stilstand te brengen.
In de Kona en e-Niro kan je (bv. op lange afstanden) de waarschuwing deactiveren door telkens (bij de eerste herinnering) even tegen het stuur te tikken.
Hardwarematig kunnen de voertuigen dus L2 al aan (heb ze op geen enkele fout kunnen betrappen). De software houdt ze echter nog tegen (door de geldende wetmatigheid). Geeft wel een zeer ontspannen rijgevoel. Zeker op langere afstanden. Gevaar is, eenmaal gewend, dat je je aandacht gaat laten verslappen. Maar dat heb je zelf in de hand. Al die hulpmiddelen kan je immers gewoon uitschakelen.
Ons verkeer leent er zich ook niet echt voor. Ideaal op de US highways.

freddy
Senior lid

Bericht door freddy » 02 mar 2019, 21:25

Ondertussen heeft mijn vrouw 3000 km met "haar" kona. Gemiddeld 18,6kwh/100km. Ongeveer 35 % aan 120km/uur. Rest gemengd 30,50,70,90 km/uur. Bijna altijd verwarming op 20gr. Ze is er zeer tevreden mee. Aan een gewoon stopcontact van 220v laad hij met de (normaal)mee geleverde "granny "charger 2.2 kw/uur. In theorie 29 a30 uur om je batterij helemaal vol te laden. . Maar je batterij is bijna nooit 100% leeg. Bij het verbruik van mijn vrouw moet hij dus 8,5 uur laden voor 100 km.
Lid nr 94 alveringem 22*235wp rec 5.5kostal piko zonne boiler oertli

freddy
Senior lid

Bericht door freddy » 02 mar 2019, 21:38

Hoeveel jou laadpaal zal kunnen leveren hangt af van jou aansluiting op het net. Kona ev en e niro hebben een 1 faze omvormer aan boord. En laden dus op 1 faze. Als je een 1 faze(mono) aansluiting hebt van 40a zal hij het snelste kunnen laden(7,4kw/uur dacht ik). Ik heb een 3 fazen (drijfkracht) aansluiting van 20a. Onze laadpaal (Ze moeten hem nog komen installeren)gaat maximaal 3,7kw/uur kunnen leveren. Ze gaan er normaal gezien een 16a zekering tussen steken.

freddy
Senior lid

Bericht door freddy » 02 mar 2019, 21:39

Tesla laad op 3 fazen.

freddy
Senior lid

Bericht door freddy » 02 mar 2019, 21:45

Ik zou ook kunnen mijn elektrische aansluiting verzwaren maar zolang er niets zeker is van de capaciteit vergoeding ga ik het maar bij" traag "laden houden.

Plaats reactie