Top 3 EV 2019 (praktisch)

Alles over de elektrische wagen
Plaats reactie
ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Top 3 EV 2019 (praktisch)

Bericht door ivob » 27 feb 2019, 10:13

Hierbij mijn persoonlijke top 3, om in 2019 tot effectieve aankoop van een EV over te gaan.

De Tesla 3 heeft ongetwijfeld de mooiste looks en meest vooruitstrevend ontwerp, maar lijkt me, afgaande op de theoretische specs want ik kan er nergens mee gaan testrijden, in 2019 gewoon niet leverbaar (betreft mid range model om vergelijkbaar te blijven met de concurrentie).
Hij is ook de duurste en valt om die redenen al af voor aankoop 2019:
mid range is duurder dan concurrentie en heeft geen uitgesproken gebruiksmeerwaarde (uitgezonderd de looks maar dat is al een persoonlijk gegeven).
Blijven in de praktijk drie vergelijkbare modellen over:
1. Hyundai Kona EV Sky
2. KIA e-Niro More
3. Nissan Leaf e+ Tekna.

Op papier lijkt de Nissan Leaf de kleinste maar in de praktijk blijkt hij de grootste te zijn met de grootste kofferinhoud. Na wat opzoekwerk blijkt de Leaf 2019 echter "batterij issues" te hebben. Geen waterkoeling van de batterij. Er "zou" wel een mechanische ventilator inzitten voor de koeling maar die kan de batterij in de winter wel niet voorverwarmen. Gezien ik de EV vanaf eind 2020 ook wens in te zetten voor V2H valt de Leaf om technische redenen dus tegen.
Om verder te gaan over de batterij (toch een belangrijk onderdeel van een EV) blijkt dat Nissan LG heeft laten vallen en in 2019 voor een huisbatterij gaat. Deze heeft een "inhoud" van 62 kWh tov 64 kWh voor de Kona en e-Niro. Maar, Nissan lijkt bij het weergeven van de specs te werken met max. inhoud van zijn batterijpack terwijl Hyundai en KIA het hebben over de praktisch inzetbare capaciteit (door de band genomen een verschil van 10% tussen deze 2 waarden).
Wat max. inhoud zou de Nissan dus 62 kWh leveren en de Hyundai/Kia eerder 70 kWh. Wat betreft praktisch bruikbare capaciteit (waar het voor de bestuurder op aankomt) zou de verhouding dus eerder 56/64/64 zijn.
Ik vond hem inzake koetswerk ook de minst mooie maar dat is een louter persoonlijke overweging.
Komt daar nog bij dat:
- Het grotere koffervolume (in liter) van de Leaf in de praktijk wat tegenvalt gezien er een grote "knik" in de laadvloer zit en je bagage over een rand moet tillen. Bij de Kona en Niro is de laadvloer vlak en heeft de laadopening ook geen opstaande rand. De Niro is hier tov de Kona ook in het voordeel gezien een grotere bruikbare kofferinhoud en de achterzetels iets vlakker kunnen neergeklapt worden dan in de Kona.
- De Leaf heeft een app voor afstandsbediende instellingen (voorverwarming en -koeling van interieur). De Kona en e-Nira (nog) niet. Maar in de praktijk (testen en gebruikservaringen van derden) blijkt die app niet goed te werken.
De Leaf 2019 blijkt inzake design en zeker interieurontwerp gewoon, op een paar details na, voort te borduren op het vorige ontwerp dat al jaren oud is.
De Nissan Leaf e+ Tekna 2019 eindigt dus duidelijk op de derde plaats.

Gaat de "strijd" verder tussen de Kona en e-Niro.

Inzake het technische (chassis, aandrijflijn) kunnen we kort zijn: het zijn identieke wagens.
Blijkt in de praktijk dat Kia gewoon een groter (en ander design) koetswerk op die aandrijflijn heeft geplaatst. Daardoor is de Kia ook ongeveer 200 Kg zwaarder. Vertaald in actieradius zou de Hyundai daardoor iets zuiniger zijn. Als spreken ze elkaar daar tegen (sommige geven de Kia een klein voordeel in actieradius). Voorlopig houden we het er op dat beiden elkaar op dit punt niet veel ontlopen (een praktische range tussen 350 en 420 Km).
Inzake interieur zou de Kia iets betere plastics gebruiken en zou de Hyundai er iets "goedkoper" uitzien en vooral aanvoelen. We hebben al uitvoerig testgereden met de Kona en hadden daar niet echt probleem mee. Het is duidelijk geen Europese wagen maat dat weet je op voorhand en bij een EV hebben lichte materialen zelfs een voordeel op het "zwaardere" werk. Het kan dus alleen maar beter voor de Kia (wat betreft afwerking).
Waar iedereen (in tests) het over eens is betreft het geluid in het interieur. De Kia zou iets (of laten we zeggen 'nog meer') stiller zijn. We vonden de Kona al redelijk geruisloos. Het verschil zou trouwens voornamelijk te wijten zijn aan de "goedkopere" e-banden (rolgeluiden) van de Kona.
(overigens zou de Leaf de stilste van de 3 zijn, maar die speelt om andere redenen al niet meer mee).
Een duidelijk verschil tussen Kia en Hyundai is de beenruimte achteraan. Duidelijk groter bij de Kia. Persoonlijk speelt dat voor ons niet zo gezien we beiden meestal vooraan zouden zitten en niet veel familieleden hebben die groter zijn dan 180 cm. In hoofdruimte is er weinig verschil, een licht voordeel voor de e-Niro.
Een verschil dat voor ons wel speelt is de elektrisch verstelbare bestuurderszetel van de Kona en e-Niro. Beiden hebben dit (in de weerhouden uitvoering) maar de Kona is gewoon niet te verkrijgen (ook niet in optie) met een geheugenfunctie op de bestuurderszetel. De e-Niro heeft dit wel. Gezien er tussen de 2 hoofdgebruikers een lengteverschil van 10 cm is toch een persoonlijk +punt voor de e-Niro.
(de Leaf heeft hier als nadeel dat de stuurkolom alleen in hoogte verstelbaar is en niet horizontaal, functie die standaard is op zowel Kona als e-Niro).

Een finale testrit met de e-Niro zal dus de uiteindelijke beslissing moeten brengen.
Voorlopig besluit:
1. Kona EV: zuiniger, grotere (?) actieradius, korter koetswerk => voordeel in stad en bij parkeren).
2. KIA e-Niro: grotere kofferinhoud, meer plaats voor passagiers (beenruimte), bestuurderszetel met geheugenfunctie.
3. Nissan Leaf: valt sowieso af wegens beperkingen batterij.
Meer na de testrit met de e-Niro.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: Top 3 EV 2019 (praktisch)

Bericht door bruma » 27 feb 2019, 11:45

Qua verschil in lengte tussen kina en e Niro is het toch niet zoveel dat het iets uitmaakt om te parkeren noch met beide een probleem ondervonden.
Wat de afstand tussen voor en achterwielen betreft is er wel een groter verschil. En dat viel je wel op verkeersdrempel. Met beide moet je de snelheid zeker reduceren tov een ICE echter nog meer met de kona.
Alles bij elkaar genomen inclusief de prijs/uitvoering (excl leer, niet nodig) ging mijn keuze naar de ruimere Niro.
O ja, de verwarming en de app: indien Nigel zijn komaf met WP binnen de 3 min defrosting krijgt dan denk ik dat een app om dit te doen niet zoveel luxe bijdraagt voor die functie.
Wat ik wel verneem is dat velen de timer functie in de wagen gebruiken (grid connected) en de vertrektijd instellen 15min later dan wanneer ze vertrekken zodat het voorverwarmen maar 15min duurt ipv de 30min.
Dus de voertuigen met WP zijn toch snel op temperatuur. Velen stellen hem ook in op 19°, lijkt comfortabel genoeg te zijn, anders snel te heet.
Vandaar ook geen leder, Eli zetelafstelling (alleen), led of zelfs zetelverdeling (met WP én driver only overbodig lijkt me) voor 1890€.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 27 feb 2019, 12:01

Bedankt voor de praktijkgerichte info.

In de vergelijking kijk ik vooral uit naar de technische en praktische verschillen. Niet naar de virtuele prijs.
De keuze tussen de drie weerhouden modellen (telkens het grootst mogelijke batterijpack en de hoogste uitvoering full option, lager mag toch niet, is nu eenmaal een vaststaand gegeven waar we toch geen invloed op hebben) heeft dus, in ons geval, weinig met aankoopprijs (die al bij al weinig verschilt) en eventuele gebruikskost te maken. Hoe groter het e-laadvermogen van de respectievelijke wagen hoe praktischer we onze PV overschotten (nu ong. 2.000 kWh op jaarbasis maar moet vanaf volgende winter nog naar boven) kunnen vermarkten en hoe gunstiger de verhouding van het batterijpack met betrekking tot WW-verkeer/V2H.
Punten die, voor ons, de doorslag zullen geven zijn dus des te meer de gebruiksmogelijkheden, beschikbare acctieradius en (toekomstige) inzetbaarheid naar V2H toe.

Als ik het goed begrepen heb ben je nu al een gebruiker van de e-Niro?
Hoe lang en in welke omstandigheden (zomer/winter) heb je er al gebruikservaring mee?
Hoe pakt de praktische actieradius uit?
Zowel de Kona als e-Niro hebben dus een timer aan boord voor opwarming en koeling van het interieur?
Werkt deze ook als de EV niet aan het grid hangt? Met het oog op de komst van de slimme meter en het huidige vermarkten van de PV overschotten wensen we immers zoveel mogelijk overdag te laden ipv 's nachts.
De EV (zoals tot nu toe al onze vierwielige blikken) zal een buitenslaper worden. Gezien we de wallbox tegen een buitenmuur gaan plaatsen komt er wel een carport. Die gaat geen invloed hebben op de temperatuur van het gestald voertuig (zeker niet gezien deze tegen de noordgevel gaat geplaatst worden) maar misschien wel enige positieve invloed hebben op aangevroren ruiten (minder neerslaand vocht) en (zeldzame) sneeuwval.

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 27 feb 2019, 18:14

De accu van de auto zou ik zelf nooit voor andere doeleinden inzetten, een versnelde degeneratie naar 85% of nog minder is niet gewenst.
De garantie is belangrijk inderdaad (lang en ruim), de Leaf is inmiddels de 2e generatie waarbij men geleerd heeft van fouten uit het verleden.
SolarEdge gecertificeerd dealer

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 27 feb 2019, 18:39

Wat betreft de Leaf is het voor velen nog altijd een raadsel waarom de actieve koeling van het batterijpack verdwenen is.
Dat Nissan hierover geheimzinnig en terughoudend blijft doen pleit, in mijn ogen, niet in hun voordeel.
Dat hun garantie op de batterij lager is (ben wel niet zeker wat ze gaan geven op de e-plus 2019) is ook al geen voordeel.
Ik zal hier nauwgezet de verbruikscijfers en degeneratie van de batterij weergeven, ongeacht welke EV het zal worden.
En vanuit de praktijk. Niet vanuit een of andere testbank in optimale omstandigheden noch vanuit veronderstellingen.
Anderen kunnen er maar wijzer van worden.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 27 feb 2019, 18:56

Ben juist terug van een "zichtvergelijk" tussen de Kona EV Sky en de e-Niro More.
Niet moeilijk want de dealers van KIA en Hyundai liggen hier maar een 100 meter van elkaar.
Kort gezegd is de Kona "gebalder" en iets sportiever (als je daar bij een mini SUV al van kan spreken) dan de Niro. Het koetswerk van de Niro is iets kloeker en voelt meer "degelijk" aan. Zeker het gewicht van de portieren. De inrichting van de Kona is iets speelser maar, naar mijn gevoel, overheerst er nogal veel plastiek (zonder echt goedkoop aan te doen). Dee-Niro is van binnen klassieker (o.a. pianolak ipv plastickleur) en de materialen zien en voelen degelijker aan.
Als je echt op details gaat letten heeft de Kona (als enige) een HUD en de Niro een bestuurderszetel met geheugenfunctie. Dan geven we aan dat laatste detail toch de voorkeur (zonder van doorslaggevend belang te zijn). De Niro gaf het "gevoel" ook veel ruimer te zitten dan de Kona (zonder dat deze iets te kort kwam). Kortom, de Niro geeft meer een SUV gevoel en bij de Niro overheerst een speelser sportiever gevoel.
De kofferinhoud was wel ontegensprekelijk in het voordeel van de e-Niro. Beide kofferopeningen zijn 70cm hoog maar de Niro is 5 cm breder (105cm tov 100cm voor de Kona maar vooral veel langer (bij neergeklapte achterbank): 145 cm voor de Kona en 152/170 cm voor de e-Niro. De e-Niro heb ik zelf opgemeten en de maten van de Kona zijn genomen door de verkoper. Die 145 dus toch nog eens zelf nameten want het verschil lijkt me nogal groot.
Volgens testverslagen is de e-Nira iets geruislozer dan de Kona. Maar volgens de Konaverkoper maakt de e-Niro een "hels" lawaai in vergelijking met de Kona. Maar ik had toch al vragen bij de Kona verkoper. De e-Niro heeft zonder enige twijfel all round LED verlichting. Bij de Kona heb ik twijfels over het frontblok. De verkoper wist het zelf niet (tja). Zagen er eerder halogeenlichten uit en de front richtingsaanwijzers waren zeker gloeilampen.
De verkoper van de e-Niro vond ik ook meer no nonsens (gemiddelde actieradius van 380 km bij het huidige weer. De verkoper van de Kona dacht waarschijnlijk dat ik van een andere planeet kwam (minimum actieradius van 400 km in de winter en bij zuinig rijden in de zomer makkelijk 550 km. Ook hield hij vol dat je een EV accu best helemaal leeg rijdt en telkens helemaal vol laadt. terwijl ik over lithium accu's altijd het tegendeel heb horen vertellen. Bij zo'n verkoopspraatjes scoor je bij mij eerder negagtieve punten dan een voldoende. :-)
De testrit met de e-Niro van aanstaande zaterdag zal de doorslag geven. Eigenlijk de finale stem van madam, ze is tenslotte de hoofdbestuurder, ik loop er maar bij als "adviseur" om haar te behoeden voor een "miskoop" :D . Van "praktische" Zafira's heb ik mijn buik vol. :oops: .

ps. van fouten of uitval van de EV door batterijfalen liggen we niet echt wakker. De auto heeft een volledige garantie incl. vervangwagen.

Oh ja, de Hyundai Nexus stond er ook. Gigantische bak en ziet er van binnen iets futuristischer uit dan de Kona. Maar ja, met slechts 3 laadstations in België kom je niet ver. Dat ze daar in Leuven/Oud-Heverlee dus maar wat opschieten met hun project. :lol:

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 27 feb 2019, 19:19

@ivob
Even een aantal reviews bekijken op YouTube.
Een aantal zijn zelfs van Tesla eigenaars die vol lof zijn van de Niro in vergelijking met de kona.
Wie een kona heeft is niet meteen ontevreden, eentje in de UK heeft een vlog gemaakt met de verschillen of liever de nadelen van de kona.
Ooit een HUD wagen gehad (inbegrepen op een bepaalde versie), minder info dan de kona maar eigenlijk geen toegevoegde waarde. Vorig weekend de eerste YouTube bemerkingen gehoord in die trant.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 27 feb 2019, 20:19

bruma schreef:
27 feb 2019, 19:19
Even een aantal reviews bekijken op YouTube.
Nou tot deze morgen 01:30 youtube filmpjes bekeken over de Leaf/kona/e-Niro. :oops:
Het zal wel welletjes zijn.
Een HUD is idd alleen relevant in de cockpit van gevechtsvliegtuig. :D
Aangepaste wedloop:
1. KIA e-Niro: gevoelig grotere kofferinhoud, ruimer interieur, bestuurderszetel met geheugenfunctie, lijkt betere afwerking en materialen.
2. Kona EV: :vraag: Levertijd (alhoewel dat in onze situatie niet echt een voordeel is, eerder een nadeel).

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 27 feb 2019, 21:14

Super, zou je wel willen rijden? Je weet maar nooit met een batterij.
Alle gekheid op een stok, gisteren een YouTube gezien van een ioniq rijders battery health na 100.000km-> nog steeds 100%
japio schreef:De accu van de auto zou ik zelf nooit voor andere doeleinden inzetten, een versnelde degeneratie naar 85% of nog minder is niet gewenst.
De garantie is belangrijk inderdaad (lang en ruim), de Leaf is inmiddels de 2e generatie waarbij men geleerd heeft van fouten uit het verleden.

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 27 feb 2019, 22:15

Het proces van degradatie versterkt zichzelf want een hogere weerstand geeft lokaal meer warmte en meer warmte geeft verliezen en slijtage.
Mijn keuze is een auto met 50kWh en een huisbatterij van 10kWh omdat de auto zelden thuis staat als het zonnetje schijnt en het m.i. geen zinvolle bezigheid is om dure stroom van elders met 2* 8% verlies naar huis te brengen.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 27 feb 2019, 23:18

Met V2H haal je je stroom toch niet van elders? Integendeel je slaat je tijdelijk zelf opgewekte elektriciteit op in de batterij van de EV (net zoals je met een thuisbatterij zou doen maar dan met een veel grotere capaciteit tegen een lagere kostprijs) om deze nadien terug te leveren aan je eigen woning.
Waar zit het verlies en de extra kostprijs? De aankoop van een extra thuisbatterij (in ons geval een extra investeirng van 8.000-10.000 €) zou pas extra verlies zijn die, onder de huidige regelgeving, geen enkele meerwaarde zou genereren.
Ik draai de situatie, zoals jij ze stelt, juist om. Ik koop elders geen (dure) stroom in om hem dan thuis te gaan leveren. Dat zou te gek zijn want ik heb voorlopig gratis elektriciteit in overschot. Ik sla thuis (via de EV) economisch verloren elektriciteit (overproductie PV op jaarbasis) die de DNB anders gratis opslaat (via het net) en tegen het volle pond verkoopt aan de buren (of zelf niet moet inkopen om zijn netverliezen te compenseren) zelf op en verkoop hem zelf tegen de volle netprijs. Moest in de toekomst, na het invoeren van de slimme meter, het ergste scenario werkelijkheid worden en je niet meer kan salderen op jaarbasis zal dit positieve effect zichzelf nog versterken. Ik kan dan niet alleen mijn jaarlijkse overproductie verkopen maar kan (op dagen met overproductie => vb. dagproductie van 30 kWh en eigen dagconsumptie van 5 kWh) onmiddellijk de dagoverschotten laden (toch tenminste tegen de snelheid dat een wallbox dit toelaat, dit is idd nog een beperking maar er zijn al ontwikkelingen in gang gezet om dat probleem te skippen, verwachte tijdspanne max. 2 jaar) in de EV en vermarkten tegen de geldende netprijs. Met dat financideel potje kan ik dan later tegen dezelfde prijs weer (op dagen met weinig eigen productie) weer stroom van het net inkopen. Betreft dan een 1:1 situatie. Als men in deelperiodes gaat factureren wijzigt dat uiteraard weer. Maar dan zijn we weer een heel eind verder.
Samengevat: het is voorlopig niet de bedoeling via de EV elektriciteit betrokken bij derden te injecteren in de woning. Het doel is net om de eigen overschotten via de EV te vermarkten tegen marktprijs (incl. alle kosten).

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 28 feb 2019, 00:32

In de zomer wek ik ruwweg 30kWh per dag op, verbruik er 8 in het huis en 15 in de auto.
In de winter wek ik 6kWh per dag op, verbruik er 12 in huis en is er 24kWh nodig voor het opladen van de auto.

Met de komst van de slimme meter (2020) en het afschaffen van de salderingsregeling zal het in Nederland zinvol worden om een storage in te zetten. Mogelijk dat jullie in België met andere regelgeving te maken hebben en het net nog als opslag kunnen gebruiken.
Nogmaals, mijn auto staat zelden thuis als de zon schijnt dus voor mij is het al helemaal geen optie om de batterij van de auto als buffer te gebruiken.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 28 feb 2019, 09:52

Vreemd want mijn 64kWh voertuig kan ik perfect vol laden in t weekend, vorig weekend zelfs 50% overschot. En de mooiste (productiefste) periode van het jaar moet nog komen.
Indien ik mijn werkuren (flextime) wat naar voor schuift, kan ik in de namiddag al thuis zijn waar ik een deel kan bijladen zodat ik mijn 100km/dag traject voor de hele week rond kom.
In de winter zal t niet lukken, dan kan ik nachtstroom kopen of 2,5 keer goedkoper tanken op de zaak (kopen).
En indien (nog geen plannen) het voertuig V2H zou kunnen (waar is de + en de -), dan hang je die gewoon aan de V2H kabel, de volgende dag moet je op de zaak iets meer laden.
Wil je tot in het extreme (€cent) profijt halen, moet je narekenen of je terwijl je V2H gebruikt je je thuisbatterij ook niet kan laden.
Maar V2H, thuisbatterij zijn voorlopig nog geen financieel interessante hersenspinsels.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 28 feb 2019, 10:08

japio schreef:
28 feb 2019, 00:32
In de zomer wek ik ruwweg 30kWh per dag op, verbruik er 8 in het huis en 15 in de auto.
In de winter wek ik 6kWh per dag op, verbruik er 12 in huis en is er 24kWh nodig voor het opladen van de auto.

Met de komst van de slimme meter (2020) en het afschaffen van de salderingsregeling zal het in Nederland zinvol worden om een storage in te zetten. Mogelijk dat jullie in België met andere regelgeving te maken hebben en het net nog als opslag kunnen gebruiken.
Nogmaals, mijn auto staat zelden thuis als de zon schijnt dus voor mij is het al helemaal geen optie om de batterij van de auto als buffer te gebruiken.
Mijn thuissituatie is even anders:
In de zomer wek ik eveneens 30 kWh per dag op, verbruiken we er 5 en verwachten we 4/7 (die niet te sturen zijn) 8 kWh/dag WW-verbruik te hebben.
In een gemiddelde winter (dat wordt wel steeds moeilijker in te schatten, de afgelopen 2 weken schommelde de dagproductie nl. rond de 20 kWh/dag en het verbruik rond de 10 kWh/dag) verbruiken we 15-30 kWh dag en wekken we xx kWh/dag op (maar hier zeggen gemiddelden weinig want dat kan schommelen van 0.5 tot 21 kWh per dag). Gemiddeld e-verbruik zegt ook weinig in een stookseizoen. Over de periode nov-jan bedraagt het gemiddelde dagverbruik 11,64 kWh maar voor nov was dat bv. 7,6/dec 14,12/13,2 kWh. Belangrijker (in onze situatie, gelukkig zag ik in 2013 het huidige verhaal al aankomen) is dat we, na invoeren digitale meter met worst scenario) het winterverbruik sowieso kunnen beperken tot een dagverbruik van 5-6 kWh.
Iets meer "speelruimte" dus.

Je laatste zin wekt wel mijn interesse op. Komt het verschil in verbruik tussen zomer/winter (15/24 kWh) door een gewijzigd gebruik of zit er werkelijk zoveel verlies (of meerverbruik) tussen zomer/winter met eenzelfde gebruiksprofiel?

Maar hier denken wij ook een oplossing voor te hebben. De initiële bedoeling is niet het jaar rond de EV thuis te laden. De bedoeling is onze overschotten aan PV productie "weg te werken". Liefst dan nog tegen betaling (zie voorgaande uitleg). Als we thuis zelf tekorten hebben (stookseizoen, druiligere dagen, whatever,..) is het uiteraard niet de bedoeling bij te laden via de PV. Het is dan, afhankelijk van de situatie, de bedoeling te laden:
- Aan de laadpalen op het werk (tijdens werkdagen op externe werkplek = gratis)
- Aan de gratis beschikbare laadpalen in de omgeving zoals het uitkomt (gewoon voor de fun, ik denk aan winkelen Lidl/colruyt, RK-donorportaal (als je daar toch moet zijn = gratis)
- Aan externe snellaadpalen in de omgeving (de dichts bijzijnde staat nu wel nog op 2 Km maar is vlak naast de bib, dus even de krant(en) gaan lezen tijdens het laden :D (via laadpas direct verrekend via werkgever)
- Thuis met draadloze kWhteller of aan de wallbox. (driemaandelijks verrekend via privérekening).
Uitwegen genoeg dus.
Klein verschil met jouw situatie (wat betreft gebruik EV): de (uit)werkende partner heeft alleen een vierwielig blik nodig als het slecht weer is of in eerder uitzonderlijke situaties om zich te verplaatsen naar klanten. Dat laatste is niet te sturen (maar eerder een uitzondering dan de regel, dus weinig impact). Maar bij slecht weer (bij voorkeur gebruik van de EV) is er toch weinig PV productie en bij goed weer (PV overproductie) is er geen enkel probleem om zich buiten het blik te verplaatsen (fiets, motorfiets).
Maar met deze situatie moeten we ten vroegste pas rekening houden vanaf eind 2020. Zolang de jaarsaldering nog geldt is er uiteraaard ook geen enkel probleem om hierbinnen te schuiven met het laden van de EV, ongeacht de externe omstandigheden (we hebben op jaarbasis nu al een PV-overschot van 2000 kWh en we verwachten, door bijkomende maatregelen (=> minder eigen verbruik in stookseizoen), dit vanaf volgende winter nog te kunnen opdrijven. We zijn er dus redelijk gerust in.

Nu werken we nog met een terugdraaiende teller (saldering zoals jullie het noemen?) tot, ik schat in onze situatie, nog tot eind 2020.
Ook hier zijn "plannen" (wat die precies inhouden weet in het publieke domein eigenlijk niemand) om de saldering af te schaffen. Het is net onze bedoeling om tegen dan klaar te zijn om een thuisstorage te hebben. Op dit ogenblik (en met de huidige onzekere situatie waar het precies op gaat uitdraaien) lijkt ons de beste optie dan in te zetten via een opslag via de accu van een EV ipv een extra investering via een thuisbatterij (waarvan we nu absoluut niet weten hoe de overheid daar op gaat reageren: subsidies? extra belastingen? ......????)

Wij zijn niet geblinddoekt in het PV verhaal gestapt. Wij zijn ook niet van plan dit te doen inzake het EV verhaal. Opportuniteiten moet je grijpen als ze zich aandienen en skippen of inwisselen bij wijzigende situaties.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 28 feb 2019, 10:09

bruma schreef:
28 feb 2019, 09:52
Vreemd want mijn 64kWh voertuig kan ik perfect vol laden in t weekend, vorig weekend zelfs 50% overschot. En de mooiste (productiefste) periode van het jaar moet nog komen.
Voor alle duidelijkheid (want ik kan niet meer volgen): rij je nu al (een tijdje) rond met een EV of zit je nog in de "bestelfase"?

Volladen om een week verder te kunnen met de EV zou bij ons ook geen probleem moeten zijn.
WW-verkeer: 32 kWh per week.
Eén lading: 64 kWh.
Genoeg speelruimte dus. Werkritme is eveneens flextime. Zie voorgaande => max. 4/7 extern en die 4 zijn dan nog te verschuiven binnen de week en vlottende uren => in/uitloggen op laptop is start/stop werktijd, ongeacht de locatie (vorige week was dat bv. nog Rondane nasjonalpark :tu: ).
Maar V2H, thuisbatterij zijn voorlopig nog geen financieel interessante hersenspinsels.
Volgens mijn info moet je nu zeker niet instappen in V2H maar wachten tot 2021-2022. Dit item is in volle ontwikkeling. Het zou nu al kunnen maar dan moet je teveel omvormen. Men werkt er aan om de omvorming PV => omvorming net => omvorming acculader EV te skippen (te veel verliezen/ te veel extra apparatuur) en rechtstreeks je EV te laden met minder omvormerverliezen. De gedetailleerde uitleg ga ik je hier besparen.

Thuisbatterij is bij terugdraaiende teller (huidige situatie) zeker niet interessant. Zou een deeloplossing kunnen zijn na invoeren digitale meter. Maar gezien de vertragingen die deze oploopt en de vooruitgang in het V2H verhaal zou de laatste de eerste wel eens kunnen inhalen en zou, door een verkeerde timing, een thuisbatterij wel eens een volledig verloren investering kunnen zijn. Eén van de redenen dat ik de boot op dat vlak afhoud.

Plaats reactie