Echt rijbereik versus rijbereik volgens de NEDC cyclus

Alles over de elektrische wagen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rerdvr46
lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 24 jul 2016, 09:54
Installatie Land: België
Locatie: Gent

Echt rijbereik versus rijbereik volgens de NEDC cyclus

Bericht door Rerdvr46 » 27 nov 2017, 14:26

Het is een Europese traditie om normen te ontwerpen voor de auto-industrie die veel mooiere prestaties suggereren dan werkelijk gehaald worden. De NEDC cyclus voor het bepalen van het rijbereik van elektrische wagens is het zoveelste voorbeeld. De in opdracht van Test-Aankoop geteste wagens halen in de praktijk nog geen 60% van het gepubliceerde cijfer. Nissan Leaf: 57,6%, Renault Zoe 58%, Opel Ampera-e 58,5%. De cijfers liggen opvallend dicht bij mekaar. Al bij al is de werkelijkheid redelijk goed in te schatten op basis van de NEDC cijfers. Jammer dat er geen Tesla en geen BMW i3 in de test waren opgenomen.

Gebruikersavatar
bruma
Master lid
Berichten: 2145
Lid geworden op: 20 mei 2013, 14:09
Installatie Land: Maak keuze

Re: Echt rijbereik versus rijbereik volgens de NEDC cyclus

Bericht door bruma » 27 nov 2017, 20:21

Men zou beter een norm definieren die minimum prestatie haalt, die je met een knop kan aanzrtten en dan de wagen in t echte verkeer opmeten. Door die 'knop' wordt de invloed van de gebruiker beperkt

Verstuurd vanaf mijn AllCall_Rio_S met Tapatalk


Gebruikersavatar
Rerdvr46
lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 24 jul 2016, 09:54
Installatie Land: België
Locatie: Gent

Re: Echt rijbereik versus rijbereik volgens de NEDC cyclus

Bericht door Rerdvr46 » 27 nov 2017, 20:27

bruma schreef:
27 nov 2017, 20:21
Men zou beter een norm definiëren die minimum prestatie haalt, die je met een knop kan aanzetten en dan de wagen in het echte verkeer opmeten. Door die 'knop' wordt de invloed van de gebruiker beperkt

Verstuurd vanaf mijn AllCall_Rio_S met Tapatalk
Het is de industrie die de normen doordrukt bij de Europese Commissie. De belangen van de consument worden zelden verdedigd.

Gebruikersavatar
scweuly
Master lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 08 nov 2014, 12:49
Installatie Land: België
Locatie: Wezemaal / Sint-Pieters-Rode

Re: Echt rijbereik versus rijbereik volgens de NEDC cyclus

Bericht door scweuly » 27 nov 2017, 23:32

Bij de eerste vorst dit jaar (-2ºC) was het bereik van mijn mercedes b 250e slechts 125km... Actieradius in winter valt dus dik tegen en bijgevolg rij ik in koud weer zo veel mogelijk met de benzine wagen.
20xZDNY260-C60: O=190° H=35° SMA SB5000TL-21
28xZDNY260-C60: 12x O=180° + 16x O=270° H=35° SMA STP5000TL-20

Gebruikersavatar
Rerdvr46
lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 24 jul 2016, 09:54
Installatie Land: België
Locatie: Gent

Re: Echt rijbereik versus rijbereik volgens de NEDC cyclus

Bericht door Rerdvr46 » 28 nov 2017, 09:00

Tja, in tegenstelling met een woning is het interieur van auto's thermisch nauwelijks geïsoleerd. Met een IC motor die door zijn slecht rendement warmte in overvloed afgeeft heeft dat ook niet veel zin. Misschien moeten de autoconstructeurs daar eens over nadenken.

Gebruikersavatar
jeroen beeckx
Master lid
Berichten: 679
Lid geworden op: 19 mei 2013, 14:09
Installatie Land: Maak keuze

Re: Echt rijbereik versus rijbereik volgens de NEDC cyclus

Bericht door jeroen beeckx » 29 nov 2017, 13:37

scweuly schreef:
27 nov 2017, 23:32
Bij de eerste vorst dit jaar (-2ºC) was het bereik van mijn mercedes b 250e slechts 125km... Actieradius in winter valt dus dik tegen en bijgevolg rij ik in koud weer zo veel mogelijk met de benzine wagen.
Vind ik een rare redenering... Wij rijden zoveel mogelijk elektrisch, ook al is de actieradius wat minder...

Mvg
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net

japio
Master lid
Berichten: 1983
Lid geworden op: 23 mar 2014, 10:14
Installatie Land: Nederland
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: Echt rijbereik versus rijbereik volgens de NEDC cyclus

Bericht door japio » 29 nov 2017, 22:23

Bij slecht weer rij ik ook meer op benzine want er valt geen winst meer te behalen tenzij je met beslagen raampjes en een ijspegel onder de neus rond wil rijden.
SolarEdge gecertificeerd dealer

Gebruikersavatar
jeroen beeckx
Master lid
Berichten: 679
Lid geworden op: 19 mei 2013, 14:09
Installatie Land: Maak keuze

Re: Echt rijbereik versus rijbereik volgens de NEDC cyclus

Bericht door jeroen beeckx » 30 nov 2017, 17:27

japio schreef:
29 nov 2017, 22:23
Bij slecht weer rij ik ook meer op benzine want er valt geen winst meer te behalen tenzij je met beslagen raampjes en een ijspegel onder de neus rond wil rijden.
snap ik ook niet...

Waarom zou je minder rendement halen met een elektro motor als het koud is dan een bezinewagen?
De verwarming gebeurt met de warmtepomp en verbruikt weinig.

Een koude benzine motor starten is zeer sletig voor katalysator.

Mvg
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net

Plaats reactie