keuze laadpaal

Alles over de elektrische wagen
Plaats reactie
ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Re: keuze laadpaal

Bericht door ivob » 27 feb 2018, 10:43

Leeg zal ze, gezien de beperkte capaciteit, twee keer per dag zijn. ;-)
Maar idd, dat uurtje "winst" woog niet op tegen de voordelen van een meeneembare kabel.
En gelukkig werkt het weer nu ook mee. Al bijna een maand lang zomerse bufferwaarden om op te sparen tegen de zomer. ;-)

Christiaan
Master lid
Installatie Land: België

Bericht door Christiaan » 27 feb 2018, 12:58

Geen uurtje maar slechts een half uurtje. Volgens de specificatie van de mini uit de link die hier voordien heb geplaatst , laadt de batterij op in 2,5 uur bij 16 Ampere. Meer dan 16 Ampere gaat de mini wellicht niet acdepteren , zoniet hadden ze dat ook wel vermeld. Een "zware" laadpaal plaatsen van 32 Ampere zou dus al geen zin hebben.

Hayden
lid

Bericht door Hayden » 27 jun 2019, 17:44

Hier een Zappi V1 geplaatst voor mijn Tesla Model 3.
Ik heb een installatie op 1 fase 40A en de Zappi kan tot 32A.
Voordeel van de Zappi is dat er een loadbalancer in zit die ingrijpt wanneer ik nog andere grote verbruikers gebruik.
Er zitten drie standen op, fast, ECO die mijn zonnestroom gebruikt en bij gebrek aan overschakelt op netstroom en dan nog de ECO+ die enkel mijn stroom gebruikt van mijn zonnepanelen.
https://www.zappi.info/shop/producten/product/1-zappi

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 27 jun 2019, 18:18

Mooi hoor maar voor die prijs tank ik bijna een jaar :?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 27 jun 2019, 18:27

Hayden schreef:
27 jun 2019, 17:44
Hier een Zappi V1 geplaatst voor mijn Tesla Model 3.
Ik heb een installatie op 1 fase 40A en de Zappi kan tot 32A.
Voordeel van de Zappi is dat er een loadbalancer in zit die ingrijpt wanneer ik nog andere grote verbruikers gebruik.
Er zitten drie standen op, fast, ECO die mijn zonnestroom gebruikt en bij gebrek aan overschakelt op netstroom en dan nog de ECO+ die enkel mijn stroom gebruikt van mijn zonnepanelen.
https://www.zappi.info/shop/producten/product/1-zappi
"Grijpt in" ! Hoe detecteert die loadbalancer de andere gebruikers op je huisinstallatie ?

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 27 jun 2019, 18:46

De zappi werkt met meettrafo's op de lijn(en) en maakt intern de berekening
Andere zijn aangesloten op de P1 van een digitale meter. In NL kan je een digitale meter krijgen met snelle output, bij ons zal je op de tweede poort moeten aansluiten om snelle info te krijgen.

Er zijn een aantal instellingen (parameters) waaronder de hoofdzekeringswaarde.

De zappi kan je met een gebruikersknop ook vragen om enkel de overschot van de PV stroom te gebruiken, in plaats van deze te injecteren.

De go-echarger heeft een API die de aansturing capteert en de info kan aangeleverd worden door andere software zoals home automatisatie software ioBroker, domotica, e.a. of door bv openWB (staat voor open wallbox, open source dus), maar die werkt samen met enkele commerciële WB's, energiemeter en softwarepakketten.

Zelf heb ik een go-e, vzlogger op raspbery pi zero w en heb al een openWB geïnstalleerd maar moet nog eens nagaan om beide te connectoren. Momenteel nog geen load balancing nodig gezien de EV laad op de fase van de (af)was, droogkast en badkamer verwarming en ikzelf kan bepalen wat prio krijgt.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 27 jun 2019, 19:02

Mmmm ... Mooi ! ;-)

Hayden
lid

Bericht door Hayden » 27 jun 2019, 19:09

bruma schreef:
27 jun 2019, 18:46
De zappi werkt met meettrafo's op de lijn(en) en maakt intern de berekening
Andere zijn aangesloten op de P1 van een digitale meter. In NL kan je een digitale meter krijgen met snelle output, bij ons zal je op de tweede poort moeten aansluiten om snelle info te krijgen.

Er zijn een aantal instellingen (parameters) waaronder de hoofdzekeringswaarde.

De zappi kan je met een gebruikersknop ook vragen om enkel de overschot van de PV stroom te gebruiken, in plaats van deze te injecteren.

De go-echarger heeft een API die de aansturing capteert en de info kan aangeleverd worden door andere software zoals home automatisatie software ioBroker, domotica, e.a. of door bv openWB (staat voor open wallbox, open source dus), maar die werkt samen met enkele commerciële WB's, energiemeter en softwarepakketten.

Zelf heb ik een go-e, vzlogger op raspbery pi zero w en heb al een openWB geïnstalleerd maar moet nog eens nagaan om beide te connectoren. Momenteel nog geen load balancing nodig gezien de EV laad op de fase van de (af)was, droogkast en badkamer verwarming en ikzelf kan bepalen wat prio krijgt.
Ik kan hier niets meer aan toevoegen :lol:

jeroen beeckx
Master lid

Bericht door jeroen beeckx » 30 jun 2019, 10:54

OPGELET!

IK raad meestal aan de 10A "noodlader" te gebruiken.

De installatie van een laadpunt 32A kan al snel een paar duizend euro kosten.
De lader zelf moet achter een 30mA type B (stront duur!) " en volgens de nieuwste info die ik kreeg zouden alle diffs in de woning moeten worden aangepast naar type B.

Een Renault Zoe zou zeker deze 6mA DC diff. moeten hebben. Bij een foutstroom van het voertuig naar uw zekeringkast kan de 300mA gemagnetiseerd geraken, waardoor deze ongevoelig wordt, dus ronduit gevaarlijk!!!

Verder is mijn ervaring dat 32A laden verre van evident is, dus voorrangsrelais moeten worden geïnstalleerd zodat de lader kortstondig kan onderbreken bij het inschakelen van apparaten in de de woning met meer dan 2000W, er vanuit gaande dat de hoofdzekering mono 40A bedraagt.

Niets zo eenvoudig als de 10A kabel gebruiken.... (heb al een 5tal laadpalen geïnstalleerd, dus weet er al iets van...:-))

Mvg
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 30 jun 2019, 11:44

Jeroen, ik denk dat je je eens moet verdiepen in load balancing voor laadpalen: die stuurt het laden van de wagen bij volgens het beschikbaar vermogen van de huisinstallatie (of fase) of tot de max ingestelde stroom.
Een klassiek stopcontact (shuko) is niet hetgeen je nodig hebt om 35u na elkaar stroom te leveren, ook al zit er een temperatuurssensor in de stekker.
Het noemt niet voor niks een noodlader (Nederlanders hebben het granny charger genoemd).

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 30 jun 2019, 11:58

@jeroen beeckx

De lader kortstondig onderbreken ? Dat is niet gezond voor de lader en al zeker niet voor de wagen. Tijdens het afschakelen gebeurt er 't één en 't ander in de wagen dat zijn tijd duurt ( een aantal seconden ). Schakelt je binnen die tijd de lader terug aan , dan onderbreek je die afschakelcyclus en moet de wagen terug zijn communicatie met de laadpaal in gang steken ( "Signaling" en "Control Pilot" , zie https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772 ) . Normaal zou de hardware en de software binnen de laadpaal en de wagen dit allemaal netjes moeten kunnen afhandelen, maar in de praktijk steekt er bij de afhandeling van dergelijke uitzonderlijke situaties nogal eens een "bug" ( niet ontdekt bij gebrek aan het testen er van )

Bij load balancing voor laadpalen ( hetgeen bruma hiervoor vermeld ) wordt effectief het laden onderbroken en nadien terug opgestart met een andere door de laadpaal aan de wagen meegedeelde laadstroom. Een andere manier dan het volgen van het Control Protocol bestaat er niet , en laten we aannemen dat die af/aanschakeling van de laadstroom naar de wagen wel ordentelijk gebeurt.

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 30 jun 2019, 12:05

Load balancing werkt prima en de traagheid van een C zekering of automaat zorgt ervoor dat bijsturen met enige vertraging kan.
16A. laadsnelheid is meestal al voldoende en zo niet dan komt de gebruiker wel met 20- 25A. uit de voeten.
32A. vind ik een te zware belasting voor de standaard huisaansluiting en het is veelal ook echt niet nodig (ca 32km per uur bijladen)
Met 10A. is de gebruiker continu bezig met aankoppelen.
SolarEdge gecertificeerd dealer

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 30 jun 2019, 12:24

japio schreef:
30 jun 2019, 12:05
...
Met 10A. is de gebruiker continu bezig met aankoppelen.
:D Ik laad na 5 jaar nog steeds met "flexi charger" aan 10 Ampere , en dat doe ik 's nachts. ;-) Acht uur laden aan 10 A is al goed voor zeker 100 km de dag erop.

Je moet het laden ook een beetje weten te managen afhankelijk van het aantal km's dat je van plan bent af te leggen. Je hoeft dus nooit te wachten met het laden ervan als de batterij leeg is , en je hoeft ook niet steeds volledig vol te laden. Met het huidige warme weer laad ik zelfs maar tot 80 % om de batterij te sparen .... Zoals je weet , een volgeladen li-ion batterij begint boven de 30° te "zweten" en dat verlaagt zijn levensduur.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 30 jun 2019, 13:10

Heel vreemde uitleg over stoppen met laden en herhalen van een sync protocol
Op de gegevens van mijn digitale teller blijft het laden gewoon doorlopen verhoogd of verlaagd. Er stopt juist niks.
Lijkt ook logisch want de stroomsterkte waarmee geladen mag wordt via PWM wordt doorgegeven aan de wagen.
Christiaan schreef:[mention]jeroen beeckx[/mention]

De lader kortstondig onderbreken ? Dat is niet gezond voor de lader en al zeker niet voor de wagen. Tijdens het afschakelen gebeurt er 't één en 't ander in de wagen dat zijn tijd duurt ( een aantal seconden ). Schakelt je binnen die tijd de lader terug aan , dan onderbreek je die afschakelcyclus en moet de wagen terug zijn communicatie met de laadpaal in gang steken ( "Signaling" en "Control Pilot" , zie https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772 ) . Normaal zou de hardware en de software binnen de laadpaal en de wagen dit allemaal netjes moeten kunnen afhandelen, maar in de praktijk steekt er bij de afhandeling van dergelijke uitzonderlijke situaties nogal eens een "bug" ( niet ontdekt bij gebrek aan het testen er van )

Bij load balancing voor laadpalen ( hetgeen bruma hiervoor vermeld ) wordt effectief het laden onderbroken en nadien terug opgestart met een andere door de laadpaal aan de wagen meegedeelde laadstroom. Een andere manier dan het volgen van het Control Protocol bestaat er niet , en laten we aannemen dat die af/aanschakeling van de laadstroom naar de wagen wel ordentelijk gebeurt.

Hayden
lid

Bericht door Hayden » 30 jun 2019, 13:18

Mijn laadstation kost geen duizenden euro's en is voorzien van een aardlekschakelaar.
Is ook met vlag en wimpel door de keuring geraakt.
De loadbalancer onderbreekt de stroom niet maar vermindert ze tijdelijk.
Ik zal die ook enkel gebruiken om bij te laden. Mijn dagelijkse woon werkverkeer is max 100km dus als ik thuis kom zal er met moeite een derde van mijn batterij moeten bijgeladen worden en ik zal maar laden tot max 90% om mijn batterij te sparen.
Als ik langere trajecten gereden heb en effectief bijna leeg moet rijden dan ga ik langs een supercharger van Tesla rijden om de batterij vol te laden. Dat is nu het voordeel dat Tesla heeft, hun superchargernetwerk.
De praktijk zal het uitwijzen en ik zal er zeker nog een verslagje van neerpennen hier.

Plaats reactie