keuze laadpaal

Alles over de elektrische wagen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 3486
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: België
Locatie: Tussen Mechelen en Montpellier.

Re: keuze laadpaal

Bericht door ivob » 15 feb 2018, 19:57

gorre schreef:
15 feb 2018, 18:31
Hey, als je een Zoe koopt krijg je ook gratis de Wallbox voor thuis, je moet wel een neuter hebben anders heb je een transformator nodig maar ook deze betaald Renault!
Nee die betaal jij aan Renault. :D

Gebruikersavatar
bruma
Master lid
Berichten: 2351
Lid geworden op: 20 mei 2013, 14:09
Installatie Land: Maak keuze

Re: keuze laadpaal

Bericht door bruma » 15 feb 2018, 22:11

ivob schreef:
japio schreef:
15 feb 2018, 12:50
Deel de investering door 10 jaar want dat is de levensduur en er blijft een luttel bedrag over.
Het gaat niet over het bedrag an sich maar wat is de meerwaarde tov een gewoon stopcontact?
Ze zeggen dat je tot 8 keer sneller kan opladen met hun wallbox. Ten eerste, zoals reeds aangehaald, maakt dat voor mij niets uit en
deze cijfers zullen wel slaan op een EV en niet op een PHEV (want daar scheelt het maar een uur).
8* sneller, gisteren even hun pdf technische spec geopend en de standaard evbox van 1260€ of zo is 3,7kW, de stekkeroplader is dan wel heel traag.

En 100km/u laden moet je al een ferme 3f aansluiting hebben.

Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 3486
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: België
Locatie: Tussen Mechelen en Montpellier.

Re: keuze laadpaal

Bericht door ivob » 15 feb 2018, 22:36

Er gaat maar 40 km in. Dat is dus inpluggen, koffietje drinken en terug vertrekken. :D :D (volgens de marketingafdeling dan toch).
Wat maakt het mij nu uit of dat ding 2 of drie uur aan de stekker hangt.

Gebruikersavatar
Christiaan
Master lid
Berichten: 673
Lid geworden op: 18 feb 2016, 10:20
Installatie Land: België

Re: keuze laadpaal

Bericht door Christiaan » 15 feb 2018, 23:23

bruma schreef:
15 feb 2018, 22:11
ivob schreef:
japio schreef:
15 feb 2018, 12:50
Deel de investering door 10 jaar want dat is de levensduur en er blijft een luttel bedrag over.
Het gaat niet over het bedrag an sich maar wat is de meerwaarde tov een gewoon stopcontact?
Ze zeggen dat je tot 8 keer sneller kan opladen met hun wallbox. Ten eerste, zoals reeds aangehaald, maakt dat voor mij niets uit en
deze cijfers zullen wel slaan op een EV en niet op een PHEV (want daar scheelt het maar een uur).
8* sneller, gisteren even hun pdf technische spec geopend en de standaard evbox van 1260€ of zo is 3,7kW, de stekkeroplader is dan wel heel traag.

En 100km/u laden moet je al een ferme 3f aansluiting hebben.
Die "8 keer" is een puur commerciele leugen. De aansluiting van wallbox naar de auto laat maar 32 Ampere monofaze toe - dat is geen gelijkspanning mode 4 lader toestel. De laagste laadstroom die men durft aan te bieden is 6 Ampere , maar de meeste wagens willen al op zijn minst 10 Ampere en bij 6 Ampere geven ze er de brui aan. De verhouding kan dus in theorie hoogstens 32/6 bedragen.

100Km/u laden is ook al een grap voor een wallbox in de garage. De meeste EV's verbruiken gemiddeld 15 kWh/100km . Als je die dus wilt volladen voor 100 km , moet je 15 kWh in de batterij kunnen stoppen. Dat betekent dat je continu 15 kW vermogen aan de batterij moet leveren gedurende 1 uur. Dat komt overeen met 15000/230 = 65 Ampere bij 230 Volt monofaze. De meeste huishoudens hebben slechts een 40 Ampere aansluiting en bij 3f is de max. stroom per faze ook lager. En daarbij , zoals ik hierboven schreef kan je toch maar maximaal 32 Ampere ( monofaze ) naar de wagen sturen ....

Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 3486
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: België
Locatie: Tussen Mechelen en Montpellier.

Re: keuze laadpaal

Bericht door ivob » 16 feb 2018, 14:18

De verbindingskabel is een Eneco SmartCable.
Eigenlijk ook weer een Nexxtender Mobile met een ander logo (verdere uitleg is dus niet meer nodig ;-) )
Het laden aan (semi) openbare laadpalen gebeurt met een Eneco laadkaart aan een tarief van 0.26 € (excl. BTW) en wordt
driemaandelijks verrekend met de werkgever (postpaid).

Gebruikersavatar
Christiaan
Master lid
Berichten: 673
Lid geworden op: 18 feb 2016, 10:20
Installatie Land: België

Re: keuze laadpaal

Bericht door Christiaan » 16 feb 2018, 18:31

Allé vooruit , en hierbij zijn alle vragen eigelijk beantwoord. :-) Dus , zoals men zegt Ga ervoor of Geef er een lap op. :D Rest misschien nog de vraag of de mini hiermee tevreden zal zijn. De mobiele Nexxtender laat zich instellen op 1,6 kW en 3 kW wat respectievelijk overeenkomt met ca. 7 Ampere en 13 Ampere bij 230 V. Dit zijn niet bepaald de courante stroomwaarden die een EV gebruikt.

Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 3486
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: België
Locatie: Tussen Mechelen en Montpellier.

Re: keuze laadpaal

Bericht door ivob » 16 feb 2018, 19:40

De mobile smartkabel is dan ook specifiek ontwikkeld voor de PHEV. Dat moet maar 8 kWh laden.
De lagere instelling is alleen om toe te laten dat mensen met een verouderde thuisinstallatie ook nog kunnen thuisladen.
Vooral dan voor een PHEV want die haalt het in de winter niet op één lading H/T WW verkeer.
Voor een EV wordt thuis een wallbox geïnstalleerd van Eneco met laadkaart (dezelfde als voor de openbare palen)
die de gebruikersgegevens inleest en de wallbox communiceert dan via het net naar de backoffice die factureert.

Zowel voor laden met de laadkaart als met de smartkabel is er een app beschikbaar zodat je al je laadbeurten, verbruik en kosten kan opvolgen.

Een EV zal hopelijk voor de volgende ronde zijn (over 4 jaar als de beoogde km niet overschreden worden) als het meer op punt staat.
Een PHEV is sowieso vanaf 2020 niet meer interessant. Het was dus nu of nooit.
Het opgebruiken tegen betaling van de eigen overproductie is gewoon een extra kleine meevaller. Reduceert wel het jaarlijkse prosumententarief bijna met 50%. ;-)
Laatst gewijzigd door ivob op 16 feb 2018, 19:50, 8 keer totaal gewijzigd.

japio
Master lid
Berichten: 1983
Lid geworden op: 23 mar 2014, 10:14
Installatie Land: Nederland
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: keuze laadpaal

Bericht door japio » 16 feb 2018, 19:40

Christiaan schreef:
16 feb 2018, 18:31
met ca. 7 Ampere en 13 Ampere bij 230 V. Dit zijn niet bepaald de courante stroomwaarden die een EV gebruikt.
Ik heb in de afgelopen 3 weken ruim 2000km op 10 Ampère laadstroom gereden :lol:
Maar had liever een wallbox gehad want dat is bedrijfszeker en met slecht weer veel fijner.
SolarEdge gecertificeerd dealer

Gebruikersavatar
Christiaan
Master lid
Berichten: 673
Lid geworden op: 18 feb 2016, 10:20
Installatie Land: België

Re: keuze laadpaal

Bericht door Christiaan » 16 feb 2018, 20:44

ivob schreef:
16 feb 2018, 19:40
De mobile smartkabel is dan ook specifiek ontwikkeld voor de PHEV. Dat moet maar 8 kWh laden.
De lagere instelling is alleen om toe te laten dat mensen met een verouderde thuisinstallatie ook nog kunnen thuisladen.
Stel dat je mini met 16 Ampere mag geladen worden , dan gaat de Nexxtender smartkabel 3 KW vermogen , of 13 Ampere stroom sturen. Dat is al meer dan wat Renault flexi-charger doorlaat - en ik kan niets instellen. De werking is als volgt :

a) wagen en smartkabel/wallbox checken mekaars aanwezigheid
b) de wagen deelt aan de smartkabel/wallbox mee welke de maximum toegelaten stroomsterkte is ( via meting van een teststroom door weerstanden in de wagen ) die hij aankan
c) smartkabel/wallbox "kijkt" in zijn lijstje of hij die stroomsterkte kan/mag leveren ( ingesteld door de gebruiker of automatisch ) en stuurt die waarde door middel van een trein van pulsen terug naar de wagen ( pulsbreedte is een maat voor de stroomsterkte ) . De doorgestuurde waarde van de stroomsterkte zal altijd lager of gelijk zijn aan wat de wagen in b) heeft gemeld
d) de wagen interpreteert die pulstrein en stelt de stroombegrenzing in op die waarde
e) laden start met de ingestelde stroombegrenzing.

Stel nu dat de wagen slechts 10 Ampere laadstroom zou toestaan , dan gaat de Nexxtender smartkabel terugvallen naar het melden van een laadstroom van 6,9 Ampere ( 1,6 kW )
japio schreef:
16 feb 2018, 19:40
Christiaan schreef:
16 feb 2018, 18:31
met ca. 7 Ampere en 13 Ampere bij 230 V. Dit zijn niet bepaald de courante stroomwaarden die een EV gebruikt.
Ik heb in de afgelopen 3 weken ruim 2000km op 10 Ampère laadstroom gereden :lol:
Maar had liever een wallbox gehad want dat is bedrijfszeker en met slecht weer veel fijner.
Een wallbox is niet zoveel meer betrouwbaar dan het mobiele ding. Beide gebruiken zo goed als dezelfde componenten. Alleen is er wat meer ruimte in de wallbox te bespeuren , maar aangezien daar nergens vermogens worden gedissipeerd is er amper opwarming en maakt het niet uit of er al dan niet ruimte is voor koeling.

japio
Master lid
Berichten: 1983
Lid geworden op: 23 mar 2014, 10:14
Installatie Land: Nederland
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: keuze laadpaal

Bericht door japio » 16 feb 2018, 23:20

Koeling is geen issue, maar waar het met name mis gaat is het relais en ook de randaarde stekker is een zwak punt.
De kabel naar de auto is het volgende als je de eerste twee hebt gehad ;-)
SolarEdge gecertificeerd dealer

Gebruikersavatar
Christiaan
Master lid
Berichten: 673
Lid geworden op: 18 feb 2016, 10:20
Installatie Land: België

Re: keuze laadpaal

Bericht door Christiaan » 16 feb 2018, 23:42

japio schreef:
16 feb 2018, 23:20
Koeling is geen issue, maar waar het met name mis gaat is het relais en ook de randaarde stekker is een zwak punt.
De kabel naar de auto is het volgende als je de eerste twee hebt gehad ;-)
Welja , en dat is ook de reden waarom ge die mobiele dingen niet voor hoge stroomsterktes gaat vinden.

japio
Master lid
Berichten: 1983
Lid geworden op: 23 mar 2014, 10:14
Installatie Land: Nederland
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: keuze laadpaal

Bericht door japio » 17 feb 2018, 06:33

Portable max 13 Ampère vs een wallbox 15 Ampère omdat veel autoladers max 3500Watt omzetten. Ik zie geen groot verschil, jij wel?
SolarEdge gecertificeerd dealer

Gebruikersavatar
Christiaan
Master lid
Berichten: 673
Lid geworden op: 18 feb 2016, 10:20
Installatie Land: België

Re: keuze laadpaal

Bericht door Christiaan » 17 feb 2018, 10:27

japio schreef:
17 feb 2018, 06:33
Portable max 13 Ampère vs een wallbox 15 Ampère omdat veel autoladers max 3500Watt omzetten. Ik zie geen groot verschil, jij wel?
Ik denk dat de meeste wallboxen tot 32 Ampere kunnen leveren. Die bevatten ook wat extra hardware voor communicatie met de buitenwereld en andere dingen. Zie beschrijving van de KeContact https://www.keba.com/web/downloads/e-mo ... att_NL.pdf . En voor die 32 Ampere biedt men ook zwaardere rechtdoor Mennekes snoeren aan. Maar in feite is de hardware om met de EV te communiceren dezelfde.

Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 3486
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: België
Locatie: Tussen Mechelen en Montpellier.

Re: keuze laadpaal

Bericht door ivob » 26 feb 2018, 16:48

Finaal hebben we keuze gekregen tussen een smartCable of thuislaadpunt van Eneco.
Om praktische redenen hebben we voor de smartCable gekozen.

Gebruikersavatar
Christiaan
Master lid
Berichten: 673
Lid geworden op: 18 feb 2016, 10:20
Installatie Land: België

Re: keuze laadpaal

Bericht door Christiaan » 26 feb 2018, 18:46

Ge gaat er geen spijt van krijgen. Met zijn 13 Ampere laadstroom is de batterij van de mini op 3 uur opgeladen , en dat moet die echt vooraf nog volledig leeg geweest zijn.

Plaats reactie