keuze laadpaal

Alles over de elektrische wagen
Plaats reactie
Christiaan
Master lid
Installatie Land: België

Re: keuze laadpaal

Bericht door Christiaan » 14 feb 2018, 23:02

japio schreef:
14 feb 2018, 22:35
Christiaan schreef:
14 feb 2018, 22:13
Maar eerst ga ik ( morgen ) zelf eventjes checken of ik de "rechtdoor" kabel voor aan een laadpaal kan gebruiken als verlengkabel tussen de "flexi-charger" kabel en de wagen.
Dat past niet en hoef je niet te testen.
Past wel , net getest. Alleen betwijfel ik of de pinnen tussen de twee kabels contact gaan maken. In het "manneke" ( dat men normaal in de laadpaal steekt ) van de rechtdoor kabel zitten de pinnen blijkbaar dieper dan in het stekker contact van de wagen zelf. Test ik morgen uit ....

japio schreef:
Geen idee wat ik me daar bij voor moet stellen, aan de publieke laadpaal kun je ook in België toch alleen mode 3 (Mennekes) laden? Klinkt kwetsbaar ook met een kaart + gebruik buiten.
Ik stel me voor dat het gewoon een doos is middenin een rechtdoor kabel , aan beide zijden dus een Type 2 Mennekes stekker. De "mode" heeft hier niets mee te maken , die slaat op de stroomsterkte en het communcatieprotocol. Als in die registratiedoos alleen maar een kWh meter zit hoeft er zelfs niet eens een draad in de kabel onderbroken te worden ( meting gebeurt via inductie )....

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 15 feb 2018, 09:18

japio schreef:
De connector gaat er niet volledig in en maakt dan ook geen verbinding.
Christiaan schreef:
14 feb 2018, 23:02
aan beide zijden dus een Type 2 Mennekes stekker.
En waar steek je die dan thuis in?
SolarEdge gecertificeerd dealer

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 15 feb 2018, 10:06

Christiaan schreef:
14 feb 2018, 22:13
Haha , dat denk je maar. :-) Aan een laadpaal betaal je meer per KWh dan aan het stopcontact thuis , en thuis varieert ook al de prijs van producent tot producent.
Ik denk helemaal niets (en stel me trouwens dezelfde praktische vragen als jij en japio).
Het is één van de grootste IT bedrijven van België ze zullen dus wel weten waar ze mee bezig zijn.
Zo gauw ik de kabel(s) in bezit heb of meer info heb laat ik het weten.
Thuis maakt de kostprijs van de kWh trouwens niets uit. Het is de bedoeling dat er hoofdzakelijk op twee plaatsen geladen wordt:
- tijdens de werkuren aan de laadpalen van het bedrijf (en die zullen hun eigen kWh prijs wel kennen denk ik)
- thuis om de teveel geproduceerde elektriciteit van de eigen installatie in de auto te stoppen (ipv, uit consumentenstandpunt, verloren te pompen op het net) + er nog eens voor betaald te krijgen ook. Maakt dan toch niet uit aan welke kWh ze rekenen, altijd beter dan NUL zoals het nu is.
- afhankelijk van de betaalde kWh prijs voor de thuisdownload zal er misschien bovenop de eigen productie elektriciteit afgenomen worden voor het voertuig om het benzineverbruik van het voertuig zo laag mogelijk te houden en de uitgespaarde brandstofkosten dan in te zetten voor de privémotor als deze voor WW verkeer wordt ingezet (in samenspraak met de werkgever gezien het voor beiden dan een win-win situatie is).

Ik ben overigens net zo benieuwd hoe ze dat praktisch oplossen (thuiskabel, openbare laadpaalkabel, kWh verrekening, waterdichtheid).
Wat betreft laden aan openbare laadpalen vermoed ik dat je alleen zal kunnen laden aan palen van een bepaalde aanbieder (waarvan ze de eenheidsprijzen dan ook kennen). Zo werkt het nl. ook voor de brandstof tankkaart (tanken bij één BNL verspreide mij). De gebruiker tank het aantal liter (waarvan de prijs/liter kan verschillen van station tot station) maar de kostprijs wordt rechtstreeks afgerekend tussen de oliemaatschappij en de werkgever. De werknemer komt daar voor niets tussen. Voor de laadkaart zou het wel enigszins anders werken. De werknemer betaalt de download vooruit waarbij de chipkaart dat registreert en er nadien periodiek afgerekend wordt tussen werknemer en werkgever.
Iets ingewikkelder maar ik ga een gegeven paard niet in de bek kijken. En al heel zeker niet als het rendement van de thuisinstallatie onverwacht nog eens stijgt. $*

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 15 feb 2018, 10:25

japio schreef:
15 feb 2018, 09:18
japio schreef:
De connector gaat er niet volledig in en maakt dan ook geen verbinding.
Christiaan schreef:
14 feb 2018, 23:02
aan beide zijden dus een Type 2 Mennekes stekker.
En waar steek je die dan thuis in?
Het gaat hier over de rechtdoor kabel die ik aan een laadpaal zou moeten gebruiken - met een vrouwelijke stekker aan de ene zijde en een mannelijke stekker aan de andere zijde. Die stop ik aan de ene zijde in de auto , en aan de andere zijde in de Mennekes stekker van de laadkabel aan mijn "flexy charger" ( zie foto van enkele posts terug) . De laadkabel voor aan de laadpaal werkt dus als verlengkabel. De stekkers van beide kabels passen perfect in mekaar. Van laden is er toch geen sprake omdat , zoals ik vreesde , er blijkbaar tussen de twee kabels geen contact gemaakt wordt. Eigelijk is dat niet erg conform , en ik vrees zelfs dat het laden aan sommige laadpalen met mijn rechtdoor kabel ook wel eens zou kunnen falen.

Zie ook https://en.wikipedia.org/wiki/Type_2_connector
In "Gallery" vind je afbeeldingen van "Pinouts for Type 2 male and female"

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 15 feb 2018, 10:35

ivob schreef:
15 feb 2018, 10:06
.....
Zo gauw ik de kabel(s) in bezit heb of meer info heb laat ik het weten.
...
Ik ben super benieuwd. :D Laat ook maar iets weten als je voordien reeds het merk van die dingen te weten zoudt komen.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 15 feb 2018, 12:42

Inmiddels ben ik er ook achter dat het een 16A kabel voor het thuisladen moet zijn.
Ook al een offerte gekregen voor een wand laadstation met eventueel automatische doorzenden van de gebruikskosten van gebruiker
naar werkgever. Daar komt dan wel een herkeuring van de installatie aan te pas. Mede door de prijs (ong. 1200€ excl. btw), geen meerwaarde en de herkeuring voorlopig geen optie.

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 15 feb 2018, 12:50

Deel de investering door 10 jaar want dat is de levensduur en er blijft een luttel bedrag over.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 15 feb 2018, 13:06

ivob schreef:
15 feb 2018, 12:42
.... Daar komt dan wel een herkeuring van de installatie aan te pas. Mede door de prijs (ong. 1200€ excl. btw), geen meerwaarde en de herkeuring voorlopig geen optie.
Zou voor mij ook geen optie zijn tenzij de werkgever alle kosten ervan betaalt. Ben je zeker dat die niet iets gaat aanbieden zoals de Engie portabele lader ? ( link ook op voor bladzijde https://www.engie-electrabel.be/nl/busi ... en/leasing )

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 15 feb 2018, 13:37

japio schreef:
15 feb 2018, 12:50
Deel de investering door 10 jaar want dat is de levensduur en er blijft een luttel bedrag over.
Het gaat niet over het bedrag an sich maar wat is de meerwaarde tov een gewoon stopcontact?
Ze zeggen dat je tot 8 keer sneller kan opladen met hun wallbox. Ten eerste, zoals reeds aangehaald, maakt dat voor mij niets uit en
deze cijfers zullen wel slaan op een EV en niet op een PHEV (want daar scheelt het maar een uur).

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 15 feb 2018, 13:44

Christiaan schreef:
15 feb 2018, 13:06
Ben je zeker dat die niet iets gaat aanbieden zoals de Engie portabele lader ?
Daar was ik ook al op uit gekomen maar ik zag niet direct het verband met een laadkaart (voor de draagbare lader) en de compatibiliteit met een thuis stopcontact en een openbare laadpaal gezien dat aan de zijde van het oplaadpunt twee verschillende stekkers zijn.
Engie is wel zeer karig met zijn informatie over het praktische gebruik.

Wat Engie aanbiedt is trouwens gewoon de technologie van Nexxtender met een Engie logo op.
http://www.nexxtender.com/nl

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 15 feb 2018, 13:56

Een wallbox is vele malen duurzamer want door het compacte formaat van een schuko lader zijn alle componenten lichter en kleiner uitgevoerd.
De wallbox bevat standaard componenten op een dinrail.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 15 feb 2018, 14:33

ivob schreef:
15 feb 2018, 13:44
Christiaan schreef:
15 feb 2018, 13:06
Ben je zeker dat die niet iets gaat aanbieden zoals de Engie portabele lader ?
Daar was ik ook al op uit gekomen maar ik zag niet direct het verband met een laadkaart (voor de draagbare lader) en de compatibiliteit met een thuis stopcontact en een openbare laadpaal gezien dat aan de zijde van het oplaadpunt twee verschillende stekkers zijn.
Engie is wel zeer karig met zijn informatie over het praktische gebruik.

Wat Engie aanbiedt is trouwens gewoon de technologie van Nexxtender met een Engie logo op.
http://www.nexxtender.com/nl
De werkgever kan beide aanbieden : een betaalkaart voor aan de laadpaal op het werk en de publieke laadpalen , en anderzijds een afrekening via de web site van het mobiele ding.

Voor de Nexxtender vond ik dit toch al terug :

https://nexxtender.s3-eu-west-1.amazona ... ec2016.pdf

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 15 feb 2018, 16:26

Blijkbaar kan je de tariefkost per kWh per laadbeurt wijzigen.
Maar als ik goed kan volgen moet je dat telkens per email aanvragen? Onpraktisch.
Wel een draadloos netwerk. Met al een ruime dekking:
https://www.sigfox.com/en/coverage
https://www.nexxtender.com/nl/solutions ... der-mobile

Kabel is blijkbaar ook veel langer -2.50m (stopkontact) + 4.00m (wagen) -dan de standaard kabel bij het voertuig zodat van binnen naar buiten geladen kan worden en de digitale zendbox binnen kan blijven liggen.
https://spark.adobe.com/page/TfMbKsyWkx8Tr/

gorre

Bericht door gorre » 15 feb 2018, 18:31

Hey, als je een Zoe koopt krijg je ook gratis de Wallbox voor thuis, je moet wel een neuter hebben anders heb je een transformator nodig maar ook deze betaald Renault!

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 15 feb 2018, 19:56

japio schreef:
15 feb 2018, 13:56
Een wallbox is vele malen duurzamer want door het compacte formaat van een schuko lader zijn alle componenten lichter en kleiner uitgevoerd.
De wallbox bevat standaard componenten op een dinrail.
Het moet ook maar vier jaar meegaan hè en er zit garantie op.
Laatst gewijzigd door ivob op 15 feb 2018, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie