keuze laadpaal

Alles over de elektrische wagen
Plaats reactie
Christiaan
Master lid
Installatie Land: België

Re: keuze laadpaal

Bericht door Christiaan » 12 feb 2018, 15:25

32 Ampere ? Dat mag niet met de klassieke stekkers en stopcontacten ! 16 Ampere kan , maar dan zal je toch regelmatig stekker en stopcontact moeten controleren op bruin wordende plastic rond de pinnen en gaten van je stekker en contactdoos. Je kan je 230 Volt verlengkabel eventueel buiten in de regen laten liggen , maar dan ga je het risico lopen dat de contacten sneller occideren , en dus ook na een tijd bruin gaan worden door oververhitting.

Ben je al eens de stroomsterkte te weten kunnen komen die op de "witte doos" ( je flexi charger ) staat ? Doorgaans staat daarop vermeld welke stroom die afneemt , tenzij je die kunt instellen uiteraard. Trouwens die Mini-countryman heeft slechts een 7.6kWh batterij aan boord , die is in een wip aan 10 ampere opgeladen. Waarschijnlijk laat men zelfs geen sterkere stroomwaarden toe.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 12 feb 2018, 15:26

Christiaan schreef:
12 feb 2018, 15:25
32 Ampere ? Dat mag niet met de klassieke stekkers en stopcontacten !
Het gaat over een verbinding tussen auto en openbare laadpaal!
IvoB schreef:Zo'n publieke laadpaal kabel vind je idd goedkoper op het internet:
https://www.evcompany.eu/laadpalen/laad ... sche-auto/
Welke kies je dan best 16 of 32 A of hangt dat van de auto zelf af?
Mijn thuissituatie ken ik en de gegevens van de thuislaadkabel ook, maar daar ging het niet over.
Die openbare laadpaalkabels worden blijkbaar in 16 en 32 A aangeboden (zie ref. link).
Gezien ik nog nooit een openbare laadpaal gebruikt heb weet ik dan ook niet wat het beste is, toegelaten is in B
noch wat de voor- en nadelen zijn tussen 16 en 32 op het openbare net.
Daarom vraag ik het juist hier in de hoop dat mensen met voldoende ervaring in de materie hun ervaring kunnen delen.
Laatst gewijzigd door ivob op 12 feb 2018, 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 12 feb 2018, 15:32

Christiaan schreef:
Trouwens die Mini-countryman heeft slechts een 7.6kWh batterij aan boord , die is in een wip aan 10 ampere opgeladen. Waarschijnlijk laat men zelfs geen sterkere stroomwaarden toe.
Ik heb dan ook al tot in den treure herhaald dat het om een PHEV en niet om een EV gaat en dat de laadduur mij niet interesseert.
Een wip is trouwens relatief: 2:45 tot 4 uur.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 12 feb 2018, 15:35

Maakt toch weinig uit als de Mini zelf maar 10 Ampere gaat toestaan. Net daarom moet je vooraf kunnen te weten komen wat die Mini aan stroomsterkte vraagt of kan vragen. Je kan uiteraard voor de veiligheid of voor in de toekomst met een andere EV , voor een 32 Ampere kabel gaan.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 12 feb 2018, 15:40

ivob schreef:
12 feb 2018, 15:32
Christiaan schreef:
Trouwens die Mini-countryman heeft slechts een 7.6kWh batterij aan boord , die is in een wip aan 10 ampere opgeladen. Waarschijnlijk laat men zelfs geen sterkere stroomwaarden toe.
Ik heb dan ook al tot in den treure herhaald dat het om een PHEV en niet om een EV gaat en dat de laadduur mij niet interesseert.
Een wip is trouwens relatief: 2:45 tot 4 uur.
Aha , vier uur om een lege batteij van 7.6kWh volledig op te laden ? Dat is 7600 Watt / 230 / 4 = 8,2 Ampere :-) Je hoeft dus al niet meer naar je "witte doos" op zoek te gaan ; je gaat ermee laden aan maximum 10 Ampere , en wees gerust , dat zal aan een laadpaal niet meer worden dan 16 Ampere , of zelfs misschien ook maar 10 Ampere - afhankelijk van wat je wagen naar de laadpaal communiceert.

Degelijke gegevens zou je op www.mini.be toch moeten kunnen terugvinden , niet ?

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 12 feb 2018, 18:06

Doorgaans hecht ik weinig geloof aan gepubliceerd cijfermateriaal van constructeurs.
De batterij zou ook een marketing autonome capaciteit van 42 km moeten hebben. Zal in de zomer eerder rond de dertig km
draaien en in de winter mag je al blij zijn als je 20 km haalt (zonder gebruik te maken van de regeneratie).
Over een jaar zal ik je meer weten te vertellen over de realiteit.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 12 feb 2018, 18:36

Specs gevonden hier ( ergens op 1/3 van de web pagina ) ... https://insideevs.com/mini-cooper-s-e-c ... s-in-june/

Onder High Voltage battery
Charging time for 100 % charge : 2.5 h at 3.7 kW (16 A / 230 V)

Je kan er van op aan dat ze geen hogere laadstromen dan 16 Ampere aan kunnen , zoniet hadden ze dat wel vermeld.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 12 feb 2018, 18:55

Bedankt voor het uit handen genomen werk. ;-)

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 14 feb 2018, 20:17

Het "probleem" heeft zich uiteindelijk vanzelf opgelost.
De werkgever heeft vandaag beslist de gebruikers van een hybride een laadkabel voor openbare laadpalen en eentje
voor thuis ter beschikking te stellen. Deze zijn beide voorzien van een kastje en een elektronische kaart dat registreert hoeveel
kWh je download van het net naar je voertuig. Deze worden dan door de werkgever periodiek terugbetaald aan de gebruiker.
Kan ik mijn PV overschotten nog verkopen ook. $* :tu:

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 14 feb 2018, 20:21

Dus een laadstation voor thuis?

Portable laders zijn namelijk niet voorzien van registratie.
SolarEdge gecertificeerd dealer

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 14 feb 2018, 21:00

japio schreef:
14 feb 2018, 20:21

Engie-Electrabel biedt toch wel iets portabels aan ( Thuis laden ) https://www.engie-electrabel.be/nl/busi ... en/leasing

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 14 feb 2018, 21:23

Nog nooit eerder gezien :tu:

Deze oplossing kost liefst €835,-- en is aanzienlijk minder duurzaam in vergelijking met een wallbox of laadstation.
Als deze portable lader 8.350kWh al weet te passeren dan nog kost deze gadget 10ct per kWh.
Leuk bedacht maar niet kostenefficiënt.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 14 feb 2018, 21:28

japio schreef:
14 feb 2018, 20:21

Nee geen laadstation thuis maar een kabel met registratiemeter.
Werkt ook op de openbare laadpalen en laadpaal op de werkplek.
Zou een beetje moeilijk zijn als we overal een thuis laadstation zouden moeten meesleuren. ;-)

Het komt er gewoon op neer dat de laadkabel een tussenstuk heeft met een kastje waar je een type bankkaart met chip
insteekt. Deze chip registreert gewoon het aantal kWh dat door de kabel richting voertuig gaat. Of dat nu thuis is, op het werk of
op een openbare laadpaal maakt niet uit. Van tijd tot tijd lever je je chipkaart in bij de boekhouding van het bedrijf die het aantal
kWh x Xcent doet en dat dan tezamen met het loon op je rekening stort.
Wat betreft betalende laadpalen is dat gewoon een nuloperatie (vervangt dus de brandstoftankkaart). Heb je echter overschot op je
thuisinstallatie (die je anders voor niets zou weggeven aan de DNB) is het een extraatje.

Zonder zo'n registratiechip zou het op korte termijn ook niet lukken om werknemers te overtuigen hun brandstofkaart (deels) in te leveren voor een
elektrische lading en al heel zeker niet thuis te laden voor eigen rekening (dan snijden ze zich twee keer in de vingers: gratis brandstof kwijt en extra betalen voor de thuisstroom).

Salariswagens zijn sowieso niet kostenefficiënt.
En als een werkgever die in bulk aankoopt voor zijn werknemers + deze als bedrijfskosten kan inbrengen is zijn kostenplaatje veel lager dan particuliere aankoop.
Bovendien is een werkgever met tevreden werknemers (er worden op de werkvloer wel meer extra voordelen aangeboden dan dit) op termijn misschien beter af dan een werkgever die iedere euro twee keer omdraait en alleen zichzelf iets gunt. Misschien op termijn voor het bedrijf toch kostenefficiënt als je het gehele plaatje bekijkt.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 14 feb 2018, 22:13

ivob schreef:
14 feb 2018, 21:28

.... Deze chip registreert gewoon het aantal kWh dat door de kabel richting voertuig gaat. Of dat nu thuis is, op het werk of op een openbare laadpaal maakt niet uit. Van tijd tot tijd lever je je chipkaart in bij de boekhouding van het bedrijf die het aantal kWh x Xcent doet en dat dan tezamen met het loon op je rekening stort. Wat betreft betalende laadpalen is dat gewoon een nuloperatie (vervangt dus de brandstoftankkaart). ....
Haha , dat denk je maar. :-) Aan een laadpaal betaal je meer per KWh dan aan het stopcontact thuis , en thuis varieert ook al de prijs van producent tot producent.

Ken je het merk van die registreer doos ? Interesseert me wel.

Dat brengt me op een idee. Maar eerst ga ik ( morgen ) zelf eventjes checken of ik de "rechtdoor" kabel voor aan een laadpaal kan gebruiken als verlengkabel tussen de "flexi-charger" kabel en de wagen.

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 14 feb 2018, 22:35

Christiaan schreef:
14 feb 2018, 22:13
Maar eerst ga ik ( morgen ) zelf eventjes checken of ik de "rechtdoor" kabel voor aan een laadpaal kan gebruiken als verlengkabel tussen de "flexi-charger" kabel en de wagen.
Dat past niet en hoef je niet te testen.
ivob schreef:
14 feb 2018, 21:28
Het komt er gewoon op neer dat de laadkabel een tussenstuk heeft met een kastje waar je een type bankkaart met chip
insteekt. Deze chip registreert gewoon het aantal kWh dat door de kabel richting voertuig gaat. Of dat nu thuis is, op het werk of
op een openbare laadpaal maakt niet uit
Geen idee wat ik me daar bij voor moet stellen, aan de publieke laadpaal kun je ook in België toch alleen mode 3 (Mennekes) laden? Klinkt kwetsbaar ook met een kaart + gebruik buiten.

Plaats reactie