keuze laadpaal

Alles over de elektrische wagen
Plaats reactie
Christiaan
Master lid
Installatie Land: België

Re: keuze laadpaal

Bericht door Christiaan » 11 feb 2018, 19:44

janus schreef:
11 feb 2018, 19:30
De vraag is, werkt de standaard kabel of moet je iets kopen voor 500€?
Wat bedoel je met "standaard kabel" . De kabel die doorgaans meegeleverd wordt is een rechtaan rechtdoor kabel met aan beide zijden een Mennekes stekker voor gebruik aan een laadpaal. Als je wilt laden aan het 230 Volt stopcontact heb je iets met electronica nodig dat met de EV zal communiceren over de stroomsterkte , net zoals een laadpaal dat ook zou doen. En dus moet je iets kopen dat 500 Euro kan kosten.

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 11 feb 2018, 20:23

Nee, de kabel die standaard bijgeleverd wordt is een drie meter lange thuis laadkabel met aan de ene zijde een voertuigconnector en aan de andere zijde een gewone 230V stekker. Het betreft een mode 2 kabel gemaakt van een standaard huishoudelijk stopcontact met een ingewerkte Cable Control Box (ICCB).
Maar het gevaar (toch volgens Eandis) is dat bij langdurig en veelvuldig gebruik een gewoon stopcontact zou gaan opwarmen (ik zou dit wel buiten plaatsen) en daarom raden ze een wallbox (mode 3) aan. In de zogenaamde andere voordelen voordelen (60% sneller laden/geprogrammeerd laden) heb ik geen interesse wegens niet nodig.

De kabel voor de auto => openbare laadpaal type twee is optioneel, vijf meter lang en kost extra 206 € (excl. BTW).
Kom ik bij de vraag voor gebruikers van een openbare laadpaal, is zo'n paar niet voorzien van een eenzijdige vaste laadkabel (type 2 stekker naar auto aansluitpunt) of moet deze steeds bijgekocht worden?

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 11 feb 2018, 21:15

ivob schreef:
11 feb 2018, 20:23
Nee, de kabel die standaard bijgeleverd wordt is een drie meter lange thuis laadkabel met aan de ene zijde een voertuigconnector en aan de andere zijde een gewone 230V stekker. Het betreft een mode 2 kabel gemaakt van een standaard huishoudelijk stopcontact met een ingewerkte Cable Control Box (ICCB).
Wie levert die standaard mee ? Ik ken geen EV automerk die dat doet. Je kan het bijbestellen en betalen , dat wel. Die ICCB , dat is net die "flexy charger" waarvan hiervoor sprake is.
Maar het gevaar (toch volgens Eandis) is dat bij langdurig en veelvuldig gebruik een gewoon stopcontact zou gaan opwarmen (ik zou dit wel buiten plaatsen) en daarom raden ze een wallbox (mode 3) aan. In de zogenaamde andere voordelen voordelen (60% sneller laden/geprogrammeerd laden) heb ik geen interesse wegens niet nodig.
Bwah, hoeveel ampere neemt een wasmachine af ? Toch ook 10 Ampere als die aan 't opwarmen is. Mijn 150 liter boiler trekt zelfs 16 Ampere via een "gewoon" stopcontact. Als het stopcontact buiten hangt wordt het zelfs nog eens extra afgekoeld door de wind. Tot 10 Ampere moet je toch helemaal geen schrik hebben.
De kabel voor de auto => openbare laadpaal type twee is optioneel, vijf meter lang en kost extra 206 € (excl. BTW).
Kom ik bij de vraag voor gebruikers van een openbare laadpaal, is zo'n paar niet voorzien van een eenzijdige vaste laadkabel (type 2 stekker naar auto aansluitpunt) of moet deze steeds bijgekocht worden?
De laadpalen voor particulieren kan je krijgen met een vaste kabel eraan. De openbare laadpalen ga je nergens vinden met een kabel eraan , niet vergelijkbaar met de slang aan een benzinepomp. De kabel van auto naar een openbare laadpaal is een rechtdoor kabel en die wordt doorgaans gratis bij de wagen geleverd. Dit is eigelijk de "standaard kabel" en niet diegene met een ICCB er tussen.

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 11 feb 2018, 21:24

Een standaard (schuco) stopcontact is maximaal geschikt tot 10 Ampère bij langdurige belasting, een blauwe Mennekes CEE is afhankelijk van de uitvoering wel geschikt voor 16 of 32 Ampère.
Bij diverse voertuigen als de oude Ampera, de Outlander PHEV, de Golf GTE etc. werd de schuco lader standaard bij de auto geleverd.
SolarEdge gecertificeerd dealer

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 11 feb 2018, 21:52

Christiaan schreef:
11 feb 2018, 21:15
Wie levert die standaard mee ? Ik ken geen EV automerk die dat doet. Je kan het bijbestellen en betalen , dat wel. Die ICCB , dat is net die "flexy charger" waarvan hiervoor sprake is.
Het is geen EV maar een PHEV.
Dit is de standaard bijgeleverde kabel:
Afbeelding

En dit is de optionele kabel:

Afbeelding
MINI Publieke Laadkabel (1-fasig, 5m)
€ 249,1 i.p.v. € 293 (BTW incl.)

ps. Er wordt alleen geladen aan gratis openbare laadpalen en aan de laadpalen van de werkgever. Ik zal eens navragen of ze daar laadkabels beschikbaar hebben voor de werkenemers.

Schrik heb ik helemaal niet. Als nieuweling in de materie zoek en vraag ik allen zoveel mogelijk info over het onderwerp (alvorens nutteloze aankopen te doen). De vermelde info komt, zoals gezegd, van Eandis (Theo brochure).

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 11 feb 2018, 22:31

Christiaan schreef:
11 feb 2018, 21:15

De laadpalen voor particulieren kan je krijgen met een vaste kabel eraan. De openbare laadpalen ga je nergens vinden met een kabel eraan , niet vergelijkbaar met de slang aan een benzinepomp. De kabel van auto naar een openbare laadpaal is een rechtdoor kabel en die wordt doorgaans gratis bij de wagen geleverd. Dit is eigelijk de "standaard kabel" en niet diegene met een ICCB er tussen.
Het is bij onze PHEV toch net omgekeerd als jij schrijft hoor:
mini.be schreef:THUIS OPLADEN.
Laad je MINI op terwijl je slaapt. Sluit hem gewoon aan op een doordeweeks stopcontact thuis met de kabel die standaard wordt meegeleverd met je MINI. De laadtijd varieert van minimaal twee tot acht maximaal acht uur naargelang de spanning die je thuisnetwerk levert en het laadniveau van de accu.

PUBLIEK OPLADEN.
Onderweg kun je je MINI opladen aan openbare laadpalen. Gebruik daarvoor de MINI laadkabel voor openbare laadpalen. Deze kabel is verkrijgbaar als origineel MINI accessoire.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 11 feb 2018, 22:38

Ok , ik heb die eerste foto met de auto efkens vergroot bekeken. Wat denk je dat dat "wit ding" is dat tussen de witte kabel en de zwarte kabel steekt ? Dat is die zogenaamde ICCB of "flexy charger" . Ik wist niet dat men die bij de mini standaard bijleverde , dat ga je waarschijnlijk bij geen ander merk tegenkomen. Die kabel op de tweede foto is in feite de klassieke kabel die bij iedere EV ( die ik ken ) gratis wordt bijgeleverd. Ik vind de prijs van 249 Euro trouwens bijzonder hoog voor "een paar stekkers met een koord ertussen" . Jij zou met deze laatste kabel al meteen aan eender welke laadpaal kunnen laden , mode 2 of mode 3 - geen mode 4 want dat is snelladen en kan alleen met een uitbreidingsgedeelte aan de Mennekes type 2 stekker.

Hetgeen je nu moet nachecken is :
- mag dat "wit ding" in de regen liggen , zoniet kan je het stopcontact buiten aan de muur vergeten ( of je zou voor een kastje tegen de regen of iets dergelijks moeten zorgen )
- hoeveel Ampere haalt dat "wit ding" tijdens het laden uit het stopcontact. Desnoods kan je het zelf meten met een metertje uit de Brico dat je tussen stopcontact en stekker kunt steken. Als dat maar 10 Ampere is mag je gerust gaan slapen ( als je tenminste over een degelijke binnenbekabeling beschikt)

Ik schreef hier op dit forum reeds dat ik er tussen mijn flexi-charger en het stopcontact een tijdsschakelaar zit die tussen 24u en 2u 's nachts aangaat. Dit is voor mijn Kangoo ZE voldoende voor ongeveer 30 km extra actieradius. Als ik het niet vergeet zal ik morgen eens een foto nemen van mijn situatie en dat hier komen tonen.

Bollocks
VZW erelid
VZW erelid

Bericht door Bollocks » 12 feb 2018, 00:25

Toch even ter verduidelijking... de Schuco stekker waar Japio over spreekt, is niet toegelaten in België. Schuco heeft randaarding, in België is pen-aarding verplicht (type UTE)
Bijkomende info, in België ben je verplicht stopcontacten te voorzien van kabel 3G2.5mm² en zekering van 20A, en elk stopcontact dat je hier koopt moet 16A gekeurd zijn.
Wil je zwaarder gaan dan 16A op je stopcontact, moet je sowieso naar CEE stekkers gaan. ;-)
32 x Atersa 230W, helling 40°, 160°, 2 x SMA 3300TLHC, plaatsing 12 mei 2009 - Merchtem

VZW Zonstraal; lid 33

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 12 feb 2018, 07:38

Schuco laders zijn geschikt voor gebruik met penaarde en zijn toegestaan voor de Belgische markt.

Bollocks
VZW erelid
VZW erelid

Bericht door Bollocks » 12 feb 2018, 10:11

Denk dat hier een misverstand rondsluipt... een Schuko stekker is niet hetzelfde als een Schuko stopcontact/contrastekker. De stekkers (mannelijke kant) hebben tegenwoordig inderdaad bijna allemaal zowel pen als randaarding, de stopcontacten/contrastekkers (vrouwelijke kant) hebben enkel een randaarding en mogen niet in België gebruikt worden. Als je dus een verlengsnoer koopt en je hebt geen compatibele aansluiting (rand/pen aarding), krijg je problemen, dan heb je geen aarding!
Als de Schuko lader een stekker met randaarding en pen (de zogenaamde CEE 7/7)heeft, is die compatibel met de Belgische en Duitse stopcontacten, een Schuko contactdoos/stopcontact/contrastekker heeft geen pen aarding (Type F, CEE 7/3) en zijn verboden in België, enkel de CEE 7/5 stopcontacten zijn toegelaten.

De kant van de wagen is er minder probleem, aangezien er internationaal gekozen is voor type 2, zijnde de "blauwe Mennekes".

http://www.plugsocketmuseum.nl/Schuko1.html
http://www.plugsocketmuseum.nl/EFhybrid.html

peace
32 x Atersa 230W, helling 40°, 160°, 2 x SMA 3300TLHC, plaatsing 12 mei 2009 - Merchtem

VZW Zonstraal; lid 33

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 12 feb 2018, 10:59

De verwarring kwam bij jouzelf vandaan ;-)
In de praktijk is al wel gebleken dat ook de 16A gekeurde penaarde contactdoos niet is opgewassen tegen de 15 Ampère duurbelasting van een EV lader.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 12 feb 2018, 11:24

Christiaan schreef:
11 feb 2018, 22:38
Ok , ik heb die eerste foto met de auto efkens vergroot bekeken. Wat denk je dat dat "wit ding" is dat tussen de witte kabel en de zwarte kabel steekt ? Dat is die zogenaamde ICCB of "flexy charger" .
Ja dat dacht ik dus ook al. Jij betwijfelde of dat standaard geleverd werd, ik niet. ;-)
- mag dat "wit ding" in de regen liggen , zoniet kan je het stopcontact buiten aan de muur vergeten ( of je zou voor een kastje tegen de regen of iets dergelijks moeten zorgen )
Geen probleem. Staat onder carport. Carport staat tegen garage waar ook meterkast hangt. Ik moet dus alleen door de muur boren om een extra aansluiting te voorzien (als de kabel van 3 meter onvoldoende is wat hoogstwaarschijnlijk het geval gaat zijn) onder de carport naar de zekeringkast.
Gewoon stopcontact als dat voldoende is voor de meegeleverde ICCB kabel, wallbox als het moet (verkorte duurtijd speelt niet mee gezien dat bij een PHEV maar één uur tot 90 min. scheelt en dat maakt mij niet uit).
De elektriciteit (bekabeling/aansluitingen/kringen/zekeringkast is volledig vernieuwd en nog maar drie jaar oud en geplaatst door een erkend elektricien volgens de huidige standaarden. Alle kringen zijn C16 of C20 op 3G 2.5 mm² (met uitzondering van de vaste aansluitingen C32) Met de keuring wacht ik nog tot alles achter de rug is want anders moet de schema telkens vernieuwd en herkeurd worden (een deel van de tuinbedrading moet toch nog aangesloten worden en de meterkast verplaatst van buiten naar binnen en daar wacht ik liever zo lang mogelijk mee in de optiek van de komende slimme meters.
Ik vind de prijs van 249 Euro trouwens bijzonder hoog voor "een paar stekkers met een koord ertussen" .
Afhankelijk van de definitieve optielijst zal ik die toch niet zelf moeten betalen maar zo als het er nu uitziet waarschijnlijk wel.
Als dat een standaard kabel is (verschilt connector voertuig van merk tot merk?) kan dat uiteraard ook buiten het merk om gekocht worden.
Als ieder merk een andere connector heeft is de optie dat de werkgever deze voorziet aan zijn laadpaal natuurlijk ook niet uitvoerbaar. En die kost zullen we dan wel overleven. ;-) . Een paar keer de motor tanken en het is al terugverdiend. :D
Maar als ik goed gelezen heb is de voertuuig connector al standaard (type 2) en moet alleen het andere eind nog compatibel zijn met de laadpaal van de werkgever (en daar zullen ook wel vermoedelijk standaarden in zijn anders wordt het openbaar laadpalennetwerk een flop).

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 12 feb 2018, 12:10

Zoals beloofd enkele foto's van de manier hoe ik het fiks.

Afbeelding

Bij mij zit er tussen de klok ( Theben ) en de flexi-charger nog een "verboden" verlengkabel ( geel ) van ca. 2 meter. Zonder verlengkabel gaat het uiteraard ook , maar dan moet de flexi-charger met een koord opgehangen worden omdat het sterk afgeraden wordt het gewicht ervan door de stekker te laten dragen. Geen probleem voor 10 Ampere zolang je maar de verbindingen tussen de draden en de stekkers/stopcontacten deskundig uitvoert. De meeste problemen ontstaan immers door slecht contact ( overgangsweerstand ) tussen de draden en de aansluitingen in de stekker of contactdoos.

Afbeelding

De laadkabel komt via een "muizengat" onderaan de garagedeur naar buiten.

[mention]ivob[/mention]

De "standaard kabel" is , of zou moeten , een gestandaardiseerde Mennekes Type 2 kabel zijn , en dus zou een andere kabel van een ander merk ook moeten voldoen. En verder , het zou maar al te stom zijn dat laadpalen tegenwoordig iets anders voorzien dan Type 2 aansluitpunten - dit is nu eenmaal de Europees aanvaarde norm voor mode 2 en mode 3 laden.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 12 feb 2018, 12:45

P.S. De automatische zekeringen in het witte kastje met rode platte schakelaar tussen stopcontact en toevoerleiding onderaan zijn ook "slechts" 10 Ampere.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 12 feb 2018, 14:47

Ik ging er van uit dat er geen verlengkabel mocht gebruikt worden.
Gezien de mini thuislaadkabel alleen beschikbaar is in drie meter versie had ik een praktisch probleem om vanuit de garage (met gesloten deuren) met de kabel tot aan de carport te geraken.
Als dat mag met een laadkabel moet ik zelfs buiten geen stopcontact bijplaatsen want dan ik, met verlengkabel, een buitenstekker in de tuin bereiken.
Die werken sowieso al met een tijdschakelaar (niet dat dat nodig is).
Maar dan zal dat toch minstens een verlengdraad 3G 2.5 mm² moeten zijn?
Maar of dat veilig is?

Zo'n publieke laadpaal kabel vind je idd goedkoper op het internet:
https://www.evcompany.eu/laadpalen/laad ... sche-auto/
Welke kies je dan best 16 of 32 A of hangt dat van de auto zelf af?

Plaats reactie