keuze laadpaal

Alles over de elektrische wagen
Plaats reactie
brecht81
junior lid
Installatie Land: België

keuze laadpaal

Bericht door brecht81 » 13 jul 2017, 21:39

Hallo

Ik koop binnenkort een elektrische wagen (Zoe)
Nu wil ik thuis een laadpaal hangen, maar op internet vind ik verschillende merken, en prijzen. Keba, Ev-lution, Kecontact,...
Nu heb ik wat kennis van elektriciteit, dus de installatie ervan is geen probleem. Maar waar let ik best op bij de keuze? Ik heb begrepen dat alle omvormers en elektronica in de wagen zelf zit en dat de laadpaal of wallbox of noem maar op in feite 'een lege doos is' die de AC doorlaat naar de wagen. Ik ben dus niet van plan daar fortuinen aan te besteden.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: keuze laadpaal

Bericht door janus » 13 jul 2017, 21:59

Ik dacht ook altijd dat het gewoon een stopcontact was maar blijkbaar kost het al zoveel als 2 jaar diesel rijden voor mij :shock: :eek:
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 13 jul 2017, 22:46

Drukknop of de kabel en stroommisbruik beveiligen middels een pas?
Registratie nodig?
Binnen of buiten opstelling?
Gewenste laadsnelheid?
Beschikbaar vermogen vanuit de woning?
De Mennekes aansluiting is voor de huidige generatie de standaard dus dat kan niet mis gaan.
etc etc etc
SolarEdge gecertificeerd dealer

brecht81
junior lid

Bericht door brecht81 » 15 jul 2017, 11:02

[mention]janus[/mention]
Ja, wat opgezocht en in feite is zo'n wallbox een lege doos... een verbinding van het AC stroomnet met de wagen, maar ik zie prijzen tussen 600 en 3000 euro voor een 'laadpaal'. Enfin er zit wel iets in van regeling, maar veel stelt het niet voor. Je hebt gelijk, het is een veredelde stekker.
De publieke en semipublieke laadpalen zijn duurder, omdat daar een gehomologeerde teller inzit en wat communicatie met internet, zodat de gebruiker een correcte factuur kan krijgen, maar een privelaadpaal is gewoon een stekker. Overigens, de meeste modellen leveren een 'nood'-snoer mee. Dan aad je wagen op 10 ampere of 2,3 kW. Om een 40 kWh wagen vol te laden, is er dan ongeveer 18u tijd nodig! Die andere wallboxen laden indien monofasig op 16, 25,32,... ampere Die 32 ampere is dan 3 keer zo snel dna 10 ampere, dus is de wagen ook in 6 u volgeladen... Maar aangezien je geen 32 ampere door een stopcontact krijgt zonder dat de plom springt, is het nodig om een extra lijntje te trekken. Allemaal geen hogere wetenschap, maar ik blijf bij mijn vraag waarom moet dat zo duur zijn...

[mention]japio[/mention]
Drukknop of de kabel en stroommisbruik beveiligen middels een pas? beveiligen hoeft niet
Registratie nodig? nee
Binnen of buiten opstelling? buiten
Gewenste laadsnelheid? 32 ampere
Beschikbaar vermogen vanuit de woning? 3*400V+N - 40A
Let wel, de wagen die ik wil kopen gebruikt maar 1 fase, dus ik ben van plan alle andere verbruikers op mijn 2 andere fases te zetten. Als ik dan ooit zonnepanelen aanschaf, dan zet ik die op de fase van de lader van de wagen.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 15 jul 2017, 11:27

brecht81 schreef:
13 jul 2017, 21:39
Hallo

Ik koop binnenkort een elektrische wagen (Zoe)
Nu wil ik thuis een laadpaal hangen, maar op internet vind ik verschillende merken, en prijzen. Keba, Ev-lution, Kecontact,...
Nu heb ik wat kennis van elektriciteit, dus de installatie ervan is geen probleem. Maar waar let ik best op bij de keuze? Ik heb begrepen dat alle omvormers en elektronica in de wagen zelf zit en dat de laadpaal of wallbox of noem maar op in feite 'een lege doos is' die de AC doorlaat naar de wagen. Ik ben dus niet van plan daar fortuinen aan te besteden.
Ik rij al meer dan drie jaar met een Kangoo ZE en heb nog nooit iets anders gebruikt dan mijn "Flexi Charger" , zelfs via een meer dan 10 meter lange 230 Volt verlengkabel ! Enige voorwaarde is een goede aarding !

https://www.autogids.be/autonieuws/nieu ... ekker.html

http://myrenaultzoe.com/index.php/2014/ ... r-the-zoe/

Het is allesbehalve een lege doos , ze zorgt voor de laadstroom beperking.

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 15 jul 2017, 12:44

Laders met een drukknop kosten tussen de €400,-- en €1000,-- en op de totale kosten van de auto valt deze investering best mee. Is 32A ook nodig of is het een zachte wens?

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 15 jul 2017, 12:55

Let wel, de wagen die ik wil kopen gebruikt maar 1 fase, dus ik ben van plan alle andere verbruikers op mijn 2 andere fases te zetten. Als ik dan ooit zonnepanelen aanschaf, dan zet ik die op de fase van de lader van de wagen.
Wat is daar het voordeel van?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 15 jul 2017, 12:58

Vergeet ook niet dat je bij de installatie van een laadinrichting thuis , je ook nog een apart kastje moet plaatsen met een verliesstroomschakelaar ( 30 mA ) en een paar smeltveiligheden erin. Het geheel moet je ook nog AREI laten keuren.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 15 jul 2017, 14:38

Ik dacht het en ben nu zeker na opzoeken, een ZOE kan je ook 3f op 22kW opladen
hieronder enkele sites waar je meer kan vinden van opladen ZOE en opladen en de bijhorende problematiek

https://www.allego.nl/e-rijders/alles-o ... nault-zoe/
https://www.laadkabeldiscounter.nl/blog ... en-mode-4/
https://www.eandis.be/sites/eandis/file ... ochure.pdf

er waren toch wel wat negatieve punten die een ZOE had ten opzichte van een andere elektrische wagen maar ik zou terug moeten opzoeken wat die waren. Anders eens zoeken op ZOE en rijtesten of zo, u goed informeren op voorhand is de boodschap.
Gezien de huidige leaf aan zijn einde loopbaan begint kan je de 2 versies (beide met 30kWh accu) nu (tot 31/8) relatief goedkoper op de kop tikken (nieuw), de goedkoopste aan 24k€ en de duurste aan 29k€.

update: blijkbaar is er zelfs een gratis wallbox inbegrepen bij de leaf prijzen (excl installatie en keuring)

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 15 jul 2017, 16:34

bruma schreef:
15 jul 2017, 14:38
Ik dacht het en ben nu zeker na opzoeken, een ZOE kan je ook 3f op 22kW opladen
Snelladen gaat de batterij voortijdig verouderen , en dat is bij alle types Li-ion batterijen van alle EV's het geval ! Nu , voor Renault is dat geen probleem omdat ge de batterij kunt huren , en een nieuwe krijgt als die defect gaat. :-) . Let wel , als je snellaadt , betaal je een hogere maandelijkse huurprijs. Hoe ze controleren of je al dan niet snellaadt is mij niet bekend. :vraag:

Ge moet toch wel eventjes erover nadenken of je snelladen wel degelijk nodig hebt. De meesten rijden gemiddeld 30 km per dag met de wagen , en dat betekent dat je met een paar uur per dag ( 's avonds ) bijladen aan 10 A ( 2,3 kW ) het confortabel kunt halen. Uiteraard rij je nooit je batterij volledig leeg voor de volgende laadbeurt , en volledig volladen bij 30 graden Celsius is ook al niet aan te raden omwille van de "stress" die de batterij hierbij ondervindt. Alle dagen of om de twee dagen efkens de stekker inpluggen word je gauw gewoon.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 15 jul 2017, 21:15

En moest je je de moeite getroost hebben om de links te openen en te lezen dan zou je zien dat je veel achterhaalde beweringen hebt geuit.
Mocht ik maar 30km/dag moeten doen dan nam ik de elektrische fiets.

Verstuurd vanaf mijn Innos_D6000 met Tapatalk

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 15 jul 2017, 21:38

bruma schreef:
15 jul 2017, 21:15
En moest je je de moeite getroost hebben om de links te openen en te lezen dan zou je zien dat je veel achterhaalde beweringen hebt geuit.
Mocht ik maar 30km/dag moeten doen dan nam ik de elektrische fiets.

Verstuurd vanaf mijn Innos_D6000 met Tapatalk
Jij doet wel meer dan 30 km/dag , maar de vrouw die de kindjes naar school voert en daarna naar het werk rijdt , en 's avonds nog eens tassen vol boodschappen gaat halen ?

Ik heb de "Theo brochure" doorgenomen. Daar staan dingen in die ook niet helemaal correct zijn , o.a. over de manier van laden ( egaliseren van de cellen ) en het vermogen ( kW ) waarmee men mag laden , bvb. 1,5 tot 2 maal de kWh waarde van de batterij. Vergeet dat maar als je de batterij langer dan 50.000 km wilt laten meegaan.

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 16 jul 2017, 10:23

De BMS controleert het laadproces van het begin tot het einde en de garantietermijn op de accu is bij alle merken zeer ruim.
Ik laat me in ieder geval niet beperken en merk na 80.000 elektrische km's nog geen (grote) verschillen tov nieuw.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 16 jul 2017, 13:10

japio schreef:
16 jul 2017, 10:23
De BMS controleert het laadproces van het begin tot het einde en de garantietermijn op de accu is bij alle merken zeer ruim.
De BMS controlleert meer specifiek de spanningen per cel en de egalisatie tussen de cellen onderling , maar niet de laad-of ontlaadstroom. Je moet ondescheid maken tussen passieve en actieve BMS. De Theo-brochure ( link hierboven door 'bruma' aangebracht ) vermeldt bvb. dat de egalisatie van de cellen pas gebeurt als de batterij zo goed als volgeladen is ( constante spanning laden ). Dat gebeurt zo inderdaad bij passieve BMS. Bij een actieve BMS gebeurt de egalisatie continu en zelfs tijdens het rijden ( ontladen ). Wat er precies in een EV batterij steekt , en bij welk merk of type auto , daar heb je het raden naar. Zelfs het type Li-ion batterij wordt amper bekend gemaakt. De Tesla's gebruiken het NMC type , in de Kangoo ZE zit het zeer robuuste LFP type. En ik "denk" dat in de ZOE één van beide kan zitten afhankelijk van de keuze die de koper maakt i.v.m. het batterijvermogen.

Ik laat me in ieder geval niet beperken en merk na 80.000 elektrische km's nog geen (grote) verschillen tov nieuw.
Het verschil tussen laden met 10A of 16A ga je amper na verloop van tijd merken. Tesla rijders die regelmatig "gratis" gaan snelladen ( mode 4 ) zullen binnen een paar jaar wel eens kunnen gaan vloeken. De aanbevolen laadwaarde voor Li-ion batterijen is 0,3 C of 30 % van de kWh waarde van de batterij en geen 1,5 of 2 keer zoals vermeld in de Theo-brochure. De aanbevolen kW laadvermogen voor een 40 kWh batterij is dus ongeveer 12 kW of iets meer dan 50 Ampere bij 230 Volt.

De garantie die ze geven is een vorm van promotie. Wat kan het hen schelen dat ze nu en dan eens een batterij van 5000 Euro fabricage kost moeten vervangen als ze hiermee meer wagens kunnen verkopen.

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 16 jul 2017, 18:51

Hoe meer cellen hoe hoger de laadstroom en door de cel temperatuur te bewaken worden de mindere cellen ontzien.
Tijdens het ontladen (rijden) onttrek ik 30 tot +100kW aan de batterij en bergje af loopt het vermogen vlot op tot 40kW. Ook kan ik de bergstand inschakelen waarbij de laadstroom naar 30kW eerder regel dan uitzondering is.

Tesla geeft 8 jr garantie met onbeperkte kilometers en daarmee zullen ze ongetwijfeld wel eens moeten bloeden, maar ken jij een barndstof aangedreven auto waarbij de aandrijving 8 jaar gegarandeerd probleemloos meegaat?

Plaats reactie