Bus

Alles over de elektrische wagen
Plaats reactie
Christiaan
Senior lid
Installatie Land: België

Re: Bus

Bericht door Christiaan » 09 jan 2017, 10:46

japio schreef:
https://www.nrc.nl/nieuws/2016/12/09/le ... 2-a1536001 deze houdt het met een kilometer of 25 voor gezien...
Ik merk meer en meer dat men veel te vlug onrijpe ontwikkelingen op de markt gooit. Een "range extender" zoals bij de BMW I3 is hier op zijn plaats als men geen superenergie batterijen kan inzetten , en dan nog liefst één die draait op de meest zuivere fossiele brandstof : methaan ( aardgas , CNG ) . Men kan eveneens met het gas de bus in de winter verwarmen.

Mari
Master lid
Installatie Land: Nederland

Bericht door Mari » 11 jan 2017, 19:41

Wat betreft de verwarming in de bus, deze werkt bij ons niet op de accu's maar op brandstof ( slecht voor het milieu :lol: :lol: )
Het aantal km wat je met de bus rijdt ???
Bij een volle accu ( 94-95 % hoger gaan ze niet ) geeft hij een afstand van ongeveer 150 km aan.
Tuurlijk redt je dat niet omdat er veel invloeden zijn.

Je moet het zo zien:

Ik begin om 05.00 uur te rijden naar een bepaalde stad, dit is dan ongeveer 35 km enkele rit, dan ga ik weer de zelfde route in omgekeerde volgorde terug.
Kom ik weer in de stad waar ik gestart ben dan gaat de bus onder de snellader.
Of een collega of ik zelf ga na een tijdje weer verder met de bus.
Dat de bussen uit het artikel na 25 km het wel gehad hebben komt denk ik ook omdat ze daar lange ( gelede ) bussen rijden. Hier rijden we 9,9 meterse

Een ander voorbeeld is dat ik vanaf mijn beginstad een drietal dorpjes aan doe, in het laatste dorp staan 2 laadpalen.
Onder 1 daarvan staat een opgeladen bus. Mijn bus zet ik onder de andere lader en stap dan over.
De volgende chauffeur ( half uur later ) doet hetzelfde, die neemt dus de bus mee die ik onder lader gezet heb en zet zijn bus dan onder paal 2.

De bussen worden hier de gehele dag door opgeladen tussen ritten in. 's nachts staan ze in een stalling onder laders.

Overigens rijdt ik niet bij het bedrijf uit het artikel maar bij de genoemde collega vervoerder

freddy
Senior lid

Bericht door freddy » 11 jan 2017, 20:34

@mari Er zijn dus 3 bussen voor 2 chauffeurs?
Moeten de passagiers dan ook over stappen?
Lid nr 94 alveringem 22*235wp rec 5.5kostal piko zonne boiler oertli

Christiaan
Senior lid

Bericht door Christiaan » 11 jan 2017, 20:43

Mari schreef:Wat betreft de verwarming in de bus, deze werkt bij ons niet op de accu's maar op brandstof ( slecht voor het milieu :lol: :lol: )
Lijkt me de meest voor de hand liggende oplossing. In de zomer is die verwarming uiteraard niet nodig.
Het aantal km wat je met de bus rijdt ???
Bij een volle accu ( 94-95 % hoger gaan ze niet ) geeft hij een afstand van ongeveer 150 km aan.
Tuurlijk redt je dat niet omdat er veel invloeden zijn.
Hoe meer ervaring je gaat opdoen met het remmen op motor , hoe verder je er mee gaat kunnen rijden.
Je moet het zo zien:

Ik begin om 05.00 uur te rijden naar een bepaalde stad, dit is dan ongeveer 35 km enkele rit, dan ga ik weer de zelfde route in omgekeerde volgorde terug.
Kom ik weer in de stad waar ik gestart ben dan gaat de bus onder de snellader.
Of een collega of ik zelf ga na een tijdje weer verder met de bus.
Dat de bussen uit het artikel na 25 km het wel gehad hebben komt denk ik ook omdat ze daar lange ( gelede ) bussen rijden. Hier rijden we 9,9 meterse
In dat artikel staat ook dat ze de bus met de accu verwarmen !
Een ander voorbeeld is dat ik vanaf mijn beginstad een drietal dorpjes aan doe, in het laatste dorp staan 2 laadpalen.
Onder 1 daarvan staat een opgeladen bus. Mijn bus zet ik onder de andere lader en stap dan over.
De volgende chauffeur ( half uur later ) doet hetzelfde, die neemt dus de bus mee die ik onder lader gezet heb en zet zijn bus dan onder paal 2.
Goed systeem ! De accu gaat veel langer mee als hij partieel opgeladen wordt , dus nooit volledig vol en ook niet bijna leeg.
freddy schreef: Moeten de passagiers dan ook over stappen?
Waar die laadpalen staan zal wel een "eindstation" zijn , nietwaar. :-)
Laatst gewijzigd door Christiaan op 11 jan 2017, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 11 jan 2017, 20:49

Indien brandstof gebruikt wordt om te verwarmen zou je je de vraag kunnen stellen of een WKK niet beter zou zijn

Verstuurd vanaf mijn Innos_D6000 met Tapatalk

Christiaan
Senior lid

Bericht door Christiaan » 11 jan 2017, 20:56

bruma schreef:Indien brandstof gebruikt wordt om te verwarmen zou je je de vraag kunnen stellen of een WKK niet beter zou zijn

Verstuurd vanaf mijn Innos_D6000 met Tapatalk
Om de batterij al rijdend bij te laden ? Dat kan. In de winter wordt de actieradius sowieso kleiner , en dan is het raadzaam om die al rijdend bij te laden.

Mari
Master lid
Installatie Land: Nederland

Bericht door Mari » 25 jan 2017, 13:40

Laders staan op een eindpunt in Duitsland dus geen passagiers.
In Venlo staan ze op het station.
Passagiers hoeven daar ook niet over te stappen omdat ik de bus op een bufferruimte zet en dan bijv pauze ga houden
of een andere lijn moet overnemen.
De op te laden bus blijft dus een x aantal tijd staan zonder mensen er in.
Het is ff wennen al dat wisselen van bus maar ach alle tijd wordt betaald.

Wat betreft het artikel dat de verwarming op de accu gaat: hier dus niet, is een andere busfirma

Plaats reactie