Bus

Alles over de elektrische wagen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mari
Master lid
Berichten: 1316
Lid geworden op: 18 mei 2013, 07:12
Installatie Land: Nederland
Locatie: Tegelen

Bus

Bericht door Mari » 03 jan 2017, 19:14

Zoals jullie wellicht weten ben ik buschauffeur in het openbaar vervoer.
Sinds 11 december zijn we overgenomen door een ander bedrijf.
We rijden hier met 10 elektrische bussen naast de diesels, en ik ervaar het elektrisch rijden als een genot !!!
Er is veel en veel minder herrie aan je hoofd, je hoort de motor amper lopen. Dit brengt veel meer rust in je werk
Wat wel wennen is, is dat overig verkeer zoals voetgangers en fietsers je niet aan horen komen.
De oplossing daarvoor is een pedaal bij de linker voet die als je er op trapt een bel laat horen, beetje vergelijkbaar als een tram.
De bussen hebben een batterijpakket van 180 kwh.
Om op te laden gebruiken we hier de zogenaamde pantograaf, zowel in slow als fast lader.
Overigens geeft de bus bij lage snelheid weer stroom terug aan de accu. Het is dus een kwestie van eerder gas los en rustig uit laten rollen.

De foto met de bus die onder de pantograaf staat is van een bus uit Maasricht, deze is langer dan de 9,9 meter bus ( 2e foto ) die we hier rijden.
De rest is hetzelfde.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
janus
Site Admin
Site Admin
Berichten: 12125
Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:39
Installatie Land: Ander
Locatie: Ten zuiden van antwerpen
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Bus

Bericht door janus » 03 jan 2017, 22:15

Overigens geeft de bus bij lage snelheid weer stroom terug aan de accu.
Bedoel je niet tijdens het remmen??
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Gebruikersavatar
Mari
Master lid
Berichten: 1316
Lid geworden op: 18 mei 2013, 07:12
Installatie Land: Nederland
Locatie: Tegelen

Re: Bus

Bericht door Mari » 05 jan 2017, 15:30

Nee er loopt een groene streep langs bepaalde snelheden, zakt de snelheid zodanig dat de wijzer in dat groene gedeelte komt laad hij bij.
En dat gaat best snel, heb eens opgelet, en er zit in een korte tijd weer een extra km actieradius bij.
Tuurlijk zakt dat weer snel als je gas geeft, maar je moet leren met zo'n systeem om te gaan, het is gewoon veel meer uitrollen dan dat je gewend bent.

op ongeveer 1.08 minuten zie je zo'n bus waar ik mee rij, ( bus draait rotonde en daarna station op ) is behoorlijk stil.
Laatst gewijzigd door Mari op 05 jan 2017, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
janus
Site Admin
Site Admin
Berichten: 12125
Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:39
Installatie Land: Ander
Locatie: Ten zuiden van antwerpen
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Bus

Bericht door janus » 05 jan 2017, 15:38

Je kan alleen maar bijladen als je ergens energie over hebt, ook op lage snelheid gebruik je energie, dus kun je nooit je accu bijladen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Gebruikersavatar
Mari
Master lid
Berichten: 1316
Lid geworden op: 18 mei 2013, 07:12
Installatie Land: Nederland
Locatie: Tegelen

Re: Bus

Bericht door Mari » 05 jan 2017, 15:40

Meter geeft bijv aan: 137 km. die zie je dan oplopen naar bijv 138 - 139 dus het werkt wel degelijk

Gebruikersavatar
bruma
Master lid
Berichten: 2670
Lid geworden op: 20 mei 2013, 14:09
Installatie Land: Maak keuze

Re: Bus

Bericht door bruma » 05 jan 2017, 15:47

Janus schreef:Bedoel je niet tijdens het remmen??
Mari schreef:Nee er loopt een groene streep langs bepaalde snelheden, zakt de snelheid zodanig dat de wijzer in dat groene gedeelte komt laad hij bij.
Indien de snelheid zakt dan ben je eigenlijk aan het afremmen, de energie die de bus heeft wordt gebruikt om stroom op te wekken zodat de snelheid zakt. (bewoording zodanig)
Ook al zou er geen stroom opgewekt worden zal de snelheid zakken door wrijvingsverliezen echter veel minder snel.

Gebruikersavatar
Mari
Master lid
Berichten: 1316
Lid geworden op: 18 mei 2013, 07:12
Installatie Land: Nederland
Locatie: Tegelen

Re: Bus

Bericht door Mari » 05 jan 2017, 15:52

Ik geloof je uitleg meteen, ik dacht dat janus bedoelde dat je echt aan het remmen was.
Dat was dus ff een misverstandje ( kan gebeuren )

Gebruikersavatar
bruma
Master lid
Berichten: 2670
Lid geworden op: 20 mei 2013, 14:09
Installatie Land: Maak keuze

Re: Bus

Bericht door bruma » 05 jan 2017, 16:00

Mari schreef:Ik geloof je uitleg meteen, ik dacht dat janus bedoelde dat je echt aan het remmen was.
Dat was dus ff een misverstandje ( kan gebeuren )
Nee hoor, met een normaal voertuig (ICE) bij het lossen van het gas ben je aan het remmen op de motor (en de gestockeerde energie aan t verprutsen)
bij een BEV probeer je daar te recupereren. Met peddels kan je de recuperatiekracht meestal wel instellen, maar dat kan voor ICE bussen die in de bergen rijden ook

japio
Master lid
Berichten: 2273
Lid geworden op: 23 mar 2014, 10:14
Installatie Land: Nederland
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: Bus

Bericht door japio » 06 jan 2017, 05:49

Mari schreef:Meter geeft bijv aan: 137 km. die zie je dan oplopen naar bijv 138 - 139 dus het werkt wel degelijk
Zuiniger rijden geeft een grotere range; het is een prognose op basis van het nog beschikbare energieinhoud in de batterij gedeeld door het gemiddelde verbruik over een tijdsperiode.
Rij je wat rustiger dan zal de range oplopen en zodra je even flink gas geeft dan stort de range als een kaartenhuis in :mrgreen:

Je zult even verder op zoek moeten gaan naar een nog resterende kWh waarde dan begrijp je deze berekeningen gelijk.
SolarEdge gecertificeerd dealer

Gebruikersavatar
Christiaan
Master lid
Berichten: 1060
Lid geworden op: 18 feb 2016, 10:20
Installatie Land: België

Re: Bus

Bericht door Christiaan » 06 jan 2017, 23:18

japio schreef:
Mari schreef:Meter geeft bijv aan: 137 km. die zie je dan oplopen naar bijv 138 - 139 dus het werkt wel degelijk
Zuiniger rijden geeft een grotere range; het is een prognose op basis van het nog beschikbare energieinhoud in de batterij gedeeld door het gemiddelde verbruik over een tijdsperiode.
Rij je wat rustiger dan zal de range oplopen en zodra je even flink gas geeft dan stort de range als een kaartenhuis in :mrgreen:

Je zult even verder op zoek moeten gaan naar een nog resterende kWh waarde dan begrijp je deze berekeningen gelijk.
Nee , het is een prognose op basis van het aantal kW dat door de motor werd gejaagd voor een bepaald aantal kilometer , dus niet over een tijdsperiode. Dit is een berekening die men zelfs om de seconde kan doorvoeren. Het resultaat is hier een ogenblikkelijke kWh waarde voor het aantal gereden kilometers en dat sedert de laatste laadbeurt. Daaruit maakt men de berekening van het aantal km die men nog rijden kan op basis van het aantal kWh dat voordien geladen werd gedurende een laadbeurt , en het aantal km dat gereden werd tussen die welbepaalde laadbeurt en de daaraan voorafgaande laadbeurt. De "beschikbare energieinhoud" ( SOC - state of charge ) is niet stabiel genoeg en amper meetbaar om betrouwbaar te zijn.

japio
Master lid
Berichten: 2273
Lid geworden op: 23 mar 2014, 10:14
Installatie Land: Nederland
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: Bus

Bericht door japio » 08 jan 2017, 00:31

@Christiaan, als je wil verbeteren doe dat dan goed :geek:

In een elektrische bus is de verwarming een grootverbruiker, het is te kort door de bocht om alleen de motor te benoemen.
SOC bepaling kan heel nauwkeurig met een BMS, een fuel gauge, en met dit spul http://liionbms.com/php/bms_options.php#Digit._monitors
SolarEdge gecertificeerd dealer

Gebruikersavatar
janus
Site Admin
Site Admin
Berichten: 12125
Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:39
Installatie Land: Ander
Locatie: Ten zuiden van antwerpen
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Bus

Bericht door janus » 08 jan 2017, 00:45

Hoeveel km rij je eigenlijk minimaal met zo'n bus?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Gebruikersavatar
Christiaan
Master lid
Berichten: 1060
Lid geworden op: 18 feb 2016, 10:20
Installatie Land: België

Re: Bus

Bericht door Christiaan » 08 jan 2017, 08:59

japio schreef:@Christiaan, als je wil verbeteren doe dat dan goed :geek:

In een elektrische bus is de verwarming een grootverbruiker, het is te kort door de bocht om alleen de motor te benoemen.
SOC bepaling kan heel nauwkeurig met een BMS, een fuel gauge, en met dit spul http://liionbms.com/php/bms_options.php#Digit._monitors
Zou het niet kunnen dat ze een apart mazoutkacheltje hebben om het interieur te verwarmen ? Bij de Kangoo ZE is dit als optie te verkrijgen ( 600 Euro ) , althans in die voor de Belgische markt.

De BMS ( Battery Mangement System ) dient om de cellen te egaliseren , dus om die op identieke spanning trachten te brengen. Wat je kan uitlezen als SOC is zeer benaderend. De reden is dat de celspanning amper daalt tussen ca. 30 % en 70 % geladen toestand van de Li-Ion cel. Je kan het uiteraard altijd beter trachten te weten :geek: :-)

Gebruikersavatar
Christiaan
Master lid
Berichten: 1060
Lid geworden op: 18 feb 2016, 10:20
Installatie Land: België

Re: Bus

Bericht door Christiaan » 08 jan 2017, 14:13

Ik schreef :
Christiaan schreef:
Nee , het is een prognose op basis van het aantal kW dat door de motor werd gejaagd voor een bepaald aantal kilometer , dus niet over een tijdsperiode. .....
Dat moet uiteraard "op basis van het aantal kW dat uit de batterij werd gehaald voor een bepaald aantal kilometer ... " worden.

japio
Master lid
Berichten: 2273
Lid geworden op: 23 mar 2014, 10:14
Installatie Land: Nederland
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: Bus

Bericht door japio » 09 jan 2017, 10:06

kWh?

Een bus verwarmen met een dieselkachel is efficiënt, maar het schopt de CO2 balans wel omver.

https://www.nrc.nl/nieuws/2016/12/09/le ... 2-a1536001 deze houdt het met een kilometer of 25 voor gezien...
SolarEdge gecertificeerd dealer

Plaats reactie