Nissan Leaf in gebruik genomen

Alles over de elektrische wagen
Plaats reactie
BartDG
junior lid
Installatie Land: België

Re: Nissan Leaf in gebruik genomen

Bericht door BartDG » 17 jan 2019, 08:42

Bedankt voor de info! Ik was inderdaad nog vergeten te vermelden dat de wagen altijd in de (verwarmde) garage staat wanneer hij niet gebruikt en opladen wordt. En dat is dus inderdaad in een constante temperatuur van +/-21 graden. Nu, ik hoop dat dit nog iets weer vermeerdert naar de zomer toe.

Ik weet dat inderdaad bij autosnelwegen het geen zin heeft om op ECO te rijden maar ik bedoel dat ik ook steeds bij het accelereren binnen het ECO metertje blijf, waardoor het verbruik het minst zou moeten zijn. Op autosnelwegen probeer ik ook wat achter vrachtwagens te hangen om mee te gaan in hun slipstream.

Ik dacht ook dat het aan de temperatuur van de batterijen lag, maar gezien de wagen wordt opgeladen in een garage denk ik dat het iets anders moet zijn?

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 17 jan 2019, 09:14

BartDG schreef:
17 jan 2019, 08:42
Bedankt voor de info! Ik was inderdaad nog vergeten te vermelden dat de wagen altijd in de (verwarmde) garage staat wanneer hij niet gebruikt en opladen wordt. En dat is dus inderdaad in een constante temperatuur van +/-21 graden. Nu, ik hoop dat dit nog iets weer vermeerdert naar de zomer toe.
.....
Ge moet er wel rekening mee houden dat de batterij op zich wel een aantal uren nodig heeft om op die temperatuur te komen. Zo'n ding van enkele honderden kilo's wordt niet meteen warm. Die koelt tijdens het rijden ook al vlugger af door de luchtstroming onderaan langs de batterij. Uiteraard zal dit vermeederen. Ik heb maar een actieradius van 100 km met mijn Kangoo ZE in de winter. In de zomer is dat 130 km. In mei wordt die 5 jaar en ik heb er nog geen enkel probleem mee gehad , ook geen onderhoud ( behalve opnieuw afgestelde koplichten )

BartDG
junior lid

Bericht door BartDG » 17 jan 2019, 09:25

Bedankt Christiaan, dan zal het inderdaad dat wel zijn. Met een simpele regel van 3 kan ik uitrekenen dat de waarden die jij opgeeft zomer/winter ongeveer overeenkomen met de mijne, dus het zal wel normaal zijn. Thx!

krusty
Senior lid

Bericht door krusty » 17 jan 2019, 12:24

Sportief rijden is uitgesloten ,dat is voor niks nodig , daarvoor moet je naar een racecircuit gaan indien je het toch doet dan is ze rap plat.....!!!!!

EV rijden doet in het begin een beetje raar, maar je went er aan , alle berichten sedert mijn voorgaande zijn juist/goed niemand hoeft zich zorgen te maken !
Lid ZONSTRAAL 1422

BartDG
junior lid

Bericht door BartDG » 17 jan 2019, 12:44

Sportief rijden. Pfff. Je kan toch nergens meer doorrijden. Maar is wel leuk te weten dat je "overschot" hebt als je eens een snel maneuever moet maken. Los daarvan ben ik al helemaal verkocht aan de manier die mijn EV rijdt. Veel relaxter dan een ICE wagen.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 17 jan 2019, 17:22

BartDG schreef:
17 jan 2019, 12:44
Sportief rijden. Pfff. Je kan toch nergens meer doorrijden. Maar is wel leuk te weten dat je "overschot" hebt als je eens een snel maneuever moet maken. Los daarvan ben ik al helemaal verkocht aan de manier die mijn EV rijdt. Veel relaxter dan een ICE wagen.
Zo is het , en het zelfs meer dan dat "overschot" alleen. Met één voet heb je een veel snellere controle over een maneuver dan met een ICE-met-de-pook. Zelfs een ICE "automatic" kan ook niet zo snel reageren omdat die ook een versnellingsbak heeft die ( zichzelf ) schakelt. Ik rij ook nog soms met mijn old-timer "met pook" en het schakelen ervan zit er wel goed ingebakken , maar aan EV rijden ben ik nu toch al verslaafd geraakt. :D Voor mij nog nooit meer een ICE. ;-)

waldonk
Master lid

Bericht door waldonk » 20 jan 2019, 10:08

Een vraagje, is het mogelijk om volledig thuis de batterij op te laden zonder gebruik te maken van laadpalen of snelladen. Ik rij ongeveer 100 km per week.
Ik heb 3 fase 40A en 6300 Wp aan panelen liggen.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

jeroen beeckx
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door jeroen beeckx » 20 jan 2019, 10:43

waldonk schreef:
20 jan 2019, 10:08
Een vraagje, is het mogelijk om volledig thuis de batterij op te laden zonder gebruik te maken van laadpalen of snelladen. Ik rij ongeveer 100 km per week.
Bij een Leaf zit een "noodlader" bij van 10A (+-2,3kW) die je overal in het stopcontact kan steken.
Ik ken zo 2 Leaf rijders die al jaren niets anders gebruiken, het kan dus perfect.

Mvg
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net

waldonk
Master lid

Bericht door waldonk » 20 jan 2019, 11:02

Die noodlader of thuislader zit die bij elke elektrische auto
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

krusty
Senior lid

Bericht door krusty » 20 jan 2019, 11:13

waldonk schreef:
Als je maar 100km rijd per week ( zoals ik) is dat perfect te doen
Er zitten bij mij 2 kabels bij ; één noodlader zoals je zegt en een gewone ?????voor een laadpaal( gekruld)

het is niet noodzakelijk leeg te rijden en dan 7 u opladen je kan ook halfleeg en dan 4 u opladen , dat is gemakkelijk als je tenminste niet over het voetpad moet met de kabel
Lid ZONSTRAAL 1422

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 20 jan 2019, 14:37

waldonk schreef:
Ik rij 100km per dag en maak zo min gebruik van publieke laadpalen, de verhouding is nu 80/20
SolarEdge gecertificeerd dealer

krusty
Senior lid

Bericht door krusty » 20 jan 2019, 14:52

Tuurlijk is da mogelijk!
Lid ZONSTRAAL 1422

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 21 jan 2019, 00:10

waldonk schreef:
20 jan 2019, 11:02
Die noodlader of thuislader zit die bij elke elektrische auto
Bij mijn Kangoo ZE moest ik die zgn. "Flexi Charger" van 10 ampere extra aankopen , maar dat is ook al meer dan 4 jaar geleden. Ik persoonlijk ben nog nooit aan de laadpaal gaan laden , en heb ook geen laadkaart. Veel te duur in vergelijk met thuisladen ( aan daltarief ).

krusty
Senior lid

Bericht door krusty » 21 jan 2019, 11:45

Er zit altijd een kabel bij voor thuisladen
De kabel voor laadpaal is in optie en kun je bijbestellen bij aankoop Leaf en kost rond de 200/300€

De goedkoopste electriek is natuurlijk thuis maar ik heb laadpaal van PLUGSURFING - ALEGRO op 200m van mijn deur en gebruik beiden om mijn kosten te spreiden.
Dit is ook een poging mijn eindafrekening rond de NUL te houden .
Als je thuis oplaad is het noodzakelijk om zonnepanelen te hebben , want terwijl je oplaad zie je dat zwart streepje nogal voorbij vliegen op je teller .

Ik heb voor het verbruik van wagen een beetje op te vangen nog 1800 Wp laten bijleggen 2 jaar geleden.

Volgens mijn schatting zit ik aan 25€ ongev. per maand aan de laadpaal

Hier staat mijn eerste bericht ooit over mijn leaf de reklame is er ondertussen af en het laden aan de nieuwe Delhaize ook op 200m van mijn deur is ook gedaan,
Was vroeger gratis voor iedereen gedurende de dag is afgeschaft wegens misbruik van iemand die de laadbadge meenam naar huis .
Sedertdien nog enkel gratis laden tijdens aankopen en dat is ongeveer een half uur, daarmee ben ik niks .

viewtopic.php?f=131&t=17546
Lid ZONSTRAAL 1422

jeroen beeckx
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door jeroen beeckx » 21 jan 2019, 16:36

Bij de Leaf zit de thuislader (noodlader) 10A standaard bij, alsook de laadkabel voor openbare laadpunten.

@Krusy : Volgens mij is de goedkoopste stroom altijd thuis, maakt toch niet uit of je zonnepanelen hebt?
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net

Plaats reactie