Nissan Leaf in gebruik genomen

Alles over de elektrische wagen
Christiaan
Master lid
Installatie Land: België

Re: Nissan Leaf in gebruik genomen

Bericht door Christiaan » 15 dec 2016, 12:35

stegero schreef:Veel betaald om te laten takelen? Ik zou de factuur doorsturen naar Tommelein, met de vraag om 50% van de factuur ten laste te willen nemen, wegens onvoldoende en niet-uniforme infrastructuur (abonnementen, ed...).

Zou graag zijn reactie lezen.
Problemen met bereik zijn op te lossen met een "range extender" zoals die in de BMW I3 ingebouwd kan worden. Pleit er in elk altijd voor dat de consument zijn voertuig zelf kan opladen , desnoods met off-grid zonnepanelen. Dit is de enigste manier om de energie maffia te snel af te zijn.

Feiten :
- Laden via laadpalen gaat meer per kWh kosten dan aan het stopcontact thuis , en men vraagt ook nog eens abonnementsgeld. Ik rij al 2,5 jaar vol electrisch en heb nog nooit aan een laadpaal geladen. Nu kost mij dit "maar" 4 Euro/100km
- Hybrides die je niet kan opladen zijn te weren , en al zeker als die op waterstof zouden rijden. Met waterstof ben je terug afhankelijk van de grillen van een energieproducent.

Stefan T
lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Stefan T » 15 dec 2016, 15:16

Naief? nee nee zenne..ik had het uitgestippeld...Vilvoorde Nissan garage snel laden maar de paal werkte niet owv vocht...kon wel aan 6,6 laden maar toch maar verder gereden...in Aalst bij Ibis gestopt om daar snel te laden via SMS maar dat werkte niet...ganse land rond gaan rijden om zaken te testen???
Takelen zit 1e jaar gratis bij aankoop van een Leaf met aankoop batterij. Indien je batterij huurt, is het altijd gratis...
Weet je waar je overal met die TNM kaart kan laden? blijkbaar ook niet NL?
Groeten

Stefan T
lid

Bericht door Stefan T » 15 dec 2016, 15:20

@ Christiaan,
0,15Kwh zonder de verliezen dan wel... reken maar 15% extra om het verbruik aan de stekker te hebben

jeroen beeckx
Master lid

Bericht door jeroen beeckx » 15 dec 2016, 15:30

Stefaan T,

Was ook maar grapje hè! Stond smiley bij;-)

The new motion is in principe in gans europa, dacht een 30.000 tal punten...

Mvg
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 15 dec 2016, 15:46

Stefan T schreef:@ Christiaan,
0,15Kwh zonder de verliezen dan wel... reken maar 15% extra om het verbruik aan de stekker te hebben
Wel , in die 15kWh/100km ziten die verliezen reeds ingecalculeerd. Het verbruik in de winter is bvb. groter omdat :
- remmen op motor minder goed werkt omdat de batterij bij lage temperatuur weigert om veel stroom ineens op te nemen
- rijden met lichten , nu en dan eens extra verwarming , etc...
Ik verbruik nu 15 kWh/100km , in de zomer daalt dat tot 13,1 kWh/100km.

Die waarden worden niet berekend aan de hand van de stroom die motor vraagt of terug in de batterij stopt , maar wel aan de hand van het opgenomen vermogen tijdens de verschillende laadbeurten ( in mijn geval 230 Volt x 9.5 Ampere x aantal uren aan het stopcontact ) en voor een specifiek aantal gereden kilometers. Die verbruikswaarden worden bij de Kangoo ZE om de 200 km herberekend en opnieuw weergegeven. De boordcomputer houdt dit allemaal netjes bij. De "echte" verliezen zoals de zelfontlading van de batterij zijn hier dus ook inbegrepen.

viaviavia
Senior lid

Bericht door viaviavia » 15 dec 2016, 20:59

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20161214_0262 ... nt-belooft
Heden vind ik elektrisch rijden toch nog altijd een hoog comedy capers gehalte hebben.

steefjeqv
lid

Bericht door steefjeqv » 15 dec 2016, 21:08

Voor de rit van gisteren gaf de boordcomputer een verbruik van 13 kWh/100 km aan.

Wel ben ik heel spaarzaam met de verwarming. De Leaf van 2010/2012 heeft nog geen warmtepomp aan boord, verwarming is via weerstand.

Grts,
Steven
6xMitsubishi PV-UJ230GA6-Enphase M215-O:220°-helling 20°
4xMünchen Solar 260 watt-EnphaseM215-O:130°-helling 45°
5xBisol 300 watt-EnphaseM250-O:130°-helling 45°

jeroen beeckx
Master lid

Bericht door jeroen beeckx » 15 dec 2016, 21:16

steefjeqv schreef:Voor de rit van gisteren gaf de boordcomputer een verbruik van 13 kWh/100 km aan.

Wel ben ik heel spaarzaam met de verwarming. De Leaf van 2010/2012 heeft nog geen warmtepomp aan boord, verwarming is via weerstand.

Grts,
Steven
Heeft de nieuwe Leaf 2016 30kWh dan wel een warmtepomp? Waar heb je die info van?

Mvg
Jeroen Beeckx
SMA Advance Installer
2520 Emblem

steefjeqv
lid

Bericht door steefjeqv » 15 dec 2016, 21:30

Hey,

Vanaf 2013 hebben de Acenta/Tekna uitvoeringen toch een warmtepomp in plaats van weerstand ?

Test Leaf 2013

Grts,
Steven
6xMitsubishi PV-UJ230GA6-Enphase M215-O:220°-helling 20°
4xMünchen Solar 260 watt-EnphaseM215-O:130°-helling 45°
5xBisol 300 watt-EnphaseM250-O:130°-helling 45°

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 15 dec 2016, 21:40

Ik dacht dat de warmtepomp in alle Leaf's van na juni 2013 standaard was.
SolarEdge gecertificeerd dealer

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 15 dec 2016, 22:45

viaviavia schreef:http://www.hbvl.be/cnt/dmf20161214_0262 ... nt-belooft
Heden vind ik elektrisch rijden toch nog altijd een hoog comedy capers gehalte hebben.
Men moet wel de moed hebben om met een electrische wagen te leren rijden ! Met wat oefening hoeft ge nooit de voetrem te gebruiken , en recupeert ge maximaal enegie bij het vertragen tot stilstand. Het benzine verbruik kan ook al 2 x hoger zijn als ge met een zware voet rijdt , en dat is bij electrisch rijden niet anders.

jeroen beeckx
Master lid

Bericht door jeroen beeckx » 15 dec 2016, 22:46

super!

Ik zal het eens testen...:-)

mvg
Jeroen Beeckx
SMA Advance Installer
2520 Emblem

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 15 dec 2016, 23:31

Nog een paar tips voor EV rijders , en als ge uw batterij wilt liefhebben :

- snelladen doet de batterij snel verslijten. Ik verwacht dat Tesla rijders die gratis tanken aan snelladers binnen een paar jaar gaan vloeken en tieren. Laden met 2,3 kW vermogen ( 10 A aan 230 Volt ) is zelfs ideaal !
- hou de batterij zoveel als mogelijk geladen tussen 50 % en 80% van haar capaciteit. Een volgeladen Lithium-ion batterij bij 30 graden omgevingstemperatuur lijdt pijn. Het kan helemaal geen kwaad om de batterij dikwijls en slechts een paar uur bij te laden zonder volledig op te laden. Tijdens het rijden gebeurt dat laden bij het afremmen immers ook , en zelfs met een nog veel agressievere laadstroom ( ik meet soms dat er + 20 kW aan vermogen naar de batterij wordt teruggestuurd ! ).
- laad bij omgevingstemperaturen onder de 10 graden na het rijden meteen de batterij bij. Op dat moment heeft ze het zelf nog warm en gaat ze maximaal aan energie kunnen opnemen. Een koude Lithium batterij opladen bij nul graden Celcius en lager gaat ze beschadigen.

p.s. Een volledig volgeladen batterij weigert om nog stroom op te nemen. Dit betekent dat er dan geen stroom bij het afremmen naar de batterij zal terugvloeien en dat ge de voetrem moet gebruiken. Dit is dus energieverlies dat je kan vermijden door nooit volledig op te laden. Mijn persoonlijke ervaring is dat je na volladen ongeveer 10 km moet rijden vooraleer je terug volluit op motor kunt afremmen. Hetzelde verschijnsel merk ik als de buitentemperatuur onder de 10 graden daalt ( reden zie hoger ).

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 16 dec 2016, 00:14

Christiaan schreef:ik meet soms dat er + 20 kW aan vermogen naar de batterij wordt teruggestuurd !
Bij de Ampera is dit >100kW
Christiaan schreef:p.s. Een volledig volgeladen batterij weigert om nog stroom op te nemen. Dit betekent dat er dan geen stroom bij het afremmen naar de batterij zal terugvloeien en dat ge de voetrem moet gebruiken. Dit is dus energieverlies dat je kan vermijden door nooit volledig op te laden
Laden kan alleen bij stilstand en als je vervolgens optrekt naar 80 of 100 dan verbruik je toch? De energie die je vervolgens recupereert die zal nooit meer zijn dan er nodig was om op te trekken. (tenzij je boven aan de berg woont :lol: )
SolarEdge gecertificeerd dealer

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 16 dec 2016, 00:25

japio schreef:
Laden kan alleen bij stilstand en als je vervolgens optrekt naar 80 of 100 dan verbruik je toch? De energie die je vervolgens recupereert die zal nooit meer zijn dan er nodig was om op te trekken. (tenzij je boven aan de berg woont :lol: )
"Laden" gebeurt ook tijdens het afremmen op de motor. Of wat betekent dan jouw 100 kW bij de Ampera ? Je recupeert uiteraard niet alles , of je zou een perpetuum mobile moeten uitgevonden hebben. :-) Alleen , het is zo dat je met een pas volgeladen batterij NIETS recupereert. De auto bolt gewoon door als je het gaspedaal loslaat , net zoals een benzine met ingeduwde koppelingspedaal ( of ontkoppeld ).

Plaats reactie