Nissan Leaf in gebruik genomen

Alles over de elektrische wagen
Plaats reactie
jostroo
Installatie Land: België

Re: Nissan Leaf in gebruik genomen

Bericht door jostroo » 27 jun 2016, 20:50

Ik rijd nu 4 maand met de Leaf 30 kWh. Stad en omgeving is geen probleem. Ik haal score van gemiddeld 12,7 kWh per 100 km. Daar ben ik eigenlijk nog niet echt tevreden mee omwille van de verkoopbelofte van 250 km... Vooral de snelweg vreet aan mijn voorraad elektriciteit: 22 tot 23 kWh aan een snelheid van 105 km/ uur.
Hoe rijden jullie met de Leaf? Meestal in B-modus of toch in D? Als ik de verbruiken hier lees van 14 en 18 kWh, ben ik toch blij dat ik constant in B rijd. De wagen gaat nog vlot mee in het verkeer. In mijn buurt ( Koksijde ) meest wegen met 50 en 70 km snelheidsbeperking.
Met het you+nissan platform niet zo'n goede ervaringen: sommige kilometers worden niet bijgehouden, hoewel we steeds de aanvaard-knop indrukken om de gegevsn naar de centrale te sturen. De routeplanner via you+nissan beweert dat ik op mijn trip naar Beveren - Waas ( 143 km) niet zal moeten bijtanken onderweg. Nochtans leert de praktijk me dat de snelweg van en naar Brugge ( 80 km snelweg ) met daarnaast nog 44 km gewone weg ( gemiddeld 70 km per uur) me tot 3 blokjes van een lege batterij bracht... En zoveel snelladers zijn er tussen Gent en Antwerpen niet...

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 03 jul 2016, 13:08

De "modus" maakt niet veel uit wat verbruik betreft. Men vermindert het motervemogen , maar daarom ga je niet minder verbruiken ... Het verbruik is vooral afhankelijk van je rijstijl. De remschijven van men Kangoo ZE staan roestig wegens te weinig gebruikt ! Met wat oefening lukt het bijna om steeds op motor te remmen en nooit de voetrem te gebruiken. Hierdoor voer je al je remenergie terug de batterij in. Bij hogere snelheden ( autostrades ) is de luchtweerstand groter , en dus ook het verbruik. Rij daarom zoveel mogelijk in het "zog" ( lichtjes gas terugnemen zonder de snelheid te laten dalen ) of neem secundaire wegen.

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 03 jul 2016, 21:04

Pas maar op dat de remschijven niet omwille van roestputten of groeven vervangen moeten worden. Het nu economisch rijden kan wel eens hele dure grap worden.
SolarEdge gecertificeerd dealer

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 03 jul 2016, 21:51

ivob schreef:Volgens de vertegenwoordigers van de transportsector (zaten aan dezelfde tafel) zal e-vervoer een niche markt blijven en
nooit mainstream worden. Zelf leggen ze hun eieren bij waterstof te weken.
Waterstof is ook geen optie ....

a) productie :

- laag rendement als je waterstof door middel van electriciteit produceert. Je verbruikt 2,5 x aan electriciteit die je er afteraf via een brandstofcel terug uit krijgt
- chemisch door ontbinding van methaan. Hierbij onstaat nog steeds een afvalproduct , nl.CO2

b) tanken , opslag van transport van waterstof is niet evident wegens brandgevaar en ontploffingsgevaar.

In de transportsector zou men voor hybrides kunnen gaan : een electrische motor aangedreven door batterijen die op zich continu bijgeladen worden door een hoog rendement stroomgenerator op CNG

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 03 jul 2016, 23:09

Daar valt veel op af te dingen;

CO2 is geen gif, maar een goedje wat van nature in enorme hoeveelheden in onze dampkring voorkomt.
Door elektrisch te gaan rijden verkleinen we de uitstoot maar in beperkte mate.
Een hoog rendement generator geeft nog steeds veel nutteloze warmte als bijproduct, door de omzettingsverliezen heeft dit principe geen enkel voordeel t.o.v. een directe aandrijving.
De opslag van stroom is kostbaar en inefficiënt, voor 9,5kWh is ca 100kg li-ion nodig, een liter biodiesel heeft eenzelfde energie inhoud.
De winning van grondstoffen en productie van li-ion en hr elektromotoren is een vervuilende hobby, een benzinemotor is erg goedkoop en schoon te produceren.

EV is maar een klein puzzelstukje in ons energievraagstuk.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 04 jul 2016, 00:06

japio schreef:Daar valt veel op af te dingen;

CO2 is geen gif, maar een goedje wat van nature in enorme hoeveelheden in onze dampkring voorkomt.
Door elektrisch te gaan rijden verkleinen we de uitstoot maar in beperkte mate.
Ik heb de indruk dat de opwarming van de aarde door CO2 voor jou een hoax is. Auto's nemen wereldwijd bijna 20 % van de CO2 uitstoot voor hun rekening.
Een hoog rendement generator geeft nog steeds veel nutteloze warmte als bijproduct, door de omzettingsverliezen heeft dit principe geen enkel voordeel t.o.v. een directe aandrijving.
Toch wel. Die generator hoeft maar energie te produceren voor het rijden op kruissnelheid , en kan hierdoor op een constant toerental bij maximaal rendement blijven draaien. Het vermogen dat bij acceleratie gevraagd wordt komt uit de batterij , en de batterij kan eveneens bij afremmen terug energie opnemen. Warmte als bijproduct , ok , maar rij maar eens in de winter met een puur electrische wagen. Of je bevriest , of je laat je actieradius met 25 % dalen.
De opslag van stroom is kostbaar en inefficiënt, voor 9,5kWh is ca 100kg li-ion nodig, een liter biodiesel heeft eenzelfde energie inhoud.
Maakt dit wat uit voor vrachtwagens ? Vele spoorweg dieselelektrische loco's werken op dit principe.
De winning van grondstoffen en productie van li-ion en hr elektromotoren is een vervuilende hobby, een benzinemotor is erg goedkoop en schoon te produceren.
Dat klopt niet. De veiligste Li-Ion batterijen , nl. de LiFePO4 ( lithium ijzer fosfaat ) zijn zelfs heel proper te produceren , bevatten geen gevaarlijke elementen , en zijn perfect recycleerbaar, Hetzelfde kan je beweren van een electromotor. Een benzine motor bevat binnenin al veel meer schadelijke metalen en onderdelen die met meer handelingen en ingewikkelder te produceren zijn. Gans hun levensloop hebben die nog eens olie en koelvloeistof nodig om te kunnen blijven functioneren. Dan hebben we het nog niet over onderdelen die regelmatig te vervangen zijn ( filters , bougies , ... )

P.S. Wat mijn remschijven betreft , ik heb die in al mijn vorige auto's zelf vervangen , en dat zal ik blijven doen zolang ik het fysiek aankan. :-)

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 04 jul 2016, 06:21

Gelieve juiste gegevens aan te halen.

https://www.oneworld.nl/atlas/energiege ... g#country=
Ca 1,3% van het totale energieverbruik komt voor rekening van transport waarvan 80% voor het wegverkeer, het wegverkeer is dus maar een relatief kleine bron van uitstoot van CO2.
In Nederland is recent weer een kolencentrale opgestart, op zijn best haal je 22% CO2 reductie als je jouw elektrische auto met deze stroom voedt.

GM was voornemens om bij de Volt/ Ampera het principe van motor generator toe te passen, maar er is uiteindelijk toch ook gekozen voor een rechtstreekse wielaandrijving omdat dit efficienter bleek.
Een diesel elektrische locomotief kun je niet vergelijken met een vrachtwagen omdat de last van een locomotief honderden malen groter is en de rolweerstand op rails is lager. De motivatie voor diesel elektrisch is zelden een lager energieverbruik (het afschakelen van generatoren in deellast).

Winning van rare earth metals als Neodymium is extreem vervuilend, maar ook aan kobalt kleeft veel ellende. Er steekt veel (vermogens) elektronica in de auto en dat gaat allemaal na ca 250.000km de schredder in. Recycling van Lithium batterijen is complex en verbranden is al snel de meest efficiente manier om het kobalt, nikkel en koper terug te winnen. http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 3714000037
Ps ook een elektrische auto rijdt op banden, heeft een airco aan boord en heeft smeermiddel en koelvloeistof nodig en tot slot de laadstations bevatten veel elektronica en ook die mogen op het lijstje.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 04 jul 2016, 09:04

Toch nog even een paar bemerkingen ...

- Juiste gegevens ? Ik heb inderdaad een beetje overdreven , het is 18 % i.p.v. 20 % CO2 uitstoot voor het wegtransport . Bron : onze Febiac http://www.febiac.be/public/content.aspx?FID=558

- kobalt ? Ik haalde de LiFePO4 bewust aan omdat daar geen kobalt in zit. Tesla gebruikt Li-ion batterijen met kobalt , o.a. Nissan ( Leaf ) en Renault gebruiken LiFePO4 batterijen die trouwens veel veiliger zijn. Je hoeft van een Nissan of Renault niet te vrezen dat zijn batterij in de fik gaat bij een kortsluiting ( bvb. na een ongeval ) , wat met een Tesla wel kan gebeuren. Li-ion batterijen voor EV's kan men trouwens ook te reviseren , wat betekent dat alleen de defecte of versleten cellen erin gerecycleerd zullen worden. Wat neodymium hier bij komt doen is me niet duidelijk.

- dieselelectrisch ? Het gaat om het principe ervan. Je kan bij de BMW i3 als optie een "range extender" ( http://www.vroom.be/nl/autotest/test-bmw-i3 ) krijgen. Het principe van dit soort hybride is veruit te verkiezen boven de zeer ingewikkelde techniek van hybrides die nog steeds een verbrandingsmotor gebruiken als primaire aandrijving.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 04 jul 2016, 09:50

Wat laadstations betreft kan het ook anders. In plaats van perperdure abonnementen en prijzen per kWh , tanken ze in Noorwegen GRATIS aan een laadpaal met een simpel 230 V~ stopcontact :-) Nissan Leaf en Renault rijders zullen beslist die "doos" herkennen die aan die laadpalen hangt te slingeren.

Bijna 25 % van het personenwagenpark in Noorwegen is reeds electrisch.

Afbeelding

Afbeelding

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 04 jul 2016, 10:26

En waar moet die 'gratis'* elektriciteit in een land zonder natuurlijke bronnen vandaan komen als iedereen, of zelfs 25%, elektrisch wil gaan rijden?
Of mag iedereen met een e-voertuig dan asiel aanvragen in Scandinavië?
* een waterkrachtcentrale werkt ook niet gratis. Is gewoon de kost verspreiden over gebruikers en niet-gebruikers. Dit is hier zelfs niet uitvoerbaar gebleken
voor huishoudelijk gebruik.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 04 jul 2016, 10:41

ivob schreef:En waar moet die 'gratis'* elektriciteit in een land zonder natuurlijke bronnen vandaan komen als iedereen, of zelfs 25%, elektrisch wil gaan rijden?
Of mag iedereen met een e-voertuig dan asiel aanvragen in Scandinavië?
* een waterkrachtcentrale werkt ook niet gratis. Is gewoon de kost verspreiden over gebruikers en niet-gebruikers. Dit is hier zelfs niet uitvoerbaar gebleken
voor huishoudelijk gebruik.
Noorwegen heeft blijkbaar een overschot aan electriciteit met hun waterkrachtcentrales. Ik denk dat ze de kosten dekken door de export van hun olie die ze zelf niet willen verbruiken. :D

Stefan T
lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Stefan T » 15 dec 2016, 10:56

Ik rij sinds april met een Leaf 30kW. In juli naar zee geweest met 2 volw+2kids in de wagen + koffer vol bagage. Van Bilzen naar Vilvoorde gereden aan 97 km/h. Daar willen bijtanken wat niet gelukt is. Onderweg nog enkele malen gestopt om te kunnen 'tanken' zonder succes wegens geen laadpas. In Brugge gestopt na 204 km gemaakt te hebben waarbij de batterij van 97 naar 4% was gegaan. Laten takeln tot in Heist en daar van 4% naar 96% geladen op 36 min bij Nissan garage.
Verbruik zomer 10,5 kWh/100 km op BC; nu 'winter' al eens tot 13,5 gestegen.

stegero
VZW erelid
VZW erelid

Bericht door stegero » 15 dec 2016, 11:10

Veel betaald om te laten takelen? Ik zou de factuur doorsturen naar Tommelein, met de vraag om 50% van de factuur ten laste te willen nemen, wegens onvoldoende en niet-uniforme infrastructuur (abonnementen, ed...).

Zou graag zijn reactie lezen.
Lid nr 47 van zonstraal.be/vzw
Power to the people!

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 15 dec 2016, 12:08

janus schreef:
Eind deze maand gaan we nog 5 paneeltjes Bisol 300 watt bijleggen. Hopelijk kan ik daarmee het verbruik van de Nissan dekken (ong. 9000 km/jaar).
Dat lijkt mij toch wel heel erg optimistisch :eek:
Je zal met 1500Wp hoogstens 1500kWh opwekken.
Dat is dan 1500/9000= 0,16kWh per km
Omgerekend naar een benzine wagen is dat 0,016L/km oftewel 1,6L/100Km
0,16 kWh/km ? Ik vebruik NU ( in de winter ) met mijn Kangoo ZE ongeveer 0,15 kWh/km ! Perfect haalbaar dus ! Bedenk dat 75 % van de energie uit benzine of dieselmotor niet eens aan de wielen terechtkomt maar in warmte omgezet wordt.

jeroen beeckx
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door jeroen beeckx » 15 dec 2016, 12:18

Stefan T,

Beetje naïef van te vertrekken op vakantie zonder de laadinfrastructuur te testen denk ik?:-):-)

In elk geval, je kan een gratis laadpas aanvragen bij The New Motion. Dit werkt echt perfect.
Vorige week nog met de Leaf met vrouwlief (heet dan ook nog eens Lieve :-)) naar Nederland gereden, daar 4 maal geladen her en der, gewoon perfect!

Ik dacht dat het takelen 7 jaar inclusief zit bij Nissan...

Mvg
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net

Plaats reactie