Nissan Leaf in gebruik genomen

Alles over de elektrische wagen
Plaats reactie
japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Re: Nissan Leaf in gebruik genomen

Bericht door japio » 16 dec 2016, 00:37

Christiaan schreef:het is zo dat je met een pas volgeladen batterij NIETS recupereert
Je hebt het over pas volgeladen, dan sta je nog stil naast de laadpaal en hoef je toch niet te remmen?
SolarEdge gecertificeerd dealer

Christiaan
Master lid
Installatie Land: België

Bericht door Christiaan » 16 dec 2016, 01:05

Als je met een pas volgeladen batterij begint te rijden. Is het zo goed begrepen ? :lol: Je gaat me toch niet vragen om er een striptekening bij te maken , neem ik aan. ;-)

Stefan T
lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Stefan T » 16 dec 2016, 10:02

[quote="Christiaan"]Nog een paar tips voor EV rijders , en als ge uw batterij wilt liefhebben :

- snelladen doet de batterij snel verslijten. Ik verwacht dat Tesla rijders die gratis tanken aan snelladers binnen een paar jaar gaan vloeken en tieren. Laden met 2,3 kW vermogen ( 10 A aan 230 Volt ) is zelfs ideaal !
- hou de batterij zoveel als mogelijk geladen tussen 50 % en 80% van haar capaciteit. Een volgeladen Lithium-ion batterij bij 30 graden omgevingstemperatuur lijdt pijn. Het kan helemaal geen kwaad om de batterij dikwijls en slechts een paar uur bij te laden zonder volledig op te laden. Tijdens het rijden gebeurt dat laden bij het afremmen immers ook , en zelfs met een nog veel agressievere laadstroom ( ik meet soms dat er + 20 kW aan vermogen naar de batterij wordt teruggestuurd ! ).
- laad bij omgevingstemperaturen onder de 10 graden na het rijden meteen de batterij bij. Op dat moment heeft ze het zelf nog warm en gaat ze maximaal aan energie kunnen opnemen. Een koude Lithium batterij opladen bij nul graden Celcius en lager gaat ze beschadigen.

Christiaan : Vanwaar heb je die info allemaal?

Stefan T
lid

Bericht door Stefan T » 16 dec 2016, 10:16

Christiaan,
Vermits je een kenner bent :
- wat is het beste voor de batterij : normaal optrekken tot op kruissnelheid bent of sneller optrekken? Het laatste zou zuiniger zijn bij een verbrandingsmotor(ecorijden).
- hoe zuinig omspringen met energie van je batterij in de winter? : stoel- en stuurverwarming zou zuiniger zijn dan de (warmtepomp)verwarming maar dan dampen de ruiten direct aan
Thanks
Groetjes

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 16 dec 2016, 10:58

Stefan T schreef:
Christiaan : Vanwaar heb je die info allemaal?
Voornamelijk van hier : http://batteryuniversity.com/ en ook uit het instructieboekje van mijn Kangoo ZE Mijn garagist heeft mij ook eens zijn eerste cursus boek i.v.m. de electrische Renault's uitgeleend.
Stefan T schreef:Christiaan,
Vermits je een kenner bent :
- wat is het beste voor de batterij : normaal optrekken tot op kruissnelheid bent of sneller optrekken? Het laatste zou zuiniger zijn bij een verbrandingsmotor(ecorijden).
In princiep ga je bij snel optrekken meer verliezen krijgen door de wrijvingsweerstand met het wegdek ( banden worden bvb. vlugger warm ). Snel optrekken bij verbrandingsmotoren is zuiniger omdat die dan vlugger op maximaal rendement zullen draaien. Als ik met mijn Kangoo snel optrek in een bocht gaat één van de voorwielen beslist doordraaien , ook op droog wegdek ! Een electrische motor ontwikkeld immers steeds haar maximaal koppel , ook bij laag toerental , en hierdoor bestaat de neiging om sneller op te trekken dan met een benzine auto ( iets wat doorgaans goed lukt ). Als ge energie wilt sparen moogt ge dus de "puffers" niet willen overtroeven. :-).

- hoe zuinig omspringen met energie van je batterij in de winter? : stoel- en stuurverwarming zou zuiniger zijn dan de (warmtepomp)verwarming maar dan dampen de ruiten direct aan
Thanks
Groetjes
Ik heb geen stoel-of stuurverwarming , en kan me er dus weinig over uitspreken. Als mijn ruiten aandampen laat ik de ventilator volluit draaien met de eigen binnenlucht als bron ( gesloten circuit ) zonder bijverwarming. Hierdoor blaas je je eigen warmte ( cabinewarmte ) langs de ruiten. Na ca. 1 minuut is in mijn geval de ruit dampvrij.

Zoals ik hiervoor al schreef loopt het afremmen op motor niet zo gesmeerd bij koude temperaturen. Dat betekent dat je veel vroeger op motor moet gaan remmen als je voor een rood licht zonder voetrem tot stilstand wilt komen. Kortom , minder snel en sportief rijden is de boodschap als je energie wilt sparen.

Stefan T
lid

Bericht door Stefan T » 20 dec 2016, 08:16

@Christiaan,

"Een koude Lithium batterij opladen bij nul graden Celcius en lager gaat ze beschadigen." > wat is een koude batterij? eentje die niet heeft moeten werken
voor enige tijd? en wanneer is ze warm? Ik zie geen verschil in nivo bij vertrek naar mijn werk en bij aankomst op mijn werk.

Groeten

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 20 dec 2016, 08:48

Als je een EV niet binnen kunt stallen dan zul je de kachel en de airco toch echt moeten gebruiken, het interieur en de isolatie nemen anders veel vocht op want de damp condenseert op de koude stalen delen en hoopt zich daar op.
De temperatuur van mijn batterij is ook na een week stilstand in een koude winter niet ver onder de 10 graden geweest, gedurende een rit zie ik deze met maximaal 2 graden oplopen.

Stefan T
lid

Bericht door Stefan T » 20 dec 2016, 09:05

Ik heb deze morgen de heater en airco moeten opzetten terwijl de EV toch ganse nacht in de garage heeft gestaan want de ramen dampten aan niet normaal. Not nice

@ Japio : jij ziet de temperatuur van de batterij digitaal? nice

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 20 dec 2016, 09:21

Stefan T schreef:@Christiaan,

"Een koude Lithium batterij opladen bij nul graden Celcius en lager gaat ze beschadigen." > wat is een koude batterij? eentje die niet heeft moeten werken
voor enige tijd? en wanneer is ze warm? Ik zie geen verschil in nivo bij vertrek naar mijn werk en bij aankomst op mijn werk.

Groeten
Een "koude" batterij is ene die dezelfde temperatuur heeft als de omgevingstemperatuur. Als de wagen buiten heeft stilgestaan in de vrieskou , laad die dan niet op ! Stroom verbruiken tot verder onder het vriespunt is geen probleem , dus rijden is geen probleem. Als je rijdt warmt de batterij op , maar hoeveel graden dat is weet ik niet , en het zal ook wel van de rijstijl afhangen. Persoonlijk heb ik de indruk dat ze tijdens het rijden amper opwarmt , en toch zeker niet met de hand voelbaar.
Stefan T schreef: Ik heb deze morgen de heater en airco moeten opzetten terwijl de EV toch ganse nacht in de garage heeft gestaan want de ramen dampten aan niet normaal. Not nice
Vochtige garage ? De mijne slaapt buiten. De ruiten dampen pas aan als ik begin te rijden en dan wordt het "blazen" voor doorgaans 1 minuut. Ik had vroeger dat probleem met mijn benzine auto ook , niks nieuws onder de zon. Ik kan ook de temperatuur uitlezen , maar ik denk dat het in mijn geval de buitentemperatuur is.

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 20 dec 2016, 10:20

Stefan T schreef:Ik heb deze morgen de heater en airco moeten opzetten terwijl de EV toch ganse nacht in de garage heeft gestaan want de ramen dampten aan niet normaal. Not nice

@ Japio : jij ziet de temperatuur van de batterij digitaal? nice
Met behulp van de OBD2 poort en een app (bijvoorbeeld Torque) op de telefoon!
Mijn Ampera heeft een aantal jaar geleden 2 dagen in een droogkamer gestaan omdat er veel vocht in de isolatie was getrokken, vanaf dat moment rij ik hoofdzakelijk op benzine in de koude periode.

Stefan T
lid

Bericht door Stefan T » 21 dec 2016, 09:02

Deze morgen eerst een tijdje met 1-2 ra(a)m(en) stukje open gereden en de ramen dampten niet meer aan. Ook daarna niet meer met ramen toe. Beter dan airco en heater op te zetten :-)

krusty
Senior lid

Bericht door krusty » 23 jun 2017, 13:13

Een energiemeter tussen zetten is toch een simpele oplossing !

Ik zit momenteel aan 56€ electriciteit getankt voor 215 kwh voor 1500 Km op 2 maand just!
Lid ZONSTRAAL 1422

Plaats reactie