Tesla model 3 kopen?

Alles over de elektrische wagen
Plaats reactie
Christiaan
Master lid
Installatie Land: België

Re: Tesla model 3 kopen?

Bericht door Christiaan » 08 feb 2018, 10:54

stegero schreef:
08 feb 2018, 10:07
Bevestiging van het Autosalon: leveringstermijn tussen 15 en 18 maanden, te beginnen van eind dit jaar.
Tegen die tijd heb je al bijna een andere versleten.
Anderzijds wel keuze genoeg : laatste pagina van hoofdstuk 1 van http://storage.pardot.com/43152/178170/ ... trabel.pdf

stegero
VZW erelid
VZW erelid

Bericht door stegero » 08 feb 2018, 11:13

Wat ik in de presentatie van Engie zo goed vind, is de stelling van Tommelein, dat voor hem geen enkele vervuilende wagen meer verkocht wordt na 2030.

En wie deed zijn Tesla S van de hand? Juist, ja, Bartje uit Oostende, omdat hij geen tijd had om 30 minuten aan de stekker te hangen.
Lid nr 47 van zonstraal.be/vzw
Power to the people!

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 08 feb 2018, 11:28

robino200 schreef:
07 feb 2018, 16:12
Zo een Tesla model koop je toch voor de opwarming van de aarde tegen te gaan, geen co en geen vervuiling.
Van een bedrijf dat als marketingstunt een raket lanceert om een product in de kijker te plaatsen?
U kan dat uzelf misschien als schaamlapje wijs maken, anderen kijken daar los doorheen.
Bij gebrek aan glazen bol kan ik op uw tweede zin niet reageren.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 08 feb 2018, 11:32

stegero schreef:
08 feb 2018, 11:13
En wie deed zijn Tesla S van de hand? Juist, ja, Bartje uit Oostende, omdat hij geen tijd had om 30 minuten aan de stekker te hangen.
En dan vervangen door een "dienst"auto die ze vlak daarna zelf als "nephybride" verklaren en gaan belasten als een gewone auto op fossiel. :roll:
(of neen, dat ging niet gelden voor zeer zware patserauto's in de luxeklasse, enkel voor de kleinere relatief lichtere hybrides).

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 08 feb 2018, 12:11

Hij kon waarschijnlijk zijn Tesla niet goedkoop "leasen" ... en hij kreeg er ook geen gratis tankkaart bij :D

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 08 feb 2018, 17:03

In zijn positie ben ik er bijna zeker van dat U een stukje van zijn leasekosten + laadkaart/tankkaart betaalt en hij zelf niets.

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 08 feb 2018, 22:45

Christiaan schreef:
13 jan 2018, 14:45
: je rijdt toch Tesla S , juist ?
Ik heb bijna 100.000km op stroom in een Ampera gereden en rij nu ook zakelijk een Kangoo ZE bestelauto.
Renault heeft van de elektrische Kangoo wel een speelgoedwagentje gemaakt want de voorwielen proberen ondanks het vrij lage vermogen toch door te slippen.
SolarEdge gecertificeerd dealer

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 08 feb 2018, 23:51

japio schreef:
08 feb 2018, 22:45
Christiaan schreef:
13 jan 2018, 14:45
: je rijdt toch Tesla S , juist ?
Ik heb bijna 100.000km op stroom in een Ampera gereden en rij nu ook zakelijk een Kangoo ZE bestelauto.
Ah bon , net zoals ik dus.
Renault heeft van de elektrische Kangoo wel een speelgoedwagentje gemaakt want de voorwielen proberen ondanks het vrij lage vermogen toch door te slippen.
Ik ondervind dat alleen maar in bochten , en dat komt door het hoge koppel bij laag toerental. Bedenk dat dit voor dat "speelgoed" al een hele prestatie is , vooral omdat die een paar honderd kilo zwaarder weegt dan de klassieke versie en dat ook nog eens het gewicht van de motor over de voorwielen hangt. Het is me ooit eens gelukt om met gierende banden een zwakke bocht te nemen , maar dat lukt slechts als je bruusk "gas" geeft vanaf een bepaalde snelheid ( 10 km/uur ) omdat ze beneden een bepaald toerental de aangelegde driefazen wisselspanning verlagen - vooral omdat de wisselspanning dan een lagere frequentie heeft waardoor de motor dat meer als een gelijkspanning ondervindt ( dus met minder tegen-EMK ). Als het nat ligt moet je inderdaad heel voorzichtig in een bocht accelereren. Persoonlijk vind ik het heel plezant dat de wagen amper toeters en bellen heeft , je waant je in een karreke uit de jaren '70 :-)

Het spijt me alleen dat ik de optie "extra verwarming" met behulp van een kacheltje op dieselbrandstof er niet bij heb genomen. De verwarming is puur electrisch en ( nog ) geen warmtepomp of airco , en dus slokt dat een pak energie uit de batterij. Ik ben niet zeker dat de optie bijverwarming op dieselbrandstof ook in Nederland te verkrijgen is.

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 09 feb 2018, 13:13

Christiaan schreef:
08 feb 2018, 23:51
Ik ben niet zeker dat de optie bijverwarming op dieselbrandstof ook in Nederland te verkrijgen is.
Nee, kost €3000,-- om achteraf in te bouwen.

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 09 feb 2018, 22:26

Christiaan schreef:
08 feb 2018, 23:51
Bedenk dat dit voor dat "speelgoed" al een hele prestatie is , vooral omdat die een paar honderd kilo zwaarder weegt dan de klassieke versie en dat ook nog eens het gewicht van de motor over de voorwielen hangt
Het verschil in gewicht is maar zeer beperkt en ik denk zelfs dat er helemaal geen verschil meer is als de dieseltank vol is (ik heb ook nog een diesel staan voor de lange afstand). Waarschijnlijk is er iets van gewicht van de voorwielen af naar achter verplaatst en de eco bandjes op 2,9 bar zijn ook niet helemaal optimaal voor de wegligging.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 09 feb 2018, 23:30

Heb het eventjes opgezocht .... De Kangoo Diesel 5-zit weegt 1472 kg , de Kangoo ZE maxi ( dus ook 5 zit ) weegt 1580 kg . Op bepaalde paginas vind ik terug dat het leeggewicht van de ZE slechts 1497 Kg zou zijn. Moet dit dus eventjes nachecken op renault.be of renault.nl . Elders lees ik dat men flink gesleuteld heeft om het gewicht te verlagen , vraag me niet hoe en waar. De batterij zelf weegt ongeveer 300 kg ( 290 kg voor de 22 kWh versie en 305 kg voor de +40 kWh types : http://www.autotesten.nl/renault/renaul ... o-test.php - batterijen van de ZOE en ZE zijn quasi identiek )

Persoonlijk heb ik toch niet de indruk dat er iets over de wegligging te betreuren valt. Toen ik hem aankocht heb ik samen met de garagist naast mij een testrit op een lege asfalt parking gemaakt. Ik draaide het stuur volledig naar links tegen de aanslag en begon dan meer en meer gas te geven tot een snelheid waarbij ikzelf schrik begon te krijgen. Geen slip en de hij bleef netjes op dezelfde cirkelomtrek rijden. Een klant die dat deed had mijn garagist nog niet eerder tegengekomen. :D

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 10 feb 2018, 11:15

Kan ik me wel voorstellen want wat wil je hiermee vaststellen?
De actieradius berekening is bij de Kangoo ZE volkomen waardeloos, ik rij gemiddeld 0,202 kWh per km (ca 100km actieradius)) en toch geeft de prognose 144km aan en zelfs halverwege de lading is de voorspelling 25km te rooskleurig.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 10 feb 2018, 12:25

japio schreef:
10 feb 2018, 11:15
Kan ik me wel voorstellen want wat wil je hiermee vaststellen?
Onderstuur en overstuur , en hoe vast de wielen aan de grond kleven zonder te slippen.
De actieradius berekening is bij de Kangoo ZE volkomen waardeloos, ik rij gemiddeld 0,202 kWh per km (ca 100km actieradius)) en toch geeft de prognose 144km aan en zelfs halverwege de lading is de voorspelling 25km te rooskleurig.
20,2 kWh/100km ? Dat is toch wel veel , of je moet echt met een zware voet rijden. Ik rem zoveel mogelijk op motor af , en alleen op de allerlaatste paar meter gebruik is ( soms ) de klassieke rem. Ik heb eigelijk nog nooit boven de 15,5 kWh/100km verbruikt ( waarde volgens de display ). In de zomer geeft de display gemiddeld een actieradius aan van 130 km , in de winter is dat ongeveer 100 km. Rij je met de nieuwere versie met een 33 kWh of 44 kWh batterij of met de oudere versie met 22 KWh batterij ? Ik rij met de oudere 22 kWh batterij versie , en ik vind dat de opgegeven actieradius met de afgelegde afstand toch wel steek houdt - alhoewel niet voor 100 % correct. Je moet wel begrijpen dat de software niet kan voorzien of je plots veel sportiever of een periode sneller gaat rijden , extra gewicht gaat laden en dergelijke , waardoor je verbruik per kilometer ook zal stijgen. Datzelfde probleem heb je eigelijk ook met een benzine-of dieselauto. Je moet dus eigelijk meer de laadstand van de batterij in het oog houden dan je actieradius. De actieradius is een berekende waarde op basis van je verbruik gedurende een voorgaande periode. Als ik me niet vergis wordt de maximale actieradius bij volgeladen batterij en de kWh/100km verbruikswaarde slechts om de 200 km herberekend. De ogenblikkelijke actieradius is dus een berekende waarde op basis van de ogenblikkelijke laadstand van de batterij en de afgelegde kilometers en dit alles op basis van het verbruik per kilometer gedurende een vorige periode.

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 12 feb 2018, 13:16

Ik rij nu met een 22kWh versie in afwachting op een 33kWh.
Zoals ik al aangaf heb ik de nodige E kilometers aan ervaring en moet nu toch vaststellen dat de Kangoo aanzienlijk meer verbruikt in vergelijking met de Ampera, het verschil is cijfers is 60km met 10,2kWh bij de Ampera vs 90km met 20kWh voor de Kangoo.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 12 feb 2018, 14:04

Ik snap het toch niet goed. Volgens https://nl.wikipedia.org/wiki/Opel_Ampera wordt slechts 60 % van de 16 kWh batterij of 10 KWh ook effectief gebruikt ( wat op zich heel verstandig is ) , en hiermee haal je een actieradius van 60 km , en dat is dus 10kWh/60 x 100 = 16,6 kWh/100km. Dat ligt zowat in dezelfde grootorde als wat ik met mijn Kangoo verbruik ( nu in de winter 15,1 kWh/100km ). Dat is zelfs een heel plausibele waarde als je de wagens qua gewicht en volume vergelijkt. Het EV verbruik is immers niet afhankelijk van het motorvermogen , maar van de energie die het moet verbruiken om zichzelf rijdend te houden. Hoe jij aan dergelijk groot Kangoo ZE verbruik komt is me een raadsel , tenzij je de verwarming zoudt opzetten.

Plaats reactie