Batterij huren of met auto aankopen

Alles over de elektrische wagen
Christiaan
Master lid
Installatie Land: België

Re: Batterij huren of met auto aankopen

Bericht door Christiaan » 09 okt 2017, 23:10

ivob schreef:
09 okt 2017, 18:47
Dan toch wel "theorie" in de filosofische betekenis en niet in de wetenschappelijke betekenis.
Of U zou een aanhanger van Popper moeten zijn en dan is uw laatste uitspraak ook niet de ware. ;-)
:D Wie is "Popper" ?
declerck schreef:
09 okt 2017, 16:26
...
De luchtweerstandskracht Fl is inderdaad afhankelijk van v², maar het vermogen is Fl*v. Dus is het vermogen tot de derde macht afhankelijk van de snelheid!
Ge hebt gelijk. Ik kom wel tot heel rare vaststelingen :

Gevraagd vermogen bij 30 km/uur : 2 kW
Gevraagd vermogen bij 60 km/uur : 6 kW - wat dus 8 kW had moeten zijn.
Ik ga het gevraagd vermogen bij 90 km/uur terug eens uittesten - moet hiervoor wel een baan gaan uitkiezen waar ik zelden kom. Ik denk dat de wrijvingsverliezen met de weg al even zwaar doorwegen , en zeker bij lage snelheden.

En nog dit : als ik bij 60 km/uur 6 kW uit de batterij haal , dan zou ik bij het dubbele , 120 km/uur , een slordige 6 x 6 x 6 = 216 kW uit de batterij moeten halen , juist ? Dat kan die batterij van 22 kWh niet aan !
ivob schreef:
09 okt 2017, 21:17
japio schreef:
09 okt 2017, 20:29
bovendien kunnen we stroom opwekken zonder de aarde al te veel te belasten.
U misschien wel, globaal gezien niet.
En de aarde heeft lak aan individuele acties.
Globaal ook met een wereldwijd energienet. Als de Saoudies geen olie meer aan de man gaan kunnen brengen , dan kunnen ze hun woestijn vol zonnepanelen leggen en ons via kabels van stroom voorzien. :-) Of zouden die moeilijker aan te leggen zijn dan de gasleidingen vanuit Siberie ? Ik denk het niet.
Laatst gewijzigd door Christiaan op 09 okt 2017, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 09 okt 2017, 23:24

De kabelverliezen zijn veel te hoog om kabels vanuit het midden oosten te trekken.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 09 okt 2017, 23:35

janus schreef:
09 okt 2017, 23:24
De kabelverliezen zijn veel te hoog om kabels vanuit het midden oosten te trekken.
Dan moet men maar de hoogspanning nog hoger maken , dan zijn de stromen en dus ook de verliezen kleiner. En uiteraard meer parallele leidingen voorzien. Ik zie persoonlijk niet op een verliesje na als de stroom "gratis" door de zon geleverd wordt. Zonnepanelen worden nog steeds verder geperfectioneerd waarbij hun opbrengst per m2 zonnepaneel ook nog altijd aan 't stijgen is.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 10 okt 2017, 07:25

Eerst omzetten in waterstofgas en dan met tankschepen distribueren, zou volgens sommigen een betere optie zijn.
Maar mijn kennis is onvoldoende om dat te kunnen beoordelen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 10 okt 2017, 09:02

Christiaan schreef:
09 okt 2017, 23:35
janus schreef:
Dan moet men maar de hoogspanning nog hoger maken , dan zijn de stromen en dus ook de verliezen kleiner. En uiteraard meer parallele leidingen voorzien. Ik zie persoonlijk niet op een verliesje na als de stroom "gratis" door de zon geleverd wordt. Zonnepanelen worden nog steeds verder geperfectioneerd waarbij hun opbrengst per m2 zonnepaneel ook nog altijd aan 't stijgen is.
Overstappen op hoogspannings DC transport, echter waar de kabel voorbij komt zijn het meestal onbetrouwbare politici die de scepter zwaaien.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 10 okt 2017, 09:25

janus schreef:
Om maar te zwijgen van de geopolitieke situatie.
Blijkbaar zijn er hier toch een paar die om een wereldwijd probleem in te schatten niet verder kijken dan hun eigen dorp.
Men doet al decenia lang moeilijk over de "stromen" tussen 2 regio's op een zakdoek groot waar dan nog mensen wonen die
min of meer dezelfde culturele achtergond hebben.
En plots zou iedereen het licht gezien hebben?
Laatst gewijzigd door ivob op 10 okt 2017, 09:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 10 okt 2017, 09:28

janus schreef:
10 okt 2017, 07:25
Eerst omzetten in waterstofgas en dan met tankschepen distribueren, zou volgens sommigen een betere optie zijn.
Maar mijn kennis is onvoldoende om dat te kunnen beoordelen.
Ik vrees dat dit een idee is van de tankschepen lobby. Bij het produceren van waterstof via electrolyse haal je een rendement van 30 of hooguit 40 %. Je moet 3 eenheden electrische energie verbruiken om er daarna één eenheid electrische energie terug uit te kunnen halen ( bvb. via een brandstofcel ) . Je hebt dan ook nog een pak energie nodig om de waterstof te "bottlen" ( afkoelen + onder druk zetten ) , en tankschepen varen ook niet op de dauw gods.
bruma schreef:
10 okt 2017, 09:02
...
Overstappen op hoogspannings DC transport, echter waar de kabel voorbij komt zijn het meestal onbetrouwbare politici die de scepter zwaaien.
Zolang hun zakken gevuld worden is er geen vuiltje aan de lucht. De Russen bleven ook gas leveren aan het westen tijdens de koude oorlog.

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 10 okt 2017, 09:31

Oftewel voor het in stand houden van het verspillen waar we nu goed in zijn is er geen alternatief dus toch maar vol inzetten op efficiënter gebruik van energie?
SolarEdge gecertificeerd dealer

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 10 okt 2017, 09:34

Christiaan schreef:
09 okt 2017, 23:10
:D Wie is "Popper" ?
Karl Raimund Popper, een erkend wetenschapsfilossof, grondlegger van het kritisch rationalisme
waarmee hij het klassiek empiristische theoretische model wou onderuit halen.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 10 okt 2017, 10:15

japio schreef:
10 okt 2017, 09:31
Oftewel voor het in stand houden van het verspillen waar we nu goed in zijn is er geen alternatief dus toch maar vol inzetten op efficiënter gebruik van energie?
Ach ja , maar ik denk dat de gewone man met een kleine portemonnaie dit al tientallen jaren doet. Nog voor dat de heisa rond energiezuinige woningen er kwam , bestond er al zoiets als "dikke truiendag" en leven met 18 graden i.p.v. 21 graden in de huiskamer.

Persoonlijk heb ik er iets op tegen dat al die energiebesparende maatregelen gepaard gaan met veel toeters en bellen gadgets. Mijn verbruik "sturen" en controleren via een "App" op en smartphone is iets dat mij ook extra tijd en energie kost. Dit is alleszins niet iets dat "automatisering" kan genoemd worden.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 10 okt 2017, 10:18

Automatisering van gestuurd consumentengedrag?

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 10 okt 2017, 10:32

ivob schreef:
10 okt 2017, 10:18
Automatisering van gestuurd consumentengedrag?
Ben je filosoof ? :D Ik bedoel dat het voor mij niet nodig is aan steeds maar aan de knoppen te moeten draaien om meer energiebewust te kunnen leven. Met al wat er nu op de markt komt is dat blijkbaar wel het geval. Het bevat al te veel "lichtjes" en belletjes , of kijk maar eens naar een moderne wasmachine of gewoon naar het dashboard van je wagen. Een kerstverlichting wordt er jaloers van. Die dingen "consumeren" ook energie , terwijl dit allemaal niet nodig zou zijn als die dingen zichzelf "automatisch" konden beredderen zonder interventie van een mens.

Al dit soort dingen is tegenwoordig ook al geen lang leven beschoren. Wat we nodig hebben is robuste hardware en software waarvan je de investeringskost over vele jaren kunt uitsmeren. Als iets defect gaat moet het vervangen worden , en het produceren van dat vervangstuk kost ook energie - wat je zou kunnen uitsparen als het van hogere kwaliteit ware geweest.

Om eventjes terug te komen op dat "globaal" energienetwerk. De stroom hoeft niet alleen vanuit het midden-oosten te komen. Alle streken op aarde zonder ecologische en economische waarde , en zonder gunstig leefklimaat , komen in aanmerking om er zonnepanelen neer te zetten.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 10 okt 2017, 11:10

Christiaan schreef:
10 okt 2017, 10:32
Ik bedoel dat het voor mij niet nodig is aan steeds maar aan de knoppen te moeten draaien om meer energiebewust te kunnen leven. Met al wat er nu op de markt komt is dat blijkbaar wel het geval. Het bevat al te veel "lichtjes" en belletjes , of kijk maar eens naar een moderne wasmachine of gewoon naar het dashboard van je wagen. Een kerstverlichting wordt er jaloers van. Die dingen "consumeren" ook energie , terwijl dit allemaal niet nodig zou zijn als die dingen zichzelf "automatisch" konden beredderen zonder interventie van een mens.
Ik besef precies wat je bedoelde. Maar ook dat al die "toerers en bellen" er met een goede reden aan toegevoegd worden.
Wat al meteen aangeeft dat diegene die de economische touwtjes in handen hebben er een heel andere agenda op na houden dan de richting die jij denkt uit te kunnen gaan.
Christiaan schreef:
Al dit soort dingen is tegenwoordig ook al geen lang leven beschoren. Wat we nodig hebben is robuste hardware en software waarvan je de investeringskost over vele jaren kunt uitsmeren. Als iets defect gaat moet het vervangen worden , en het produceren van dat vervangstuk kost ook energie - wat je zou kunnen uitsparen als het van hogere kwaliteit ware geweest.
Dat is juist de bedoeling. Het is nl. geen technische tekortkoming maar een ingebouwde economische.
Christiaan schreef:
Alle streken op aarde zonder ecologische en economische waarde , en zonder gunstig leefklimaat , komen in aanmerking om er zonnepanelen neer te zetten.
En U gaat die dus even veroveren om er zeggenschap over te krijgen? Wat is er dan anders dan de honderdjarige strijd om olie?
Ze gaan U ginder graag zien komen, de paar mensen die nog rustig wonen in hun EIGEN gebied, en waar U eventjes vanuit uw standpunt bepaalt dat hun habitat ongunstig is en dus gebruikt kan worden om uw energiehonger te stillen. Niets nieuws onder de zon dus.
Ik hoop dat een paar kralen en een fles whiskey deze keer niet volstaan om hen te verdrijven (in het beste geval) om uw honger te stillen.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 10 okt 2017, 11:34

ivob schreef:
10 okt 2017, 11:10

En U gaat die dus even veroveren om er zeggenschap over te krijgen? Wat is er dan anders dan de honderdjarige strijd om olie?
Ze gaan U ginder graag zien komen, de paar mensen die nog rustig wonen in hun EIGEN gebied, en waar U eventjes vanuit uw standpunt bepaalt dat hun habitat ongunstig is en dus gebruikt kan worden om uw energiehonger te stillen. Niets nieuws onder de zon dus.
Ik hoop dat een paar kralen en een fles whiskey deze keer niet volstaan om hen te verdrijven (in het beste geval) om uw honger te stillen.
Het moet uiteraard menselijk en ecologische verantwoord blijven. Als nomaden stukken van hun woestijn moet opgeven voor de zonnepanelen , maar hiervoor ook meer geld krijgen dan wat hun kudde kamelen op dat verloren gebied zouden opbrengen , dan zullen ze volgens mij niet twijfelen. De Chinezen leggen wegen aan in Afrika , geven de lokale bevolking werk , en dat in ruil voor grondstoffen. De lokale bevolking ziet ze graag komen , wees daar maar van overtuigd.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 10 okt 2017, 11:56

Christiaan schreef:

Ik denk dat je de bal even mis slaat omdat je vanuit consument naar het probleem kijkt.

Vb een senseo twist à 70-119€, heeft ook een hoop lichtjes, zelf er eentje om aan te duiden dat ontkalkt moet worden.
Productiekost ? Maar veel zal t niet zijn als je het toestel cadeau kan krijgen bij een bestelling van 80€ excl BTW én er nog 2j garantie op krijgt.

Plaats reactie