Batterij huren of met auto aankopen

Alles over de elektrische wagen
japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Re: Batterij huren of met auto aankopen

Bericht door japio » 09 okt 2017, 07:14

Verbruik van een EV is tot 80km/h zeer laag, tot 105km/h laag en daarboven is het over met de pret.
SolarEdge gecertificeerd dealer

Christiaan
Master lid
Installatie Land: België

Bericht door Christiaan » 09 okt 2017, 10:16

Bollocks schreef:
09 okt 2017, 02:39
Christiaan, geen idee, zou misschien wel nuttige info kunnen zijn.... , kan je het misschien even testen? Je moet nu ook wel toegeven dat jouw verschil tussen 'gewoon rijden' en 'snelweg rijden' wel heel klein is... gewoon rijden aan 90km/u doe je vandaag niet meer, en de snelweg is toch 120km/u...
.....
Zal moeilijk worden omdat in mijn omgeving alle snelwegen bijna steeds potdicht zitten of in file rijden. Een constante 120 km/uur aanhouden is er praktisch onmogelijk. In kan wel eventueel het gevraagde vermogen opmeten bij verschillende lagere snelheden tot 90 km/uur ( of zonder plaatsen met snelheidscontrole tot 100 km/uur ) en dat in een kurve zetten en extrapoleren ( bij benadering ) naar hogere snelheden.

Ik vond ook iets heel interessants hier : http://www.instructables.com/id/Measure ... -your-car/
japio schreef:
09 okt 2017, 07:14
Verbruik van een EV is tot 80km/h zeer laag, tot 105km/h laag en daarboven is het over met de pret.
Dat moet in een formule om te zetten zijn omdat je precies het vermogen dat de motor vraagt kunt aflezen. Bij vebrandingsmotoren is dat amper mogelijk wegens de afhankelijkheid van het motortoerental , en dus is het benzineverbruik al helemaal geen maat om dat met een EV te vergelijken , zelfs met het gegeven dat 1 liter brandstof ongeveer 10 kWh aan energie bevat.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 09 okt 2017, 11:27

Nog eventjes dit ....
Bollocks schreef:
..... dwz dat bij een verhoging van een snelheid van 90km/u naar 180km/u er 4 x meer energie verbruikt zal worden. ....
Dat klopt. De kracht nodig om de luchtweerstand te overbruggen stijgt kwadratisch met de snelheid ( wat ook af te lezen is uit de formule op de pagina uit mijn link hierboven ) . Als ik dat eventjes toepas op mijn Kangoo'se 7 kW bij 90 km/uur , dan zou het gevraagde vermogen bij 120 km/uur gelijk moeten zijn aan het ( kwadraat van 120/90 ) x 7 of ongeveer 12,4 kW. Mijn Kangoo is electronisch begrensd tot 130 km/uur , en dus kan het gevraagde vermogen bij constante snelheid eigelijk nooit hoger worden dan ( kwadraat van 130/90 ) x 7 = 14,6 kW. In de praktijk is mijn gemiddeld verbruik wel 15 kWh/100km in zo goed als stadsverkeer.

Ongeacht het vermogen dat een EV kan ontwikkelen zal het verbruik bij constante snelheid ook wel degelijk van zijn CX waarde afhangen , nietwaar. Mijn Kangoo heeft niet bepaald een gunstige vorm voor een goede CX waarde , en ik denk dat de Tesla's zelfs minder zouden moeten verbruiken bij constante snelheid , tenzij die zo veel meer rolweerstand zouden vertonen.

Bollocks
VZW erelid
VZW erelid

Bericht door Bollocks » 09 okt 2017, 11:44

Die test kan inderdaad al nuttige info opleveren, aan verschillende snelheden, op hetzelfde traject in dezelfde omstandigheden (wind, verkeer, ...) bekijken wat het verschil is tussen het verbruik bij bv 30km/u, 60km/u en 90km/u.
Wat we ook moeten mee rekenen, het verbruik waarover we nu praten is inderdaad het verbruik om een constante snelheid te handhaven. Het feit dat je gemiddeld 15kWh/100km verbruikt, heeft daar weinig mee te maken. Een lichaam in beweging wil in beweging blijven, als je daar iets wil aan veranderen moet je er energie aan toevoegen, hoe meer je de 'snelheid' wil veranderen, hoe meer energie je moet toevoegen, bij snelheid '0' naar beweging, moet je enorm veel energie verbruiken om een dode massa in beweging te krijgen.... maw een traject van optrekken en afremmen en opnieuw optrekken... (stadsverkeer) doet zeker geen goed aan je gemiddelde verbruik....
32 x Atersa 230W, helling 40°, 160°, 2 x SMA 3300TLHC, plaatsing 12 mei 2009 - Merchtem

VZW Zonstraal; lid 33

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 09 okt 2017, 12:18

In theorie zou je alle energie die nodig is bij het versnellen kunnen terugwinnen als je voor 100 % op de motor zoudt kunnen afremmen. Helaas.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 09 okt 2017, 12:52

Christiaan schreef:
09 okt 2017, 12:18
In theorie zou je alle energie die nodig is bij het versnellen kunnen terugwinnen als je voor 100 % op de motor zoudt kunnen afremmen. Helaas.
:vraag:
Hoe wil je dat doen met alle wrijvingsverliezen en het rendement van de motor wat je kwijtraakt?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Bollocks
VZW erelid
VZW erelid

Bericht door Bollocks » 09 okt 2017, 12:59

Janus, klopt, maar dat is net wat er staat: in theorie....

De fysieke werkelijkheid is anders, als je het gas lost, rem je automatisch af door de luchtweerstand, wrijvingsweerstand, enz .... Die energie ben je dus sowieso kwijt, de enige energie die je kan recupereren, is de resterende energie die je door zelf te remmen opwekt (vergelijk het met een fietsdynamo, met licht aan moet je ook harder trappen, die dynamo kan je dus ook gebruiken als 'rem'), min de energie die je nodig hebt om de remmen te bedienen... en daar geld ook dezelfde redenering maar dan in negatieve krachtzin.... hoe meer je moet afremmen, hoe meer energie je nodig zal hebben om die massa in beweging, tot stilstand te brengen.... en ook die energie ben je kwijt.... jammer dat er (voorlopig) geen betere middelen zijn om de energie die opgeslagen is in een massa in beweging, terug te recupereren. Soms helpen fysica en de natuurwetten ons, soms werken ze ons tegen....

Een mooi voorbeeld uit 'energie voor dummies': je draagt met 4 vrienden een piano naar de vierde verdieping van een woning en zet ze naar (stilstaande massa). De energie die je gebruikt hebt om die piano boven te krijgen, zit nu potentieel in die piano (potentiële energie). Jullie 4 vriendinnen zien dat echter niet zitten om een piano op je appartement te hebben en ze gooien de piano door het raam naar buiten. De piano, onderhevig aan de wetten van de zwaartekracht, zal naar beneden vallen en zal bij inpakt met de grond alle energie die je er in gestopt hebt met haar naar boven te dragen (overwinnen van de zwaartekracht) plots vrij geven... resultaat is een hoop splinters en brokstukken. Niet de inpakt laat de piano versplinteren, het plots vrij komen van de opgeslagen energie doet dat (kinetische energie)... Alleen jammer dat we die energie zo moeilijk kunnen recupereren in de echte wereld .... :vraag:
32 x Atersa 230W, helling 40°, 160°, 2 x SMA 3300TLHC, plaatsing 12 mei 2009 - Merchtem

VZW Zonstraal; lid 33

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 09 okt 2017, 13:29

Janus, klopt, maar dat is net wat er staat: in theorie....
Volgens mij dus ook in theorie niet omdat de verliezen perfect te berekenen zijn ;-)
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Bollocks
VZW erelid
VZW erelid

Bericht door Bollocks » 09 okt 2017, 14:32

tja... in "theorie" zijn er geen verliezen (wet van Newton - 1ste, 2de en 3de), in praktijk zijn er wel verliezen, die dan weer theoretisch kunnen berekend worden.... en zo hebben we eigenlijk beiden gelijk :tu:
Vergelijk het met een perpetuum mobile, op papier (theorie) bestaan ze, in het echt heb ik ze nog nooit gezien... ook in onderstaand voorbeeld komen (in het echt) de bolletjes uiteindelijk tot stilstand door verlies van energie door luchtweerstand en verliezen door de ophanging... deze animatie blijft wel lopen.... of hoe een 'repeat' knop de wetten van de fysica kan tarten :lol:

https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... n_book.gif

Soit, intussen zijn we toch weer redelijk ver van het topic afgeweken, gewoon om aan te tonen dat EV vandaag de dag nog in hun kinderschoenen staan en dat er nog heel veel mogelijk is, enkel de wetenschap moet het nog in praktijk kunnen brengen.... :roll:

VZW Zonstraal; lid 33

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 09 okt 2017, 15:10

EV moet en zal er komen.
Alleen omdat politici in paniekerig korte termijndenken tot dat economisch besluit zijn gekomen (en het klimaat misbruiken als verkoopargument) zonder te wachten
of de door de lobby aangereikte theorieën in de praktijk ook een oplossing kunnen bieden aan het echte probleem.
Waarschijnlijk, als niemand echt durft in te grijpen, de laatste economische korte boost voor het definitieve verval.
Maar in het laatste geval zal de aarde zich gelukkig nog vlugger herstellen.

declerck
Senior lid

Bericht door declerck » 09 okt 2017, 16:26

Christiaan schreef:
09 okt 2017, 11:27
Nog eventjes dit ....
Bollocks schreef:
..... dwz dat bij een verhoging van een snelheid van 90km/u naar 180km/u er 4 x meer energie verbruikt zal worden. ....
Dat klopt. De kracht nodig om de luchtweerstand te overbruggen stijgt kwadratisch met de snelheid ( wat ook af te lezen is uit de formule op de pagina uit mijn link hierboven ) . Als ik dat eventjes toepas op mijn Kangoo'se 7 kW bij 90 km/uur , dan zou het gevraagde vermogen bij 120 km/uur gelijk moeten zijn aan het ( kwadraat van 120/90 ) x 7 of ongeveer 12,4 kW. Mijn Kangoo is electronisch begrensd tot 130 km/uur , en dus kan het gevraagde vermogen bij constante snelheid eigelijk nooit hoger worden dan ( kwadraat van 130/90 ) x 7 = 14,6 kW. In de praktijk is mijn gemiddeld verbruik wel 15 kWh/100km in zo goed als stadsverkeer.

Ongeacht het vermogen dat een EV kan ontwikkelen zal het verbruik bij constante snelheid ook wel degelijk van zijn CX waarde afhangen , nietwaar. Mijn Kangoo heeft niet bepaald een gunstige vorm voor een goede CX waarde , en ik denk dat de Tesla's zelfs minder zouden moeten verbruiken bij constante snelheid , tenzij die zo veel meer rolweerstand zouden vertonen.
De luchtweerstandskracht Fl is inderdaad afhankelijk van v², maar het vermogen is Fl*v. Dus is het vermogen tot de derde macht afhankelijk van de snelheid!
decpa1: 15x Evergreen 205, 3075 Wp + Fronius IG30, helling 45 °, orientatie 145 °, Oostende
decpa2: 8x Evergreen 205, 1640 Wp + Mastervolt XS2000, helling 45 °, orientatie 145°, Oostende
decpa3: 5x REC 255 BF, 1275 Wp + 5x Enphase M215, helling 45°, orientatie 145°, Oostende
Warmtepomp Daikin 2MXS50H + 2 nexura 25

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 09 okt 2017, 16:29

janus schreef:
09 okt 2017, 12:52
Christiaan schreef:
09 okt 2017, 12:18
:vraag:
Hoe wil je dat doen met alle wrijvingsverliezen en het rendement van de motor wat je kwijtraakt?
Uiteraard lukt dat niet. Ik schreef toch "in theorie" ;-)

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 09 okt 2017, 18:47

Dan toch wel "theorie" in de filosofische betekenis en niet in de wetenschappelijke betekenis.
Of U zou een aanhanger van Popper moeten zijn en dan is uw laatste uitspraak ook niet de ware. ;-)

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 09 okt 2017, 20:29

ivob schreef:
09 okt 2017, 15:10
EV moet en zal er komen.
Alleen omdat politici in paniekerig korte termijndenken tot dat economisch besluit zijn gekomen (en het klimaat misbruiken als verkoopargument) zonder te wachten
of de door de lobby aangereikte theorieën in de praktijk ook een oplossing kunnen bieden aan het echte probleem.
EV is gewoon een volgende stap en het is er eentje die we niet over kunnen slaan.
Het energieverbruik van een EV ligt aanzienlijk lager dan een door fossiele brandstoffen aangedreven ICE, bovendien kunnen we stroom opwekken zonder de aarde al te veel te belasten.

En voor alle rekenaars hier los gaan; het verbruik kan ik middels Torque uit mijn auto oproepen. Geen aannames dus, maar actuele meetwaarden.
SolarEdge gecertificeerd dealer

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 09 okt 2017, 21:17

japio schreef:
09 okt 2017, 20:29
bovendien kunnen we stroom opwekken zonder de aarde al te veel te belasten.
U misschien wel, globaal gezien niet.
En de aarde heeft lak aan individuele acties.

Plaats reactie